Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur många länders vin har du hälsat på i år?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lekte lite med min statistik på CT och kom fram till att jag i år, tom den sista juli i år har druckit vin från:
  • 18 olika länder
  • 52 olika regioner
Tycker nog att det borde gå att trycka in fler, tex räknar jag inga smuttar från varken Baden, Rheinhessen, Franken eller Oregon hitintills i år....

Loire och Bordeaux utgör drygt var femte flaska jag schlurpat samt att på tredje plats kommer Toscana.
  • Hur ser ditt drickande ut utifrån den geopolitiska synvinkeln?
 

sunqan

Vinös
Lekte lite med min statistik på CT och kom fram till att jag i år, tom den sista juli i år har druckit vin från:
  • 18 olika länder
  • 52 olika regioner
Tycker nog att det borde gå att trycka in fler, tex räknar jag inga smuttar från varken Baden, Rheinhessen, Franken eller Oregon hitintills i år....

Loire och Bordeaux utgör drygt var femte flaska jag schlurpat samt att på tredje plats kommer Toscana.
  • Hur ser ditt drickande ut utifrån den geopolitiska synvinkeln?
Geopolitisk synvinkel är ju intressant.
Görs det vin i ryssland som går att köpa?
Ukraina?
Kina?
Nordkorea?
Att det görs vin i usa som är lätt överkomliga känner iaf jag till.
Sen har vi länder som sympatiserar med de första fyra, vilka är det? Gör de vin?

Och hur ska man tänka kring viner från dessa länder?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Geopolitisk synvinkel är ju intressant.
Görs det vin i ryssland som går att köpa?
Ukraina?
Kina?
Nordkorea?
Att det görs vin i usa som är lätt överkomliga känner iaf jag till.
Sen har vi länder som sympatiserar med de första fyra, vilka är det? Gör de vin?

Och hur ska man tänka kring viner från dessa länder?


Alla länder du räknar upp gör vin (Googla vettja!)
Föredrar, personligen, att köpa Georgiskt vin som legat på deras speciella amforor. (Qvevri).
Ett phett finger i ögat på Putin och hans hejdukar.
…och evidunderlig njutning i gomseglet!

Skulle faktiskt ha varit skoj att dricka AOC Champagne från Ryssland… Men de invaderade Ukraina, efter de snott åt sig Krim, bajsat på Georgien (där många fortfarande talar svenska och sjunger psalmer på gammelsvenska) mfl länder och regioner. Men, jag håller mig för fin för att stödja despoter.

Varje vecka på vinauktionerna, klickar jag mig förbi viner från Kitakyuosen (Nordkorea på japanska) med känslor av att:
  • Jo, vore spännande att ha innanför västen…
  • Nej, inte fan stödjer jag deras ledares världsbild med svältande befolkning!!!
…och 「NEJ」är det spår som alltid vinner i min värld. Vägrar stödja regimer som accepterar andras lidande, inklusive sina egna landsmän…

Kinesiskt vin är (tyvärr?) sällan ens drickbart.
Har druckit alldeles för många uschliga winer på temat "Chinese Wall" att jag inte ens accepterat gratis bjudvin, ens på tredje efterfesten, de senaste 10 åren. Hade med mig "ett av Kinas mest prestigefulla CS-viner" till en provning i Hörnefors för några år sedan. De flesta vågade inte ens smutta efter att ha doftat på gummi-kemi-fabriken-utan-koncession… *pft*

Har ännu inte druckit varken polskt vin (över 40 kvalitetsproducenter) eller ukrainskt vin. De vanligaste odlade druvorna i Ukraina är fö: Aligoté, Muscat, Isabella, Traminer, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Pinot noir, Pinot gris och Rkatsiteli.

  • "Isabella" någon?

Kina bjöd, för några år sedan, in något hundratal västerländskt utbildade oenologer till sina spirande (?) vindistrikt med poetiska namn. Tänk: crouching tiger hidden dragon mountain valley. Men, slutresultatet var att vingårdsägarna enbart var intresserade av antal producerade flaskor per hektar. Ingen var intresserad av att jäsa fram kvalitetsviner…

Kan inte förbise det fantastiska med att fransoser i (aktuell historia, just nu) i okända distrikt hellre svälter än kompromissar med sina viners kvaitet. me like!

Intressanta fakta:
i Las Vegas säljs varje år motsvarande ett par årgångars produktion av Château Pétrus, medan det i Kina säljs motsvarande mängder Pétrus varje månad och årsproduktion av Château Lafite Rothschild varje vecka…

@Sebran åh, förlåt mig! Hoppsan… (Ni är ju så lika!) Jag menade att Rudi i sammanhanget knappt ens kvalificerar till söndagsskolelärare.

Kina har de The Real Thing!
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Futtiga 12 länder fördelat på 27 regioner.
Inte mycket till spridning. Inga kinesiska, ryska, nordkoeranska eller ukrainska viner. Faktiskt inte ett enda nytt land i år, måste ordnas.
 

Wintermute

Medlem
Geopolitisk synvinkel är ju intressant.
Görs det vin i ryssland som går att köpa?
Ukraina?
Kina?
Nordkorea?
Att det görs vin i usa som är lätt överkomliga känner iaf jag till.
Sen har vi länder som sympatiserar med de första fyra, vilka är det? Gör de vin?

Och hur ska man tänka kring viner från dessa länder?
I samband med provsprängningarna vid Muroroaatollen 1995, var det en del som bojkottade franska viner (vilket möjligen underlättades av att franska viner ibland ligger i ett högre kostnadsläge). Jag misstänker att det vore intressantare med en geopolitisk situation, där den politiskt medvetna behöver visa sin medvetenhet genom att välja bort en billigare vara, till förmån för en dyrare.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite förbättring har det allt blivit sedan början av augusti.
Nu uppe i 16 länder, där bl.a. Albanien (tack @gece ) och Bosnien-Herzegovina är nya bekantskaper, samt ökat till 40 regioner.
Två månader kvar på året, siktar på 20 länder.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två månader kvar på året, siktar på 20 länder.
20 länder låter bra! Är fortfarande 2 ifrån. Har en flaska CF från Canada jag tänkte sprätta samt att jag måste grunna fram det 20:e landet...

Verkar som om att det 20:e landet blir ett stycke statistiskt drickande :p
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
…jomen, just jämlarnsch!
Två halvlådor blandade skönheter från Turkiet har ju precis landat.
Om Canada blir mitt land nr 19 för i år, ja då blir Turkiet land nr 20.

Varning för uselt pappaskämt:
Då resten av världen försöker vara pk, ja, då försöker Vänsterpartiet vara PKK.
 

Magikern

Medlem
Geopolitisk synvinkel är ju intressant.
Görs det vin i ryssland som går att köpa?
Ukraina?
Kina?
Nordkorea?
Att det görs vin i usa som är lätt överkomliga känner iaf jag till.
Sen har vi länder som sympatiserar med de första fyra, vilka är det? Gör de vin?

Och hur ska man tänka kring viner från dessa länder?

https://www.systembolaget.se/sortiment/vin/rott-vin/ryssland/

Någon som tänker köpa den sista rackaren på Backaplan? Har jag vägarna förbi kanske jag gör det. Har inte provat Kinesiskt

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chteau-changyu-moser-9435201/
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte provat Kinesiskt
Lyckost dig! :)
Har fått mig min beskärda del av kinesiska"viner" några har varit "ok drickbara" men plethoran har varit slamsugning eller värre. Inget har varit nämnvärt, även om jag fått i mig väldigt mycket av vad som (enligt säkra kinesiska regeringens källor) skall vara gräddan av gräddan!

Värst var nog "Chinese Wall CS" i Hörnefors. Näst värst var förmodligen "Chinese Wall CS" som jag ville imponera på hustrun med (alla heter Chinese Wall something) som jag begärde upp på rummet till hotellet under Världsutställningen i Shanghai, World Expo 2010. Dyraste vinet på listan. By faaaaar! Proklamerat underskönt och ett av Kinas absolut bästa viner någonsin. Enligt hotellet.

Proklamerat av icket desto mindre än gräddan av världens vinkonnässörer: Robert Parkour, James Sickling, Jancis Robberson, Clark Kent m fl.

Hur bra var det då?
Ptjae, hur gott är det att suga ur en kräfta som smakar avfallsslam? Var inte möjligt att avsluta ens första glaset. Rövgift!
 

Magikern

Medlem
Lyckost dig! :)
Har fått mig min beskärda del av kinesiska"viner" några har varit "ok drickbara" men plethoran har varit slamsugning eller värre. Inget har varit nämnvärt, även om jag fått i mig väldigt mycket av vad som (enligt säkra kinesiska regeringens källor) skall vara gräddan av gräddan!

Värst var nog "Chinese Wall CS" i Hörnefors. Näst värst var förmodligen "Chinese Wall CS" som jag ville imponera på hustrun med (alla heter Chinese Wall something) som jag begärde upp på rummet till hotellet under Världsutställningen i Shanghai, World Expo 2010. Dyraste vinet på listan. By faaaaar! Proklamerat underskönt och ett av Kinas absolut bästa viner någonsin. Enligt hotellet.

Proklamerat av icket desto mindre än gräddan av världens vinkonnässörer: Robert Parkour, James Sickling, Jancis Robberson, Clark Kent m fl.

Hur bra var det då?
Ptjae, hur gott är det att suga ur en kräfta som smakar avfallsslam? Var inte möjligt att avsluta ens första glaset. Rövgift!


Sanslöst. Japan har en producent som gör utmärkt rött (och kanske även vitt) om jag inte har fel för mig. Antar att du vet vad jag talar om?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Japanska rödviner är inte för min smak. För dem som drar åt Beaujolais, Gamay och lättare PN finns dessa viner här. Ssk den blå druvan Muscat Bailey A som ger viner mot LÄTTARE gamay. Verkligen inte vad jag längtar efter.

För röda viner här är det långt mellan ljuslyktorna. Château Mercian släpper varje år vinmakarens Reserve Merlot som är i världsklass. Iaf de årgångar jag kunnat prova dem. Dock saligheten själv när det kommer till prislappen. Slutsats: nej tack! För 1750 pix finns det mycket annat jag föredrar. Förutom detta vin, släpps varje år ett gäng märkesviner från japanska modeskapare, kändisar och popmusiker. Gav upp det tåget för många år sedan, då allt var dyrt (1000 kr flaksan och uppåt) och ingenting kvlificerade in som bra. Snipiga jävla surviner… (Muhammed må förlåta mig mitt arabiska uttal, men jag tyckte inte alls det lät som "snoppiga".)

Vitt vin här kryllar av underliga knäppskalledruvor som Niagara, Solaris, Rävgök, Armhåla och annat. Man importerar även Riesling, Pinot gris, Merlot mfl druvor från Europa, jäser dem här och stämplar dem som japanska viner. AOC i Japan är … uhum … primitivt och skapar grogrund för halv-fusk.

Men! MEN!!!

Här finns den gröna druvan Koshu 甲州、som är en druva med enorm potential. Efter några köp tidigt under mitt liv här, på lokala ICA (Maruetsu) av tunna vita viner med god syra men oinspirerande alltannat, var jag redo ge upp. Dock, efter en heldag vid Budo-No-Oka (Druvornas Berg, där man betalar 250 kr, får en Tasetvin och tillgång till ca 500 viner, pour-yourself-happy) med betydelsen att efter ett 50-tal skvättar blandad Koshu innanför västen, konverterade jag. Denna druva kommer ta världen med storm. Helt klart! Den har allt: syra, märg, intensitet, långlagringsbarhet, maffiga aromer (men funkar också som slanka vita, slanka bubbliga, slanka söta o halvsöta) och tack vare dess inneboende tyngd, fungerar den alldeles utsökt över alla register. Torrt, halvtottr, halvsött, sött och bubbligt på alla vis. Som en japansk Chenin Blanc, men med en mer örtig skrud. (Under fel ledning, kan den dra åt rotfruktssoppa, på liknande vis som Carignane).

Jag håller fanan högt för 甲州。Det är en druva med stora kvaliteter som dessutom fungerar riktigt bra i varmt och fuktigt klimat, då druvklasarna är glesa och syran står sig under mognaden. Druvsorten har dessutom över 2000 års historik i Japan, vilket i sig är en kvalitetsstämpel. Kulturer som omhuldat någonting under över 2000 år dissar man inte lättvindigt…

Sist, men inte minst, kan man göra Orange Vin av 甲州, då senskördat ger pigment modell PG. Om man så vill.

Japan:
Rött vin: Näe
Vitt vin: 甲州
Orange vin: 甲州
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Japanska rödviner är inte för min smak. För dem som drar åt Beaujolais, Gamay och lättare PN finns dessa viner här. Ssk den blå druvan Muscat Bailey A som ger viner mot LÄTTARE gamay. Verkligen inte vad jag längtar efter.

För röda viner här är det långt mellan ljuslyktorna. Château Mercian släpper varje år vinmakarens Reserve Merlot som är i världsklass. Iaf de årgångar jag kunnat prova dem. Dock saligheten själv när det kommer till prislappen. Slutsats: nej tack! För 1750 pix finns det mycket annat jag föredrar. Förutom detta vin, släpps varje år ett gäng märkesviner från japanska modeskapare, kändisar och popmusiker. Gav upp det tåget för många år sedan, då allt var dyrt (1000 kr flaksan och uppåt) och ingenting kvlificerade in som bra. Snipiga jävla surviner… (Muhammed må förlåta mig mitt arabiska uttal, men jag tyckte inte alls det lät som "snoppiga".)

Vitt vin här kryllar av underliga knäppskalledruvor som Niagara, Solaris, Rävgök, Armhåla och annat. Man importerar även Riesling, Pinot gris, Merlot mfl druvor från Europa, jäser dem här och stämplar dem som japanska viner. AOC i Japan är … uhum … primitivt och skapar grogrund för halv-fusk.

Men! MEN!!!

Här finns den gröna druvan Koshu 甲州、som är en druva med enorm potential. Efter några köp tidigt under mitt liv här, på lokala ICA (Maruetsu) av tunna vita viner med god syra men oinspirerande alltannat, var jag redo ge upp. Dock, efter en heldag vid Budo-No-Oka (Druvornas Berg, där man betalar 250 kr, får en Tasetvin och tillgång till ca 500 viner, pour-yourself-happy) med betydelsen att efter ett 50-tal skvättar blandad Koshu innanför västen, konverterade jag. Denna druva kommer ta världen med storm. Helt klart! Den har allt: syra, märg, intensitet, långlagringsbarhet, maffiga aromer (men funkar också som slanka vita, slanka bubbliga, slanka söta o halvsöta) och tack vare dess inneboende tyngd, fungerar den alldeles utsökt över alla register. Torrt, halvtottr, halvsött, sött och bubbligt på alla vis. Som en japansk Chenin Blanc, men med en mer örtig skrud. (Under fel ledning, kan den dra åt rotfruktssoppa, på liknande vis som Carignane).

Jag håller fanan högt för 甲州。Det är en druva med stora kvaliteter som dessutom fungerar riktigt bra i varmt och fuktigt klimat, då druvklasarna är glesa och syran står sig under mognaden. Druvsorten har dessutom över 2000 års historik i Japan, vilket i sig är en kvalitetsstämpel. Kulturer som omhuldat någonting under över 2000 år dissar man inte lättvindigt…

Sist, men inte minst, kan man göra Orange Vin av 甲州, då senskördat ger pigment modell PG. Om man så vill.

Japan:
Rött vin: Näe
Vitt vin: 甲州
Orange vin: 甲州

Mercian var vinet jag syftade på.

Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin. De borde ju ha utmärkta möjligheter att göra bra grejer. Whisky är ju svårt som bara den att få jättebra oavsett land. Varmt och soligt klimat med svalkande havsvindar är ju vad vin vill ha. :)
 

Boletus

Medlem
Mercian var vinet jag syftade på.

Märkligt att japan satsat så hårt på maltwhisky men inte på vin. De borde ju ha utmärkta möjligheter att göra bra grejer. Whisky är ju svårt som bara den att få jättebra oavsett land. Varmt och soligt klimat med svalkande havsvindar är ju vad vin vill ha. :)
Fukten och regnet är det som ställer till det.
 

Poussard

Medlem
Jag kollade sidan och inga priser fanns med. Jag fick även känslan av att det är mest plonk men jag kanske har fel.
Skulle inte säga att det är plonk, det är mer åt naturvinshållet och kostar runt 300 kr/flaskan. Viner som är importerade från så långt bort har svårt att slåss med priserna, kan jag tycka, men det finns ju nåt esoteriskt med landet och att bocka av.
 

Boletus

Medlem
Mer regn än i Frankrike? Vissa delar av landet borde väl ha utmärkt klimat för vin.
En snabb googling säger mig att Yamanashi (den främsta prefekturen för japanskt vin) har 50% mer årlig nederbörd än Bordeaux. Sen kan det så klart vara mer lokalt än så. Utan att vara särskilt insatt gissar jag att problemet främst handlar om att de varmaste månaderna i Japan också är de blötaste. Man har bland annat en regnperiod på strax över en månad i juni-juli. Sen regnar det ofta rejält i september också. Då har vi inte ens nämnt tyfonsäsongen.

Hokkaido tror jag dock kommer att kunna utvecklas bra som vinregion - man slipper det mesta av ovanstående.
 
Toppen