Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ofta dricker ni vin?

Hur mycket vin dricker du per vecka i snitt?

  • Enstaka glas

    Votes: 1 1,9%
  • 1 flaska

    Votes: 5 9,3%
  • 2 flaskor

    Votes: 21 38,9%
  • 3 flaskor

    Votes: 12 22,2%
  • 4 flaskor

    Votes: 5 9,3%
  • 5 flaskor

    Votes: 1 1,9%
  • Mer än jag vågar säga!

    Votes: 0 0,0%
  • Alldeles för lite!

    Votes: 7 13,0%
  • Det har du inte med att göra!

    Votes: 2 3,7%

  • Total voters
    54

Sjödin

Joråsåatt...
Äsch, jag klickade i tre pavor i veckan... Men det är inte sant.
Jag öppnar kanske tre i veckan, men min sambo bor ju i huset också. Så i volym ner i egen strupe, kanske två pavor... En på fredag, en på lördag och möjligen en ytterligare, kanske till söndagsmiddagen eller mitt i veckan. Den på söndag eller onsdag hamnar oftast i kylen och hänger med någon dag till...
 

mnor

Medlem
Att ha i halva flaskor i omröstningen vore nog inte så dumt, då jag misstänker att en hel del på forumet delar på flaskor med sin respektive. Du kan ju ha en separat omröstning för hur det ser ut på semestern :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Äsch, jag klickade i tre pavor i veckan... Men det är inte sant.
Jag öppnar kanske tre i veckan, men min sambo bor ju i huset också. Så i volym ner i egen strupe, kanske två pavor... En på fredag, en på lördag och möjligen en ytterligare, kanske till söndagsmiddagen eller mitt i veckan. Den på söndag eller onsdag hamnar oftast i kylen och hänger med någon dag till...
Glömmer också gärna bort frugans del i drickandet. Hon är som en svamp när en flaska väl har öppnats, frågan är hur mycket jag hinner få!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att ha i halva flaskor i omröstningen vore nog inte så dumt, då jag misstänker att en hel del på forumet delar på flaskor med sin respektive. Du kan ju ha en separat omröstning för hur det ser ut på semestern :rolleyes:
Det är inte dumt alls, men det är svårt att ändra nu när omröstningen är mitt i. Det blir i så fall en omstart, vilket inte riktigt känns värt det, men om ni verkligen vill så är jag eran slav? :öga:

Att organisera omröstningar är att be om problem. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Det här är ju en sådan där jobbig fråga per automatik. Man ska ju egentligen putsa till siffrorna lite för att inte framstå som "den där som dricker hela tiden", men det är ju rätt trist. :p Jag klickade "2 flaskor" med förbehållet att jag är en person som gärna öppnar en flaska så snart jag får besök och bjuder på ett glas trevligt vin! Mormor fick lite Gevrey-Chambertin förra veckan och det var mycket uppskattat! När hon väl gått drack jag upp det sista. Så det blir gärna i sammanhang med andra, annars försöker jag tänka på träningen och så. Med fyra-fem träningspass i veckan så blir jag gärna lite nojig. ;)
 

Vino fino

Medlem
Beroende litegrann på land och tradition brukar den övre, icke-IOGT-sponsrade, mera vetenskapliga rekommenderade gränsen ligga runt 3 fl/v per normalviktig man. Där håller jag mig numera men egentligen är det alldeles för lite...

Vissa helger 2 flaskor, vissa helger 4 flaskor, delade på två pers över två dagar, men jag dricker mer än damen. På semester i vintrakter blir det vin varje dag. Hälsosamt och lärorikt. Tyvärr dricker jag alldeles för sällan på vardagar men jag har svårt att njuta ordentligt när jobbet kallar dagen efter.

Jag sålde en gång i tiden vin till Michael Broadbent. Han kom på sin cykel och köpte en halvflaska skumpa och en halvflaska Bdx till sin lunch. Varje dag. Då var han i 70-årsåldern. Nu är 87 bast och kör vad jag vet samma vanor. Bra vin, motion, och en stimulerande tillvaro utan onödig stress förlänger livet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kör stenhårt på två dygns leveråterhämtning i veckan.
Dricker aldrig mindre än en flaska vin de sällsynta gångerna jag dricker, sällan fler än tre.
Ibland dricker jag andra ädla drycker, efter lördagsträningarna blir det oftast Shochu.
Whiskey, grappa, wein-brand, marc, cognac, armagnac och calvados är de vanligaste. Men rhum, fruktsprit från olika platser i Europa, bourbon, tequila och mezcal tillrar också nedför strupens insida några ggr per år.
Tränar kampsport, gym och löpning mest varje dag.
Yoga gör mer ont än kopparslagare.
 

gece

Man vänjer sig.
Enligt CT har jag och sambon klämt i oss 54 flaskor hittills i år. Utöver det tillkommer sånt jag inte bokfört i CT (restaurang, bjudvin när man är på besök hos nån, ett gäng enklare spätlese till fredagstacon...) vilket gör att min gissning på ~2 (delade) flaskor en normal vecka låter rimligt. Lite mer när man är ledig kanske :rolleyes: men när man jobbar vill man ju vara pigg och alert på dagarna så man kan leverera kundnytta på vardagarna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För tillfället blir det vin till middan tre dagar i veckan. Vi brukar försöka ha ett referensvin till varje flaska vi dricker, vilket gör att det blir två flaskor vid varje tillfälle. Jag tror inte på att spara vin till dagen efter, så flaskorna går åt. Totalt blir det ~6 flaskor/vecka på två personer.
 
Toppen