Hur ser era restaurangvanor ut?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Mattias Schyberg, 23 januari 2015.

?

Hur ofta går du ut och äter middag på restaurang

1. Aldrig

0 röst(er)
    0,0%
  2. Ca en gång per år

1 röst(er)
    2,9%
  3. Några gånger per år

7 röst(er)
    20,0%
  4. En gång i månaden

9 röst(er)
    25,7%
  5. Flera gånger per månad

16 röst(er)
    45,7%
  6. Räknas McDonalds, korvmojjen eller pizzerian runt hörnet?

2 röst(er)
    5,7%
  1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Problemet är nog att många restauranger (för att konkurrera) håller nere priserna på maten och räknar kallt med att tjäna in en stor del av vinsten på alkoholen. Ett ökat pris på maten innebär konkurrensnackdel.

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

Alternativet "flera gånger i veckan" lyser med sin frånvaro.

jag älskar restauranger, jag älskar barer. Bästa i världen. Där känner jag mig som mest hemma.

Sörplarn, MartinE, Skumpagne och 2 andra gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Nu räknades dock inte donken...:;)

kayaker och Jimmy Forsman gillar detta.
  4. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

Bara därför ska jag äta på McDonalds i götet i morgon och hävda att jag är du.

kayaker, Skumpagne och Mattias Schyberg gillar detta.
  5. Mattias Schyberg

Ja, det skulle nog funka. Vissa likheter finns där. Jag har redan provat genom att utge mig från att vara du i stockholmstrakten och det funkade bra. ;)

Sörplarn och kayaker gillar detta.
  6. kayaker

kayaker Cyklist

Mycket!

Mattias Schyberg gillar detta.
  7. MartinE

MartinE Medlem

Jag hade tyckte det vore mycket trevligt - om inte annat för att det vore ett tydligt tecken på att jag bodde i ett liberalt land - men det hade ärligt talat inte lett till att jag gått på fler restaurangbesök! Jag hade säkert utnyttjat möjligheten någon gång, men det är faktiskt ganska ofta som jag bokar restaurang baserat på vinlistan. Visst kan det vara dyrt att köpa vin på restaurang, men väldigt ofta går det ju att hitta vällagrade viner som man aldrig hade fått tag på annars!

För övrigt älskar jag mat i allmänhet och "Michelinkrogar" i synnerhet! Ett av mina dåliga samveten är alla anteckningar jag tagit, med målsättningen att dela med mig här på forumet, men som ligger kvar i telefonen... Tiden räcker aldrig riktigt till till allt det man planerat!

Kostjan, gece, Mattias Schyberg och 1 annan gillar detta.
  8. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Små barn och all familj/släkt på annan ort... Restaurangbesök i min värld är där man äter jobblunchen om vardagarna.
    Kan vi inte starta en grilltråd istället? ;)

Håkan, Mats och Per Stade gillar detta.
  9. Per Stade

Per Stade Lege artis

Finns det något på någon restaurant, som bara kostar 300kr?

Magnus L gillar detta.
  10. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Vem vet, går nästan aldrig ut och dricker något annat än något glas här och där.

11. Per Stade

Per Stade Lege artis

Äter lunch nästan varje dag på en krog nära mig.[​IMG]
    F.ö. går vi sällan på restaurant nu för tiden. Det är inte bara frågan om vinet.
    Min fru älskar att laga mat och är fantastiskt duktig på det så vi lägger hellre pengarna på fina råvaror och dricker gott vin till hemma.
    Vilket blir lite för ofta.
    Just nu har vi varit inne i en kräftperiod, förra veckan smaskade vi på kräftor nästan varje kväll, som min granne levererade levande till dörren. Snart har jag en stjärna i kräftkok.

Last edited: 26 januari 2015
    Mattias Schyberg, Helen, gece och 4 andra gillar detta.
  12. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Hur bokar man bord ?
    Och hur mycket tar du i korkavgift ?

gece gillar detta.
  13. Per Stade

Per Stade Lege artis

Du bokar på min hemsida.
    Jag tror att kocken, som korkavgift, är nöjd med att dela en flaska med dig.

sunqan, Kostjan och kayaker gillar detta.
  14. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Tyvärr inte, mat lönar sig inte. Svårare logistik, fler mantimmar mer svinn osv än dryck. Harrys har bättre marginalvinst än stjärnkrogarna. Många krogar utomlands klarar sig med gratisarbetare som vill ha med restaurangen i CV:t. Inte tillåtet i Sverige...

Räkna på marginalvinsten på en avsmakningsmeny kontra vinpaket så inser man att antingen får korkavgiften hålla Kellerklass (100 $ tro ja...) eller maten dubblas. Å andra sidan har ja inga problem med att betala 1 000 kr i korkavgift om man då hade haft möjlighet att ta med sina dyrgripar. Men några hundralappar är uteslutet om man inte vill ha gratisarbetare.

@tobbe81 har kanske siffror på marginalvinsten för mat generellt.

Angående huvudfrågan så går ja på restaurang månatligen med några topprestauranger varje år. Närmast på listan är 28+ och Frantzén.

Mattias Schyberg och Skumpagne gillar detta.
  15. tobbe81

tobbe81 Medlem

Nej tyvärr har inga siffror men vi på KB har ivarjefall bäst köksprocent utav alla restauranger som ingår i Melandersgruppen

Dela sidan