Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Bar57

Medlem
Upp med bild på eran källare efter land och region och kanske någon förklaring!

Jag har "samlat" vin i 2-3 år, vilket även framgår av flaskornas ålder och har väl ganska så begränsad ekonomi så hade ju gärna haft lite fler pavor (så är det väl alltid, oavsett situation iofs). Man kan säga att allt utanför Frankrike är "misstag" som jag köpte i början när jag hade tro på Nya Världen. Sen har jag även viner hemma som inte har något direkt lagringsvärde som inte är representerade på CT.

<-- Klicka mig

(Ja, jag skrev ett arbete om Bregott när jag tog bilden)

Kan vara på sin plats att påpeka att jag har lagt in värdet i SKR inte $, så tyvärr har jag inte Bourgogne för 120.000 :(
 

sunqan

Vinös
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Min ct säger "kr." :)
Sen såg det väl ut nåt åt det hållet i början (har inte hållit på mer än 6-7 år att samla) om jag skalar om så att mängden franska är som dina så blir det typ 40 italienska, 14 tyska och 13 spanska (i sjunkande landsordning)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

kayaker

Cyklist
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Tung fransk övervikt även här och med nuvarande fokus på "klassiska" regioner så lär det fortsätta...
ct_wines_by_region_20130529.png
 

Guayabera

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Har inte lyckats ta tag i att lägga in hela källaren i cellartracker men skulle uppskatta att jag ligger ca 50% Frankrike, 25% Tyskland, 15% Italien + 10% annat. Inventering får bli ett sommarprojekt.
 

Mansverk

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Har allt mitt som ligger i en excel fil - uråldrigt. Ska se till att få in det i CT. Dock är det en väldigt liten del av vinerna som inte är franska - några Italienare jag köpt i Toscana (några Chianti Rufina och supertoskaner) och några Spanska från Navarra.
 

perpro

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Här är min källare. Saknar framför allt Sauternes.

ct.png
 
Trådskapare
B

Bar57

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Kul och se de virtuella källarna!

Betryggande att se Frankrike dominerar, ett par som har Rhone som den mest representerade regionen - vad gäller då? Södra, norra, båda två och varför har ni inte mer Bordeaux ( ;) )?
 

Henrik J

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Bar57 skrev:
Kul och se de virtuella källarna!

Betryggande att se Frankrike dominerar, ett par som har Rhone som den mest representerade regionen - vad gäller då? Södra, norra, båda två och varför har ni inte mer Bordeaux ( ;) )?

Bordeaux verkar inte vara så fashionabelt här. Folk skriver ofta att det blivit alldeles för dyrt. Märkligt tycker jag då jag har betydligt lättare att hitta prisvärda toppviner från Bordeaux än från t.ex. Bourgogne som i allmänhet skrivs upp.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Bar57 skrev:
Betryggande att se Frankrike dominerar, ett par som har Rhone som den mest representerade regionen - vad gäller då? Södra, norra, båda två och varför har ni inte mer Bordeaux ( ;) )?
Det hänger bl.a. ihop med ett par resor och vad som gått att uppbringa på smidigt sätt. F.n. köper jag mest Bourgogne och Bordeaux + lite Champagne och riesling.
 

perpro

Medlem
SV: Hur ser eran Cellartracker källare ut?

Mitt första möte med bättre viner var genom ett besök i Provence och Chateauneuf, där jag besökte Clos des Pape och La Nerthe. Detta var någongång för 20-25 år sedan (herre gud, man börjar bli gammal!). Så, tills för cirka två år sedan så var det inte mer än det. Hade inte mer än fyra-fem viner hemma. Gick till systemet på fredagen som de flesta andra, och på samma sätt som de flesta ointresserade svenskarna som skall lyxa till det med Amarone, så blev det Chateauneuf för mig av en slump.

När jag sedan blev mer seriöst intresserad genom några vänner och arbetskamrater (samt genom munskänkarna), så var det den regionen jag hade lättast att ta till mig. Man kan producenterna, känner till årgångarna, då blir det lättare att hitta viner som man vill köpa. Bourgogne var ju bara ett virr-varr av byar, producenter, koperativ, appelationer, så det blev inte mycket av det först.

Jag gillar fortfarande Rhône viner, men har inköpsstopp på det i år (går sådär...), och istället nyårslöftet: Mer bourgogne och Champagne. (I november hade jag bara två-tre flaskor Champagne, så det är en positiv trend...)

Så, mest södra Rhône alltså: 50% chateauneuf, 15% hermitage, 15% st joseph, och några cote rotie etc

Bordeaux, samma sak där, okunskap gjorde att jag inte hade någonting förrän i höstas egentligen, då jag köpte ett par låder främst baserat på Vintomas.

Trots att jag gillar riesling från tyskland så är även det kraftigt underdimensionerat tyvärr. Det är inte helt lätt att få en bra blandning...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Någon som kan "tekniken" i CT? Tex att ta bort val vid inleverans av viner. Jag menar då valö som jag själv "satt" dit som placering (källare/hemma/osv)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som kan "tekniken" i CT? Tex att ta bort val vid inleverans av viner. Jag menar då valö som jag själv "satt" dit som placering (källare/hemma/osv)
Så här är ett sätt:
Från tex en vinsida, välj i högerspalten "edit my 6 btls"
image.jpg


Markera de viner du vill redigera. Klicka sedan på den röda knappen "Edit".
image.jpg



Då kan du redigera de olika fälten, både i bulk- och single-btl-mode.
image.jpg



Hoppas du får till det!
CT har en tröskel att ta sig över, men ur egen erfarenhet kan jag bara säga att det är värt tiden och kraften att bli sin egen vindatabasadmin. Enorm tillfredsställelse finns att hämta genom datamining.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Boendes med sambo på 49 m2 brottas jag ständigt med brist på utrymme. Än så länge har kläder och liknande vunnit slaget om kvadratmetrarna, vinerna har fått en egen liten vinkyl i köket. Inte mer än så. Jag är även helt ny på CT (heter m_trobeck även där) men har redan hunnit se glädjen i detta verktyg. Ordning och reda!
Jag ser att jag verkligen behöver fylla på med Champagne, Bourgogne och massa tyska riesling.
Skärmavbild 2014-03-29 kl. 09.07.36.png
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Sant.
Men att köpa 200 flaskor till kommer kosta ca 2 miljoner.:( (inräknat ny lägenhet)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Tack för teknikhjälpen !! Jag tror det ska fixa sig ! Återkommer med nya problem om det blir sådana..;)
Jag har plats för typ 6-10 flaskor till..;) Men det löser sig. Snart 1 april och nyhetssläpp
 

Attachments

  • Vinkällare.pdf
    144,2 KB · Visningar: 409

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ny fråga. Kan jag ta bort en "location"..? Och kr som valuta?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ny fråga. Kan jag ta bort en "location"..? Och kr som valuta?
Vad exakt menar du?
Vill du byta valuta? Från vad till vad?
Vill du byta location? Från var till var?

Tror inte du kan vara utan location (om det nu är vad du menar).
 
Toppen