Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur stor andel av era vininköp är för omgående konsumtion/lagring?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

När jag köper vin så är det alltid för omgående konsumtion. Detta på grund av att jag inte har något vinskåp/vinkyl/vinplats att lagra viner på. Jag skulle eventuellt kunna ställa undan viner i garderoben, men jag vill inte göra någonting halvdant. Jag kommer att börja lagra viner under 2016 (För då har jag flyttat till min nya lägenhet där jag har mer plats!).

Till min fråga; När ni köper vin - Hur många flaskor köper ni då för att lagra vs omgående konsumtion?
Om ni har statistik från CT eller annat får ni gärna bifoga!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Målet för de som har en källare är väl 100% läggs för lagring, men då behöver man väl ha en källare som är minst 10 år gammal, dvs för varje vin du dricker lägger du en i källaren. Min källare är yngre så idag, därför har jag en övervikt på viner för omgående konsumtion. Min fördelning i pengar är det en helt annan sak. Det kostar att bygga en källare med lagringsdugliga viner. Köpa viner för omgående konsumtion, så tycker jag att det sällan är värt att gå upp så mycket i pris… Har tyvärr inte någon statistik från CT, då jag endast registrerar de jag lägger i källaren, men det är min gissning.:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har fördelen att jag tycker det är tråkigt att dricka vin ensam, men att jag samtidigt köper en hel del flaskor. På det viset så hamnar säg 80-90% av allt jag köper direkt i källaren. Jag har för vana att även köpa 4+ flaskor av samma också, vilket gör att man ofta kan öppna en av flaskorna med någon annan för att testa hur den är, men samtidigt öka på antalet i källaren.

De övriga 10-20% som jag inte lägger ned i källaren är ofta spontanköp eller sådant jag läst om här eller någon annanstans. Ibland springer man ju över något som man bara måste prova helt enkelt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
ALLT jag köper är för relativ omedelbar konsumtion, men jag försöker att köpa mer än jag dricker och vin som jag redan har provat brukar bli liggandes då jag hellre provar nytt än återbesöker i min jakt på nya upplevelser. Försöker även hitta vin som redan har legat på rygg, vilket med lätthet går att hitta några timmar bort i Köpenhamn till exempel.
 

KimHartman

Medlem
Kollade med CT: ca 50% av mina inköp under 2014 finns kvar i källaren. Övriga har alltså konsumerats inom ett drygt år från inköp (de flesta av dessa troligen ganska kort efter). Alla vintyper man gillar behöver ju inte alltid lagras, och för att hitta viner att lagra så blir det dessutom att man provar en del först i "scoutningssyfte".
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drygt 40% av förra årets inköp konsumerades samma år. Jag uppnår alltså inte riktigt mitt mål en ut, två in.
 

Vino fino

Medlem
Till skillnad från de flesta av mina vinvänner köper jag oftast en eller två flaskor. Jag inser att det är jättekul med lådor där man kan följa utvecklingen över tid, men min strategi är en annan, nämligen att dricka så många olika viner som möjligt innan jag trillar av pinn. Är man inte ekonomiskt oberoende blir det då naturligt att köpa enstaka exemplar. Jag har drygt 500 flaskor i källaren men det är 422 olika viner, dvs. den övervägande majoriteten finns bara i ett exemplar.

Jag provar sällan innan utan stoppar istället ned det mesta direkt. Lagringståligheten är för mig en kombination av egen erfarenhet, andras råd (CT + fem år eftersom min källare är mycket kall), och sunt förnuft. Det blir sällan fel. Så även om jag bara har en flaska brukar jag inte plocka upp den vid "fel" tillfälle.

Så, mitt råd, köp många olika istället för lådvis av vissa. Men de flesta i min vinkrets skakar på huvudet åt detta.:)
 

Sörplarn

Medlem
Min strategi vid inköp är uppdelad i två katagorier 50-800, 800-uppåt och vin-auktion.
  1. 50-800 är det sex till tolv 0,750 flaskor som gäller, tre till fyra läggs undan för långtids lagring och diverse framtida aktiviteter man grubblar på, är det trälåda ligger det kvar där beroende på kan vissa viner falla under katagori två. Resten konsumeras vid olika tillfällen inom och kommande åren. Det är även lönsammare att köpa sex till tolv flaskor i mitt handels mönster än sig en eller tre och man har löst konsumtions och nyfikenhets frågan då jag har svårt att hålla tassarna i styr när man fummlar med de nya inköpen.
  2. 800-uppåt, tre till sex, föredrar sex flaskor även i detta fall om det köps av vin-handlare, fem ligger kvar då en framtida vidareförsäljning kan vara aktuell. Vin-auktion är inblandade i de flesta av fallen så det är varierande flask mängder.
Jag handlar från bolaget cirka 20-30 flaskor per år (dom flesta vet min om min vrede mot monopelet så inga pengar dit) och helst vid släpp som innehåller flaskor som är svåra att få tag på via andra källor, sällan att det blir mer än två flaskor av en producent i detta fall, så 99% av mina inköp kommer från andra länder och där gäller helt andra regler, även hur bra "personlig kontakt" man har till en vin-butik så att säga samt de förmåner som tillkommer.

Då jag är en förespråkare av magnum-flaskor så prioteras detta om producenten har det och där gäller även det sex flaskor upplever det lättare att konsumeras då magnum fyller en kvälls "kvot" bättre och man rör det inte på samma sätt som en 0,750 flaska vid lagring.

Enstaka inköp är Jeroboam, Imperial och Salmanazar då de ger ett skönt inslag vid fest endast, men inget dyrt vin, ett måste dock att det är konsumtions vänligt i sällskapet vilket inte är så svårt i Sverige, ;).

Skriver i excel den information jag behöver och inte på CT, då jag endast läser där.
Är lite nyfiken dock på detta system med "bar-codes" som man kan placera på ett fyndigt sätt, länk här.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Aha, du menar så. Det stämmer faktiskt, vilket tyder på att det är något knas med antingen mina uppgifter i CT eller att jag helt enkelt har sämre koll än jag tror själv. Jag vet med säkerhet att jag ökat antalet flaskor hemma så den enda förklaringen jag kan komma på är att jag har en hel del i CT som köps in för andra sammanhang än egen konsumtion, ex provningar, middagar m.m.
"Lögn, förbannad lögn och statistik"
 

magnum

Epernay, Frankrike
Aha, du menar så. Det stämmer faktiskt, vilket tyder på att det är något knas med antingen mina uppgifter i CT eller att jag helt enkelt har sämre koll än jag tror själv. Jag vet med säkerhet att jag ökat antalet flaskor hemma så den enda förklaringen jag kan komma på är att jag har en hel del i CT som köps in för andra sammanhang än egen konsumtion, ex provningar, middagar m.m.
"Lögn, förbannad lögn och statistik"
Haha, huvudsaken att du druckit många bra flaskor!
 

MD

Medlem
Jag skulle uppskatta att 99% av mina köp får ligga minst 6-12 månader innan första flaskan testas, oavsett pris. Efter något år i källaren har jag inga hinder för att låta korkdragaren arbeta oavsett pris på flaskan, nyfikenheten brukar oftast vinna över tålamodet. Detta medför dock att jag är slarvig med att dricka upp vissa viner i källaren som börjar uppnå lagom ålder för konsumtion.

Jag öppnar dock aldrig magnumflaskor när jag är ensam, vilket gör att jag finner ett visst drag av måttfullhet i min konsumtion trots allt.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Intressant! Finns det någon tråd där vi har bilder på hur "våra" vinkällare ser ut?

Om inte; Vill ni posta era bilder här? Jag är nyfiken!
 

Livermore

Medlem
Jag har börjat lägga ner viner i min "källare" det här året. Innan har jag testat mig fram för att försöka få ett hum om vad jag gillar. Jag har fått lite koll på vad jag går igång på och dessa sorters vin har jag börjat köpa på mig lite av. Köper 3 flaskor, en för omedelbar konsumtion och de andra två för källaren. Det växer i en oroande snabb fart.

Min smak kommer säkert att förändras över tiden, just nu är det mycket champagne och PN. Förhoppningsvis tycker jag det är intressant även om några år :nagelbitare:
 
Toppen