Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur stor andel av era vininköp är för omgående konsumtion/lagring?

chambertin

Medlem
Började köpa och lagra vin redan runt 1982-83 och det tog fart ordentligt några år senare.
På den tiden handlade det i stort sett bara om Bordeaux, Bourgogne och lite Spanien (Rioja + Vega Sicilia).
Sedan dess har jag hållit mig med egen källare men innehållet har ju förändrats ganska mycket sedan dess.

För min del så ligger nog andelen viner för "omgående konsumtion" under 5% (lite beroende på vad man menar förstås).
Det som omsätts inom ett år efter inköp är framför allt vita typ Sancerre/Pouilly Fumé/Muscadet, enklare NV Champagne, Rosé och Tawny Port. Det mesta annat får ligga alltifrån 2-3 år till +20år.

Har väl ingen direkt köpstrategi vad gäller antal men gillar jag ett vin eller en producent så blir det gärna 3-6 flaskor av varje och i sällsynta fall ett 12-pack.

Som för så många andra så förändras ens preferenser över tiden men jag har märkt att man gärna återkommer till sådant man gillat en gång i tiden även om det kommer perioder av stiltje emellan.
 

Silenos

Medlem
Ratiot vet jag inte, men jag tror nog att lagringsprojekten kommer minska framöver. Det tar ju en sån faslig plats. Dessutom är vinlagring en mycket långsam syssla. Att ifrån ett nysläpp vin få fram mognadstoner tar ju tyvärr en herrans massa år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som för så många andra så förändras ens preferenser över tiden men jag har märkt att man gärna återkommer till sådant man gillat en gång i tiden även om det kommer perioder av stiltje emellan.
Helt med dig här. Smakpreferensen utvecklas, men mest troligt så sker det cirkulärt, precis som i modevärlden. Vi vill ju ha variation och få nya intryck och ibland kan gamla uttryck kännas nya, lite som Riojas revival som många har hittat tillbaka till nu.

Det är dock sällan man går tillbaka till att dricka plonk. ;)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Aha! Tackar, den såg användbar ut!

Det är den verkligen! Jag har själv inte använt den så länge. Jag har faktiskt bara lagt in 41 flaskor som jag har provat. Men det är nästan större glädje att lägga in en flaska i CT och läsa andra kommentarer, snittbetyg osv än att konsumera flaskan.
(Hoppas att jag inte blir stämplad som statistiknörd:cool:)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kompletterande frågor till ämnet;

Hur gjorde ni när ni bestämde er för att börja lagra viner? Köpte ni några flaskor åt gången och lät er källare växa månadsvis, eller köpte ni X antal flaskor omgående så att ni hade eran källare full?
Hur många viner har ni i eran källare?

Jag vill starta en vinkällare i början på 2016. Men är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Min målsättning är att alltid ha vinkällaren fylld så att jag kan klara av en konsumtion på ca 100 flaskor per år, men samtidigt så vet jag att nästan lika många flaskor måste köpas varje år som går.. Hjälp mig att reda ut mina tankar!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu har jag ingen riktig vinkällare utan mer ett utrymme där jag trycker in så mycket jag kan men jag började samlandet/sparandet genom att prova en massa olika viner (på provningar anordnade ex av importörer) och när jag hittade något jag gillade så köpte jag 2 flaskor (mycket begränsad budget då). Efter ett tag så har inköpen förändrats till att det i större utsträckning blir fler flaskor av samma sort. Försöker (men klarar inte) hålla "1 ut, 2 in", bara för att hela tiden öka på "källaren".
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hade exakt samma uträkning när jag funderade över kvantiteten. 2 flaskor vin per vecka. 104 viner per år med en total omsättningshastighet på tio år. 1040 viner.

Cirka pris per flaska? 200 kanske?

1040x200=DYRT!

Kan inte köpa allt på en gång..
Kanske satsa på att bygga upp min källare över tio år, för att sedan hålla den levande.
 

sunqan

Vinös
Jag har byggt upp över några år. Har 750 flaskor ca.
Men jag har två typer av viner -
1 -för relativt snar konsumtion (1-3 år), sk vardagsvin. Här är det 4-5 sorter jag håller mig till.
2 - för lagring.

Grupp 1 köper jag typ en låda av när det behövs
Grupp två köper jag ett fåtal flaskor av.

Men mitt snitt ligger mellan 300-400...
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har byggt upp över några år. Har 750 flaskor ca.
Men jag har två typer av viner -
1 -för relativt snar konsumtion (1-3 år), sk vardagsvin. Här är det 4-5 sorter jag håller mig till.
2 - för lagring.

Grupp 1 köper jag typ en låda av när det behövs
Grupp två köper jag ett fåtal flaskor av.

Men mitt snitt ligger mellan 300-400...

Intressant! Låter som det vanligaste att bygga upp en vinkällare över tid.

Vinerna som du köper till grupp 1, är de redo för att konsumeras samtidigt som du köper dem? Eller händer det mycket under 1-3 år?
 

sunqan

Vinös
Jag har hittat några favoriter som jag håller mig till. De brukar bli bättre med nåt år på rygg, ibland har de varit för vresiga då har det bara blivit 6 flaskor som får ligga typ två år.
Det blir lite av rullande schema :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har hittat några favoriter som jag håller mig till. De brukar bli bättre med nåt år på rygg, ibland har de varit för vresiga då har det bara blivit 6 flaskor som får ligga typ två år.
Det blir lite av rullande schema :)

Ja, det verkar ju inte dumt :)
Jag försöker själv att fundera hur jag vill göra. Det är en svår ekvation att få ihop.

Om jag om tio år bara vill plocka viner från min vinkällare så behöver jag vara väldigt strukturerad med vilka, och hur många flaskor jag ska köpa för att inte behöva gå till systembolaget och köpa "Vin till helgen" år 2025. Detta gäller ju också för 2016,2017,2018 osv..

Har inte riktigt kommit på något bra svar. Just nu lutar det åt att låta konsumtionen från bolaget bli ungefär såhär;
År 1: 80% av köpen för omgående konsumtion, 20% till lagring.
År 2: 70% av köpen för omgående konsumtion, 30% till lagring.

Om två år har jag en helt annan ekonomi (Förhoppningsvis!) och då kan jag göra ett lite bättre statement då.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag hade exakt samma uträkning när jag funderade över kvantiteten. 2 flaskor vin per vecka. 104 viner per år med en total omsättningshastighet på tio år. 1040 viner.

Cirka pris per flaska? 200 kanske?

1040x200=DYRT!

Kan inte köpa allt på en gång..
Kanske satsa på att bygga upp min källare över tio år, för att sedan hålla den levande.
Enklast är väl en strategi som
Ja, det verkar ju inte dumt :)
Jag försöker själv att fundera hur jag vill göra. Det är en svår ekvation att få ihop.

Om jag om tio år bara vill plocka viner från min vinkällare så behöver jag vara väldigt strukturerad med vilka, och hur många flaskor jag ska köpa för att inte behöva gå till systembolaget och köpa "Vin till helgen" år 2025. Detta gäller ju också för 2016,2017,2018 osv..

Har inte riktigt kommit på något bra svar. Just nu lutar det åt att låta konsumtionen från bolaget bli ungefär såhär;
År 1: 80% av köpen för omgående konsumtion, 20% till lagring.
År 2: 70% av köpen för omgående konsumtion, 30% till lagring.

Om två år har jag en helt annan ekonomi (Förhoppningsvis!) och då kan jag göra ett lite bättre statement då.
Ekonomin är en viktigt del av vinintresset!!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Själv har jag egentligen alldeles för stor vinsamling, speciellt Bdx som man börjar undra när man ska hinna dricka.
Men det är ju så mycket roligt som släpps hela tiden. Just nu är det all rolig PN från jänkeland som drar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Själv har jag egentligen alldeles för stor vinsamling, speciellt Bdx som man börjar undra när man ska hinna dricka.
Men det är ju så mycket roligt som släpps hela tiden. Just nu är det all rolig PN från jänkeland som drar.
Man kan inte ha för mycket vin! När du blir äldre och visare ;)kommer du hitta tillbaka till Bordeaux, har precis avslutat en Leoville Las Cases -83, kändes bra i hela kroppen!
 
Toppen