Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hur tillagar man julskinka?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Ohoy julälskare!

Dags att återuppliva denna eminenta skinktråd så att ingen forummedlem missar att piska svärmor på fingrarna med en hållkäften-dräpar-skinka a'la Finewines.

För er som inte reda vet så spenderar jag ju varannan månad kryssandes kring oljefälten i nordsjön och varannan månad hemma vilket resulterat i att jag dessvärre missat de senaste två jularna.

I år skall jag ta igen detta med råge då jag är hemma heeela december och således tänker ställa till ett jusltök värdigt självaste kungafamiljen.
Det ska stånkas korv och confiteras skinka, göras senap och malas färs till uberdjevulska köttbullar och självklart ska det läggas in sill...

MEN, en sak jag inte riktigt får till, det är revbensspjällen... Försöker göra jänkestajl med att koka dem i lag så de ska vara så de bara rinner av benet men tycker inte jag får till det riktigt. Det blir ju gott men in GOTT som jag tänker mig.

-Så, någon som vill dela med sig av ett hålkäftenrecept på revben?

Och när vi ändå är igång....

-Grymma recept på sill?

-Någon annan julmat som man kan överkomplicera onödigt mycket?


Tackar på förhand alla cristmaslovers och julfettischister därute!
Revbenen
Börjas med fördel ett par dagar innan med att sätta en schysst kalvfond, samtidigt som du lägger in revbensspjällen I en 2% rimlag. (vill du ha klassisk smak ska du inte baka I kalvfond utan bara vatten o lök.)
Fonden tar minst ett dygn likaså rimmingen.
Skölj av revbenen och vacuum packa dem tsm med fonden och baka på 80grader kombi. Ca 8h är funktionellt beroende på storlek. Plocka försiktigt ut revbensspjällen ur vätskan och kyl under lätt press ett par timmar. Sen När det kommer till glazen är det en högst personlig preference, mellan farinsocker, äpple, kanel, vanilj, kryddpeppar krydda efter egen smak och bränn av hårt i ugn eller mys på grillen :cool:

Edit. Såg nu att @J.Lidman gör nästan som jag tänker - följ hans recept så blire grymt bra!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Revbenen
Börjas med fördel ett par dagar innan med att sätta en schysst kalvfond, samtidigt som du lägger in revbensspjällen I en 2% rimlag.
Edit. Såg nu att @J.Lidman gör nästan som jag tänker - följ hans recept så blire grymt bra!
Coolt, rimma spjällen, det måste testas!
 

Fredrik L

Medlem
Har kommit fram till att när det gäller inlagd sill så fungerar nästan vilket som helst bra. Personligen tycker jag att man ska lägga in dem ganska nära inpå dock, så att det är stuns i fiskbitarna - det är det viktiga.
 
Toppen