Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Husviner med maxkostnad 199:-

Det är onekligen förvirrande när man citeras i ett så gammalt inlägg som man inte själv minns och första tanken är ju snarare hur mycket vin jag drack innan jag skrev detta, innan jag såg datumet. :) Dessvärre så har den utgått från SB's sortiment sedan något år tillbaka.

Blev ju en blast from the past för båda då :). Noterade att vinet utgått. För övrigt, sista årgången jag drack av Fourcas Hosten var 1986 :)
 

Bastardo

Medlem
Bonterra Cabernet Sauvignon 2019, 139 kr
Obs! Artikeln är säljstoppad i väntan på kvalitetskontroll. Annars hör den klart till klassen som husvin!

Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2019, 189 kr
Till vänner av hederliga halvtorra tyska viner.
Säljstart 16/3 2021 kl 10:00.
 

Vingubben

Medlem
Blast from the past som man säger. Tidig favorit som jag drack många årgångar av. Nästan så man ska plocka upp en flaska.

Visa bifogad bild 22454
Kan man verkligen få tag på Fourcas Hosten för under 200?
Blev ju en blast from the past för båda då :). Noterade att vinet utgått. För övrigt, sista årgången jag drack av Fourcas Hosten var 1986 :)
Vingruppen har 2011, och Göteborgs Vinhus 2012 så den går nog att få hem med privatimport. Slår också ett slag för grannen Fourcas-Dupré som brukar leverera riktigt bra till modest pris.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ah men just det!
Listan är ju så klart inte komplett utan Tahbilk Marsanne!
Tahbilk Marsanne är riktigt bra. Jag har fortfarande någon ströflaska kvar från de 36 som jag köpte när den reades för 69 kr. Men lägger man på 40 pistoler får man det här:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tahbilk-museum-marsanne-9529101/
och det är väl använda pengar. Tyvärr brukar det inte finnas så länge på systembolagets hyllor för att det ska platsa i kategorin "husvin"
 

stevie22002

Medlem
Tahbilk Marsanne är riktigt bra. Jag har fortfarande någon ströflaska kvar från de 36 som jag köpte när den reades för 69 kr. Men lägger man på 40 pistoler får man det här:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tahbilk-museum-marsanne-9529101/
och det är väl använda pengar. Tyvärr brukar det inte finnas så länge på systembolagets hyllor för att det ska platsa i kategorin "husvin"

Haha, jag köpte också tre lådor när den var så där billig! Ultimata sommarbjudvinet. Tyvärr inga flaskor kvar ;)
 

Bastardo

Medlem
Nu ännu bättre, gruppindelning.
Jag glömde lägga hit mina egna förslag. Är du snäll och adderar de sen när du hinner?
Vita:
Gustave Lorentz Riesling Lieu dit Burg 2017, 189 kr
Greywacke Sauvignon Blanc 2018, 175 kr
Leitz Magic Mountain Rüdesheimer Riesling Trocken 2019, 159 kr
Jean Biecher Rosacker Grand Cru Riesling 2019, 159 kr
Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim 2017, 199 kr
Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2019, 189 kr

Röda:
Châteauneuf-du-Pape La Cour des Papes 2016, 199 kr
Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove 2017, 159 kr
M. Chapoutier Domaine de Bila-Haut Occultum Lapidem 2019, 179 kr
 

LarsW

Medlem
Tahbilk Marsanne är riktigt bra. Jag har fortfarande någon ströflaska kvar från de 36 som jag köpte när den reades för 69 kr. Men lägger man på 40 pistoler får man det här:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/tahbilk-museum-marsanne-9529101/
och det är väl använda pengar. Tyvärr brukar det inte finnas så länge på systembolagets hyllor för att det ska platsa i kategorin "husvin"
Helt enig i att Museum är väl värt sina extra kronor då det kommer färdiglagat.
Men precis som du skriver så är det lite svårt att ha ett husvin från TS.

Själv har jag enstaka flaskor från 10-15 år tillbaka.:)
 

Bastardo

Medlem
För övrigt en perfekt tråd när man får fredagsfrågan. "Du som är så duktigt på vin, jag behöver ett riktigt gott vin till helgen, vad rekommenderar du, helst inte för dyrt?"
Fast om jag tolkar frågan rätt, vill de oftast ha då viner som kostar så lite som möjligt. :) Det är märkligt att de flesta människor vill inte betala just någonting för en flaska gott vin. Allt annat får kosta pengar men inte måltidsdrycken.
 
Fast om jag tolkar frågan rätt, vill de oftast ha då viner som kostar så lite som möjligt. :) Det är märkligt att de flesta människor vill inte betala just någonting för en flaska gott vin. Allt annat får kosta pengar men inte måltidsdrycken.

Nja, det är väl mer att de har en aning om att jag ibland köper viner som kostar mer än de skulle vara villiga att betala. Som du säger, mat kan man alltid motivera höga priser på, vin mer sällan.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag glömde lägga hit mina egna förslag. Är du snäll och adderar de sen när du hinner?
Vita:
Gustave Lorentz Riesling Lieu dit Burg 2017, 189 kr
Greywacke Sauvignon Blanc 2018, 175 kr
Leitz Magic Mountain Rüdesheimer Riesling Trocken 2019, 159 kr
Jean Biecher Rosacker Grand Cru Riesling 2019, 159 kr
Biecher & Schaal Grand Cru Altenberg de Bergheim 2017, 199 kr
Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2019, 189 kr

Röda:
Châteauneuf-du-Pape La Cour des Papes 2016, 199 kr
Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove 2017, 159 kr
M. Chapoutier Domaine de Bila-Haut Occultum Lapidem 2019, 179 kr
Lagt till dessa.
 

gece

Man vänjer sig.
För övrigt en perfekt tråd när man får fredagsfrågan. "Du som är så duktigt på vin, jag behöver ett riktigt gott vin till helgen, vad rekommenderar du, helst inte för dyrt?"
Eller "du som kan det här med vin, har du nån idé om vad vi ska köpa till AWn? Obs inga fantasipriser"

Inte för att det blir så mycket AW dessa dagar men snart nog är vi där igen :)
 

Per Stade

Lege artis
Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Rosé är ännu bättre än den vita.
Fortfarande inom budget.
Men knastertorr, så kanske inget för AW.
 

matage

Medlem
Nu klassar det nog inte in här i egenskap av TS men jag gillade verkligen Giant Steps LDR med den intressanta blenden Syrah/Pinot Noir - senast för 169:-
Ganska lätt med en härlig syra och en viss komplexitet. Helt klart nåt jag kommer plocka en låda av om det dyker upp igen.
 
Toppen