Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Husviner med maxkostnad 199:-

stevie22002

Medlem
Nu klassar det nog inte in här i egenskap av TS men jag gillade verkligen Giant Steps LDR med den intressanta blenden Syrah/Pinot Noir - senast för 169:-

Ganska lätt med en härlig syra och en viss komplexitet. Helt klart nåt jag kommer plocka en låda av om det dyker upp igen.
Nu klassar det nog inte in här i egenskap av TS men jag gillade verkligen Giant Steps LDR med den intressanta blenden Syrah/Pinot Noir - senast för 169:-
Ganska lätt med en härlig syra och en viss komplexitet. Helt klart nåt jag kommer plocka en låda av om det dyker upp igen.

+1
 

The Wall

Medlem
Förutom några av de vanliga misstänkta som redan har nämnts kan tilläggas (bland annat);
Anima Chenin blanc (nr 2049), klart godkänd från Sydafrika
Conde Valdemar Gran Reserva, helt ok Rioja som är lite över genomsnittet och som oftast går att få tag på med kass framförhålling.
Nipozzano Chianti Rúfina Riserva brukar också vara godkänd.
Bubbel? Tja om man vill ha något annat än Rotari finns alltid Ferrari och Ferrari Rosé.
Sött? Château Grillon, särskilt om man råkar glömma några flaskor i några år, typ 10, 20, 30 stycken.
 

MHilv

Medlem
Drack den i helgen och tyckte den var god. Huruvida den är en typisk Barbera vet jag inte.
Borgogno Barbera d'alba 2019 179 kr FS
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Här är ett vin som jag tycker är mycket p-värt och som jag rekommenderar:

Cuvee Sextant Les Celliers d'Orfée, 2018 | Systembolaget

Mycket bra vin från södra Frankrike, kanske inget som passar alla på forumet, men gott är det , 90p+, särskilt om man lagrar det några år, men dricks bra idag. Bra till grillat i sommar. Bästa vin under 200 kr på mycket länge
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu har vi betat av några flaskor för att hitta något som kan tänkas bli ett "husvin".
Guigal Côtes-du-Rhône 2017
El Vínculo 2011
Condado de Haza 2016
Baltos 2017
Chiara Condello 2017

Av dessa fem så framstår Chiara Condello som en klar vinnare, även om jag personligen även gillade El Vínculo med sin mognad. Guigal var snipig, Condado de Haza var tråkig och Baltos för lättsam och intetsägande.

Skönt att det finns ett gäng kvar att testa, så man slipper gå törstig.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Ibland händer det att vi har gäster som gärna dricker vin, men som är totalt ointresserade av det och inte heller har en ambition att höja sin nivå vad gäller kvalitet. Flera gånger har jag då i efterhand ångrat att jag korkat upp "för bra" vin, då jag egentligen hellre hade delat det med andra som uppskattar det mer eller helt enkelt sparat mer vin till oss själva.

Jag har därför börjat köpa vad jag kallar för "bjudvin", med den lösa definitionen "vin som passar att bjuda den ointresserade på, men som även jag kan uppskatta och som samtidigt inte kostar skjortan". Ett typiskt sådant för mig är Penfolds Koonunga Hill Shiraz/Cab bland de röda, och oftast någon tysk torr riesling för dryga hundringen som de flesta brukar gå igång på som "det här var ju jäkligt gott ändå".

Jag vet att det här är en avstickare från finewines och de viner de flesta av oss helst annars dricker, men jag skulle gärna ta emot tips på lite goto-viner för att variera mig lite framöver när behovet dyker upp! Ni får gärna tolka definitionen "bjudvin" helt fritt!
 

buteljen

Medlem
Det här vinet brukar jag ha hemma för sådana tillfällen. Funkar alltid väldigt bra.
Får 92 p hos RP
"The balsamic and peppery red 2020 Coyam was produced with a multi-grape blend of 38% Syrah, 37% Carmenere, 8% Cabernet Sauvignon, 5% Carignan, 4% Garnacha, 4% Mourvèdre, 2% Petit Verdot, 1% Malbec and 1% Tempranillo cropped from a warm and dry year. It fermented in stainless steel, concrete and oak, all with indigenous yeasts, and the élevage lasted 18 months and was 75% in French oak barrels (new and used), 15% in 2,000- and 5,000-liter oak foudre and 10% in concrete eggs. The wine is soft, textured, round and ripe without excess, elegant and combining power with finesse. Very good. 279,000 bottles produced.#

 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det här vinet brukar jag ha hemma för sådana tillfällen. Funkar alltid väldigt bra.
Får 92 p hos RP
"The balsamic and peppery red 2020 Coyam was produced with a multi-grape blend of 38% Syrah, 37% Carmenere, 8% Cabernet Sauvignon, 5% Carignan, 4% Garnacha, 4% Mourvèdre, 2% Petit Verdot, 1% Malbec and 1% Tempranillo cropped from a warm and dry year. It fermented in stainless steel, concrete and oak, all with indigenous yeasts, and the élevage lasted 18 months and was 75% in French oak barrels (new and used), 15% in 2,000- and 5,000-liter oak foudre and 10% in concrete eggs. The wine is soft, textured, round and ripe without excess, elegant and combining power with finesse. Very good. 279,000 bottles produced.#


Verkar spännande, ska beställa och testa, tack!
 

Johpe

Medlem
Denna röda brukar oftast gå hem hos folk: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mcmanis-652001/
Jag tycker den är, lite för syltigt men ändå helt klart drickbar.

Annars är denna riktigt bra och en crowd pleaser: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/petite-petit-7209401/
Kostar lite mer där i mot.

Och ytterligare ett steg upp är denna som nyligen fick 92p av Konstantin Baum och en riktig prisvärd rekommendation enligt honom: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/il-seggio-254701/

För bubbel har jag alltid 2-3 flaskor av denna i kylen ifall man får oväntat besök: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/raventos-9266401/

Och för vitt tycker jag oftast Grüner Veltliner från Österrike är riktigt prisvärt och uppskattat bland folk, tex Rabl eller Nigl.
 
Toppen