Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hyllor i vinkällare

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Letade färdiga koncept i betong och trä i vad som kändes som evigheter innan jag landade i att platsbygga i organowood (kiselinpregnerat trä, doftfri men ändå fuktresistent). 45*45 blir hållbart värre när de korsas i 3 dimensioner. Olika stora fack för flaskförvaring resp lådförvaring. Bästa kompromissen jag kom på. Tog lite tid, men fick landa på kontot ’egentid’ ;)
Tack för att du delar!

Jag tänkte att det kanske blir trä i alla fall men kanske bara hyllorna om jag inte hittar några i sten/betong också. Det lodrätta tänker jag lättbetong 7cm tjocka 19 höga och knappt 50 djupa två i höjd, sen hylla osv.
 
Tänkte först såhär, men hittade inga bra material för det. Och hade inte heller exakt raka väggar överallt, så platsbyggt blev tillslut mer utrymmeseffektivt. 600+ st 6*80 förborrade skruv blev ju också lite underhållande…tror att konstruktionen kommer att överleva alla viners lagringspotential samt en och annan jordbävning…
 

Attachments

  • 8773A867-806F-4233-8A4C-1D035F8DD90B.png
    8773A867-806F-4233-8A4C-1D035F8DD90B.png
    211 KB · Visningar: 283
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Tänkte först såhär, men hittade inga bra material för det. Och hade inte heller exakt raka väggar överallt, så platsbyggt blev tillslut mer utrymmeseffektivt. 600+ st 6*80 förborrade skruv blev ju också lite underhållande…tror att konstruktionen kommer att överleva alla viners lagringspotential samt en och annan jordbävning…
Ah ok, nice! Ser ut som han kör just sten vertikalt och trähyllor horisontellt
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Har även denna som jag bygde av stavlimmat trä för att passa in i en gammal köttkyl. Hyllorna hade jag liggande men egentligen också kunnat vara i trä.
Visa bifogad bild 28113

Redigt fint! Hur ser utrymmet ut utifrån? Det ser ut som att du ev. skjutdörrar i glas eller om det är vanliga glaspartier eftersom du har en bit av dörr med på en av bilderna.

Känns som att det finns likheter med det som jag vill bygga i min källare.
 

Fixfred

Medlem
Har 2st fasta glasväggar och en dörr på kortsida. Sen är det även ett Glastak.
Valde att inte ha skjutdörr då jag vill h möjlighet att ställa hela lådor på golvet.


IMG_0810.jpeg

IMG_0807.jpeg
IMG_0808.jpeg

Redigt fint! Hur ser utrymmet ut utifrån? Det ser ut som att du ev. skjutdörrar i glas eller om det är vanliga glaspartier eftersom du har en bit av dörr med på en av bilderna.

Känns som att det finns likheter med det som jag vill bygga i min källare.
 

Fixfred

Medlem
Jo, det ser ut som det jag vill bygga, minus takfönstret. Redigt snyggt! Hur har du gjort med kylanläggning och fukt?
Använder Bergvärme/kyla kopplat till en luftvärmepump som kyler ner rummet. Tillsätter ingen fukt men har en liten returpump som skickar tillbaka överflödigt vatten.
Har inte byggt någon snygglösning för att dölja kablage än , men kanske nöjer mig med att gömma dem bakom några trälådor.
IMG_0812.jpeg
IMG_0811.jpeg
 

Fixfred

Medlem
Snyggt! Vad är det för yta /rymd och kapacitet?
Skulle säga att det är ca 5kvm och sen 210 upp till sista hyllan. Får in omkring 600 i ställen och sen kan man ha lådor på golvet och upp på översta hyllan. på bilderna är det ca 528fl ;). Lastar man på golv och hyllor går ett par hundra till in. Kan kolla mer exakt om du önskar.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Skulle säga att det är ca 5kvm och sen 210 upp till sista hyllan. Får in omkring 600 i ställen och sen kan man ha lådor på golvet och upp på översta hyllan. på bilderna är det ca 528fl ;). Lastar man på golv och hyllor går ett par hundra till in. Kan kolla mer exakt om du önskar.
Jag var ute efter ballpark om jag någonsin bygger eget så man vet ytan som behövs. Storleken du har räcker för mina behov just nu iaf ;)
 

The Wall

Medlem
Vi har både IKEA:s gamla lagerhyllor där det fanns vinhyllor och deras nya Hejne. På båda har vi på sidan skruvat fast två tunna lister så flaskorna inte ska rulla iväg, se bild.
På Hejne-hyllorna har vi spikat fast tvär-ribbor (underifrån) så det ser ut som de gamla vinhyllorna. Då rullar inte flaskorna runt på nedersta lagret, mycket smidigt.

Visa bifogad bild 27457
Jag håller på att skruva ihop motsvarande upplägg, men med tanke på att Ikeas hyllor inte är avsedda för förvaring (böcker i Billy-hyllor gör att hyllplanen ser ut som surfingbrädor efter något år) undrar jag om du har något stödjande i mitten av hyllplanen, med effekten att hyllorna sas indelas i två fack. Efter att ha måttat, borrat och skruvat kom jag på den detaljen först nu. :vägg:
 

Stina

Medlem
Jag håller på att skruva ihop motsvarande upplägg, men med tanke på att Ikeas hyllor inte är avsedda för förvaring (böcker i Billy-hyllor gör att hyllplanen ser ut som surfingbrädor efter något år) undrar jag om du har något stödjande i mitten av hyllplanen, med effekten att hyllorna sas indelas i två fack. Efter att ha måttat, borrat och skruvat kom jag på den detaljen först nu. :vägg:
Hennes hyllor är lagerhyllor, och de håller i vart fall för tre lager enligt bild. På vissa hyllor har vi två 6-packslådor ovanpå varandra, så rätt mycket tyngd.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Letade färdiga koncept i betong och trä i vad som kändes som evigheter innan jag landade i att platsbygga i organowood (kiselinpregnerat trä, doftfri men ändå fuktresistent). 45*45 blir hållbart värre när de korsas i 3 dimensioner. Olika stora fack för flaskförvaring resp lådförvaring. Bästa kompromissen jag kom på. Tog lite tid, men fick landa på kontot ’egentid’ ;)
Är det 45 reglar som du förankrat i golv och tak eller hur gjorde du?
 
Toppen