Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Nemiroff är husvodkan här sen jag fick en av en kollega som besökt Kiev för många år sedan.
Beställde en flaska, alltid kul att testa nytt
Nu såg jag att det går att beställa även genom Systembolaget. För det priset är det absolut en tänkbar kandidat för varje öppensinnad vodkanjutare, fast jag har dragit ned otroligt mycket konsumtionen av starkvarorna. :cool: Det finns några liter kvar i skåpet men de får goda vänner på statsbesök att ta hand om. Jag kan ta en fingerborgare att skåla med … ;) Vin däremot dricker jag nästan varje dag, men också mycket beskedliga mängder tillsammans med mat. Öl vill jag inte ens frestas att ha hemma, för man ska inte leka med elden. :)
Den kostar 24,40 euro hos Alko och 379,90 NOK hos Vinmonopolet. Således tar de rejält betalt för den i Norge!
Färglös, torr, skarp, sädig, svaga citrustoner enligt Alko och innehåller 1 gram socker per liter.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Molinari Sambuca. Hittad i en ärvd sommarstuga. Troligen inköpt på 80-talet, för 2300 ptas enligt prislappen. Ingen alkoholstyrka angiven. Supersimmig och med förväntad stjärnanis och kryddighet, men med en förvånande vanilj och någonting balsamiskt, eller kanske parfymerat, möjligen trä. Gott och udda. Om det inte vore för att redan en flaska är ganska mycket, vore det kul att jämföra med en nyare buteljering.
 

Attachments

  • 20230707_220354.jpg
    20230707_220354.jpg
    51,9 KB · Visningar: 55

Johan L

Medlem
Molinari Sambuca. Hittad i en ärvd sommarstuga. Troligen inköpt på 80-talet, för 2300 ptas enligt prislappen. Ingen alkoholstyrka angiven. Supersimmig och med förväntad stjärnanis och kryddighet, men med en förvånande vanilj och någonting balsamiskt, eller kanske parfymerat, möjligen trä. Gott och udda. Om det inte vore för att redan en flaska är ganska mycket, vore det kul att jämföra med en nyare buteljering.

Åh, i min ungdom hade jag kul med att blanda flatliners åt mina kompisar. Man fyller upp ett shotglas till hälften med Sambuca, häller försiktigt på vit tequila så det skiktar sig och droppar i tabasco som lägger sig i mitten, som ett rött streck.
 

Magikern

Medlem

Papalin Haiti Original Vatted Rum
4 Years Old


Doft: Lite px-sherry med prestige. Smörkola, sockerlag och en ungdomlig pigghet.
Attack: Vilken power. Alkoholen slår till direkt och smaken har inget med doften att göra. Intensitet och alkohol till tusen (53%)
Mellansmak: Lite sötma och fatkaraktär och rejäl intensitet. Alkoholen spretar lite mycket tyvärr men det är gott ändå.
Eftersmak: Lång och präglad av ungdomliga sockertoner och fat.


Jag är inte van vid att dricka rom men denna är intressant. Jag stannar nog på 91 poäng på grund av den spretiga alkoholen.

Det finns ett par flaskor av denna kvar i butikerna om någon är sugen på att prova.

 
Toppen