Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Poussard

Medlem
Blandade ett par GT ikväll på Hernö Gin och Infused Liquid tonic (ska utöver kinin ha smak av fläderblom, lavendel, apelsinzest mm). Hade gurka i. Ärligt talat, det var gott, det smakade otroligt mycket - men - det smakade otroligt mycket som inte var enbär och kinin och jag vetetusan hur jag känner inför det. Jag kanske är en omodern GT-provare vad vet jag. Kan också vara så att jag bara druckit vin de senaste åren och måste vänja mina smaklökar lite.
 

Sigdarve

Medlem
Fick för mig att köpa Bombay Sapphire idag, mitt tidigare favvogin för GT, innan Hernö. Blev väldigt besviken, alldeles för kraftig smak i jämförelse.
Skärmavbild 2020-08-31 kl. 20.14.51.png
 

Bastardo

Medlem
Jag smakade dessa i fjol, tyvärr dock inte samtidigt: Stoli Gold, som inte säljs i Sverige. Den var jättegod, men den här var kanske ännu godare: Beluga Noble Russian Vodka. Sen har vi Russian Standard vodka, som håller otroligt bra kvalitet även med den billigaste flaskan. Den dyraste har jag inte provat. Favoriten är Russian Standard Gold.
Betala aldrig några fantasisummor för en god vodka! De kostar bara onödigt mycket och levererar inte för slanten.
P.S. Now, as the old woman said when she kissed the cow, ”à chacun son goût”. – (Each to one’s own taste).
Jag kan inte franska, således vet jag inte heller om det är rätt stavat …
Är också osäker vem som först sade eller skrev den så därför utelämnar jag källan. Hans Artberg vet säkert om det är korrekt och vem som sade det.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men har man ingen brist på småpengar, kan man imponera sina gäster med någon av de här på listan. :)
https://www.thespiritsbusiness.com/2014/05/top-10-worlds-most-expensive-vodkas/
BTW. Så dyrt är inte Stolichnaya Elit i dag som på listan, så man ska nog ta med en nypa salt all information om priserna. En del är också rena jippoprodukter där flaskan har mycket mer mer värde än innehållet. ;)
En ärligt menad fråga: tycker du alls att det är någon poäng med ovanligt dyr vodka och att den skiljer sig särskilt mycket från annan "icke-usel vodka"? Jag förstår poängen med dyr fatlagrad sprit, t.ex. whisky och konjak, där tillgång och efterfrågan på långlagrade produkter kan driva upp priset till oanande/absurda höjder. När det gäller viss annan icke fatlagrad sprit som gin finns det ju en viss poäng med urvalet av "botanicals" och deras kvalitet, och det behöver inte vara alldeles lätt att få tag på vissa av dessa. Men vodka? Lätt tillgängliga och billiga råvaror, ingen fatlagring och hela tillverkningsprocessen motsvarar "råspriten" till andra spritsorter.

Edit: du har kanske redan svarat på frågan i inlägget före det senaste... :cool: - notera de mörka glasögonen jag tydligen har på mig:
Betala aldrig några fantasisummor för en god vodka! De kostar bara onödigt mycket och levererar inte för slanten.
 

Bastardo

Medlem
Tycker du alls att det är någon poäng med ovanligt dyr vodka och att den skiljer sig särskilt mycket från annan ”icke-usel vodka”?
Förlåt mitt sena svar, men jag har inte varit här inne på ett tag.
Nej, med dessa fantasisummor finns det ingenting som motsvarar priset. Så klart har jag inte smakat någon av dyrgriparna, men det har de allra flesta människor i världen inte heller gjort, men det är rena lyxvaror där oftast mest krut har lagts på själva flaskan än innehållet. Måtte ingen vanlig konsument köpa dessa, oavsett hur mycket pengar man råkar ha på sig … ;)
Det skulle vara spännande om någon/några forummedlem(mar) skulle kunna ta sig på uppgiften att med ett par kompisar prova några av de finaste vodkasorterna som är mycket bra utan att kosta multum. Låt oss säga högst 500–600 riksdaler.
Det bästa vore om någon tidning eller tidskrift kunde utföra testet, men det är kanske lite för mycket att begära. Men alla fall borde man hur som helst ta med antingen Russian Standard Gold eller Russian Standard Platinum, helst båda och även Stoli Gold. Sen kanske också Ketel One och ett par till, varför inte Beluga Noble Russian. Men jag misstänker att man får lika många svar vilken är bästa vodkan som man har deltagare. :)
P.S. På grund av skillnad mellan olika tillverkningssätt borde just vodkan ha minst skillnad i smaken gentemot annan ’finpsprit’ som finns. Och många kanske inte ens förknippar vodka som sådant, men det tycker jag är lite synd.
Mig veterligen är det inte förbjudet att tillsätta vissa tillsatsämnen i vodka, bortsett från i USA. Där är det förbjudet och det kan kanske skapa skillnader som finns. Så har man gjort till exempel med Russian Standard Gold, som innehåller lite av någon typ av rot. Det är nog inte ginseng men någonting som ger en sublim smak.
Och väldigt många vodkasorter innehåller varierande mängd socker också, fast jag kan inte förstå varifrån det kommer! Några av de bästa, (enligt mig) innehåller just inget socker. Och varifrån alla antydningar till spår av kryddor, citron, svag pepprighet etc. kommer, har jag ingen förklaring till.
Någon kemist kan säkert förklara den saken, men enligt mig ska vodkan vara så rent från alla tillsatser som det är över huvud taget möjligt. Torr, mjuk, neutral och elegant vore väl ideal enligt mig.
P.S.S. Vad jag kan förstå, finns det flera fina vodkabarer i landet. Om så var även där jag bor, skulle jag gärna åka dit och jämföra några vodkasorter sinsemellan. Man borde inte behöva ruinera sig heller som det kan vara frågan om med en viss annan finsprit. ;) Två centliter räcker för att sålla bort någon sort, men till mer seriös provning bör man kanske ha 4–5 cl.
Som sagt, det var meningen att vi skulle prova några vodkasorter, men min resa gick inte att genomföra just då.
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Och varifrån alla antydningar till spår av kryddor, citron, svag pepprighet etc. kommer, har jag ingen förklaring till.

En gissning är att det är estrar, fenoler, högre alkoholer (samlingsnamn för andra alkoholer än metanol och etanol) och dylikt som uppstår vid jäsningen och sedan följer med i destilleringen.
 

Emvima

Medlem
Ja här sitter jag och dricker Chartreuse helt rent igen :). Provar en ny lite sötare variant - ”9e Centenaire” :). Fantastisk dryck ❤️
Visa bifogad bild 21530
Väldigt länge sedan jag drack Chartreuse. Du inspirerade mig till att plocka fram en gammal flaska jag ärvde för ett tag sen. Fantastiskt gott! Undrar hur gammal den är egentligen varken procent eller storlek på flaskan står på etiketten.AA5EB670-18D7-4FCA-A702-2A3B593EC6F2.jpeg
 

Emvima

Medlem
Förgyller en ”söndagskväll” med ett glas grön Chartreuse . Måste köpa några av dom andra och prova. Det är så gott!
 

Sigdarve

Medlem
Förgyller en ”söndagskväll” med ett glas grön Chartreuse . Måste köpa några av dom andra och prova. Det är så gott!
Köpte en Grön C i slutet av 70 bara för att den var starkast på Systembolaget. Då var den på helpava. Den gula har jag inte druckit.
 
Toppen