Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Sigdarve

Medlem
Fiskade upp en flaska Four Roses Small Batch på bolaget förut, får bli en provslurk! Bourbon är fasen inte dumt.
Samma här.

four.jpg
 

Johan L

Medlem
Kan rekommendera Michter's US*1 Kentucky Straight Bourbon för er som gillar bourbon. 569 kr på bolis, väl värt IMO.
 

Sigdarve

Medlem
Köpt Blanton GE
Kan rekommendera Michter's US*1 Kentucky Straight Bourbon för er som gillar bourbon. 569 kr på bolis, väl värt IMO.
Inte provat. Blantons GE har jag köpt några gånger. Mest köper jag Four R Single Barrel. Här flankerad av två otrevliga typer.
Skärmavbild 2019-06-26 kl. 21.42.22.png
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Jag är inte förtjust i marc (eller grappa, eller liknande), men den här etiketten var lite för rolig för att inte ge det en extra chans.

1999 Domaine de La Romanée-Conti, Marc de Bourgogne
Mycket mörk i färgen (fatlagrad 1999 till 2016). Doften påminner ganska mycket om yngre cognac. Det finns en tydlig spritig doft, sticker lite i näsan, men den vägs upp ganska fint av nötter, fikon, båtbrygga, äppelskal, löv. Rund och fin i munnen, inte alls så aggressiv som jag väntade mig - den hanterar sina 45 % väl. Lång eftersmak, med lite apelsinjuicesmak. Komplext och gott!

Hade prislappen varit i närheten av rimlig, och lite rea på det, så kanske jag hade köpt en pava...

DSC_1140.JPG
 

Bastardo

Medlem
Jag hittar inte ett ord om mezcal här på forumet. Ok, kanske att det nämns vid nya varor etc. men inga recensioner osv. Finns det någon som är kunnig på det området? Jag tar gärna emot rekommendationer om fin mezcal som inte är så himla dyr, men det kanske är en ekvation som inte går ihop. Så, alla som vet ens nånting om just den drycken; speak up! Annars får jag söka lite på nätet. Har sett sajter där de ger betyg åt drycken, men sen har vi inte så väldigt många sorter att köpa hos bolis. Inget billigt nöje, det heller, ska ni veta. :)
 

Bastardo

Medlem
Jag anser att mezcal är ganska dyrt för sin kvalitet. Och så har en importör inga uppgifter om en mezcal som de säljer på deras hemsida! Ytterst märkligt. Har mejlat till de, men förväntar inget svar, då jag var ganska brysk i mitt mejl pga. att de har ingen information alls om varorna de säljer. Det är INTE okej alltså. Då får de behålla sina flaskor. Och dessutom är nog mezcal ingen storsäljare här i Fennoskandia ändå. Den säljs nog inte särskild många flaskor per månad.

Man får oerhört mycket rom eller cognac för samma pengar som en ordinarie mezcal kostar, som dessutom i många fall har inte lagrats alls. Svårt att förstå att de tar så hutlöst betalt, men det måste bero på att det tillverkas så små volymer, så att det går inte runt annars om man inte håller de priserna.
Synd om det verkligen inte finns en enda medlem som kan lite om drycken. Men det är kanske inte lika hipp som champagne och fina stilla viner.

Hur som helst, de här tre märken tror jag är ganska bra. Det värsta är att vi hade en riktig mexikansk bar i stan för några år sen, men då hade jag lite ebb i kassan så jag var aldrig där.

San Cosme mezcal – 4.5 Difford’s Guide, 528 kr.
Montelobos mezcal – 4.5 Difford’s Guide, 558 kr.
Så här långt anser jag att det här är bästa mezcal att ge sig på, om man är intresserad:
Se Busca Mezcal Añejo, 799 kr. Det känns nästan att jag skulle våga på att beställa en flaska. ;)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Skulle gärna få tips på vilka Gin man kan köpa för att blanda bättre GT på. Fick nyligen en hantverksmässig tonic-syrap i present.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Skulle gärna få tips på vilka Gin man kan köpa för att blanda bättre GT på. Fick nyligen en hantverksmässig tonic-syrap i present.
Ah gin! Bästa drinkbasen i universum!

Jag hade blindtest för några år sedan på Upper House då vann Monkey 47 före Hernö (disclaimer: efter en middag).

Kom inte ihåg exakt sedan men tror Tanqueray eller T10 var trea.

Hendricks som jag höll högst på förhand slog bara budgetginen.

Vanlig Tanqueray är ett bra val om man vill ha en ren smak. Testa gärna olika giner och tonic. Blir mycket större skillnad än vad man kan tro och bästa gin + bästa tonic är inte alltid lika med bästa GT.
 

Poussard

Medlem
@zippan @Patrik Sellin @Crist(al)ian 77 Tack för tipsen! Var rätt intresserad av Dry Martini för sisådär 10-15 år sen och testade mycket med att optimalt försöka kyla glasen, blanda i väldigt lite vermouth (snurra glasen uppochned och såna saker, ev. lite spel för galleriet) men konstigt nog gjorde jag inte någon provning gin mot gin. Det var dock före mitt riktiga dryckesintresse verkligen tog fart.
 

matage

Medlem
Vill minnas ett test som publicerades i gamla branchttidningen Bon Appetit i mitten av 90-talet där ett gäng gamla bartender-rävar fick blindtesta olika ginsorter i olika drinkar. Det enda jag kan dra mig till minnes är att Star Gin vann GT-ronden över betydligt mer premium-klassade ginsorter till allas förvåning.
 

Bastardo

Medlem
Skulle gärna få tips på vilka Gin man kan köpa för att blanda bättre GT på. Fick nyligen en hantverksmässig tonic-syrap i present.
Broker’s Gin 47% versionen. Har provat ganska många gin och inte hittat bättre för de slantar den kostar. Ett kännarmärke enligt mig. Det finns ingen orsak att betala hutlösa pengar för så kallade jippobrännvin. Bortkastade pengar enligt mig. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Skulle gärna få tips på vilka Gin man kan köpa för att blanda bättre GT på. Fick nyligen en hantverksmässig tonic-syrap i present.
Efter en språkresa till Inverness på 70-talet så drack jag inte gin på > 40 år! Bara lukten fick mig att må illa :usch: Förra året fick jag dock upp ögonen igen då en GT med mycket is passar utmärkt i solen på terassen. Började med en Tanqueray som säkert stått > 20 år i barskåpet. Sen test av andra... Överlägset bäst (för mig) är Hernö blå. Den passar utmärkt med de flesta Tonics, även de hantverksmässiga. Blanda gärna din GT i Bourgognekupa :p
 

Per Stade

Lege artis
Förra lördagen var vi i Fjällbacka hos en gammal vän. Efter en 5-rätters på Mamsell (rekommenderas inte, stjärnkocken var inte där och vem går på en konsert med Bruce Springsteen, eller välj din favoritartist, för att bara höra bandet spela?) drack vi GT hemma hos polaren Per.
Jag dricker aldrig GT men den här var fantastiskt god med en ren och distinkt doft av enbär.
Enligt yngste sonen, som är mer expert på gin än jag, så har tydligen många tillverkare glömt bort att det faktiskt är enbär, som gin ska smaka.
Så nu har jag beställt hem ett par flaskor Strane
 

Bastardo

Medlem
Efter en språkresa till Inverness på 70-talet så drack jag inte gin på > 40 år! Bara lukten fick mig att må illa :usch: Förra året fick jag dock upp ögonen igen då en GT med mycket is passar utmärkt i solen på terassen. Började med en Tanqueray som säkert stått > 20 år i barskåpet. Sen test av andra... Överlägset bäst (för mig) är Hernö blå. Den passar utmärkt med de flesta Tonics, även de hantverksmässiga. Blanda gärna din GT i Bourgognekupa :p
Jag fattar inte varifrån tramset har kommit att man ska dricka sin Gin and tonic ur Bourgognekupa;) Det är så korkat att det är inte sant. Det är bara amatörer som tror att de är lite finare än vanligt folk som använder vinglas till drinkar. :)
Så klart får var och en göra precis som de vill, men nån måtta får det vara ändå. Och ni som köper ’hantverksgin’ för dyra pengar = känn dig blåst! Gin tillverkas i huvud sak i Storbritannien. Allt annat är bortkastade pengar, enligt mig.
P.S. Måste liva upp diskussionen en aning. För jag vet, att de flesta här går i gång på vartenda ord jag skriver … Det hedrar mig. ;)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag fattar inte varifrån tramset har kommit att man ska dricka sin Gin and tonic ur Bourgognekupa;) Det är så korkat att det är inte sant. Det är bara amatörer som tror att de är lite finare än vanligt folk som använder vinglas till drinkar. :)
Så klart får var och en göra precis som de vill, men nån måtta får det vara ändå. Och ni som köper ’hantverksgin’ för dyra pengar = känn dig blåst! Gin tillverkas i huvud sak i Storbritannien. Allt annat är bortkastade pengar, enligt mig.
P.S. Måste liva upp diskussionen en aning. För jag vet, att de flesta här går i gång på vartenda ord jag skriver … Det hedrar mig. ;)
:D
 
Toppen