Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Just ja, Amrut är inte att förglömma. Nu var det ett par år sedan jag var nere i whiskyträsket men det var fruktansvärt hög nivå i Japan. Förutom Yamazaki så har vi Yochi och Karuizawa som krossar väldigt mycket från Skottland.
Nikka inte att glömma

Sen har vi en del i irland, sverige gör en del med hyfsad framgång iallafall på hemmaplan
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Förutom Yamazaki så har vi Yochi och Karuizawa som krossar väldigt mycket från Skottland.
När vi är inne på Japan, Hikushu överlag. Håller med om Yochi, synd att den inte finns på SB längre. Amrut är jag inte helt med på, har iofs endast provat en sort men den höll ingen vidare klass.
 

Sundbom

Medlem
Nikka inte att glömma

Sen har vi en del i irland, sverige gör en del med hyfsad framgång iallafall på hemmaplan

Både Box och Smögen gör bra grejer som hyser stor framgång hos tex Serge på Whiskyfun. Bra folk bakom också. Men det kräver ju lite tid innan det slår ordentligt. Bara att hoppas att det lyckas för all form av dryckeskultur med hög kvalitet är efterlängtad i Sverige.
 

Sundbom

Medlem
När vi är inne på Japan, Hikushu överlag. Håller med om Yochi, synd att den inte finns på SB längre. Amrut är jag inte helt med på, har iofs endast provat en sort men den höll ingen vidare klass.

Som sagt, det var ett tag sedan jag drack och kunde whisky på allvar. Har nog bara druckit ett par tre olika Amrut för fem år sedan så är osäker på vad jag provade. Yochi 20 gillade jag skarpt men handlade det mesta från utlandet då. Bolaget är väl lika bra på whisky som dom är på vin. Blandad kompott kan man säga.
 
Amrut är jag inte helt med på, har iofs endast provat en sort men den höll ingen vidare klass.
Har bara provat en oberoende buteljerare, Blackadder Amrut Raw Cask 61,8 %, och den var riktigt bra! Bra rök, fyllig och lång eftersmak, samtliga i dryckessällskapet gillade den. Försökte även köpa Amrut Spectrum när den kom till Systembolaget 2016, men de 23 flaskorna gick på en sekund och det säger väl lite om hur eftertraktade/välrenommerade de är. Har provat en annan från Indien som heter Paul John Single Peated Cask 819. Även den var överraskande bra, kraftig och rökig, dricker lika gärna dessa två som Laphroaig eller Bowmore, men personligen håller jag Lagavulin högre då den känns bättre balanserad och elegantare.

Både Box och Smögen gör bra grejer som hyser stor framgång hos tex Serge på Whiskyfun. Bra folk bakom också. Men det kräver ju lite tid innan det slår ordentligt. Bara att hoppas att det lyckas för all form av dryckeskultur med hög kvalitet är efterlängtad i Sverige.

Jag tänkte skriva Box också då de är på stark frammarsch men "vågade" inte då någon kanske slår en på fingrarna då det var välrenommerade märken vi diskuterade. Personligen tror jag dock att det är vårt klart starkaste whiskymärke om några år och då även har en viss igenkänningsfaktor utomlands.
 
Även den var överraskande bra, kraftig och rökig, dricker lika gärna dessa två som Laphroaig eller Bowmore, men personligen håller jag Lagavulin högre då den känns bättre balanserad och elegantare.
Jag föredrar nog Laphroaig (10-åriga, "vanliga") av den trojkan, just för att den är lite kärv. Men Lagavulin är toppklass, ja även Bowmore, men där skiljer sig ju varianterna åt mer, så det är svårare med ett enda omdöme
 

Bastardo

Medlem
Jag föredrar nog Laphroaig (10-åriga, "vanliga") av den trojkan, just för att den är lite kärv. Men Lagavulin är toppklass, ja även Bowmore, men där skiljer sig ju varianterna åt mer, så det är svårare med ett enda omdöme
Cask strength av Laphroaig 10-åriga gillar jag. :) Synd att den går inte köpa på bolis, men kanske på något annat lagligt ställe?
Om det är någon som vet det, skulle vara kul att veta.
 

grappa

Medlem
Liquid Library 12 årig Laphroaig Distillery independent bottler bara för Svenska marknaden @Bastardo. Köpt på SB. Fantastiskt bra! 52,9% alkoholstyrka så borde väl vara cask strength.
Stor doft av torv, saltvatten, lite gräsig, rökig i lagom omfattning. Stor smak av rök, lite chark. En av mina absoluta favoriter.
 

grappa

Medlem
Cask strength av Laphroaig 10-åriga gillar jag. :) Synd att den går inte köpa på bolis, men kanske på något annat lagligt ställe?
Om det är någon som vet det, skulle vara kul att veta.
Se inlägg nyss. Visserligen inte 10 årig men 12 får väl duga. Vet inte om det finns några flaskor kvar.
 
Liquid Library 12 årig Laphroaig Distillery independent bottler bara för Svenska marknaden @Bastardo. Köpt på SB. Fantastiskt bra! 52,9% alkoholstyrka så borde väl vara cask strength.
Stor doft av torv, saltvatten, lite gräsig, rökig i lagom omfattning. Stor smak av rök, lite chark. En av mina absoluta favoriter.
Liquid library brukar vara en habil oberoende buteljerare, men även Blackadder för den som är sugen på lite annorlunda variationer
 

Bastardo

Medlem
Se inlägg nyss. Visserligen inte 10 årig men 12 får väl duga. Vet inte om det finns några flaskor kvar.
Nej, det verkar inte finnas kvar. Dessutom vill jag inte betala så mycket som lite finare maltwhisky kostar i dag. Man kan hitta oerhört fin cognag billigare eller lagrad rom. Men det är ju smaksak vad man föredrar. :)
 

Magikern

Medlem
I går blev det öl och whiskeymässa i Göteborg. Massor av prestigewhiskey men slutsatsen man drar är att hålla sig till vin resten av året. Någon som var där?
 

tobbe81

Medlem
Balkongmyser i min ensamhet i kvällssolen
IMG_20180414_174716_395.jpg
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Många gånger tycker jag att de där oberoende buteljerarna gör intressantare variationer än originalen
Håller med, däremot tycker jag att det ibland blir mer intressant än gott. För mig är det lite som skillnaden mellan cognac och armagnac, där den senare har både högre toppar som lägre delar, medan den förra är jämn i sitt uttryck.
 
Håller med, däremot tycker jag att det ibland blir mer intressant än gott. För mig är det lite som skillnaden mellan cognac och armagnac, där den senare har både högre toppar som lägre delar, medan den förra är jämn i sitt uttryck.
Whisky har väl länge varit ett större intresseområde och tack vare öl och whiskymässan har man ju hunnit testa en hel del. Här kan man ju vara mer eller mindre vågad, t.ex. skulle jag oprovat våga köpa allt vad blackadder säljer då jag inte testat nått som dom buteljerat som inte varit topp. Sen finns den där med fula solen som jag glömt namnet på som också varit bra, men många andra kan jag känna igen mig i vad du skriver.
 
Toppen