Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Mats

Gone todash....
Efter ett restaurangbesök i Tokyo nyligen smet jag och @StefanAkiko in på The Tokyo Whisky Library och det var verkligen något att rekommendera alla whiskydrickare. Över 1000 olika att välja bland och här är ca hälften av de de hade framme på hyllorna. Tur att vi hade våra fruar med oss .........

TTWL.JPG
 

gece

Man vänjer sig.
Valvakan tarvar starksprit, närmare bestämt José Cuervo Reserva de la Familia.

IMG_20180910_000123.jpg


Skitbra. Det finns den hårda, steniga agavekaraktären, men också snällare toner av vanilj, apelsin, kanel och choklad, samt en snygg finklighet som för tankarna till en bra Islay (mer specifikt Lagavulin, tror jag), och komplexa, söta, toner i trakterna av melass och knäck som känns som rom. Lite av allt, alltså, hela skalan från godis till mild tortyr.
 

Bastardo

Medlem
Valvakan tarvar starksprit, närmare bestämt José Cuervo Reserva de la Familia.

Visa bifogad bild 14204

Skitbra. Det finns den hårda, steniga agavekaraktären, men också snällare toner av vanilj, apelsin, kanel och choklad, samt en snygg finklighet som för tankarna till en bra Islay (mer specifikt Lagavulin, tror jag), och komplexa, söta, toner i trakterna av melass och knäck som känns som rom. Lite av allt, alltså, hela skalan från godis till mild tortyr.
Har aldrig provat kvalitetstequila, och det anser jag vara en stor brist i brännvinskungens cv. ;) Hur ska jag kunna gå in i en bättre bar och verka vara kunnig om alla drycker? :) Nej, för bövelen. En bot därmed är det enda sättet att förkovra sig.
Vi hade en fin mexikansk restaurang här i stan några år sen, men han stängde pga. uteblivet intresse, tror jag. Det finns mycket att lära och upptäcka också i tequilans värld. Och jag hoppas bara att nästa gimmick kommer att bli tequila.
 

Magikern

Medlem
Har inte plus men antog att det var välkänt redan eller?
Romanee-conti hypen för några sedan fick väl lite skriverier med om jag inte minns fel.
 

LarsW

Medlem
Långt bak i sprit-skåpet stod sista slatten av denna...
Dallas Dhu Single Malt 1982
Andra och sannolikt sista flaskan Dallas Dhu för mig då de la ner destilleriet 1983 om jag minns rätt. Denna hittade jag för 5-6-7+ år sen på Heathrow på väg till Sri Lanka.

Smooth som få! Lätt rökighet och härlig kropp. Lagom spritig så den värmer fint i munnen och en bit på väg neråt. Ingen power-whiskey detta men mer åt det eleganta hållet!

Man kan ju alltid drömma om att hitta en flaska till nånstans...
thumbnail_20181110_211754.jpg
 

Sigdarve

Medlem

Magikern

Medlem
Bunnahabhain 33 år
Struktur, mognadstoner och parfym. Detta är tveklöst den bästa whisky jag provat. Ingen spretig alkohol eller överdrivna fat. Balansen är klockren.

Någon som provat?
 

grappa

Medlem
Bunnahabhain 33 år
Struktur, mognadstoner och parfym. Detta är tveklöst den bästa whisky jag provat. Ingen spretig alkohol eller överdrivna fat. Balansen är klockren.

Någon som provat?
Inte provat denna men har i andra äldre whiskys upplevt att de blir som cognac (som jag i och för sig gillar). Var det mycket cognacskaraktär här?
 

Magikern

Medlem
Inte provat denna men har i andra äldre whiskys upplevt att de blir som cognac (som jag i och för sig gillar). Var det mycket cognacskaraktär här?

Skulle snarare kalla whiskyn för vinös. Jag kan utan vidare ge whiskyn 93 poäng vilket är väldigt högt för att komma från mig.
 
Toppen