Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ibland dricker vi... starksprit!

Bastardo

Medlem
Även Arran har en trevlig whisky som lagrats på sherry fat, dock inte överdrivet rökig om det är det du letar efter(?)
Finns både som rökig och "normal" dock, så bara att välja (dock aldrig testat den som är peated)

Enligt utsago så verkar det som att sherryfaten som används kommer från Gonzalez Byass, iaf enligt länk nedan.

Det finns väldigt positiva reaktioner lite här och där och det är mycket prisvärt. Jag skulle köpa själv Cask Strength, men alla har sin egen smak och gillar inte så rökig whisky.
Jag tror i överlag att vi i Sverige har mycket goda kunskaper inom ämnet, mer än för cognac, där de riktigt tunga experter är ganska få, eller så har jag inte hittat dem.
P.S. Det är jättebra, att man kan fråga AI, oavsett ämnet. Jag har fått mycket bra svar angående polyrytmisk populärmusik och det kommer att dröja ganska länge innan jag lyckas hitta alla möjliga grupper och band som finns att köpa. Flera av dem är afrikanska artister, så klart. Människorna där brukar ha rytm i blodet på riktigt. :)

Last edited:

Uncle_Bob

Medlem
Tack för alla tips. Visste inte att det fanns så många brännvinsdrickare på forumet.🤠

Blev en Aberfeldy pga @Kolsyra kunde extrapolera fram vad jag gillar utifrån två datapunkter.

Det finns alltså fog för att jag ska gilla Aberfeldy tänker jag.😎
Tänker att det inte är ett helt orimligt antagande att iaf tvåsiffrig procentandel av medlemmarna här har laster som sträcker sig bortom druvderivat 😅

Bastardo

Medlem
Tänker att det inte är ett helt orimligt antagande att iaf tvåsiffrig procentandel av medlemmarna här har laster som sträcker sig bortom druvderivat 😅
Jag gillar hela kittet av alkohol som finns … men det är lite synd att läkare tycker inte likadant. ;) Huvudsaken är att det är jag själv som kan numera bestämma vad jag dricker och när och inte begäret. 😇

Last edited:

Bastardo

Medlem
Även Arran har en trevlig whisky som lagrats på sherry fat, dock inte överdrivet rökig om det är det du letar efter(?)
Finns både som rökig och "normal" dock, så bara att välja (dock aldrig testat den som är peated)

Enligt utsago så verkar det som att sherryfaten som används kommer från Gonzalez Byass, iaf enligt länk nedan.

Visa bifogad bild 35417
Det blev en beställning på flaskan till vänster, pga. otroligt fina recensioner som jag hittade. Och så klart finns den att köpa bara hos oss. Underbart och tack för tipset en gång till! 😍 Jag fick i går en flaska som present av min vinvän.

Baron Claes malt whisky.jpeg

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter att fått inspiration och tips i tråden blev det ett återbesök i whiskyns värld.

20251220_174214.jpg

Aberfeldy 16

Klart fruktig och inte rökskadad. Päron, persika och lite marsipan. Trevlig doft som lovar mer och drar åt konjak.

Smaken är torvig och i början så eldig att jag spär ut ytterligare. Kändes som +50 % men är väl snarare min ovana för det står 40 %... bakom den klassiska whiskystilen dyker lite fruktspad upp.

Trevlig bekantskap och definitivt i den fruktiga orökiga stilen som jag uppskattar. Har inte druckit whisky på flera år så lite kul återseende. Förstår dock varför jag övergått helt till konjak men kul med ombyte och referens.

Funkade perfekt med mörk choklad.😎

Tack @Kolsyra

Mexikanaren

Medlem
Tänkte kolla in läget hör på forumet vad gäller Jamaikansk Rom, speciellt nyheten från Hampden!

Är det något man kan hoppas dyker upp på Bolaget månntro, eller är det säkrare att direkt försöka hitta en flaska hos en återförsäljare online?

Samt att jag ställer mig lite frågande till om detta är en rättvis jämförelse; visst dunstningen/angel share är lika hög men..

"Under Jamaica’s hot and humid conditions, ageing unfolds at an accelerated pace. The angel’s share exceeds 75%, intensifying the rum’s concentration and aromatic complexity — comparable to that of a 45-year-old whisky aged in Europe."

69673_BEAUTY-SHOT-HAMPDEN-FIFTEEN-15YO-2.jpg

Bastardo

Medlem
Tänkte kolla in läget hör på forumet vad gäller Jamaikansk Rom, speciellt nyheten från Hampden!

Är det något man kan hoppas dyker upp på Bolaget månntro, eller är det säkrare att direkt försöka hitta en flaska hos en återförsäljare online?

Samt att jag ställer mig lite frågande till om detta är en rättvis jämförelse; visst dunstningen/angel share är lika hög men..

"Under Jamaica’s hot and humid conditions, ageing unfolds at an accelerated pace. The angel’s share exceeds 75%, intensifying the rum’s concentration and aromatic complexity — comparable to that of a 45-year-old whisky aged in Europe."
Jag är ingen expert på rom, men har ändå en uppfattning, att det är knappast någon importör som skulle välja att ta den med till deras utbud, pga. mycket liten efterfråga. Det säljs nog mycket litet rom i de här prisklasserna och de vanligaste romtyperna är mer åt det spanska hållet, alltså relativt söta.
Hampden Estate är väldigt högrankad märke hur som helst i romvärlden, men dem är ganska dyra enligt mitt sätt att se saker och ting.
Jag skulle ’aldrig’ betala mer för en flaska rom än för prima cognac, OM man inte vann en rejäl summa pengar, och det är trots allt mycket mer jobb med att tillverka riktigt fin konjak än rom i samma klass. Tänk på, att med cognac använder man rejäla mängder vin också, som någon måsta odla fram och de enligt mig bästa producenterna sköter allting inom samma firma. Det är kvalitet rakt igenom.
Apropå påståendet om det här: ”comparable to that of a 45-year-old whisky aged in Europe” tror jag inte på det själv fullt ut. Det kan vara lite åt det hållet, men knappast helt sant.
BTW. Fråga gärna någon AI om subjektet, så får du säkert mycket bättre information. Annars tycker jag att den här sajten är ganska bra:
P.S. Saxat från nätet, närmare sagt härifrån: romrom.se/
”Det som ger den Jamaicabaserade rommen sin karaktär är dels den brittiska skolan – det var britter som koloniserade Jamaica och de tog med sig traditionen med att destillera i potstills.”
Så här står det på en sajt: ”CATEGORY: Rhum de tradition anglaise (Rum) – Rhum traditionnel de mélasse.”

Last edited:

isak

Medlem

Visa bifogad bild 35587
Jag är svag för funky rom, och framförallt hög-ester rom. Tidigare i höstas köpte jag en blend (https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/papalin-4199801/) som innehöll just Hampden Park, och den smakar lika mycket vanilj och tropisk frukt som den gör målarfärg och fotogen. Känns som att det är mycket kul som kan hända med ytterligare 10 års lagring!

Mexikanaren

Medlem
Jag är svag för funky rom, och framförallt hög-ester rom. Tidigare i höstas köpte jag en blend (https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/papalin-4199801/) som innehöll just Hampden Park, och den smakar lika mycket vanilj och tropisk frukt som den gör målarfärg och fotogen. Känns som att det är mycket kul som kan hända med ytterligare 10 års lagring!
Håller starkt med vad gäller din analys av Papalin, känns som en mer avrundad och "snällare" version av en del av Hampdens utbud.
Min personliga favorit för att dricka ren är dock Hampden Pagos som lagrats enbart i sherry-fat vilken ger en väldig "julkryddig" karaktär på romen, men ändå en HLCF-"bas" på det hela så det får lite "umpf".

"Hmpd rum of the world" däremot smakade väldigt mycket åt whisky-hållet för att vara en rom i mitt tycke.

Ska bli intressant att testa HLCF classic som nästa.

20251223_120525.jpg

Last edited:

Bastardo

Medlem
Arran Heavily Peated Sherry Casks
Med cirka 2,5 teskedar vanligt kallt kranvatten känns den ganska lagom, även om den inte är lika rökig som Islay-whiskysorter som Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig, som är mina favoriter Jag är inte så bekant med andra maltwhiskysorter från regionen, men de borde också vara mindre rökiga.
Den är lättdrucken, så var försiktig så att du inte dricker för mycket på kort tid, utan njut av den i små klunkar.
SB har angett siffran 10 som rökighet på sin webbplats, men whiskyn verkar inte vara så rökig. En svag hint av rökighet är dock märkbar.
Den är ungefär sju år gammal, men överlag är den mycket välgjord och angenäm bekantskap som ändå inte riktigt lever upp till sina höga betyg. Jag kan inte ge någon exakt siffra, men mellan 90–92 pinnar är den nog värt och är således ett mycket bra köp. Säljs bara i Sverige.
P.S. Någon ’jod, tjära och choklad’ känner jag inte av … men då är jag inte heller en smaknotjonglör … ;)

Skärmavbild 2026-01-02 kl. 17.54.32.png

Last edited:

Bastardo

Medlem
Om ni inte kände till den här sajten sen förut, så är det hög tid att bekanta sig med dem …
Finns på listan av företag som är registrerade som distansförsäljare i Sverige och dessutom fraktfritt vid 2500 kr. De har rom, whisky och konjak av god kvalitet för någorlunda sunda summor.

Bastardo

Medlem
Gjorde en liten negronivariant idag: Gin, Antica Formula, grön chartreuse. En liten bit torkat apelsinskal som garnityr, 4 cl av varje. Fullkomligt enastående och rekommenderas således högeligen.
Wow! My man. Det finns inte många människor i Sverige som kan göra så fina drinkar hemma. :D Och så himla tråkigt att det har blivit så svårt att hitta Chartreuse verte. Och när den finns, så kostar likören mycket pengar enligt mig, men det finns ingenting som kan ersätta den heller.

buteljen

Medlem
Blev det inte väldigt sött?
Precis vad min negroniälskande man sa. Negroni är ju en bitter drink, kan det funka med sötman från chartreuse och fortfarande funka som en negronivariant? Men det bästa är väl som vanligt att testa själv (vilket han säkert kommer att göra) 🥃

Bastardo

Medlem
Håller starkt med vad gäller din analys av Papalin, känns som en mer avrundad och "snällare" version av en del av Hampdens utbud.
Min personliga favorit för att dricka ren är dock Hampden Pagos som lagrats enbart i sherry-fat vilken ger en väldig "julkryddig" karaktär på romen, men ändå en HLCF-"bas" på det hela så det får lite "umpf".

"Hmpd rum of the world" däremot smakade väldigt mycket åt whisky-hållet för att vara en rom i mitt tycke.

Ska bli intressant att testa HLCF classic som nästa.

Visa bifogad bild 35589
Har du druckit den här:
Foursquare 2011 – Mark XXIV?

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Blev det inte väldigt sött?
Sötman i chartreusen balanseras av syran i antican och ginen mjukar till det. jag tyckte det var utmärkt. Rent tekniskt var det ju ingen negroni alls, utan snarare en skön blandning. Den gröna är, i mitt tycke, betydligt mindre söt än den gula. kan inte föreställa mig att det hade blivit lika bra med gul. Det går även utmärkt att byta ut ginen mot en trevlig rye. :)

Toppen