Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

kayaker

Cyklist
De som gör vinet för Winery höll hus på Högberga gård på Lidingö förut.
Är du säker? Högberga gör fortfarande vin, men såvitt jag kan förstå så är det helt andra personer som gör vinet där och druvorna till de årgångar jag känner till kommer inte från Terreno utan Enrico Corsi (Azienda La Cura) och Martinelli (Le Macine).
På The Winery Hotel så är det familjen Ruhne som är huvudansvariga. Både Högberga Gård och The Winery Hotel har dock anlitat Luca Rettondini som konsult.
http://www.vinfabrik.se/category/vara-viner/
 

Keen

slan
Är du säker? Högberga gör fortfarande vin, men såvitt jag kan förstå så är det helt andra personer som gör vinet där och druvorna till de årgångar jag känner till kommer inte från Terreno utan Enrico Corsi (Azienda La Cura) och Martinelli (Le Macine).
På The Winery Hotel så är det familjen Ruhne som är huvudansvariga. Både Högberga Gård och The Winery Hotel har dock anlitat Luca Rettondini som konsult.
http://www.vinfabrik.se/category/vara-viner/


Ja. Johan Zälle och nån eller några till. Jobbar bredvid och har varit där på provning och genomgång.
Sen är ju de som hade Terenos vinotek inblandade, så det är nog det som är Winery's husvin. Men det görs väl i Italien.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Princesskonditoriet verkar ha tagit över och de har tydligen gjort/gör om det till konditori.
Då slapp jag ju göra nostalgitripp över bron i vart fall... Skulle vara tunnbrödsrulle med pressad potatis på Presto då...
 

Keen

slan
Princesskonditoriet verkar ha tagit över och de har tydligen gjort/gör om det till konditori.

Menade att jag jobbar bredvid Winery :D

Men växte upp på Lidingö. Dock var jag, såvitt jag kan minnas, inte ute och åt deras limpa. Känns helt klart som en miss :/ Presto finns kvar dock.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Menade att jag jobbar bredvid Winery :D

Men växte upp på Lidingö. Dock var jag, såvitt jag kan minnas, inte ute och åt deras limpa. Känns helt klart som en miss :/ Presto finns kvar dock.
Sedärja, jag växte upp i Skärsätra, millésime 77. -Jäkligt god limpa iaf :)
 

Keen

slan
Sedärja, jag växte upp i Skärsätra, millésime 77. -Jäkligt god limpa iaf :)

1978 här, och Högsätra och Sticklinge.

hmm, jag undrar om de kickat ut Högberga-killarna från att göra vin. Onekligen svårt att hitta information om att de gör vin där på Winerys eller Högbergas hemsidor, men när jag fick min provning där tidigare i år var det Johan Zälle som visade runt.
Alternativt konsultade de bara initialt och vid första årgången.


http://www.mynewsdesk.com/se/hogber...gberga-vinfabrik-the-winery-hotel-sant-986974
 

Keen

slan
Då finns det ju viss risk att vi stött på varandra nån gång :)
-Jag gick högstadiet på Högsätra och hängde på Skärsätagården och Kulan :)

Lågstadie Högsätra och Sticklinge, sen Källängen och Gångsätra. Så inte helt omöjligt.


Min spontana tanke var att kanske deras "Winery hotel 2013" egentligen var "Högberga 2013" ?

Inte helt omöjligt heller. Alternativt att det är Terreno som gjort det i Italien.

Möjligt, som sagt, att första årgången görs av Högberga i syfte att lära upp dom på Winery. För att Winery sen tar över vinmakeriet och Högberga är kvar som konsulter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Restaurang Llama i Köpenhamn besöktes igår. Sydamerikansk restaurang med tonvis av finess, härlig lokal och underbar personal. Att dessutom kunna plocka upp en riktigt dyrgrip till argentinsk malbec var enbart en bonus. Har inte provat det innan, men vinet ifråga var 2009 Bodega Enrique Foster Malbec Firmado. Snyggt och balanserat vin som upplevdes ganska precis som ett skönt mellanting mellan en sval napa-cab och en bättre bordeaux. (91p)

Matmässigt så blev det en fullkomligt underbar iberico-kotlett med mandel- och vitlöks-"polenta" samt lite underbar salsa på toppen. Som förrätt så blev det lite grillad paprika och konfiterad kanin. Avslutade med lite underbar korianderglass och choklad och mango.

Grymt trevlig mellanklass-restaurang som ni inte borde missa. Genomgående bra priser.

image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lunch på Admiralgade 26.

Grymt avskalat och minmalistiskt. Superb mat av enkelt och okonstlat slag. Vinkällaren delas med Ved Stranden 10 (troligtvis även ägandeskapet), så det är naturligt i största möjliga mån genomgående. Grymt goda och enkla matviner som var perfekt anpassade till maten. Ingen onödig naturvinsfunk som går över styr. Maten var verkligen grym i all sin avskalade enkelhet. Hummus och gott knäcke följdes upp av spetskål med hasselnötter och parmesan för att slutligen avslutas med en favorit i repris: Iberico som var så mör och läcker att snålvattnet rinner till av enbart tanken. Matassan som dracks till huvudrätten var riktigt härlig. Någon specialblandning med en skvätt syrah. Slankt och bärigt med tranbär, svartvinbärsblad och lite sköna animaliska bakgrundstoner. Även rieslingen till hummusen var extra kul. Lite som ett mellanting mellan en vit oxiderad rioja och tysk riesling.

Missa inte detta nyöppnade guldkorn, men förvänta er inte någon högre mysfaktor, utan det är hårda pinnstolar som gäller. Ligger "runt hörnet" med utgångsläge från Ved Stranden.

image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Reality check.

Svensk vakuumförpackad entretcôte samt lokala konsumsbutikens gruyere fick förgylla tisdagen. Kommer inte att köpa den typen av produkter på Konsum igen. Segt och trist kött, menlös och hushållsliknande gruyere. Vilken löjligt stor skillnad det faktiskt är på kött och kött och ost och ost!

Saluhallen rockar och inte ens en enkel tisdag bör man kompromissa med kvaliteten!

image.jpeg
 
Toppen