Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

Wintermute

Medlem
Kan man tänka sig att det finns en glidande skala från att grilla/steka köttet kylskåpskallt, via rumstempererat till kokat och med en stekyta? Med det resonemanget kanske SV-metoden är ett elegant sätt att få köttet att sluta vara kylskåpskallt...
Men ytterst är det i den egna munnen som man känner vad som är godast; även om ceremonielet också kan bidra till upplevelsen...
 
  • Like
Reactions: Jos

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte nyöppnade Mañana på Odinsplatsen igår. Hyfsat trevliga tapas av enkelt och okomplicerat slag och en trevlig servitör som tog hand om oss, men värdelös vinlista. Jag begär inte mycket, men lite fino kunde de väl ändå se till att ha samt lite småroliga andra spanska viner med lättsamt påslag.

Det blev en 2013 Pico Cuadro Ribera del Duero Vendimia Seleccionada för ca 300 spänn. Småtrevligt. Mörk frukt med lite kryddor och tobak, men nästa gång får det bli öl! (85p)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte nyöppnade Mañana på Odinsplatsen igår. Hyfsat trevliga tapas av enkelt och okomplicerat slag och en trevlig servitör som tog hand om oss, men värdelös vinlista. Jag begär inte mycket, men lite fino kunde de väl ändå se till att ha samt lite småroliga andra spanska viner med lättsamt påslag.

Det blev en 2013 Pico Cuadro Ribera del Duero Vendimia Seleccionada för ca 300 spänn. Småtrevligt. Mörk frukt med lite kryddor och tobak, men nästa gång får det bli öl! (85p)

Visa bifogad bild 6905
Visa bifogad bild 6906
Visa bifogad bild 6907
Så kan det bli med vilken vinlista som helst där SB är världens bästa.
Låter extremt trist i mina öron. Inte långt från:
"Klart vi har vin! Vi har både rött och vitt!"

I Japan, där SB inte alls är världens bästa, så tvingas man ju ständigt välja bland flerhundratals viner och årgångar man aldrig hört talas om, eller tvingas välja:
Vilken är bästa årgången av respektive Chateau Obscure, Chateau Hallå och Chateau Hej-Å-Hå från 90-talet?
Vinlistan ikväll hade ett helt uppslag (!) Barolo/Barbaresco med ett flertal odlare, vi gårdar, lägen, tappningar och årgångar som jag inte alls hade någon koll på...

Hur lång tid har man på sig att surfa sig genom en vinlista innan det anses som ofint att övriga hungriga medätare hålls i limbo? Utan en mobil och CT så är man körd! Men utan ett basalt kunnande om vin så är man HELT körd...

...men om man ser en PHET Gaja från en bra årgång till ett pris under marknadspris PÅ EN RESTAURANG så är man väl snudd på kriminell om man inte nappar. Restaurantören blev överlycklig och överöste oss med beröm för vårt val - han hade haft denna flaskan i vinkylen (2500-flaskors-varianten) sedan han öppnade sitt hak för knappt sex år sedan. Där finns också en Mascarello från fin årgång till under marknadspris... Den skall vi också knäppa :)

(Blir ju så mckt enklare med ett par-tre-fem tusen släppta viner per år och ett bejakande av ens autistiska sidor...)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte nördparadiset Steampunk Bar igår. Mer genuint nördigt än hipstertrendigt. Steampunk-inredning med mängder av koppar, rost och kugghjul. Mycket avslappnat och lättsamt – riktigt charmigt till och med, men det lär inte vara för alla; det är nog en fördel om man har ägnat sig åt rollspel eller är en nördig gamer rent allmänt kan jag tänka mig. Enkel mat i mellanklass. Valde enbart hamburgare och lite chark som gjorde jobbet bra. Menyn innehöll dock en del mer ambitiöst, men det kändes väldigt rätt med något enklare som passar bättre i barmiljö.

Kass vinlista, men väldigt bra utbud av öl och trendiga drinkar.

Drack lite blandat. Suröl (inte riktigt för mig), smaksatt ale (kul) och en magiskt häftig Ipa som koncentrerats upp till 41 % alkohol via någon form av frysextraktion (läs mer om det här). Resultatet är ett "öl" som mer drar åt whisky. Intensiv humlebeska med mustig maltighet och magisk längd. Det räckte med en ynka cl som jag betalade 69 pix för. Jag gick upp i brygga, kära forumiter! :D

Jag gillar stället och kommer att gå dit igen när jag vill utforska ölvärlden eller när jag bara vill äta något enklare i avslappnad miljö. Jag kommer garanterat vilja prova Sink The Bismarck igen om inte annat! :)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Público… Melker fick inledningsvis rätt mycket skäll för denna skapelse så det var med viss bävan som jag bokade, nödtvungen av arrogansen från Luzette, Seikoens stängning häromdagen (sthlms första och äldsta japanska restaurang gick härmed i graven), och den allmänna katastrofala gastronomiska ökenvandring som Hufvudstadens absoluta centrum erbjuder. Finns det någon annan huvudstad som har ett sådant påvert utbud runt sin centralstation? Svårt att komma på någon.

Público, med en inredning som går i billig syfilisinfekterad bordellstil, blodröda väggar och tunga gardiner, gick ut stenhårt med ostron i en ceviche-liknande spad, sashimi på lax och den bästa råbiffen jag ätit sen jag besökte Le Fevero år 2008, strimlor av innanlår (tror jag) i en salt marinad av sesam-fisksås och fruktförstärkt (passionsfrukt?) egen majonnäs. Efter allt rått blev det tacos på lamm, tonfisk, hoki kombinerat med saftiga empanadas. Innan efterrätten, churros med dulce de leche i en polvito-liknande smet, fullt godkänd, fick vi den sista varmrätten som var fullständigt fenomenal: spansk svartfot med hårt chilekryddad polenta. Även om servitrisen påstod gul Aji är jag ganska säker på att det var brasiliansk Cheiro (världens bästa chile) som använts i polentan, men det som verkligen stod ut var att grisen var kryddad med lakrits, fullkomligt utsökt.

Público påstås av de s.k. proffstyckarna vara en sydamerikansk restaurang, vilket är nonsens på samma tramsnivå som att det skulle finnas ett “europeiskt kök”, köket är en blandning av sydamerikanska smaker i svensk-modern tappning, men jag kan sträcka mig till att det är sydamerikanskt inspirerat. Hursomhelst så var det utomordentligt gott. Kocken förstår uppenbarligen den sydamerikanska andan vilken är rena smaker i bra kombinationer och han eller hon har prövat på plats, utan tvivel. Bra och proffsig servis också trots ringa ålder. 695 kr för 10 mellanrätter, drygt 700 kr för helpavor av Clos du Val Chard och Marimar Torres Mas Cavalls (knappt acceptabla marginaler för att vara Svedala, men inget tjafs från min sida). Det var länge sedan Melker var så prisvärd och hade sådan precision.

El Público, Rödbodtorget 2
Betyg: 4,5
Prisvärde (i sin klass): 4,5

Bilder från nätet på råbiffen, tacos av lamm och tonfisk
publico råbiff.jpg

publico lamm.jpg
 

tobbe81

Medlem
Jag säger bara Tomahawk entrecote från mälardalenkossa så mört sådan härlig köttsyra så helvetes bra tempurerad utav mig och uppvilad till 48grader och låter bilderna tala för sig <3 själva att jag ligger i matkoma delux nu här i soffan vinet var sjukt gott till dessutom tog bara ett glas ska dricka resten utav flaskan imorgon då tar jag noteringar på riktigt och skriver om i mer passande tråd.
13263915_10156990130855008_6573369776623388537_n.jpg
13325440_10156990131090008_6661739686927870456_n.jpg
13255909_10156990131330008_2444576864037192662_n.jpg
13327617_10156990174425008_8486565313456261985_n.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Tagit mig ner till Koster. Fick låna ett fiskespö av en man på en brygga. Tre kasst senare var två makrillar upptagna och nedlagda i kylväskan.
Rensa. Salt, dill och citron. På med grillen och njut!

image.jpeg


Till det dracks en spätlese av enklare modell och för min gravida fru en mousserande äppelcider.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Sushi Sho, nyligen medaljdekorerad ambitiös japanare under ledning av Calle Ishizaki. Stor konkurrens om få platser leder till långa väntetider. Stjärnan har knappast hjälpt vare sig kön eller prisnivån. Svårt detta med förväntningar. Om man inte är etikettsfluktare förstås, då är ju kvaliteten bra redan innan man provat.

15 bitars avsmakningsmeny inleder med utmärkt ostron följt av två kompetenta grönsaksrätter plus en väldigt bra bläckfisk. Sen blir det dillgravad äggula med rostat ris (kvällens bästa rätt), fet hälleflundra, sex sushibitar (öring, sill, bonito, pilgrimsmussla, mandelmussla, röd snapper), lågtempat ägg med rostad lök, samt en avslutning med sushi på forell och hosomaki med blåfena.

Bra hantverk, jättefina tillbehör, bra exekverat i rätt tempo. Men... Ett par rätter lever upp till stjärnnivå medan resten är precis det som köksmästaren hade som ursprunglig idé: fin japansk husman för de breda massorna. Den ursprungliga prisbilden var också rätt, ungefär 25% lägre än idag på själva maten (drycken minns jag inte). Avsmakningsmeny med dryckespaket plus en extra öl per person gick här loss på drygt två och ett halvt tusen, varav maten stod för 1090 kr. Det är en bra sudd med pengar för det som serverades på tallrikarna och framförallt i glasen.

Detta är väldigt ambitiöst, personalen är extremt professionella, maten är väl genomarbetad. Högsta betyg för ansatsen. Men det är inte stjärnmat. Problemet uppstår om man som jag går hit med förväntningar på en krog som ska vara i samma klass som exempelvis Adler, Les Trois Domes eller Nerua. Priserna är på samma nivå om drycken räknas med. Enligt Guide Rouge ska upplevelsen också vara på samma nivå men de har varit alldeles för generösa med Svedala igen. För samma pengar hade vi kunnat äta avsmakningsmeny på Trois Domes och druckit ett par vinare till, en bra Pouilly-Fumé och en bra Bdx CB. Då hade sittningen inte varit tidsbestämd, bordet hade varit vårt eget utan trängsel, rumstemperaturen långt under 27 grader, utsikten fantastisk, ostvagnen oändlig. Och maten hade varit haute cuisine.
Som sagt, inte ägarnas fel, och jag måste återigen påminna mig att justera ned förväntningarna eftersom jag rör mig i restaurang-Sverige. Mitt råd är att gå hit och koncentrera sig på maten och ta det lugnt med drycken till. Då blir det en nota lite mer i linje med leveransen.

Sushi Sho, Upplandsgatan 45, Sthlm
Betyg: 4
Prisvärde: 3

IMG_0454.JPG

IMG_0455.JPG
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hamnplats 3 i Båstad (fd Hamnkrogen). Ligger trevligt vid hamnen och jag har för vana att börja min båstadsejour här. På vinlistan är det mesta dyrt så det blev Hof. Ny ägare i år efter ett inadekvat mellanspel förra året.

När jag såg råbiff på menyn så kunde jag inte låta bli trots att det är havet som ligger närmast. En modern variant utan ägg och senap. Istället gotländsk tryffel och gulbetor tillsammans med ett örtigt hårdbröd och syrlig gräddfil. Jag gillade det skarpt! Bästa råbiffen i år för min del.

IMG_20160710_133037.jpg


Sen på kvällen blir det annat fokus...:cigarr:
 

tobbe81

Medlem
Jag fick en ide förra veckan som jag provlaggade hemma nu ikväll låt mig presentera och bjuda på detta
13620908_10157177837505008_4659492372959461887_n.jpg
pure på kantareller smaksatt med tryffelbresyr halstrade pilgrimsmusslor kingcrab chorizocrisp pankofriterade ostron caviar så jävla gott det blev
13620993_10157177837565008_2118926996188935425_n.jpg
 

Attachments

  • 13620993_10157177837565008_2118926996188935425_n.jpg
    13620993_10157177837565008_2118926996188935425_n.jpg
    89,3 KB · Visningar: 197

tobbe81

Medlem
Mellanmåls macka med extra allt kantareller tryffel kalixlöjrom och 36mån västerbotten
13710027_10157221139300008_8060224175425892980_n.jpg
och i glaset en krispig vit Hermitage
13680658_10157224276880008_3912300815985741472_n.jpg
Middagen blev en helt annan femma hängmörad dubbelbiff naturbetes från mälardalen
13716001_10157221654255008_5020747326897115158_n.jpg
serverades såklart mediumrare minus
13775536_10157222026115008_1752524295770478975_n.jpg
och i glaset till denna köttbit blev det en cab från veneto
13729145_10157224294555008_4985137714297309892_n.jpg
dumt att inte medge och skriva att allt var magiskt gott och perfekt match ihop med vinerna .
 

Jos

Medlem
Imouto ikväll som levererar på grymma råvaror men efter några fina ammisar så är ändå sushi just sushi. 1200 spänn för 12 bitar sushi plus några ammisar känns aningen stiff...

Kul också att ena kocken sen förklarade att Omasaki är "kockens val etc.." :D
 
Hamnplats 3 i Båstad (fd Hamnkrogen). Ligger trevligt vid hamnen och jag har för vana att börja min båstadsejour här. På vinlistan är det mesta dyrt så det blev Hof. Ny ägare i år efter ett inadekvat mellanspel förra året.

När jag såg råbiff på menyn så kunde jag inte låta bli trots att det är havet som ligger närmast. En modern variant utan ägg och senap. Istället gotländsk tryffel och gulbetor tillsammans med ett örtigt hårdbröd och syrlig gräddfil. Jag gillade det skarpt! Bästa råbiffen i år för min del.

Visa bifogad bild 7596

Sen på kvällen blir det annat fokus...:cigarr:
Hade jag förväntat mig vanlig råbiff hade jag blivit väldigt fundersam om jag fått in det där. Spännande dock
 

Stenberg

Medlem
Hade jag förväntat mig vanlig råbiff hade jag blivit väldigt fundersam om jag fått in det där. Spännande dock
När jag just nu (lite salongsberusad) läste råbiff insåg jag att jag nog inte ens nämnt att Postgatan (i Kalmar) i våras firade 1-års jubileum med att servera råbiff för 1 krona. Mycket trevlig tillställning. Då menyn just denna kväll var begränsad till just den nya rätt så kom några av mina vänner på den lysande idén att ta in ytterligare en råbiff som dessert vilket inte var något problem.
De har dock hotat med en 100%-ig prisökningar till nästa års 2-årsjubileum.
 

AdamST

Medlem
Jag må vara bra färsk inom vinets mer avancerade konster, men matlagning och gastronomi har varit det jag levt för de senaste fem åren :)

Kvällens middag; Fläskkarré sous vide glaserat med sötad soja smaksatt med stjärnanis och ingefära, serverat med syrlig potatispuré, nötig kimchimajonnäs, koriander, och rostade hasselnötter
image.jpeg

Till detta dracks en Cabernet Sauvignon från Napa Valley (Black Stallion 2013), och kvällens avrundades med husets Old Fashinoed :)
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    51,8 KB · Visningar: 164
Ryggbiff sous vide, frästa svarta bönor, chimichurri och en hemmagjord tapenad med oliver, tomat och kapris. Grillad tomat och purjolök. Till det dracks en Pétalos årgång 2014. En spanjor (Bierzo) gjord på 100% mencía. Kommentarer på det återfinns på annan plats.

Köpte min sous vide i början på sommaren och inte använt så mycket föränns nu, men vilken fantastisk apparat. Kött, kyckling och fisk, allt blir ju bra, sen 2-3 minuter på grillen.
 
Toppen