Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag äter vi...(diskussioner, tips och restaurangbesök)

Mattias Schyberg

Administratör
Hur står sig den här Sherryn mot den generella Sherryn skulle ni säga? Jag har läst lite om det och förstått att det finns olika segment, och att det här var en torr. Jämfört med 8239 på Systembolaget? (Slumpmässigt utvald torr sherry).
Palo Cortado är en Oloroso (oxidativ stil) som delvis har fått lite biologisk mognad som är typiskt för en fino. Vanligtvis är denna typ avsevärt mer komplex än det vin du länkar till på SB. Oloroso har vanligtvis mycket torkad frukt och karamelliga toner, även som torr, medan Palo Cortado har mer klassiska sherrytoner ihop med typiska olorosotoner. Svårt att beskriva mer exakt än så.
 

gece

Man vänjer sig.
Hur står sig den här Sherryn mot den generella Sherryn skulle ni säga? Jag har läst lite om det och förstått att det finns olika segment, och att det här var en torr. Jämfört med 8239 på Systembolaget? (Slumpmässigt utvald torr sherry).
Har båda hemma, de är inte jättelångt ifrån varandra (och jag tycker båda är toppen, palon en aning bättre). Av de olika sherry-stilarna är palo cortado och oloroso ganska lika. Lite friskare varianter som inte oxiderats lika mycket är fino och manzanilla, och sen finns den söta Pedro Ximenes. Di kan ju prova en fino och se vad du tycker!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besök på The Flying Elk i Stockholm igår kväll. Ett enkelt men ambitiöst ställe med fin vinlista och typisk engelsk barkänsla men utan fokus på hamburgare.

Trevlig personal och välgjord mat. Åt lite ostron och deras råbiff såklart och avslutade därefter med lite Créme Brulée. Frugan åt klassisk schnitzel av kalv och lite annat smått och gott som jag inte minns. Råbiffen var riktigt trevlig med härlig ost och tunt skivade champinjoner. Ostronen var enbart ett, vilket förklarade det låga priset, men blev således endast en liten munsbit.

Visa bifogad bild 3732
Visa bifogad bild 3733
Visa bifogad bild 3734

Till dessa rätter dracks en krispig kompetent Riesling och en härlig CF från Loire. Återkommer i annan tråd med detaljer...

För att summera: The Flying Elk är en trevlig och lättsam restaurang med bra vinlista och vällagad mat. Det man kan ifrågasätta är om det är "rätt" typ av mat och priser med tanke på den enkla pubmiljön med hög ljudvolym och stimmig atmosfär. Jag klagar dock inte, men kände nog att det blev en väl saltad nota i förhållande till upplevelsen.

3/5 FW

Värt att besöka (om man gillar konceptet) men glöm inte att be om "den riktiga" vinlistan eller satsa på öl vilket verkar vara deras fokusområde. :)
Allvarligt!
Bilderna ser ju ut som om någon avlidit med och över era tallrikar... Skall det verkligen VARA så?

...som om någon vandrat genom Paris katakomber och Londons klokaer ... och fotat DET DÄR (?) och kallat det *mat*... Hurwen!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Note: i förhållande till mer 'vanliga restauranger' så är Flying Elk inte så dyrt, bara vänja dig med Sthlmspriserna ;)
Åt mig lycklig över ALL förväntan (dock bara 6 rätter) och drack mig fjolligt fjortisfylld i afton ( Yokohama ) och min del av notan landade på förfärliga *uhu* 362kr enl www.oanda.com.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår blev det ett besök på restaurang AG i Stockholm. Äntligen! 1425:-
Visa bifogad bild 3840
Skoj att ni börjat bege er.
Men att begränsa sig till huvudrätt är *uh-huh* knappast ståndsmässigt. Och det gör heller inte restaurangen rättvisa. Faktiskt så att tom jag kan laga bättre måltider än så...

En full kockmeny och (minst) en flaska gött vin gör basjobbet. Men...

Mina egna erfarenheter från Tjockholm gör mig inte på ngt vis imponerad. Jag kommer med bagage från ett långt liv i Umeå (finns absolut inget öht att impas av) och två längre sejourer i Calif och Oz med allt från grillat, kokt och stekt till rött, rödare och svart. Jmf med vad jag får i Tokyo till de priser jag får detta i Tokyo, så kan jag tyvärr bara säga . . . *uhum*

För din penning i afton, så hade jag kunnat ta min hustru på Michelinsk 1-stjärnig reataurang, medhavandes egen putell och inmundigandes minst välbalanserade och sensitiva 7 rätter.

Men, ni hade absolut en skön kväll. Det vill jag inte ta ifrån er, iom att resan t Tokyo kostar mer än vad ni evt skulle kunna ha sparat.
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Palo Cortado är en Oloroso (oxidativ stil) som delvis har fått lite biologisk mognad som är typiskt för en fino. Vanligtvis är denna typ avsevärt mer komplex än det vin du länkar till på SB. Oloroso har vanligtvis mycket torkad frukt och karamelliga toner, även som torr, medan Palo Cortado har mer klassiska sherrytoner ihop med typiska olorosotoner. Svårt att beskriva mer exakt än så.
Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.

Allt vin av druvan Palomino (alltså det som skall bli torr Sherry) klassificeras i december efter skörden som antingen Fino (ett kritstreck på tunnan) eller Oloroso (två streck eller siffran noll). Sedan tillsätts alkohol (ca 15% till Fino, ca 17% till Oloroso). Efter ungefär ett år görs en andra klassificering, och då hittar man ibland i Fino-faten vin som blivit "fetare" och inte har lika kraftigt täcke av jäst (flor). Det är bara cirka 0,15% av all Sherry som utvecklas på detta sätt. Faten markeras med ett eller flera horisontella streck över den tidigare vertikala markeringen. "Den kapade käppen", vinet som nu klassats som Palo Cortado, förstärks sen till 17% på samma sätt som Oloroso och lagras i solera.
Samma process används för Amontillado men i det fallet är det först efter 3-8 år som man kommer fram till att jästtäcket är för klent och vinet inte kommer att utvecklas till en riktig Fino eller Montilla. Då tillsätts druvsprit och vinet klassas som Amontillado, med särskild lagring i solera.
Palo Cortado är en egen stil som vissa (vanligtvis utanför Jerez) påstår smakar som ett mellanting mellan Amontillado och Oloroso. Jag håller inte med. Den är lättare, med mer linjär struktur, och lite annorlunda aromer än både Oloroso och Amontillado, framförallt estrarna. Mer krävande, svårare att gilla kanske om man inte är van, med mindre nötighet än Amontillado och inte lika generös som Oloroso.

IMG_9852.jpg

Kritstrecket till höger med ett korsat horisontellt streck ("den kapade pinnen") indikerar Palo Cortado.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.

Allt vin av druvan Palomino (alltså det som skall bli torr Sherry) klassificeras i december efter skörden som antingen Fino (ett kritstreck på tunnan) eller Oloroso (två streck eller siffran noll). Sedan tillsätts alkohol (ca 15% till Fino, ca 17% till Oloroso). Efter ungefär ett år görs en andra klassificering, och då hittar man ibland i Fino-faten vin som blivit "fetare" och inte har lika kraftigt täcke av jäst (flor). Det är bara cirka 0,15% av all Sherry som utvecklas på detta sätt. Faten markeras med ett eller flera horisontella streck över den tidigare vertikala markeringen. "Den kapade käppen", vinet som nu klassats som Palo Cortado, förstärks sen till 17% på samma sätt som Oloroso och lagras i solera.
Samma process används för Amontillado men i det fallet är det först efter 3-8 år som man kommer fram till att jästtäcket är för klent och vinet inte kommer att utvecklas till en riktig Fino eller Montilla. Då tillsätts druvsprit och vinet klassas som Amontillado, med särskild lagring i solera.
Palo Cortado är en egen stil som vissa (vanligtvis utanför Jerez) påstår smakar som ett mellanting mellan Amontillado och Oloroso. Jag håller inte med. Den är lättare, med mer linjär struktur, och lite annorlunda aromer än både Oloroso och Amontillado, framförallt estrarna. Mer krävande, svårare att gilla kanske om man inte är van, med mindre nötighet än Amontillado och inte lika generös som Oloroso.

Visa bifogad bild 3843
Kritstrecket till höger med ett korsat horisontellt streck ("den kapade pinnen") indikerar Palo Cortado.
Mycket bra formulerat. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inga besserwisser-avsikter här, men Palo Cortado är strikt taget inte en Oloroso.

Allt vin av druvan Palomino (alltså det som skall bli torr Sherry) klassificeras i december efter skörden som antingen Fino (ett kritstreck på tunnan) eller Oloroso (två streck eller siffran noll). Sedan tillsätts alkohol (ca 15% till Fino, ca 17% till Oloroso). Efter ungefär ett år görs en andra klassificering, och då hittar man ibland i Fino-faten vin som blivit "fetare" och inte har lika kraftigt täcke av jäst (flor). Det är bara cirka 0,15% av all Sherry som utvecklas på detta sätt. Faten markeras med ett eller flera horisontella streck över den tidigare vertikala markeringen. "Den kapade käppen", vinet som nu klassats som Palo Cortado, förstärks sen till 17% på samma sätt som Oloroso och lagras i solera.
Samma process används för Amontillado men i det fallet är det först efter 3-8 år som man kommer fram till att jästtäcket är för klent och vinet inte kommer att utvecklas till en riktig Fino eller Montilla. Då tillsätts druvsprit och vinet klassas som Amontillado, med särskild lagring i solera.
Palo Cortado är en egen stil som vissa (vanligtvis utanför Jerez) påstår smakar som ett mellanting mellan Amontillado och Oloroso. Jag håller inte med. Den är lättare, med mer linjär struktur, och lite annorlunda aromer än både Oloroso och Amontillado, framförallt estrarna. Mer krävande, svårare att gilla kanske om man inte är van, med mindre nötighet än Amontillado och inte lika generös som Oloroso.

Visa bifogad bild 3843
Kritstrecket till höger med ett korsat horisontellt streck ("den kapade pinnen") indikerar Palo Cortado.
Du menar alltså att kritstrecket är en starkare indikation på PALO CORTADO än texten på fatet som säger PALO CORTADO?

...just saying...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Personligen så är Oloroso väldigt förvillande iom att allt från megatorrt till sött ryms inom expressjjionerna.

IMHO: Fullkomligt omöjligt att skilja från Palo Cortado vid blindprovning.

Lovar att ingen jag någonsin träffat har en rimlig chans att blint särskilja Oloroso från Oloroso-nära viner... (Själv klarar jag av alla former av vinprovning 'according to protocol' bara jag får se etiketten först... :-D
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Personligen så är Oloroso väldigt förvillande iom att allt från megatorrt till sött ryms inom expressjjionerna.

IMHO: Fullkomligt omöjligt att skilja från Palo Cortado vid blindprovning.

Lovar att ingen jag någonsin träffat har en rimlig chans att blint särskilja Oloroso från Oloroso-nära viner... (Själv klarar jag av alla former av vinprovning 'according to protocol' bara jag får se etiketten först... :-D
Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint. :)
Näsa: mums! Torkade frukter, hasselnötter och jul utan nejlikor i apelsinen.
Swalget: komplicerade toner av allt möjligt från målarmästares lärljungar som vill gå hem till välansade yngre damers toiletterier som drömmer om kwällar med yngre junkrar som föredrar torkad frukt framför gammal frukt...

mögel är på . . . en annan . . . planet?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nej, jag kan i ärlighetens namn inte skilja dem åt.
Har försökt.
Sämre Olorosos körs över av bättre Palo Cortados.


...och min första kärlek var just en Palo Cortado. Go figure!
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Näsa: mums! Torkade frukter, hasselnötter och jul utan nejlikor i apelsinen.
Swalget: komplicerade toner av allt möjligt från målarmästares lärljungar som vill gå hem till välansade yngre damers toiletterier som drömmer om kwällar med yngre junkrar som föredrar torkad frukt framför gammal frukt...

mögel är på . . . en annan . . . planet?
Hehehehe. Bra beskrivning av något som jag inte ens vet om det existerar, men jag gillar det.

Om du har druckit Fino en rama, som jag antar att du har, så finns det ganska mycket volatil syra och obändiga estrar där (vilket är fullkomligt underbart). Jag tycker att Palo Cortado har samma karaktär, vilket kanske är logiskt, med tanke på att de "frös" utvecklingen av en fino efter ett år. Amontillado och Oloroso är mycket mer färdiga och lugna i sin karaktär. Palo Cortado tycker jag alltid är mer uppenbar i sin syra--- detta förnekas bestämt av los jerezanos som säger att total syra håller sig inom samma spann--- och är mer tajt. En hårt hållen historielärare i manchesterkostym som har massor av komplexitet om man orkar lyssna. Oloroso är den jovaliske charmante säljchefen med cigarr, Amontillado är den svalt sexiga departementssekreteraren med knytblus och hårt knuten hästsvans. Om jag fortsätter på dina analogier.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hehehehe. Bra beskrivning av något som jag inte ens vet om det existerar, men jag gillar det.

Om du har druckit Fino en rama, som jag antar att du har, så finns det ganska mycket volatil syra och obändiga estrar där (vilket är fullkomligt underbart). Jag tycker att Palo Cortado har samma karaktär, vilket kanske är logiskt, med tanke på att de "frös" utvecklingen av en fino efter ett år. Amontillado och Oloroso är mycket mer färdiga och lugna i sin karaktär. Palo Cortado tycker jag alltid är mer uppenbar i sin syra--- detta förnekas bestämt av los jerezanos som säger att total syra håller sig inom samma spann--- och är mer tajt. En hårt hållen historielärare i manchesterkostym som har massor av komplexitet om man orkar lyssna. Oloroso är den jovaliske charmante säljchefen med cigarr, Amontillado är den svalt sexiga departementssekreteraren med knytblus och hårt knuten hästsvans. Om jag fortsätter på dina analogier.
Underbara analogier : - )
Freudianska tolkningar blir minst lika spännande som vinerna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Försök inte. Du skulle själv klara det blint. Jag vet att du är en smygdyrkare av Jerez och jag är säker på att du skulle känna skillnad blint. :)
Personligen så är Oloroso väldigt förvillande iom att allt från megatorrt till sött ryms inom expressjjionerna.

IMHO: Fullkomligt omöjligt att skilja från Palo Cortado vid blindprovning.

Lovar att ingen jag någonsin träffat har en rimlig chans att blint särskilja Oloroso från Oloroso-nära viner... (Själv klarar jag av alla former av vinprovning 'according to protocol' bara jag får se etiketten först... :-D
Är det inte uppenbart att ni herrar provocerar fram en mastadontprovning av Sherry och varför då inte göra det till en starkvinsprovning för mer variation (spottkopp blir obligatoriskt)? :)

Jag är på och tror mig nog kunna skilja på en Palo Cortado från Oloroso blint, men förbereder att ta med mig en rejäl dumstrut för säkerhets skull. ;)

Det som måste sägas är att Oloroso helt saknar biologisk mognad (utveckling under flor) och är således mer lik övrigt starkvin (beroende på sötningsgrad), medan PC har inslag från både fino och Oloroso (dvs både biologisk mognad sin första tid och sedan en normal oxidativ den senare delen av livet. Processmässigt likt en amontillado med andra ord, men mer oxiderad, likt en Oloroso. Den biologiska mognaden bidrar med diketopiperazines (DKP), vilket är den komponent som påstås göra sherry extra bra att kombinera till umamirik mat (förstärker känslan av umami). Ämnet acetaldehyd är ytterligare en komponent som bildas mer under den biologiska mognaden jämfört med den oxidativa och bidrar där med inslag av exempelvis jäst, mandel och gröna oliver, vilket inte hittas i en regelrätt Oloroso.

Arom- och smakmässigt så upplever jag Palo Cortado som en "uppenbar" Sherry, medan Oloroso lätt kan misstas för en Tawny (och till viss del även Madeira om man bortser från de brända tonerna), beroende på sötman (en Tawny är ju alltid söt, medan många mer ambitiösa Oloroso är torra).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Allvarligt!
Bilderna ser ju ut som om någon avlidit med och över era tallrikar... Skall det verkligen VARA så?

...som om någon vandrat genom Paris katakomber och Londons klokaer ... och fotat DET DÄR (?) och kallat det *mat*... Hurwen!
Fotografi (= måla/skriva med ljus) kräver bra ljus för att bli bra, The Flying Elk är tyvärr en rejält dunkel restaurang, mer som en pub. :)
 
Trådskapare
Vino fino

Vino fino

Medlem
Är det inte uppenbart att ni herrar provocerar fram en mastadontprovning av Sherry och varför då inte göra det till en starkvinsprovning för mer variation (spottkopp blir obligatoriskt)? :)
Här kommer dina ISO-glas in som utslagsgivande segerfaktor. Vi andra sitter med våra guldfiskskålar och försöker analysera med såsig blick och dimmigt sinne, medan du håller dig upprätt och kristallklar genom hela provningen.:)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Intressant hur vissa diskussioner har en förmåga att växa på det här forumet, känner mig inte alls som en PT som står och skriker på sin elev när jag smyger in mina nybörjarfrågor för att få er på forumet uppdelade på två sidor av stängslet. ;) tur att alla kan diskutera med glimten i ögat!

Jag ska prova en Fino och återkomma med hur den stod sig emot Humbert.

@StefanAkiko det vore väl dumt om du försökte ta kvällen ifrån oss? Om inte omöjligt.

men.. Jag förstår vad du menar. Jag hade gärna gått all-in med förrätt och en hel flaska vin. Tyvärr tog det sunda förnuftet över och fick mig att resonera ekonomiskt snarare än in-the-moment.
 
Toppen