Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Johan L

Medlem
Du kan din grej. 5 år är kanske är en bra idé eller snarare 8 år? Jag är osäker på öl och lagring får jag erkänna.

Lagra som vin (fast stående), dvs mörkt, i jämn temperatur och om möjligt svalt. Håller med om att fem år kan vara ett bra riktmärke för att testa en första flaska om du har köpt flera. Ganska långsam utveckling på Old Stock. Har dock inte provat några senare årgångar, så det är givet att de inte ändrat en massa på recept eller process.
 

Magikern

Medlem
Lagra som vin (fast stående), dvs mörkt, i jämn temperatur och om möjligt svalt. Håller med om att fem år kan vara ett bra riktmärke för att testa en första flaska om du har köpt flera. Ganska långsam utveckling på Old Stock. Har dock inte provat några senare årgångar, så det är givet att de inte ändrat en massa på recept eller process.

Jag är nog lite för ovan vid öl för att verkligen kunna uppskatta denna dryck numera om det inte är superkvalitet.

Man är lite sugen på Cellar reserve men den är inte lätt att fåt tag på längre. Jag har inte sett den någonstans i Sverige på år och dar.
 

Sonderlese

Medlem
Firar en sådan fin, vacker och varm brittsommar dag!

0AD0B432-F40A-48D7-8A99-526D2BB216AA.jpeg

Schneider Weissebier
Lite mörkare än t.ex. Weihenstephaner Weissbier; syrligt, lättare och aromatisk smak med ett drag av kola och vintergröna(!)
Passade ypperligt till dagens quiche.
 

Wintermute

Medlem
Solidarity Stout, från ett samarbete mellan ukrainska Varvar och Nils Oscar. För varje flaska doneras 5 kr till UNHCR.

Det räcker nästan med det ovanstående. Den hade inte behövt vara bra. Men det är den. Klassisk Stout, men med en lite lättare munkänsla. Rostade smaker blandas med vanilj och söt lakrits. Balanserad och lång smak. Väl dolda 9%.

Fem års hållbarhet enligt etiketten, så det är rimligt att köpa fem årsförbrukningar. Känns som ett rimligt köp.
 

Attachments

  • 20230405_193115.jpg
    20230405_193115.jpg
    41,6 KB · Visningar: 77

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
45F1580B-8508-4FA1-B9D7-4FA690A11722.jpeg
En riktigt smaskig öl när man står vid grillen en solig valborgsmässoafton i Värmland är inte tokigt.
Omnipollo Levon Belgien-style pale ale.
Inköpt för typ 2 år sedan (kan vara ett år sen, kan vara 3 år sen 🤷🏻lite dålig på att hålla koll) och vilat upp dig i källaren sedan dess.
Otroligt balanserad mellan syra, beska och härliga tropiska frukter. Små och ettriga bubblor. En underbar flaska öl!
 

Ozric

Medlem
f20yn1f.jpg


Innan jag började intressera mig ordentligt för vin, så började jag samla på barley wine. Jag hade inte druckit några på ganska länge så jag kände att det var dags att testa lite.
Detta är en vertikal av fyra årgångar från Nynäshamns Ångbryggeris Bötet Barley Wine. 2018, 2019, 2020, 2021. Dessa släpps runt oktober månad på Systembolaget efter ca ett års lagring, så 2021 är den senaste årgången, som släpptes i oktober 2022.

Bötet Barley Wine 2018
Bötet Barley Wine 2019
Bötet Barley Wine 2020
Bötet Barley Wine 2021


--

Bötet Barley Wine 2018

Doft:
Aning papper, knäck, lite lakrits, vinöst, röd frukt, multna löv

Smak: Fyllig, bra balans av sötma och bitterhet, fräsch. Medel eftersmak. Vanlig, knäck.

--

Bötet Barley Wine 2019

Doft:
Torrare, vinös, lite vegetal, svamp.

Smak: Lägre fyllighet, finstämd. Lite oxiderade toner, torrare.

--

Bötet Barley Wine 2020

Doft:
Rågbröd, deg, knäck.

Smak: Lite beskare, tunnare, entonig. Blir lite mer balanserad och godare med tid.

--

Bötet Barley Wine 2021

Doft:
Papper, metall, grönsakssoppa, vanilj, kåldolmar.

Smak: Fylligt, aromatiskt, mer humlat än 2018 och 2019. Lakrits.

--

Det är helt otroligt hur mycket både 2018 och 2019 doftar som en pinot noir! Som helhet är 2018 men 2019 är bättre på doften. Dock är 2019 lite tråkig i smaken och det sänker heltheten på den.
Ska man rangordna dessa så tycker jag ( från bäst till minst bra):

2018
2019
2021
2020
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Det här osedvanligt försommar högtrycket har fört med sig många fina tillfällen att på riktigt njuta av högklassigt, gott veteöl!


Ännu en flaska Schneider Weisse Original Weissbier TAP 7 (TAP 07)

71F76663-93D3-4A74-AFEC-AE0D2F469776.jpeg


Det här var så distinkt att jag var tvungen att kolla upp det.

https://schneider-weisse.de/en/node/12

Uppenbarligen bryggt efter original receptet från 1872, men inte bara det, utan även bryggt på samma sätt - nu som då - med öppna kar och flaskjästning!

Kolafärgat ofiltrerat veteöl med en antikvit, mellan skum som avtar ganska snabbt (glassen inte helt rena? Typiskt för flaskjäst veteöl?).

Doft av malt, vete, citrus, kola, bananester, lite kryddnejlika och muskotnöt.

Medelfylligt åt det lättare hållit, diskret humlat, friskt och lite syrligt; doft ämnena återkommer i smaken.
 
Toppen