Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Diskussion i 'Destillat & Öl' startad av MartinE, 27 augusti 2015.

1. MartinE

MartinE Medlem

Vidsynta och nyfikna (och eventuellt ölglada) som vi är, tycker jag att vi även förtjänar en tråd som denna! D v s, en tråd där vi likt systertrådarna i vinavdelningen tipsar om det senaste, fast i ölväg, som passerat våra strupar. Då och då är det ju trevligt att byta ut champagnen mot annan porlande dryck! ;)

Samtidigt passar jag på att börja med att lyfta fram en rackare jag drack igår: Mikkeller "Årh Hvad?!":

bild-5.JPG

Allt som Mikkeller gör verkar bli fantastiskt! Det här är, som namnet antyder, klart inspirerat av trappistölet Orval. Det är en "brettig" historia med mycket jäst och cola (tänk den klassiska isglassen Pop-Up Cola) i både doft och smak. Jag hittar även en del citrus och ganska mycket örter jämte den, som man säger, markerade beskan. Kul!

Elvis, Bearman, ChristianB och 7 andra gillar detta.
  2. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Lysande, var på tiden vi fick en öltråd.

-Nu saknas bara Märklintågsbyggartråden samt custom motorcykelbyggartråden sedan behöver man aldrig lämna forumet för att gå ut på den vanliga interwebset.

Crist(al)ian 77, Elvis, MartinE och 2 andra gillar detta.
  3. gece

gece Man vänjer sig.

Som av en händelse tillbringades gårdagskvällen på Mikkeller Bar på Döbelnsgatan här i Stockholm (som tyvärr stänger sista augusti). Roligast under kvällen var nog Brekeriets syrén-suröl, med Mikkeller-Boon-kollaborationen som god tvåa. Härligt att få sörpla lite surisar :)

Gillar man stout kan jag för övrigt rekommendera en öl som släpptes förra veckan, Omnipollos Yellow Belly, en riktigt mastig sak som smakar ganska nära Snickers. Kan inte tänka mig en bättre kompanjon till chokladdesserter.

MartinE gillar detta.
  4. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Kul tråd! Apropå mikkeller så drack jag deras (ett sammarbete med Three Floyds) blåbärslambic "Blå Spøgelse" häromdagen. Underbar! Men mer vin än öl :)

MartinE och gece gillar detta.
  5. Per Stade

Per Stade Lege artis

Tyvärr har jag på grund av problem med gluten fått sluta dricka öl men å andra sidan ger det mig utrymme för att dricka mer vin istället. Det skall inte förnekas att öl på många sätt kan vara fantastiskt gott men just Mikkeler hade jag svårt för. En överhypad innebryggare med extrema brygder, som definitivt är mer udda än goda.

Men det finns ju en del som tycker att bara det är mer så är det bättre.

Last edited: 27 augusti 2015
  6. MartinE

MartinE Medlem

Du kan ju alltid testa den här: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/mikkeller-peter-pale-and-mary-120603

...var jag på väg att skriva, men såg sedan vad du skrev i meningen efter. Nåväl, du ger dem kanske en sista chans? ;)

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

8. Per Stade

Per Stade Lege artis

Fantastiskt hur många bra tips man får på det här forumet! Självklart köpte jag en flaska, det var ett tag sedan jag drack öl. image.jpg

Fruktig doft, typisk Ale, med lika fruktig smak och mycket beska och lite bitterhet i smaken.
    Inte alls illa, men något överhumlad, som jag minns Mikkeller, men även Brew Dog och några andra mikrobryggerier i den mer extrema stilen.
    Kommer säkert att funka bra till maten, en rejäl högrevskärna, som strax åker på grillen.

MartinE, kayaker, gece och 3 andra gillar detta.
  9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

IMG_20150829_233846.jpg
    Horal Megablend (Tour de Geueze) 2013

Bästa ölen är helt klart den som är mest lik vin! ;)

Klassisk geueze-näsa med brettig funk, hö, citrus och tändstickor. Denna är fortfarande väldigt ung och domineras av frisk citrus mer än funk. Ungdomen ger dock härligt vital kolsyra och en underbar fräschör till ölen. Top notch!

Last edited: 30 augusti 2015
    ChristianB, magnum, MartinE och 4 andra gillar detta.
  10. gece

gece Man vänjer sig.

Rodenbach Caractère Rouge, från släppet i fredags. Flamsk röd öl med hallon, körsbär och tranbär. Doft (och smak) är en blandning av filmjölk och rågbröd på en matta av röd frukt (hallonen är mest tydliga, körsbären gör sig också påminda). En liten avlägsen stendammsmineralitet finns där också. Fin balans mellan frukt, sötma och syra, även om det för min del gärna får vara lite torrare och lite stramare.

Magnus L gillar detta.
  11. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Kul! Provade den häromdagen. Fantastiskt fin. Härlig doft och fin balans. Önskade dom hade skippat körsbären då dom mest störde den oerhört läckra hallondoften.

gece gillar detta.
  12. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Trillade på ett bananskal in på en ölprovning igår. Mängder av bra grejer, men som vanligt faller jag som en fura för den belgiska surölen! Cantillon fortsätter att imponera stort! Speciellt intressant var Vigneronne som är jäst tillsammans med Italienska gröna druvor. Väldigt syrlig och med tydliga vitvinsdrag.
    IMG_20151002_140620.jpg

Inte lika betagen av Three Floyds. Dark Lord är dock helt klart en fantastisk stout, tydlig sötma men väldigt balanserad mot alkoholen och den löjligt långa eftersmaken blir aldrig på något vis sliskig eller kladdig.
    IMG_20151002_141201.jpg

MartinE, gece, Daniel A och 2 andra gillar detta.
  13. chambertin

chambertin Medlem

Konstigt att SB inte stoppat Rosé de Gambrinus-etiketten.:D

14. Magikern

Magikern Medlem

Cantillon är en klassiker. Liefmans Goudenband är nog fortfarande favoriten bland surölen för min del. Har inte provat den fullmogen än men den vinner en del på att vara rumstempererad.

Last edited: 2 oktober 2015
  15. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Har vad jag vet aldrig funnits på bolaget. Men ja, den är ju lite småsunkig :p

16. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Liefmans är ju en annan stil (red belgian ale?) medans Cantillon är Lambic så vill ju inte jämföra äpplen och päron :)

17. Magikern

Magikern Medlem

Oud Bruin tror jag stilen heter. Flanders Red är mer rödtonad.
    Lambic är en öltyp jag nog förr använder i matlagning än dricker. Kan nog tänka mig att ölen blommar upp till rätt mat.

18. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Omnipollo Noa Pecan Mudcake

Syndigt gott! Doftar som en paj med vaniljglass. Döljer sina 11% väldigt väl och avslutar torrt.

tmp_22970-20160126_222913-01851170390.jpeg

19. gece

gece Man vänjer sig.

Oh yeah! Drack den förra veckan och blev mycket imponerad. Sjukt bra matchning till en dekadentare chokladdessert.

Daniel A och Magnus L gillar detta.
  20. Stenberg

Stenberg Medlem

Goda (öl)nyheter fran Kalmar. Vår lokala mästerbryggare har vuxit ur sina lokaler.
    http://24kalmar.se/2016/01/29/angol-for-stort-for-ango-lamnar-for-storre-lokaler/
    Möjligen lite synd på flytten från riktigt charmiga (men trånga) lokaler i ett gammalt tunnbinderi pa Ängö men om det kan leda till att fler far chansen att smaka kan det ju bara vara bra.
    För den som inte testat kan jag rekommendera nästan vad som helst ur deras sortiment men Alla Tiders (lager), Lata Dagars (IPA) och Kalla Tiders (mörk vinterlager) tillhör mina favoriter. Visst är jag en smula lokalpatriotiskt fargad men de brygger riktigt god öl.

Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan