Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

gece

Man vänjer sig.
En vän gifte sig i helgen och när vi kvällen innan bröllopet jobbade på att bli klädsamt slitna till vigselgudstjänsten föreföll det helt självklart att man måste beställa in en Boon Geuze Mariage Parfait. Och tur var väl det, för bra var den! Sådär "grusväg på sommaren"-mineralisk som dessa öl tenderar att bli, och stram som en abbedissa i grund och botten men inlindat i en elegant men mjuk fatkaraktär som bara kan beskrivas som burgundisk. Dricker gärna igen under bättre omständigheter...
 

gece

Man vänjer sig.
Igår härjade jag mig igenom Stockholm Beer and Whisky Festival (eller vad de nu kallar ölmässan nu för tiden). Lyckades undvika IPA-träsket nästan helt och höll mig till surt och mörkt. Kvällens favorit blev Lost Abbey Framboise de Amorosa, en fint fruktigt men tämligen torr och stramt mineralisk och syrlig hallonsuris som fått ett år på rödvinsfat. Lång och komplex. Vilken grej.

God tvåa var ett kulinariskt genidrag: Chokladgelatofloater med Den Bryggande Holländaren Empirical Stout. Stout och choklad är en svårt underskattad kombo.
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
En fredagsöl till lunchen är en bra tradition! Idag blev det ett glas Omnipollo/Buxton Ice Cream Pale: En riktigt härlig sak! Fruktig och fin, med massor av vaniljglass I både doft och smak.

Omnipollo icecreampale.jpg
 

Wintermute

Medlem
Letar efter julöl som inte är dunderstark och tycker nog att Gotlands Bryggeri Frosty Bulldog levererar bra. De måttliga 3,5 procenten ger sig till känna genom en lite slankare karaktär. Inte tunn, men slank. Släcker törsten bättre än julöl brukar.
 

ChristianB

DipWSET
Det fanns ett visst vinsug nu ikväll, men för att vara lite ekonomisk och lägga pengarna på kommande släpp, osv, så fick det bli öl av allra billigaste slag: Hembryggt. ;) Man ska inte missta sig dock! Det är en mörk belgare efter konstens alla regler som jag bryggde för ett år sedan nu och man kan säga att ett år i källaren bara var positivt!

Mörkt rödbrun i färgen, med en cappuccino-färgad, tät skumkrona. Doften är komplex men lite lätt, med toner av nötter, mörkt bröd, sirap, stjärnanis (har inte haft något i, men men...), torkade frukter såsom dadlar och fikon. På tungan är det ett krämigt öl med viss sötma, mer av de brödiga malttonerna och återigen sirap, toffee, kola. Alkoholen är perfekt gömd trots sina 11% och det enda som märks är en viss värme i eftersmaken. Mycket behagligt! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Dags att fylla på förrådet med pilsneröl. Jag älskar Sierra Nevada Nooner men 25 kr per flaska är rätt dyrt när exempelvis Bitburger kostar 13,60 kr... Jag lät känslorna styra och beställde en låda Nooner ändå.

Hur är Noonern? Den har gått mig helt förbi men det vore trevligt med en lite friskare o lättare öl att ha hemma! 24 är dock lite många för att prova bara!
 

Elvis

Medlem
Hur är Noonern? Den har gått mig helt förbi men det vore trevligt med en lite friskare o lättare öl att ha hemma! 24 är dock lite många för att prova bara!

En typisk pilsner i tysk/tjeckisk stil med mycket beska. Den påminner om Bitburger, Pilsner Urquell och Warsteiner, men jag tycker att Nooner är ännu bättre.

Nooner var mitt favoritöl när jag bodde i Los Angeles och när jag flyttade hem till Sverige skrev jag direkt till importören av Sierra Nevada och bad dem att ta in den och det gjorde de.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Efter en grymt dålig gårdag och en pajad men nu fixad rygg (tack fröken kiropraktor) så öppnade jag en Brekeriet Lady In Satin till middagen. Riktigt trevlig vildjäst suröl som gärna hade fått ha lite högre syra och vara mer utjäst, men med en fin äpplig och mandarinton! Det är kul att följa Brekeriet och se vad de lyckas åstadkomma med sina surisar, men än så länge når de inte upp till absolut toppklass! Efterfrågar än mer utjäst öl och än mer syra!

@Elvis, jag testade förresten Sierra Nevada Nooner till en burgare när jag var ute i veckan! Mycket trevligt öl, blir perfekt till sommaren! Tack för tipset!
 

gece

Man vänjer sig.
Som av en händelse tillbringades gårdagskvällen på Mikkeller Bar på Döbelnsgatan här i Stockholm (som tyvärr stänger sista augusti). Roligast under kvällen var nog Brekeriets syrén-suröl, med Mikkeller-Boon-kollaborationen som god tvåa. Härligt att få sörpla lite surisar :)

Gillar man stout kan jag för övrigt rekommendera en öl som släpptes förra veckan, Omnipollos Yellow Belly, en riktigt mastig sak som smakar ganska nära Snickers. Kan inte tänka mig en bättre kompanjon till chokladdesserter.
Hade sin på choklad i min stash här hemma och behövde något som lugnade abstinensen, och poppade därför en Yellow Belly ikväll. Omnipollo verkligen skiner när det gäller att göra stout. Detta är så vansinnigt gott - som sagt, smakar Snickers, och detta på bästa tänkbara sätt. Behagligt söt choklad med ett uns kaffeton, och på det kolasås, salt och rostade hassel- och jordnötter, samt en kanske inte så Snickers-ig stenig mineralton. Någon gång runt sent avslut dyker det upp en del humlebeska som en påminnelse om att det faktiskt är öl du dricker, och allt sitter så snyggt och sekventiellt samman. Vet inte om jag längre kategoriserar denna som "mastig", den är kraftfull och fyllig men på intet vis överlastad. Buteljerad 20/5/15 och har långt liv kvar. Varför köpte jag bara futtiga tre flaskor, och inte tre flak...
 

gece

Man vänjer sig.
Akkurat i Stockholm är av många skäl ett fint ställe för den öldrickande, särskilt (vilket jag alltid glömmer bort mellan varven och får som en glad överraskning) eftersom de alltid har ett minst ett fat med någon öl från Cantillon. Häromdagen var det Cantillon Kriek, och den var lika bra som allt annat från dem. Är av naturen skeptisk till körsbär i annan form än färska, men har börjat inse att de kan göra sig rätt bra i öl.

Det som verkligen fick mig att se ljuset var Boon Mariage Parfait Kriek som jag haft förmånen druckit två gånger de senaste månaderna och som kan vara den bästa öl jag någonsin druckit. Torr, syrlig, stram med lite ekrondör och en diskret, mycket elegant körsbärston. "Eterisk" tror jag är det rätta ordet. Ett mästerverk.
 
Toppen