Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

Mats

Gone todash....
För h-vete Daniel, försöker du ta livet av oss?!?!?

3.jpg


Sonen och jag satt och vinade lite med @Daniel A för några månader sedan och då kom vi in på att jag inte smakat något suröl som jag tyckte var drickbart. Daniel föreslog ölet här ovan, och sa att det här är fina grejer för de som gillar suröl, men att det är ju inte alla som gör det och gillar jag inte det här så är nog inte suröl något för mig.

Det här var tame f-n det vidrigaste jag druckit på många år! Totalt och fullständigt odrickbart! En rent obehaglig upplevelse. Provade det både kall och rt och både nyupphälld och luftat i glaset men inget hjälpte det minsta.

Pust, vad skönt, ännu en dryckeskategori man kan kryssa av som ointressant och som man inte behöver följa när det gäller nyheter osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För h-vete Daniel, försöker du ta livet av oss?!?!?

Visa bifogad bild 13848

Sonen och jag satt och vinade lite med @Daniel A för några månader sedan och då kom vi in på att jag inte smakat något suröl som jag tyckte var drickbart. Daniel föreslog ölet här ovan, och sa att det här är fina grejer för de som gillar suröl, men att det är ju inte alla som gör det och gillar jag inte det här så är nog inte suröl något för mig.

Det här var tame f-n det vidrigaste jag druckit på många år! Totalt och fullständigt odrickbart! En rent obehaglig upplevelse. Provade det både kall och rt och både nyupphälld och luftat i glaset men inget hjälpte det minsta.

Pust, vad skönt, ännu en dryckeskategori man kan kryssa av som ointressant och som man inte behöver följa när det gäller nyheter osv.
Drack samma öl för någon dag sedan och kan inte påstå att jag blev lyrisk. Hela surölsgrejen är nog inte min grej trots allt. Vill ha mer beska, humle och malt-karaktär och mindre vinös jästkaraktär i mitt öl. Fick inga kväljningar visserligen. :D
 

Daniel A

Administratör
För h-vete Daniel, försöker du ta livet av oss?!?!?

Visa bifogad bild 13848

Sonen och jag satt och vinade lite med @Daniel A för några månader sedan och då kom vi in på att jag inte smakat något suröl som jag tyckte var drickbart. Daniel föreslog ölet här ovan, och sa att det här är fina grejer för de som gillar suröl, men att det är ju inte alla som gör det och gillar jag inte det här så är nog inte suröl något för mig.

Det här var tame f-n det vidrigaste jag druckit på många år! Totalt och fullständigt odrickbart! En rent obehaglig upplevelse. Provade det både kall och rt och både nyupphälld och luftat i glaset men inget hjälpte det minsta.

Pust, vad skönt, ännu en dryckeskategori man kan kryssa av som ointressant och som man inte behöver följa när det gäller nyheter osv.

Haha, sorry! Men nu vet du!
 

john b

Medlem
För h-vete Daniel, försöker du ta livet av oss?!?!?

Visa bifogad bild 13848

Sonen och jag satt och vinade lite med @Daniel A för några månader sedan och då kom vi in på att jag inte smakat något suröl som jag tyckte var drickbart. Daniel föreslog ölet här ovan, och sa att det här är fina grejer för de som gillar suröl, men att det är ju inte alla som gör det och gillar jag inte det här så är nog inte suröl något för mig.

Det här var tame f-n det vidrigaste jag druckit på många år! Totalt och fullständigt odrickbart! En rent obehaglig upplevelse. Provade det både kall och rt och både nyupphälld och luftat i glaset men inget hjälpte det minsta.

Pust, vad skönt, ännu en dryckeskategori man kan kryssa av som ointressant och som man inte behöver följa när det gäller nyheter osv.
Drack samma öl för någon dag sedan och kan inte påstå att jag blev lyrisk. Hela surölsgrejen är nog inte min grej trots allt. Vill ha mer beska, humle och malt-karaktär och mindre vinös jästkaraktär i mitt öl. Fick inga kväljningar visserligen. :D

Hehe, suröl är en riktig vattendelare.
Just detta öl för tre år sedan var det som fick mig att gilla suröl. En vintresserad kompis som jag sedan bjöd detta öl sade att det var det bästa öl han någonsin druckit.
Två andra däremot, reagerade med att spotta ut nästan och beskrev som sur mjölk blandat med spya.
Ganska få som håller sig neutrala till det.

Själv gillar jag det rejält, paradoxalt nog känns den sura övermogna smaken som riktigt fräsch. Ffa en varm sommardag.
 

DUser

Medlem
Spontanjäst är ju fantastiskt! Det bästa jag smakat är utan tvekan Cantillon. Svårt att få tag på men det finns alltid på Akkurat i Stockholm (vid slussen). Akkurat har ngt typ av vänskapsförhållande med Cantillon och har det till och med på tapp vilket är helt sinnessjukt,. Väl värt ett besök och försök!
 

Trydebull

Medlem
2014 Nils Oscar Winter edition
20181103_121245.jpg

Jag lagrar ju allt från öl till glögg. Så mitt i surölsträsket slänger jag in en fyra år gammal Ale som i princip nu när en porter. Och en djäkligt god en.

Doftar rostat mältat Whisky-korn med mycket torv runtomkring. Julkryddor, fuktig lerjord.

Smakar simmigt rostat, porterlikt rund. Även rostad röd paprika och rostade vita rotfrukter. Mindre söt än olagrad men fortfarande en väldigt balanserad sötma med chockladton utan bitterhet.
 

LarsW

Medlem
2014 Nils Oscar Winter edition
Visa bifogad bild 14764
Jag lagrar ju allt från öl till glögg. Så mitt i surölsträsket slänger jag in en fyra år gammal Ale som i princip nu när en porter. Och en djäkligt god en.

Doftar rostat mältat Whisky-korn med mycket torv runtomkring. Julkryddor, fuktig lerjord.

Smakar simmigt rostat, porterlikt rund. Även rostad röd paprika och rostade vita rotfrukter. Mindre söt än olagrad men fortfarande en väldigt balanserad sötma med chockladton utan bitterhet.
Kul med lagrad öl! :)
Hittade denna djupt i källaren och passade på att öppna när jag hade besök förra helgen.

Nøgne Ø Dark Horizon (2007)

Mörk till namnet mörk till färgen mörk i smaken! Det var verkligen inga färgnyanser i denna, var svart som 10 år gammal motorolja, inte en tillstymmelse till ljusning i kanten. Den var SVART!
Det är fatkaraktär, lakrits, fudge, mellass, tjära, kaffe, malt, mörk choklad och arrak.
16% alkohol och len som sammet, fullständigt livsfarlig! :öga:
thumbnail_20181027_185954.jpg
 

Bastardo

Medlem
2014 Nils Oscar Winter edition
Visa bifogad bild 14764
Jag lagrar ju allt från öl till glögg. Så mitt i surölsträsket slänger jag in en fyra år gammal Ale som i princip nu när en porter. Och en djäkligt god en.

Doftar rostat mältat Whisky-korn med mycket torv runtomkring. Julkryddor, fuktig lerjord.

Smakar simmigt rostat, porterlikt rund. Även rostad röd paprika och rostade vita rotfrukter. Mindre söt än olagrad men fortfarande en väldigt balanserad sötma med chockladton utan bitterhet.
Tack för tipset!
Det ska jag köpa när jag ska köpa öl nästa gång. :) Gillar lagom starka öl. En brukar räcka för att komma i gång. Sen blir det andra grejer.
 

Swedy

Medlem
Den här tråden har jag helt missat!:D Jag dricker ju en heeeel del öl....:rolleyes:

Hur lägger man enklast och lättast
till en bild från IPhone?:oops:
c16e7a02-384f-487d-9815-cfb7b130514f.jpeg

c16e7a02-384f-487d-9815-cfb7b130514f.jpeg
 
Toppen