Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi... öl för omväxlings skull

MartinE

Medlem
Vidsynta och nyfikna (och eventuellt ölglada) som vi är, tycker jag att vi även förtjänar en tråd som denna! D v s, en tråd där vi likt systertrådarna i vinavdelningen tipsar om det senaste, fast i ölväg, som passerat våra strupar. Då och då är det ju trevligt att byta ut champagnen mot annan porlande dryck! ;)

Samtidigt passar jag på att börja med att lyfta fram en rackare jag drack igår: Mikkeller "Årh Hvad?!":

bild-5.JPG


Allt som Mikkeller gör verkar bli fantastiskt! Det här är, som namnet antyder, klart inspirerat av trappistölet Orval. Det är en "brettig" historia med mycket jäst och cola (tänk den klassiska isglassen Pop-Up Cola) i både doft och smak. Jag hittar även en del citrus och ganska mycket örter jämte den, som man säger, markerade beskan. Kul!
 

gece

Man vänjer sig.
Som av en händelse tillbringades gårdagskvällen på Mikkeller Bar på Döbelnsgatan här i Stockholm (som tyvärr stänger sista augusti). Roligast under kvällen var nog Brekeriets syrén-suröl, med Mikkeller-Boon-kollaborationen som god tvåa. Härligt att få sörpla lite surisar :)

Gillar man stout kan jag för övrigt rekommendera en öl som släpptes förra veckan, Omnipollos Yellow Belly, en riktigt mastig sak som smakar ganska nära Snickers. Kan inte tänka mig en bättre kompanjon till chokladdesserter.
 

Per Stade

Lege artis
Tyvärr har jag på grund av problem med gluten fått sluta dricka öl men å andra sidan ger det mig utrymme för att dricka mer vin istället. Det skall inte förnekas att öl på många sätt kan vara fantastiskt gott men just Mikkeler hade jag svårt för. En överhypad innebryggare med extrema brygder, som definitivt är mer udda än goda.

Men det finns ju en del som tycker att bara det är mer så är det bättre.
 
Last edited:
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Tyvärr har jag på grund av problem med gluten fått sluta dricka öl men å andra sidan ger det mig utrymme för att dricka mer vin istället. Det skall inte förnekas att öl på många sätt kan vara fantastiskt gott men just Mikkeler hade jag svårt för. En överhypad innebryggare med extrema brygder, som definitivt är mer udda än goda.

Men det finns ju en del som tycker att bara det är mer så är det bättre.

Du kan ju alltid testa den här: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/mikkeller-peter-pale-and-mary-120603

...var jag på väg att skriva, men såg sedan vad du skrev i meningen efter. Nåväl, du ger dem kanske en sista chans? ;)
 

Per Stade

Lege artis
Du kan ju alltid testa den här: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/mikkeller-peter-pale-and-mary-120603

...var jag på väg att skriva, men såg sedan vad du skrev i meningen efter. Nåväl, du ger dem kanske en sista chans? ;)

Fantastiskt hur många bra tips man får på det här forumet! Självklart köpte jag en flaska, det var ett tag sedan jag drack öl.
image.jpg


Fruktig doft, typisk Ale, med lika fruktig smak och mycket beska och lite bitterhet i smaken.
Inte alls illa, men något överhumlad, som jag minns Mikkeller, men även Brew Dog och några andra mikrobryggerier i den mer extrema stilen.
Kommer säkert att funka bra till maten, en rejäl högrevskärna, som strax åker på grillen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20150829_233846.jpg

Horal Megablend (Tour de Geueze) 2013

Bästa ölen är helt klart den som är mest lik vin! ;)

Klassisk geueze-näsa med brettig funk, hö, citrus och tändstickor. Denna är fortfarande väldigt ung och domineras av frisk citrus mer än funk. Ungdomen ger dock härligt vital kolsyra och en underbar fräschör till ölen. Top notch!
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Rodenbach Caractère Rouge, från släppet i fredags. Flamsk röd öl med hallon, körsbär och tranbär. Doft (och smak) är en blandning av filmjölk och rågbröd på en matta av röd frukt (hallonen är mest tydliga, körsbären gör sig också påminda). En liten avlägsen stendammsmineralitet finns där också. Fin balans mellan frukt, sötma och syra, även om det för min del gärna får vara lite torrare och lite stramare.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Rodenbach Caractère Rouge, från släppet i fredags. Flamsk röd öl med hallon, körsbär och tranbär. Doft (och smak) är en blandning av filmjölk och rågbröd på en matta av röd frukt (hallonen är mest tydliga, körsbären gör sig också påminda). En liten avlägsen stendammsmineralitet finns där också. Fin balans mellan frukt, sötma och syra, även om det för min del gärna får vara lite torrare och lite stramare.
Kul! Provade den häromdagen. Fantastiskt fin. Härlig doft och fin balans. Önskade dom hade skippat körsbären då dom mest störde den oerhört läckra hallondoften.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Trillade på ett bananskal in på en ölprovning igår. Mängder av bra grejer, men som vanligt faller jag som en fura för den belgiska surölen! Cantillon fortsätter att imponera stort! Speciellt intressant var Vigneronne som är jäst tillsammans med Italienska gröna druvor. Väldigt syrlig och med tydliga vitvinsdrag.
IMG_20151002_140620.jpg


Inte lika betagen av Three Floyds. Dark Lord är dock helt klart en fantastisk stout, tydlig sötma men väldigt balanserad mot alkoholen och den löjligt långa eftersmaken blir aldrig på något vis sliskig eller kladdig.
IMG_20151002_141201.jpg
 

chambertin

Medlem
Trillade på ett bananskal in på en ölprovning igår. Mängder av bra grejer, men som vanligt faller jag som en fura för den belgiska surölen! Cantillon fortsätter att imponera stort! Speciellt intressant var Vigneronne som är jäst tillsammans med Italienska gröna druvor. Väldigt syrlig och med tydliga vitvinsdrag.
Visa bifogad bild 5079

Inte lika betagen av Three Floyds. Dark Lord är dock helt klart en fantastisk stout, tydlig sötma men väldigt balanserad mot alkoholen och den löjligt långa eftersmaken blir aldrig på något vis sliskig eller kladdig.
Visa bifogad bild 5078
Konstigt att SB inte stoppat Rosé de Gambrinus-etiketten.:D
 

Magikern

Medlem
Trillade på ett bananskal in på en ölprovning igår. Mängder av bra grejer, men som vanligt faller jag som en fura för den belgiska surölen!
Visa bifogad bild 5079

Cantillon är en klassiker. Liefmans Goudenband är nog fortfarande favoriten bland surölen för min del. Har inte provat den fullmogen än men den vinner en del på att vara rumstempererad.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Cantillon är en klassiker. Liefmans Goudenband är nog fortfarande favoriten bland surölen för min del. Har inte provat den fullmogen än men den vinner en del på att vara rumstempererad.
Liefmans är ju en annan stil (red belgian ale?) medans Cantillon är Lambic så vill ju inte jämföra äpplen och päron :)
 

Magikern

Medlem
Liefmans är ju en annan stil (red belgian ale?) medans Cantillon är Lambic så vill ju inte jämföra äpplen och päron :)

Oud Bruin tror jag stilen heter. Flanders Red är mer rödtonad.
Lambic är en öltyp jag nog förr använder i matlagning än dricker. Kan nog tänka mig att ölen blommar upp till rätt mat.
 

Stenberg

Medlem
Goda (öl)nyheter fran Kalmar. Vår lokala mästerbryggare har vuxit ur sina lokaler.
http://24kalmar.se/2016/01/29/angol-for-stort-for-ango-lamnar-for-storre-lokaler/
Möjligen lite synd på flytten från riktigt charmiga (men trånga) lokaler i ett gammalt tunnbinderi pa Ängö men om det kan leda till att fler far chansen att smaka kan det ju bara vara bra.
För den som inte testat kan jag rekommendera nästan vad som helst ur deras sortiment men Alla Tiders (lager), Lata Dagars (IPA) och Kalla Tiders (mörk vinterlager) tillhör mina favoriter. Visst är jag en smula lokalpatriotiskt fargad men de brygger riktigt god öl.
 
Toppen