Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Orka viner som behöver stå öppna tre dagar för att de ska leverera. 😅
Chateau Montus alla bättre röda cuvéer inkl Bouscassé och La Tyre verkar också vara åt det hållet.
Tre dagar.
Inte mig emot.
Är ju tillräckligt vuxen för att kunna planera mitt drickande.

Men, vad gäller Champis tre dagar efter plopp, blir inte bubblorna lite avslagna då?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30579

2015 Pierre-Yves Colin-Morey Bâtard-Montrachet
Otroligt bra vin 💯. Mogen härlig elegant frukt osar ur glaset. Nya noter poppar upp under hela kvällen - aprikos, persika, nypressad apelsin, grillad citrus, blommor, honung , mandelblom, krossad krita, kryddor, creme brulee, vanilj, panacotta …. I munnen koncentrerat och komplext, multi-layered, kalkfel mineral, silkig textur 😍. Så maffigt och samtidigt så elegant och precist 👌. Extremt lång finish.

“One of the white wines of the vintage” skrev någon. Känns som att det säkert kan stämma 🫶.
Underbart med vit Bgn då de levererar 😍.
Låter som denna var oekad eller bara mycket milt ekad?
 

buteljen

Medlem
Underbart med vit Bgn då de levererar 😍.
Låter som denna var oekad eller bara mycket milt ekad?
"Our white grapes are pressed into whole bunches without any grinding. The pressings are long and soft in order to obtain the best juices for the material and complexity of our wines. The must ferment in 350-liter barrels (30% of new oak). The wines are aged between 15 and 20 months depending on the vintages without batonnage. The bottling is done without filtration, natural cork filling. We wax all our bottles for optimal and homogeneous preservation of our vintages."
 

mackan92

Medlem
1699212723953.jpeg


Otroligt svag för denna typ av Barolo.
Riktig körsbärsfest med bedårande parfym. Fina hanterade tanniner får hela upplevelsen att slå Grand Slam!

Snyggt var ordet!

Cascina Fontana Barolo 2018
 

Johan L

Medlem
Östgötasektionen av FW samlades återigen i en källare någonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.

Välkomstchampagne (ej blint)
Guerlet Deguerne La Vigneulle 2017

Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite äppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare än vad det låter, men hittade ändå inte riktigt hem för mig.

20231105_125455.jpg


Flight 1 Bubbel
Henri Maillart Blanc des Blancs

I tidigt mognadsstadium vilket märks i både smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lätt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster

Damien Hugot M18
Något äpplig, lite åt det bokna hållet. Känns yngre än första vinet men inte purungt. Lätt, lätt beska. Lite BdB i doften, men smaken är BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejält med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster

Bereche & Fils Rive Gauche 2018
Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en sträv ton som drar åt omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. Bättrar också på sig rejält med tid i glaset, vilket får strävheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)

Cedric Bouchard Val Vilaine 2019
Mycket blek i färgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som är mer guldgula. Lättare och spritsigare än övriga, med hint av funk och beska, som dock vädrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.

Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kände igen sig i de beskrivningar från många som öppnat dessa flaskor lite tidigare.

20231105_143109.jpg

Flight 2 Vitt
Camille Giroud Chassagne-Montrachet Les Vergers 2017
Tydliga, eleganta fattoner, kändes som chardonnay men kanske mest på att druvtypiska toner för något annat saknades. Ganska lätt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. Kändes som Bourgogne men ändå inte, och om det var Bgn tänkte jag att det skulle vara någon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade på om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster

Derot-Delugny Coteaux Champenois Pinot Meunier (2018)
Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lätt smak. Bekant men ändå väldigt svårplacerat. Äppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kändes så bekant, då man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2014
Tydligt att det är riesling, med ålder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir något knutet. Känns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan årgång) vilket var ännu mer stängt.
1 flightröst

Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i färg, doft och smak som stod ut rejält från övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare än att krångla med någon egen flight. Blev lite "20 frågor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse världsdelar, europeiska länder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var från Loire, då plockade @KockJohan både vin och årgång direkt. Mina egna noter är att den nästan unkna doften knappast göra smaken rättvisa. Smaken är nämligen fantastisk, med härlig mognad med tydlig men mjuk och välintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.
2 flightröster (inkl min)

l'Esprit de Chevalier 2020
Mjukt, något bärigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men är lite sträv och ung fortfarande. Svårplacerat, ingen var inne på Bordeaux förrän det avslöjades att det fanns en sådan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det måste vara detta.

20231105_162215.jpg

Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbär och druvtypiska nyanser. Lätt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och känns lite ofokuserad, men landade ändå i att det var någon typ av Bdx-blend men inte från Bdx. Vissa var inne på att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst

Giacomo Grimaldi Barolo Ravera 2018
Lingonskog i doften. Närvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lätt" och gott med härlig röd bärighet. Gissade på PN, eventuellt från Bgn. Hade inte en susning på att det var Nebbiolo.
2 flightröster (inkl min)

Galatrona Petrolo 2017
Doftar först på ett sätt som för mig är tydligt italienskt (eller Balkan-området), med någon form av körsbärstoner och björnklister, för att vid nästa genomgång av glasen i flighten kännas mer som Bdx-blend. Ligger nånstans mitt i, svårt att placera och ville inte riktigt gissa på italienskt vin på Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta är alltså italienskt på 100 % Merlot)
2 flightröster

Chateau Laroque 2014
Doftar också italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbärston än ovanstående. Även denna slår över i Bdx vid andra genomgången, men fortsätter kännas tunt och oförlöst även med mer tid i glaset. Landade aldrig i någon gissning då det verkade visa upp så lite av sitt rätta jag.

20231105_162225.jpg


Fight 4 Rött
Joiseph BFF Blaufränkisch 2019

Lite chark i doften, men munkänslan är snarast spritsig och den blir otroligt svår att placera. Blir något vänligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jäkligt finstämda fat i doften. Tydliga men finstämda fat i smaken, tillsammans med röda bär. Smarrigt! Var först inne på PN, men seglade sedan iväg på något lättare spanskt.
1 flightröst

Chateau La Commanderie de Queyret 2016
Ganska oförlöst doft. Något mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder på något som känns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i någon gissning.
1 flightröst

Gaja Promis Ca'Marcanda 2020
Återigen en ganska oförlöst doft men den släpper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas släpps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bättre om några (eller många?) år.
4 fightröster

Fratelli Barteletti Barolo 1964
Galen doft med framträdande toner av nyöppnad chipspåse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne på grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken är rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats på förhand att det skulle finnas ett vin från -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det här, men jag hade aldrig gissat på en sådan ålder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begränsade erfarenhet brukar återfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Bonusvin till avslutande bean-to-bar-chokladprovning
Gerard Bertrand Rivesaltes 1985

Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bärig smak med finstämd sötma men utan alkoholvärme, den rödgyllene färgen som bara var snäppet mörkare än Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig ålder på vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.


(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror på att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Östgötasektionen av FW samlades återigen i en källare någonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.

Välkomstchampagne (ej blint)
Guerlet Deguerne La Vigneulle 2017

Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite äppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare än vad det låter, men hittade ändå inte riktigt hem för mig.

Visa bifogad bild 30583

Flight 1 Bubbel
Henri Maillart Blanc des Blancs

I tidigt mognadsstadium vilket märks i både smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lätt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster

Damien Hugot M18
Något äpplig, lite åt det bokna hållet. Känns yngre än första vinet men inte purungt. Lätt, lätt beska. Lite BdB i doften, men smaken är BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejält med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster

Bereche & Fils Rive Gauche 2018
Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en sträv ton som drar åt omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. Bättrar också på sig rejält med tid i glaset, vilket får strävheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)

Cedric Bouchard Val Vilaine 2019
Mycket blek i färgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som är mer guldgula. Lättare och spritsigare än övriga, med hint av funk och beska, som dock vädrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.

Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kände igen sig i de beskrivningar från många som öppnat dessa flaskor lite tidigare.

Visa bifogad bild 30586
Flight 2 Vitt
Camille Giroud Chassagne-Montrachet Les Vergers 2017
Tydliga, eleganta fattoner, kändes som chardonnay men kanske mest på att druvtypiska toner för något annat saknades. Ganska lätt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. Kändes som Bourgogne men ändå inte, och om det var Bgn tänkte jag att det skulle vara någon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade på om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster

Derot-Delugny Coteaux Champenois Pinot Meunier (2018)
Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lätt smak. Bekant men ändå väldigt svårplacerat. Äppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kändes så bekant, då man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2014
Tydligt att det är riesling, med ålder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir något knutet. Känns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan årgång) vilket var ännu mer stängt.
1 flightröst

Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i färg, doft och smak som stod ut rejält från övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare än att krångla med någon egen flight. Blev lite "20 frågor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse världsdelar, europeiska länder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var från Loire, då plockade @KockJohan både vin och årgång direkt. Mina egna noter är att den nästan unkna doften knappast göra smaken rättvisa. Smaken är nämligen fantastisk, med härlig mognad med tydlig men mjuk och välintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.
2 flightröster (inkl min)

l'Esprit de Chevalier 2020
Mjukt, något bärigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men är lite sträv och ung fortfarande. Svårplacerat, ingen var inne på Bordeaux förrän det avslöjades att det fanns en sådan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det måste vara detta.

Visa bifogad bild 30587
Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbär och druvtypiska nyanser. Lätt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och känns lite ofokuserad, men landade ändå i att det var någon typ av Bdx-blend men inte från Bdx. Vissa var inne på att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst

Giacomo Grimaldi Barolo Ravera 2018
Lingonskog i doften. Närvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lätt" och gott med härlig röd bärighet. Gissade på PN, eventuellt från Bgn. Hade inte en susning på att det var Nebbiolo.
2 flightröster (inkl min)

Galatrona Petrolo 2017
Doftar först på ett sätt som för mig är tydligt italienskt (eller Balkan-området), med någon form av körsbärstoner och björnklister, för att vid nästa genomgång av glasen i flighten kännas mer som Bdx-blend. Ligger nånstans mitt i, svårt att placera och ville inte riktigt gissa på italienskt vin på Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta är alltså italienskt på 100 % Merlot)
2 flightröster

Chateau Laroque 2014
Doftar också italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbärston än ovanstående. Även denna slår över i Bdx vid andra genomgången, men fortsätter kännas tunt och oförlöst även med mer tid i glaset. Landade aldrig i någon gissning då det verkade visa upp så lite av sitt rätta jag.

Visa bifogad bild 30588

Fight 4 Rött
Joiseph BFF Blaufränkisch 2019

Lite chark i doften, men munkänslan är snarast spritsig och den blir otroligt svår att placera. Blir något vänligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jäkligt finstämda fat i doften. Tydliga men finstämda fat i smaken, tillsammans med röda bär. Smarrigt! Var först inne på PN, men seglade sedan iväg på något lättare spanskt.
1 flightröst

Chateau La Commanderie de Queyret 2016
Ganska oförlöst doft. Något mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder på något som känns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i någon gissning.
1 flightröst

Gaja Promis Ca'Marcanda 2020
Återigen en ganska oförlöst doft men den släpper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas släpps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bättre om några (eller många?) år.
4 fightröster

Fratelli Barteletti Barolo 1964
Galen doft med framträdande toner av nyöppnad chipspåse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne på grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken är rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats på förhand att det skulle finnas ett vin från -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det här, men jag hade aldrig gissat på en sådan ålder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begränsade erfarenhet brukar återfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Bonusvin till avslutande bean-to-bar-chokladprovning
Gerard Bertrand Rivesaltes 1985

Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bärig smak med finstämd sötma men utan alkoholvärme, den rödgyllene färgen som bara var snäppet mörkare än Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig ålder på vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.


(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror på att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)
Stort tack för generösa viner och fint skrivna anteckningar 🤗
 

LeChat

Medlem
IMG_5458.jpeg

2019 Lucien Le Moine Bourgogne

Mäktig parfymerad doft är första intrycket. Sen möts man i munnen av mumsig frukt, bra syra och härlig mineralitet.
Med lite tid så tillkommer även lite skitiga drag av något animaliskt, järn och lite jord.
Visst kommer den bara bli bättre med åren, men är ruggigt trevlig redan en onsdag i november.
 
Visa bifogad bild 30595
2019 Lucien Le Moine Bourgogne

Mäktig parfymerad doft är första intrycket. Sen möts man i munnen av mumsig frukt, bra syra och härlig mineralitet.
Med lite tid så tillkommer även lite skitiga drag av något animaliskt, järn och lite jord.
Visst kommer den bara bli bättre med åren, men är ruggigt trevlig redan en onsdag i november.
Hur var denna jämfört med årgång 2018? (Som du skrev om här)
 

LeChat

Medlem
Hur var denna jämfört med årgång 2018? (Som du skrev om här)
Skulle nog behöva dem i parallella glas för en bra analys.

Jag tycker generellt att 2019 känns bra för Bourgogne. God nu och med stor utvecklingspotential. Alkoholen kan i vissa fall vara något hög, men behöver för den skull inte vara störande. 2018 är bra och 2019 är minst lika bra. Troligtvis bättre.
 

Robbes

Medlem
Östgötasektionen av FW samlades återigen i en källare någonstans i Norrköping för att (blind)prova lite viner.

Välkomstchampagne (ej blint)
Guerlet Deguerne La Vigneulle 2017

Relativt ungt men inte stramt eller oförlöst. Lite äppeltoner, lite alkoholstick och lite stickig syra. Charmigare än vad det låter, men hittade ändå inte riktigt hem för mig.

Visa bifogad bild 30583

Flight 1 Bubbel
Henri Maillart Blanc des Blancs

I tidigt mognadsstadium vilket märks i både smak och mousse. Fin frukt, inga tydliga fat. Fanns dock en lätt krutig ton i doften som försvann med lite tid i glaset. Bra syra!
3 flightröster

Damien Hugot M18
Något äpplig, lite åt det bokna hållet. Känns yngre än första vinet men inte purungt. Lätt, lätt beska. Lite BdB i doften, men smaken är BdN. Efter en stund i glaset öppnar det upp sig rejält med mer frukt och fat som kommer fram.
4 flightröster
2 WotN-röster

Bereche & Fils Rive Gauche 2018
Fatigt, lite krut. Exotisk frukt, men initialt med en sträv ton som drar åt omogen ananas. Trevlig oxidativ ton. Bättrar också på sig rejält med tid i glaset, vilket får strävheten att försvinna och frukten att komma fram mer och för mig blev det en vinnare med tid i glaset.
1 flightröst (min)

Cedric Bouchard Val Vilaine 2019
Mycket blek i färgen, i stor kontrast mot övriga i flighten som är mer guldgula. Lättare och spritsigare än övriga, med hint av funk och beska, som dock vädrar ur med tiden. Lite ton av fat och begynnande mognad.

Charles Heidsieck 2008
Tydliga rostade fat, mjuk frukt, avrundad med tydliga mognadstoner och mjuk krutighet. Uttrycksfullt men saknar elegans. Ingen kände igen sig i de beskrivningar från många som öppnat dessa flaskor lite tidigare.

Visa bifogad bild 30586
Flight 2 Vitt
Camille Giroud Chassagne-Montrachet Les Vergers 2017
Tydliga, eleganta fattoner, kändes som chardonnay men kanske mest på att druvtypiska toner för något annat saknades. Ganska lätt kropp med lite mineral och rund frukt. Ganska ungt. Kändes som Bourgogne men ändå inte, och om det var Bgn tänkte jag att det skulle vara någon appellation (eller vinmakare) med mildare viner. Jag var inne och snurrade på om det kunde vara Chablis Grand Cru.
5 flightröster
2 WotN-röster

Derot-Delugny Coteaux Champenois Pinot Meunier (2018)
Initialt mild doft med smultrontoner. Spritsig och ganska lätt smak. Bekant men ändå väldigt svårplacerat. Äppliga toner dök upp med lite mer doft i smaken. Med facit i hand fattade man varför det kändes så bekant, då man plötsligt uppfattade supertydliga champagnetoner.
1 WotN-röst

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2014
Tydligt att det är riesling, med ålder och/eller fat. Inte superuttrycksfullt i början, blommar ut lite mer med en stund i glaset men förblir något knutet. Känns som det finns mer som inte hittar ut. Har druckit det yngre (i annan årgång) vilket var ännu mer stängt.
1 flightröst

Moulin Touchais 1979
Mitt vin, och det var tydligt i färg, doft och smak som stod ut rejält från övriga flighten. Druckit det förut och valde att stoppa in det i en vit flight snarare än att krångla med någon egen flight. Blev lite "20 frågor" i att luska ut vad det var för de övriga och det snurrades runt i diverse världsdelar, europeiska länder och franska distrikt och druvor medan det smalnades ner till att det var från Loire, då plockade @KockJohan både vin och årgång direkt. Mina egna noter är att den nästan unkna doften knappast göra smaken rättvisa. Smaken är nämligen fantastisk, med härlig mognad med tydlig men mjuk och välintegrerad sötma. Endast positiva oxidationstoner, med nötig komplexitet.
2 flightröster (inkl min)

l'Esprit de Chevalier 2020
Mjukt, något bärigt och lite krutigt. Blommar ut med lite mer luft men är lite sträv och ung fortfarande. Svårplacerat, ingen var inne på Bordeaux förrän det avslöjades att det fanns en sådan i flighten och uteslutningsmetoden gav att det måste vara detta.

Visa bifogad bild 30587
Flight 3 Rött
Sassicaia 2016

Doftar cab sav med ganska tydliga svarta vinbär och druvtypiska nyanser. Lätt alkoholstick i smaken. Smakbilden har inte lika tydliga cab sav-drag som doften, och känns lite ofokuserad, men landade ändå i att det var någon typ av Bdx-blend men inte från Bdx. Vissa var inne på att det var cab franc i, vilket var snyggt prickat (85 % cab sav, 15 % cab franc). Mitt vin, men satte inte att det var det.
4 flightröster
1 WotN-röst

Giacomo Grimaldi Barolo Ravera 2018
Lingonskog i doften. Närvarande tanniner utan att vara för kraftiga, "lätt" och gott med härlig röd bärighet. Gissade på PN, eventuellt från Bgn. Hade inte en susning på att det var Nebbiolo.
2 flightröster (inkl min)

Galatrona Petrolo 2017
Doftar först på ett sätt som för mig är tydligt italienskt (eller Balkan-området), med någon form av körsbärstoner och björnklister, för att vid nästa genomgång av glasen i flighten kännas mer som Bdx-blend. Ligger nånstans mitt i, svårt att placera och ville inte riktigt gissa på italienskt vin på Bdx-druva som ju borde vara den uppenbara slutsatsen. (Detta är alltså italienskt på 100 % Merlot)
2 flightröster

Chateau Laroque 2014
Doftar också italienskt inledningsvis, fast med mildare körsbärston än ovanstående. Även denna slår över i Bdx vid andra genomgången, men fortsätter kännas tunt och oförlöst även med mer tid i glaset. Landade aldrig i någon gissning då det verkade visa upp så lite av sitt rätta jag.

Visa bifogad bild 30588

Fight 4 Rött
Joiseph BFF Blaufränkisch 2019

Lite chark i doften, men munkänslan är snarast spritsig och den blir otroligt svår att placera. Blir något vänligare med tid i glaset men jag blev aldrig kompis med den.
1 flightröst

Spalek Pinot Noir 2019
Lingon, smultron och jäkligt finstämda fat i doften. Tydliga men finstämda fat i smaken, tillsammans med röda bär. Smarrigt! Var först inne på PN, men seglade sedan iväg på något lättare spanskt.
1 flightröst

Chateau La Commanderie de Queyret 2016
Ganska oförlöst doft. Något mer uttrycksfull smak, som blir trevligt fruktigt men inte bjuder på något som känns druv- eller regiontypiskt. Landade inte i någon gissning.
1 flightröst

Gaja Promis Ca'Marcanda 2020
Återigen en ganska oförlöst doft men den släpper fram allt mer fruktighet med tid i glaset. Smaken lovar gott och mer, men det som anas släpps inte riktigt fram. Fin fruktighet och ett gott vin, men bör leverera betydligt bättre om några (eller många?) år.
4 fightröster

Fratelli Barteletti Barolo 1964
Galen doft med framträdande toner av nyöppnad chipspåse (jag landade i sourcream & onion, andra var inne på grillchips), stekta champinjoner och dessutom lite tryffel. Smaken är rik och generös, med mycket frukt och en del svamp i en magisk blandning. Det hade avslöjats på förhand att det skulle finnas ett vin från -64 eller -75 i provningen och det kunde bara vara det här, men jag hade aldrig gissat på en sådan ålder utan den förhandsinfon. Helt vitalt vin med den sköna blandningen av ungdom och mognad som enligt min förvisso begränsade erfarenhet brukar återfinnas i betydligt yngre viner.
1 flightröst (min)
1 WotN-röst (min)

Bonusvin till avslutande bean-to-bar-chokladprovning
Gerard Bertrand Rivesaltes 1985

Missade att skriva noter, men kombinationen av fruktig och bärig smak med finstämd sötma men utan alkoholvärme, den rödgyllene färgen som bara var snäppet mörkare än Moulin Touchais 1979 och en hint om att det var en hygglig ålder på vinet gjorde att jag satte att det var en Rivesaltes.


(Den skarpögde ser att det saknas en WotN-röst, vilket beror på att en person behövde avvika innan dessa samlades in.)
Kul provning och kul att ni "vågade" öppna upp en Sassicaia 2016 redan nu. Jag har köpt på mig några flaskor Sassicaia varje år från 2015-2019, har ännu aldrig druckit vinet, men förstått att de ska lagras en del år, helst 10 +. Men om jag skulle våga mig på att öppna upp en flaska redan nu, vilken årgång skulle ni rekomendera att man öppnar?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inget att skriva hem om:
PXL_20231109_071422867_Original.jpeg


André Clouet Brut hade legat till sig under fyra år: bokna äpplen. Gamla äppelskrutt. Äpplen i en gammal källare. Äppelpäppel. 65p
Federico Paternina Cava var lite lätt i kostymen, men underbart god och somrig. Välbalanserad med bra syror. 88p
2020 Robert Hall CS från Paso Robles. Vacker, välkomnande CS med jänkarvibbar överallt. 86 p
2015 Majella Coonawarra CS, 90 p och ett mycket trevligt Oz-typiskt vin att njuta av till ostbrickan. Det enda vinet i afton som var ett riktigt bra vin.
 

buteljen

Medlem
Federico Paternina Cava var lite lätt i kostymen, men underbart god och somrig. Välbalanserad med bra syror. 88p
För några år sedan skrev Öhmansmatovin ett positivt inlägg om denna cava (det är dock förmodligen inte exakt den produkten du druckit). Det är som du skriver en enkel men en väldigt trevlig och balanserad pjäs. Eller var. Har inte provat den på flera år så osäker på hur den är nu. Jag tipsade om den till många av mina icke-vinintresserade vänner och alla var supernöjda (det var på försommaren så många köpte till student, midsommar och annat mingel). Den kostade då 69 kr för de höll på att prisa in sig i fasta sortimentet. Nu finns den där och kostar 89 kr (71275).

 
Last edited:

Bastardo

Medlem
För några år sedan skrev Öhmansmatovin ett positivt inlägg om denna cava (det är dock förmodligen inte exakt den produkten du druckit). Det är som du skriver en enkel men en väldigt trevlig och balanserad pjäs. Eller var. Har inte provat den på flera år så osäker på hur den är nu. Jag tipsade om den till många av mina icke-vinintresserade vänner och alla var supernöjda (det var på försommaren så många köpte till student, midsommar och annat mingel). Den kostade då 69 kr för de höll på att prisa in sig i fasta sortimentet. Nu finns den där och kostar 89 kr (71275).

För priset är det helt outstanding, men har ni tänkt på ett dilemma som uppstår här? OM man hittar och köper rejält billiga viner i stora mängder, så kommer förvaringsplatsen/–platser ta slut ganska snabbt, men för fest, mingel etc. måste det vara hel perfekt om man behöver inte nödvändigtvis ha med några världsmästarviner …
Och storebrodern Federico Paternina Cava Reserva Brut 2017 är inte just dyrare.
(Men tråkigt att Munkis gav vinet bara 11 i betyg för cirka två år sen, så den kan man stå över i så fall.)
Synd bara att jag personligen dricker inte så mycket mousserande viner över huvud taget, för de hinner tappa nästan alla bubblor innan jag hinner tömma flaskan med nuvarande dryckesvanor. :cool:
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Inget att skriva hem om:

André Clouet Brut hade legat till sig under fyra år: bokna äpplen. Gamla äppelskrutt. Äpplen i en gammal källare. Äppelpäppel. 65p
Federico Paternina Cava var lite lätt i kostymen, men underbart god och somrig. Välbalanserad med bra syror. 88p
2020 Robert Hall CS från Paso Robles. Vacker, välkomnande CS med jänkarvibbar överallt. 86 p
2015 Majella Coonawarra CS, 90 p och ett mycket trevligt Oz-typiskt vin att njuta av till ostbrickan. Det enda vinet i afton som var ett riktigt bra vin.
Jättebra, StefanAkiko!
Jag uppskattar oerhört mycket att någon här kan och vill tipsa om även billigare viner. Helst någon vems smaklökar man kan lita på. :D
Och jag är helt säker på att jag är inte ensam att tycka så. Keep up the good work!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul provning och kul att ni "vågade" öppna upp en Sassicaia 2016 redan nu. Jag har köpt på mig några flaskor Sassicaia varje år från 2015-2019, har ännu aldrig druckit vinet, men förstått att de ska lagras en del år, helst 10 +. Men om jag skulle våga mig på att öppna upp en flaska redan nu, vilken årgång skulle ni rekomendera att man öppnar?
Jag skulle också råda dig till att inte öppna någon utav dem
 

Vingubben

Medlem
IMG_4971.jpeg


Pierre Gonon, Saint-Joseph 2018

Perfekt balans med påtaglig syra, elegant kropp och sandiga tanniner. Bläck, blyerts, körsbär, apelsin, nejlika och salmiak. Komplex med en grym köttighet och en härligt lång eftersmak. Förvånadsvärt sval upplevelse, med tanke på en relativt varm årgång. Blir inte så mycker bättre i den här regionen. 96p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite win från fredagens undebarheter:
Mörk bild, blir inte bättre. Odyra viner plus en Champis.

PXL_20231110_202225553.PORTRAIT.jpg


Champagne kom via @vintomas rekommendationer och försorg. Alla tyckte om den. Den spred fin glädje! Jag, helt enkelt, begriper inte.

Muscadet, 87p
Lite kort i rocken men helt ok i stilen. Ingen i sällskapet tyckte om den.

Leth Grüner Veltliner, 88p
Bra hållning och god.

Ch Pineraie, Cahors, 90p
Bra och välgjord som passade maten perfekt. (Pasta med kött)

Dao, 90p
Fantastiskt billigt men ordentligt drickvänligt. Kvällens absoluta vinnare!

La Clape
Minns inte denna. Tveksamt om jag ens smakade den.

Sancerre, 89p
Ingen nos att tala om, men fin och bra i glaset.

Moscatel de Setubal, 95p
Bryggvarning! Enormt underbar och delikat.
 

mackan92

Medlem
BYOB på Vinkällaren Grappe igår tillsammans med @Sebran @Boletus @Patrik Sellin @Fredrik L @shouldkick @Akimchik och temat Barolo & Barbaresco

Flight 1:
Fratelli Serio & Battista Borgogno 1982 - 0 röster
Ca del Baio Vallegrande 2013 - 2 röster.
Produttori del Barbaresco Montestefano 1996 - 3 röster.
Luigi Einaudi Cannubi Barolo 2013 - 2 röster.


1699706674889.jpeg


Flight 2:
Colombera & Garella Bramaterra 2018 - 0 röster.
Olek Bondino Roncagliette 2018 - 4 röster.
Renato Ratti Marcenasco 2018 - 3 röster.
P.Lex Barolo 2016 - 0 röster.

1699707194999.jpeg


Flight 3:
Brovia Rocche di Castiglione 2011 - 2 röster.
Cascina Fontana Barolo 2018 - 4 röster.
Albino Rocca Ronchi 2018 - 0 röster.

1699707258294.jpeg



Sen efteråt vart det lite häng på nyöppnade baren, tillika systerkrog till E & G där lite mogen Riesling intogs för att fräscha upp munnarna och eftersnack för att landa kvällen.

Tyvärr mindre bra bildkvalitet:
Schäfer-Fröhlich Felsenberg 2010
1699707383905.jpeg


J.B Becker Riesling Kabinett 1998

1699707414118.png
 

LarsW

Medlem
Sadie Family Skerpioen 2018
50/50 Chenin Blanc/Palomino.

Diskret citrus och persika i näsan. Något lite rökigt och honung. Funderar på om jag känner vanilj?

I munnen är det torrt med en bra syra. Limesaft och zest. Honungsmelon. Medel fylligt. Känns mer ståligt än i doften. Får lite vibbar till icke-förstärkt Palomino men kanske bara inbillar mig då jag känner till att druvan är där. Ganska komplext.

Mycket trevligt och lättdrucket vin.

91p
thumbnail_20231029_141520.jpg
 
Toppen