Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Visa bifogad bild 33691
2021 Fontodi Chianti Classico

Ny årgång av Fontodis CC provas ikväll till hembakad pizza på salsicciafärs, rökt skinka, lök, röd paprika och som sen toppas med ruccola och en smarrig vitlökssås.
Visa bifogad bild 33692

2021 känns kanske något fylligare men är lika bra som alltid. Genuin, komplex smak och med en läcker syra. Harmoniskt svingod och känns helt drickfärdig. Köpte 6 flaskor för ett par veckor sedan men efter dagens smakprov blev det en beställning på ytterligare 6 flaskor. Sann drickglädje!
Köpte också ett gäng. Giovanni Manetti om 2021 års buteljeringar: "Of recent vintages, 2021 stands out. ‘It was a wonderful vintage,’ he says, ‘my favourite vintage ever made. It is a very complete vintage. Hard to compare with other vintages but really great." Vad tror du om lagring? Optimal/maximal/minimal (även om jag tolkar dig som att det är bra till pizza redan nu)?

LeChat

Medlem
Köpte också ett gäng. Giovanni Manetti om 2021 års buteljeringar: "Of recent vintages, 2021 stands out. ‘It was a wonderful vintage,’ he says, ‘my favourite vintage ever made. It is a very complete vintage. Hard to compare with other vintages but really great." Vad tror du om lagring? Optimal/maximal/minimal (även om jag tolkar dig som att det är bra till pizza redan nu)?
Alla flaskor (ganska få) som levererar riktigt bra i unga år, de dricker jag på studs. Har alldeles för många flaskor med ”potential” som behöver utvecklas i många år. Så är väldigt tacksam när det dyker upp flaskor som både kan visa hög kvalitet och sann drickglädje redan i unga år. Fontodi 2021 är riktigt smaskig, så kort sagt skiter jag i hur utvecklingspotentialen ser ut.:cool:

The Wall

Medlem
2022 Clos de Beauce Chenin

Ploppad 19.15, hällt i olika glas under kvällen, ingen karaffering, men vi är inne på sista tredjedelen i flaskan så viss luftning har vinet ändå fått allteftersom nivån i flaskan sjunkit. Nu 21.25, hällde upp i Treenigheten omkring 21.00.

Veloce Riesling; dämpat, eller snarare urluftat intryck, det finns lite druvkärna, lite grön ton typ nybitet Granny Smith, lite grillad citron. Påminner om en Petit Chablis men ändå inte. Munnen; syrlig, lätt kryddigt, Chablis-vibbar, lättklunkat.

Veritas Chenin/sauvignon blanc; tydlig grillad citron och inslag av våt halm, dvs det jag letar efter i min franska CB. Kanske även ett beskt anslag. Munnen; syrlig som bara den (anar att det är glasets smala form som gör att tungpapillerna fångar upp syran direkt), beska och citrus trängs smakmässigt. Bra, gott men kanske lite väl syrlig?

Zalto Universal; mer fuktig halm än grillad citron, kanske lite anonym/platt i doften (och när jag sniffar ur Veloce igen känns vinet kryddigare ur Veloce), men det känns ändå som en ganska tydlig markör. I munnen; syrlig, besk, god, fin eftersmak, grillad citron, syran är klart angenämare än i Veritas; ur Zalto finns en friskhet i syran som bjuder in till en klunk till. Och en till. Och en till. Samma vin ur Veritas känns som att sluka en hel nyzestad citronklyfta (dvs det vita är kvar); syra och beska i frontlinjen, vilket är bra i sås, men kanske inte i gommen.

Middagen utgjordes av kycklingbröstfiléer som badade i en sås av grädde, rosmarin (torkad för smaken, färsk för ögat), vitlök, gul lök, soltorkade tomater, citronzest och -saft samt lite kycklingfond. Vinet ut de olika glasen presterade till maten ungefär som ovan; lite väl anonymt ut Veloce, extra syratillskott ur Veritas och bra matchning ur Zalto.

Men piggast till maten var ändå NV Langlois Crémant de Loire Brut réserve med sina 60 chardonnay, 20 chenin blanc och 20 cabernet franc ur Veritas Champagne.
IMG_7203.jpeg

Kvällens försöksvin och Treenigheten; glasmässigt från vänster till höger: Veloce - titta, Veritas - dofta, Universal - smaka.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag minns dock hans utförliga notiser om 07'an (om nån missat dem :) )
Vän av ordning vill påpeka att det är två helt olika viner. Min flaska var av deras "enklare" AOC Coteaux du Languedoc medan Finare Vinares recension var av en flaska med domänens mer namnkunniga ursprung: Terrasses du Larzac. Oavsett blir man ju sjukt sugen på deras 15-25 år gamla buteljeringar...

The Wall

Medlem
2022 Joseph Drouhin Rully

Ploppar och häller, nästan i en och samma rörelse.

Veloce Syrah är först ut; lite gammaldags blyertspenna, mogna skogshallon, lite flyktigt doftintryck, svårplacerad.

Munnen; kompakt, lite eldig (13,5), syrlig, oförlöst.

Veritas NWPN; mer mogna hallon, viss kryddighet och anslag av torkade örter, främst timjan, antydan till smörkola och nyskalad potatis.

Munnen; tydlig syra, viss jordig ton kombinerad med röda bär, skogshallon och övermogna jordgubbar. Inte alls lika eldigt intryck som i Veloce. Viss antydan till blodapelsin i eftersmaken.

Zalto Bou/neb; ”lite av allt ovan” i näsan, kanske att en lätt metallisk arom plus alkohol sticker ut lite om man anstränger sig. Hamnar dock i att det förefaller vara mer diskret smörkola och mogna jordgubbar som trängs om intrycken. Och en kryddighet som puttrar i bakgrunden kombinerat med jordig potatis.

Munnen; påtaglig syra och viss eldighet, även viss beska, hm. Tydligare intryck av blodapelsin.

Titta på Veloce, sniffa ur Zalto, drick ur Veritas verkar kvällens utlåtande bli. Testar till lövbiff, grönpepparsås och hasselbackspotatis på Baby Lou.

Uppdatering; fungerade finfint till maten. Kanske inte match made in heaven, men klart godkänt. Bättre än en sträv Bx som framkallar akut gombrand.

IMG_7242.jpeg

Full Rully i köket ikväll. Zalto, Veritas och Veloce uppställda och redo.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Koshu är en unik och mångsidig druva som har odlats i Japan under över tusen år. Denna inhemska druva trivs särskilt väl i prefekturen Yamanashi, där klimat och jordmån bidrar till dess karakteristiska egenskaper.

Detta vin råkar, som av en händelse, vara från just Yamanashi.

Koshu-druvan ger ofta viner med en delikat balans mellan fruktighet och friskhet, med subtila toner av citrus, päron och mineral. Sämre utlopp resulterar i kokta rotfrukter eller alltför tunn kropp. Då druvan rodnar på senhösten, fungerar den också bra till rosé/orange. Dess mångsidighet (kruttorra bubbel kan vara magnifika) gör att dess viner kan passa utmärkt till ett brett spektrum av rätter, från lättare fisk- och skaldjursrätter till mer smakrika maträtter, kött, ost och desserter. För den svenska vinnörden erbjuder Koshu en spännande upptäcktsfärd i japansk vintradition och en chans att uppleva något utöver det vanliga.

Säljs glest och med mycket litet urval på världens bästa SB (Obs! Ironi) från gång till annan.

PXL_20250130_165921400.jpg

1993 Chateau Mars Koshu Nijuu Nen Koshu Koshu 97p (etiketten anger att vinet skall vara sött.)

Ploppade denna magnum i novembras och blev inte alls imponerad. Ett monolitiskt vin som smakade enkelspårigt och oinspirerat.

Från den första smaken i november till den sista sippen nyss, den 29 januari, har detta vins utveckling verkligen överträffat alla förväntningar.

Vid plopp i november gav jag vinet 88 p. Det hade en ren och rak fruktkaraktär som framstod som helt opåverkad av sina år. Det påminde om flera italienska söta viner med sin obändiga natur. Vinet var off-dry, mycket purt, men saknade allt vad komplexitet och längd heter.

Nästa smaknotering, den 20 december, hissade jag poängen till 94. Vid denna avnjutning märktes vinet verkligen på restaurangen (jag slumpade med en snurk) med sina vackra aromer av persika, ren citrus, grönt äpple och persilja – rent av som ett helt frukt- och grönsaksstånd. Vinet var rent, med viss astringens, nästan torrt och visade upp tyngd, lyft, längd och komplexitet i lager. Det var helt enkelt utsökt!

Den sista smaknoteringen blev den 29 januari, och jag kan bara ge den 97 poäng. Vinet har nu blivit otroligt bra. Sedan plopp, har varje glas varit bättre än det föregående. Den här omgången var i nivå med de bästa halvtorra Rieslings och Pinot Gris-vinerna från Europa. Detta vin kommer att fortsätta att förbättras under många år framöver och jag är verkligen glad över denna magnumflaska.

Ibland har man tur!

...men önskar jag hade mer tur, och framförallt: fler...

Last edited:

The Wall

Medlem
2010 Ricasoli Colledilà

Har fingrat på flaskan i flertal år och hade även den som backup vid en tidigare middag men kom aldrig till skott med kokskruven. Ikväll vankas det grillpannestekt ryggbiff med ugnsbakade tomater, rödlök och rosmarin. Borde bli bra till vinet. Ploppar och viker ner en skvätt i ett glas (pluspoäng till den som klurat ut vilket innan man läst vidare) och resten i karaff. Klassningen årgång 2010 var enbart (nåja, enbart och enbart) Chianti Classico DOCG, men från och med årgång 2011 är klassningen, pga (lite slarvigt uttryckt) lagändring i februari 2014 istället Gran Selezione, givet att vinet lagrats 30 månader. I praktiken kan även årgång 2010 klassas som Gran Selezione om lagringstiden på 30 månader redan uppfyllts innan försäljning, vilket Colledilà uppfyller. På Ricasolis hemsida anges 2010 som Gran Selezione, men inte på etiketten.

Och nu till glaset….

Gabriel Gold (Hallå! Det är en sangiovese! Go to glaset är Gabriel Gold.); initialt knuten, härlig och lätt murrig doft, men inte instängd våt jordkällare utan snarare distingerat salongsutrymme under…ett slott/palats. Väl sammanvävda toner av kakao, pinjekärnor, lite diskret körsbärskärna och bittermandel. Med en liten vaniljton på toppen. Möjligt att det gömmer sig lite färsk rosmarin och mynta i kulisserna.

Munnen; syrlig, medelfyllig, viss beska, ganska kort men intensiv smak med drag av kakao, rosmarin och mynta. Inte Australien-mynta utan snarare en liten whiff av svensk köpe-mynta, dvs knappt förnimbar. Kanske ett litet eldigt anslag och 14,5% märks inte direkt påtagligt, men kroppen känns möjligen aningen klen mot alkoholen. Tveksamt om vinet utvecklas ytterligare åt det positiva hållet över några år och det hade nog heller inte varit mycket bättre för några år sedan. En lång, hög och jämn drickplatå förpackad i flaska. Leta upp och köp om ni har tid över.

IMG_7272.jpeg

På sniskan på bilden men rakryggad i gommen. Väldigt behaglig!

Last edited:

buteljen

Medlem
BYOB hos mig 🥂. Väldigt hög nivå rakt igenom på flaskorna 💯. Här kommer några spridda noter och spannet av poäng som sattes 😊.

IMG_1069.jpeg

IMG_1075.jpeg

IMG_1072.jpeg

2019 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso Blanc 95 - 98p
Alla var överens om att det var en toppklassad chardonnay från Bourgogne. Lite diskussioner om den kanske var från Nya Världen, men vi hamnade i Bourgogne. Otroligt häftigt vin. Ren njutning att prova. Visade sig vara en 100% Grenache Blanc från C9dP. Ooops. Blev WOTN. (storebror/syster till deras Magis)

2018 Rivers-Marie Cabernet Sauvignon Herb Lamb Vineyard 95 - 97p
Här var det några som trodde det var en syrah. Jag kände dock inte riktigt de där köttiga tonerna och baconfettet. Kompakt och koncentrerat. Opaque färg. Mörk frukt. Otroligt bra. Lång, lång finish. Toppvin verkligen, men nästan lite för mycket av det goda.

2018 La Jota Cabernet Sauvignon Howell Mountain 95 - 97+p
Ungt, sträva tanniner. Inte lika sött avslut som Rivers-Marie. Lite mer nedtonat. Men oj så bra, fantastisk balans och koncentration.

2009 Soldera Case Basse Toscana IGT 94 - 97p
Ytterligare ett toppvin. Ingen gissade Sangiovese eller Brunello. Några var inne på syrah från Norra Rhone. Väldigt elegant, läskande, stram, allt i balans. Fantastiskt kul att prova detta.

2005 Cullen Wines Diana Madeline 94 - 96p
De flesta var övertygade om att det var en left bank Bx. Har knappt provat Cab från Margaret River så detta var väldigt kul att prova. Massor med grafit o blyertspenna, läskande, svalt. Väldigt trevligt att dricka just nu!

2008 De Saint Gall Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs 93 - 95+p (Mitt vin)
Jag tyckte det underpresterade lite, har druckit bättre flaskor med mer energi. Men resten av gänget gillade det. Hälften gav det 95p. Det var diskussioner om det var en LGA. Ingen fick Comtes-vibbar. Krämigt, frisk syra, bra längd, harmoniskt. Öppnade detta typ 6 timmar innan, hällde av en skvätt o satte sedan på en stopper. Oerhört bra champagne för det priset.

2020 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Les Preuses 93 - 95p (Mitt vin)
Ungt såklart. Har några flaskor av detta så ville testa en. Floralt, mandeltoner, elegant, ostronskal, det vita på insida apelsinskal, lite fet textur, sältigt avslut. Hällde på karaff 6 timmar innan.

2009 Domaine des Comtes Lafon Volnay 1er Cru Champans 93 - 95p
Mörkröd frukt, skogsgolv, lakrits, rent, elegant, lite greppiga tanniner, lång finish. Gott!

2017 Bérêche et Fils Champagne Grand Cru Ambonnay 91 - 95p
Fin energi. Fräscht, rätt hög syra. Har inte skrivit så mycket här, men kommer ihåg att någon kände saffranstoner så det blev en diskussion om det. Jag kände dock ingen saffran.

NV Egly-Ouriet Blanc de Noirs Les Crayères 90 - 94p
Kände direkt någon typ av orenhet, som iofs luftades bort. Jordigt, oxiderat, nougat, riven hasselnöt, bränd rostad ton, odlarstil var några av noterna som dök upp runt bordet. Men tyvärr så lyfte det aldrig på samma sätt som tidigare flaskor har gjort för mig. Trist för annars hade det garanterat varit med där uppe i toppen tror jag.

2011 Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Millésimé Vieillissement Prolongé 91 - 93p
Gav inte ifrån sig så mycket först. Men efterhand kom musselskal, stendamm och lite andra mineraltoner. Bra vin, men lite väl anonymt (för tillfället?)

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2019 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso Blanc 95 - 98p
Alla var överens om att det var en toppklassad chardonnay från Bourgogne. Lite diskussioner om den kanske var från Nya Världen, men vi hamnade i Bourgogne. Otroligt häftigt vin. Ren njutning att prova. Visade sig vara en 100% Grenache Blanc från C9dP. Ooops. Blev WOTN. (storebror/syster till deras Magis)
NM-weine har den på rea - men bara en flaska kvar

pinoten

Medlem
Denna och förra helgens dryck...

1738421737803.jpeg

Prophets Rock Rocky Point Pinot Noir 2022
Första tanken är hallon. Efter ett tag känner man lite körsbär, jordgubbar och en antydan till mörka bär. Halvvägs genom klunken framträder ek, jord vilket sen övergår i en pepprighet i slutet. Lite fruit-forward men inte överdrivet. 88-89p.

1738421778219.jpeg

Sylvain Pataille Bourgogne Pinot Noir 2022
Inköpt i somras så jag passade på att prova nu när den fanns tillgänglig på SB. Denna går mer mot körsbär, jord, höstlöv. Känns även som att det finns ett litet kolsyre-pirr. Så klart lite ung så ek och tanniner skulle behöva några år till för att harmoniseras. Bra exemplar av vanlig Bourgogne. 89-90p.

1738421814560.jpeg

Von Winning Imperiale Pinot Noir 2020
Mogna röda bär dominerar med lite inslag av mörka bär, mest körsbär men relativt snälla körsbär :) Känner även örter, blommor och vanilj. Lagom mycket ek. 90-91p.

LeChat

Medlem
IMG_6811.jpeg

2012 Château Malartic-Lagravière &
2012 Château Beau-Séjour Bécot

Idag fick det bli två stiliga bordeauxer som får slåss om uppmärksamheten. Gillar lättheten som 2012 brukar ha och som ofta gör dem tidigt tillgängliga i en elegant och klunkvänlig stil.

ML är mer rödfruktig och inte så fatpräglad som BSB. Men samtidigt ger då BSB mer av smaskiga fat och en aning mer tryck och lite stalltoner.

Trodde faktiskt att de skulle vara mer lika i karaktären än vad de faktiskt var.

Till en början var nog BSB den bättre men efter att de fått luftats en tid så växer de båda till sig, så det blir nog jämnt skägg i slutändan.

Snart dags att tända grillen. På tallriken blir det återigen grillad entrecôte med vitlökssmör. En favorit!

isak

Medlem
DeLoach Vineyards, Russian River Valley Chardonnay, 2022 &
Domaine Fontaine du Clos, Reflets de l’Âmxe, Vacqueyras, 2022

På besök hemma hos föräldrarna. Chardonnayen var inget annat än en fet jänkare, och smakade lite som såsen och tutti frutti, men saknade lite stuns och syra för att verkligen skina. Dracks till halstrade pilgrimsmusslor, smörsås på bränd lök, sockerärtor, baconkrisp och forellrom.

IMG_5219.jpeg
IMG_5207.jpeg

Efter den smärre besvikelsen till förrätt så blev det desto bättre till de grillade lammspjällen, där plommonfrukt och garrigue i Vacqueyrasen utmärkt matchade med örtkryddningen på lammet. Potatisgratäng, dressade tomater och en tomatkompott fick agera kedjekamrater. En superkombo!

IMG_5223.jpeg
IMG_5235.jpeg

KimHartman

Medlem
IMG_1508.jpeg

2010 Biondi-Santi Brunello di Montalcino

Decanted 4.5 h prior to tasting. Dark cherries, ripe strawberries, orange peel, almond, black pepper, stone, earth, leather, wood, a touch of mushrooms. High acidity, medium tannins, very good length. Traditional style, austere, discrete oak, a little shy fruit. Good, but I believe it will benefit from a few more years.

92-94 p

Sebran

Medlem
Vinprovning på Systembolaget igår med temat Bourgogne - the ultimate expression.

Det var uppdelat i tre matcher.
Match 1: Jadot Beaune 1er cru Celebration 2018 vs Jadot Beaune 1er cru Couchereaux 2022
Matchens vinnare blev vin 2, men personligen föredrog jag vin 1 pga lite mer mognad. 2018 är i princip drickfärdig nu med fin balans och komplexitet, medan jag upplevde 2022an som lite för ung och stjälkig för min personliga smak, även om frukten redan nu var briljant och juicig. Jag skulle inte bli förvånad om Couchereaux springer förbi Celebration om några år.

Match 2: Lafarge Volnay 5 climats 2021 vs Brisset Volnay Caillerets 2016 vs Fontaine-Gagnard Volnay Clos des Chenes 2022
Lafarge fick minst antal röster, Brisset hamnade på en andraplats och kvällen totalvinnare bland samtliga viner blev Fontaine-Gagnard. Jag tyckte att Lafarge hade lite för tunn frukt och för mycket fattoner (kaffe, kakao), inte värd sitt höga pris för 2145kr. Brisset och F-G hade ganska likartad karaktär, där den förstnämnde var mer utvecklad och harmonisk tack vare 6 år extra i flaskan. Doften var som att sniffa i en teburk med söderblandning, rosor och apelsin samt söta örter och kryddor. Relativt stram mineralisk ryggrad och en briljant syra, allt i fin balans. F-G med briljant frukt, men väldigt primär och mår nog bra av 5 år på rygg.

Match 3: Sauzet Bourgogne Blanc 2022 vs Arnaud Ente bourgogne blanc 2020
Sauzet stor vinnare här och endast en ynka röst bland 16 personer för Arnaud Ente, som var provningens dyraste vin för 3000kr. Arnaud Ente fermenterar och lagrar tydligen detta vin i glasbehållare för att ge frukten ett så rent uttryck som möjligt. Det låter kul i teorin, men i praktiken är det ju så att en icke-aromatisk druva som Chardonnay inte har en särskilt komplex eller spännande fruktkaraktär som kan motivera detta galna pris. Sauzets BB var kvällens billigaste vin för 479kr och alla var överens om att detta var en mycket typisk representation av en vit bourgogne med bra qpr.

IMG_7940.jpeg

Några avslutande tankar kring vit bourgogne som säkert är ganska kontroversiella. Jag har nu varit på flertalet blindprovningar med vita bourgogner, från village till Montrachet och allt däremellan. Något som verkligen har varit påtagligt för min del är att korrelationen mellan pris och kvalitet har varit väldigt låg. Jag har inte upplevt att varken jag eller de andra deltagarna har kunnat urskilja en Grand Cru från en 1er cru, även om priset ofta är 5 gånger så högt.

Min egen reflektion kring detta är att cru-systemet, åtminstone för vit bourgogne, är överskattat och extremt överprisat. Det snackas så mycket om terroir i bourgogne och hur jordmån och mikroklimat styr det slutliga vinet, men min misstanke är att Chardonnaydruvans icke-aromatiska profil förmodligen inte har större påverkan än alla övriga verktyg som vinmakaren har till sitt förfogande, bara för att nämna några viktiga exempel nedan:
  • Druvornas mognad vid skörden
  • Mängden ny ek samt tid på jästfällningen
  • hela klasar eller avstjälkning vid pressningen
  • Tidpunkten för malolaktisk jäsning
Ju mer vit bourgogne jag provar desto mindre förtroende har jag för cru-systemet och korrelationen mellan pris och kvalitet. Vit bourgogne handlar för mig huvudsakligen om vinmakning där vinmakarens stil styr vinets karaktär mycket mer än något annat, medan den icke-aromatiska druvan Chardonnay har en ganska medioker förmåga att uttrycka växtplatsens karaktär och därför endast blir ett verktyg bland alla andra som vinmakaren har till sitt förfogande.

Det är detta som för mig skiljer vit bourgogne från röd bourgogne, eftersom Pinot Noir har en synnerligen bra förmåga att uttrycka växtplatsens unika karaktär tack vare sin ytterst aromatiska och nyanserade fruktprofil.

Nu har jag rantat tillräckligt om vit bourgogne :D gott kan det vara hur som helst, men för egen del ser jag ingen poäng med att lägga några stora pengar på dessa viner framöver.

Toppen