BYOB hos mig

. Väldigt hög nivå rakt igenom på flaskorna

. Här kommer några spridda noter och spannet av poäng som sattes

.
2019 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Arioso Blanc 95 - 98p
Alla var överens om att det var en toppklassad chardonnay från Bourgogne. Lite diskussioner om den kanske var från Nya Världen, men vi hamnade i Bourgogne. Otroligt häftigt vin. Ren njutning att prova. Visade sig vara en 100% Grenache Blanc från C9dP. Ooops. Blev WOTN. (storebror/syster till deras Magis)
2018 Rivers-Marie Cabernet Sauvignon Herb Lamb Vineyard 95 - 97p
Här var det några som trodde det var en syrah. Jag kände dock inte riktigt de där köttiga tonerna och baconfettet. Kompakt och koncentrerat. Opaque färg. Mörk frukt. Otroligt bra. Lång, lång finish. Toppvin verkligen, men nästan lite för mycket av det goda.
2018 La Jota Cabernet Sauvignon Howell Mountain 95 - 97+p
Ungt, sträva tanniner. Inte lika sött avslut som Rivers-Marie. Lite mer nedtonat. Men oj så bra, fantastisk balans och koncentration.
2009 Soldera Case Basse Toscana IGT 94 - 97p
Ytterligare ett toppvin. Ingen gissade Sangiovese eller Brunello. Några var inne på syrah från Norra Rhone. Väldigt elegant, läskande, stram, allt i balans. Fantastiskt kul att prova detta.
2005 Cullen Wines Diana Madeline 94 - 96p
De flesta var övertygade om att det var en left bank Bx. Har knappt provat Cab från Margaret River så detta var väldigt kul att prova. Massor med grafit o blyertspenna, läskande, svalt. Väldigt trevligt att dricka just nu!
2008 De Saint Gall Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs 93 - 95+p (Mitt vin)
Jag tyckte det underpresterade lite, har druckit bättre flaskor med mer energi. Men resten av gänget gillade det. Hälften gav det 95p. Det var diskussioner om det var en LGA. Ingen fick Comtes-vibbar. Krämigt, frisk syra, bra längd, harmoniskt. Öppnade detta typ 6 timmar innan, hällde av en skvätt o satte sedan på en stopper. Oerhört bra champagne för det priset.
2020 Domaine William Fèvre Chablis Grand Cru Les Preuses 93 - 95p (Mitt vin)
Ungt såklart. Har några flaskor av detta så ville testa en. Floralt, mandeltoner, elegant, ostronskal, det vita på insida apelsinskal, lite fet textur, sältigt avslut. Hällde på karaff 6 timmar innan.
2009 Domaine des Comtes Lafon Volnay 1er Cru Champans 93 - 95p
Mörkröd frukt, skogsgolv, lakrits, rent, elegant, lite greppiga tanniner, lång finish. Gott!
2017 Bérêche et Fils Champagne Grand Cru Ambonnay 91 - 95p
Fin energi. Fräscht, rätt hög syra. Har inte skrivit så mycket här, men kommer ihåg att någon kände saffranstoner så det blev en diskussion om det. Jag kände dock ingen saffran.
NV Egly-Ouriet Blanc de Noirs Les Crayères 90 - 94p
Kände direkt någon typ av orenhet, som iofs luftades bort. Jordigt, oxiderat, nougat, riven hasselnöt, bränd rostad ton, odlarstil var några av noterna som dök upp runt bordet. Men tyvärr så lyfte det aldrig på samma sätt som tidigare flaskor har gjort för mig. Trist för annars hade det garanterat varit med där uppe i toppen tror jag.
2011 Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Millésimé Vieillissement Prolongé 91 - 93p
Gav inte ifrån sig så mycket först. Men efterhand kom musselskal, stendamm och lite andra mineraltoner. Bra vin, men lite väl anonymt (för tillfället?)