Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_7207.jpeg

2019 Faiveley Nuits St. Georges

2016 av detta vin vill jag minnas var riktigt bra men har tyvärr inga flaskor kvar. Köpte därför en låda av 2019 för några år sedan. Dags att prova en flaska.

Fortfarande ung men i en drickvänlig fas som bjuder på yppiga röda bär, härlig pinotkrydda och en aningens komplexa drag av soja och balsamico.

Alkoholen ligger på 14% vilket jag tyckte verkade oroande när de köptes. Men alkoholen har nog bara gett den en något fylligare kropp men utan att för den skull tulla på de eleganta dragen, och här finns ingen tillstymmelse till alkoholhetta. Så inga problem.

Men även om den funkar bra idag så saknas mer utvecklade aromer för att den ska bli riktigt intressant. Får se om det kommer. Kan vara lagom att testa en flaska igen om ett år.

KimHartman

Medlem
IMG_2139.jpeg

Avrapportering av några viner från senaste tiden:

2013 Keller Hubacker GG
Decanted 2 h prior to tasting. This is awesome! Kiwi, passion fruit, pineapple, strawberries, lemon, cucumber. Incredibly rich and versatile fruit profile. Intense minerality – a bit smokey, almost like a cigar. So balanced and harmonious. This is complaining at a high level, but it could maybe have used a little more oomph and drive in the finish. Bought this for 40 euro ten years ago, a good decision. One bottle left, no hurry at all.

96 p

2015 Gonon St. Joseph
Decanted 2 h prior to tasting. Dark fruit, lemon, slightly eucalyptus, leather, earth, smoked sausages. Lively acidity, plenty of tannins still. I really like it a lot.

94 p

2014 Wittmann Morstein GG
Decanted 1.5 h prior to tasting. Green apples, lemon, peach, banana, a touch of something green, stone, and a sprinkle of salt water. A captivating note of mint chocolate (think After Eight) was an unexpected surprise. Very clean, dense, almost oily feeling, but nicely matched by high acidity. Some development, perhaps a tiny bit of bitterness in the finish. In a good spot, and so refreshing on a hot day!

93 p

2015 Salvioni Brunello di Montalcino
Decanted 2 h prior to tasting. Cherries, almond, sage, licorice root, gravel, chocolate sauce. Lots of % coming through, making it heavy, rough, and unbalanced. No elegance or finesse at all.

I can enjoy both the more elegant traditional style as well as some powerful modern Brunelli, but what happened here? Brunello gone 2007 Châteauneuf-du-Pape?! I don’t think this is a very good Brunello, but if you pretend it is something else, like a big loud Zinfandel or an extracted warm climate Grenache, it is at least a decent wine. Worried about how this may develop – or not develop – going forward.

90 p

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besök från Sverige! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪🇸🇪
Moster, morbror, kusin och kusinbarn. Självklart tar man med lite extra klunkvänliga puteller.

Till maten på Ristorante Amalfi (direkt på kustremsan i Shonan, Kamakura) till tonerna av vågornas dyningar och brytningar valde jag ut fyra buteljer gott och blandat.

PXL_20250622_085426513.PORTRAIT.jpg

2023 St Vincent Muscadet de Sèvre et Mains, 86p
Tyvärr lite kort i rocken. Även om alla saker är på plats, är detta ingen höjdare.

2020 Saint Roch, Côtes Du Catalans, 89p
Big and broad, but also a bit one-dimensional. Probably from the fierce competition tonight 😍

2016 Ridge Lytton Springs, California, 95p
Kanonvin!

Kvällens oförmodade klara vinnare.
Mörkröd.
Stor, dov doft med kraft, och massor röda vinbär just efter de lämnat kartstadiet.
I munnen är det först och främst den fantastiska strukturen som sveper tag. Tanninerna är från en annan planet och ingenting jag fått njuta av vad gäller mina senaste Ridge:at.

Detta vin har återställt gnistan för oss båda!

2000 Château Lagrange, St Julien, F
Var tänkt som självklar vinnare, men, icket. Doften är stor och låter oss alla återbesöka barndomens lantbruk. En hel del oslaktad kossa, kanske någon kalv. Saknar DET som den förra flaskan hade. Vissa slurkar ger små toner av fuktskadade tapeter, så kanske en smula cork taint... TCA i all ära, men nog lever jag hellre utan denna förfärliga kemikalie...

PXL_20250622_170211051.jpg

Efter maten kommer dessert, kaffe/te och en bonusflaska Rivesaltes. En sån där typiskt underlig buteljering som inte helt riktigt känns alldeles äkta. Men som svärs in som äkta...

1958 Rivesaltes, Ambré, 91p
Gott som phaen. Har lite mer sötma än syra och smaken känns mer som druvjos. Det enda ålderstigna i detta ekipage är den uttorkade korken. Gissar att detta buteljerades 80-90-tal. Men, kan inte enkelt avgöra producenten...

Tydligen är NSCR ett företag som jobbar med att förpacka saker och ting... Har inte gjort mer än en ytlig Googling. Vinet var inte tillräckligt bra för att jag skall orka skapa en lång prompt för we sökning (som sedan bara dissas...) pft

Har druckit avsevärt bättre Rivesaltes. Och några enstaka sämre.

PXL_20250622_170222005.jpg

Så här skrev jag för tre år sedan om 2016 Ridge Lytton Springs, 7 januari 2022, 86 points
Difficult to rate.
Upon plop, this is a beautiful btl of rich babyfat, dark fruit of cherry compote, brambles and cassis. It has little low level acidity, good tannic bite (easy drinkin type). Also has aromatic components towards mintiness and garrigue. Great intensity and length.

H O W E V E R
As it opens up, it becomes jammy and sweet. It looses it's nerve and falls flat.

This was my life's least good btl of Ridge.

(Conclusion: Bought a 2nd btl for comparative tasting sometime later.)

Last edited:

KimHartman

Medlem
En afton med några vinnördar, andra flighten:

Visa bifogad bild 34419

2006 Mas de Chimères, Coteaux du Languedoc, 93p
Rik, vacker, sensuell och en perfekt specimen från detta område. Grenachedriven med lite stygg och snygg Syrah. Kvällens bästa vin, helt utan tvekan.

Visa bifogad bild 34418
AI-genererad vinnarskalle.

2012 La Spinetta Chianti Riserva, 89p
Ännu ej särskilt subtilt. Har en uttalad smak av lite gummi och extra söta körsbärs-bon-bons. Allt annat är välkammat, men inte särskilt intressant. Hade passat bättre till en fredagspizza med Netflix.

2023 Goutte d'Argent, jäst på sakkejäst, 86p
Det här var ett avsevärt mer intressant vin än Testamattan. Har tydlig PN-karaktär som är snyggt omslingrad frukten. Ett litet glas räckte mer än väl för mig.

2021 Bibi Graetz Testamatta, Toscana IGT, 72p

Testamatta har varit ett drömvin för mig under många år och jag har varit nära att investera några storslantar i en flaska flera gånger.

Blindprovad, och ärligt talat, den smakade som om den lekte kurragöma med sig själv.

Min första tanke: En genomusel Beaujolais Nouveau, den sortens vattniga besvikelse utan någon riktig smak som tom gör en piquenique trist. Den kändes lika tom som dess bleka färg. Som ett löfte ingen bryr sig om och som ändå aldrig kommer hållas.
Min andra gissning var ett naturligt Pinot Noir-vin från Bourgogne.

När vi sedan fick se etiketten..... .... .. ..... .. . .... :eek:o_O:öga::död::deprimerad::baksmälla:

...Pandemonium...

Chockartad tystnad.

REALLY ? ? ?

Det här var sannerligen inte den typ av etikett någon av oss hade förväntat oss att se.
Omedelbart dök vi alla tillbaka ner i våra glas, letandes. Någon hävdade att de hittat en aning tanniner undangömda i ett hörn av sitt runda glas. Två snubbar tyckte sig ana en antydan till "kanske-om-du-verkligen-anstränger-dig"-koncentration. Det var som att leta efter ett borttappat örhänge i ett mörkt rum.

Helt ärligt: om detta vin inte hade haft ett känt namn på etiketten, hade vi alla avfärdat det som ett namnlöst, karaktärslöst, "slösa-inte-med-min-tid-på-detta"-vin. Och ingen skulle ha blivit förvånad om etiketten hade varit rosa och gul med en enhörning utklädd till Hello Kitty med texten "Happy Kitty Bojo Nouveau 2024" från en okänd producent för 700 JPY (cirka 50 SEK) per flaska...

Om det här är vad folk numera kallar "subtilitet", då använder de en annan ordbok än jag gör. Det är som att försöka uppskatta någon intetsägande popmusik spelad på en billig keyboard, svagt hörd från flera kvarter bort. Jag skulle hellre ha Rachmaninov dånande i samma rum, det är den typ av subtilitet, uppbackad av nerv, gusto, känslighet, verklig kraft och närvaro, som jag uppskattar. Denna Testamatta? Den kändes mest som en hel massa ingenting.

Ett av mitt livs mest underväldigande fina viner... Och det sentimentet delades runt bordet. Han som hade med sig flaskan var nog den av oss som var mest chockad.

Njuter av hur mycket pengar jag sparat in på att inte köpa detta vin!

Oj, vilken total flopp! Kan vara minst lika intressant att läsa om de flaskor som inte levererade som om de som var kanonbra.

Och ärligt talat, vem vill inte ha Rachmaninov dånande i samma rum? Ge mig ett vin som kan matcha Yefim Bronfmans Ossia-kadens från Rach III, tack!

StefanAkiko

...hade nog tänkt mig och räknat med att aftonens Muscadet skulle vara årets 31:a producent. Men, pga helt ny etikettsdesign var det tyvärr en repetition av en gammal god vän (men klenaste årgången).

Har precis passerat 4,000 smaknoter på CT och strävar ju i år efter minst 53 Muscadetproducenter under bältet... Saknar alltså fortfarande (minst) 23 stycken. Bara att kämpa på! 🤓

StefanAkiko

Oj, vilken total flopp! Kan vara minst lika intressant att läsa om de flaskor som inte levererade som om de som var kanonbra.

Och ärligt talat, vem vill inte ha Rachmaninov dånande i samma rum? Ge mig ett vin som kan matcha Yefim Bronfmans Ossia-kadens från Rach III, tack!

Då jag tittar på detta klipp ser jag någon traktera ett piano helt utan sammanhang med vad jag hör.
Var det meningen?

KimHartman

Medlem
Då jag tittar på detta klipp ser jag någon traktera ett piano helt utan sammanhang med vad jag hör.
Var det meningen?
Alla gillar vi våra olika versioner. Du kanske föredrar Martha Argerich, eller varför inte ett helt säkert kort; Vladimir Horowitz? Eller är det Ossia-kadensen som inte går hem? Du kanske är en Toccata-kille? 😊

Slut på OT.

Toppen