Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Utöver allt gott på mässan (vilket hör till annan tråd) så sitter jag och dricker en Dom Pérignon Oenoteque 1995 på Eriks bar. Riktigt välgjord och god. Jag tycker att det känns ganska olik den "vanliga" DPn (som också är bra) och hade nog inte gissat att det var samma grundvin.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Från helgen:

Francis Boulard 'Les Murgiers' extra brut NV. (70% PM, 30% PN, 2008 bas, deg 2012, dosage = 5g/L, BS från Gullberg). Bröd, melon, lite jordgubbar och något blommig karaktär, i reduktiv stil. Även om jag räkna mig som en 'acidhead', kändes smaken lite obalanserad med rå äpple syra (med malo att göra?). Fick prova 'Les Rachais' 2006 på mässan, upplevde den som mer balanserad trots ingen dosage. Jag är medveten om att folk påstår tvärtom, ändå var det mitt sista vin på mässan så kanske med 'palate fatigue' att göra.

Bosquet des Papes Chante le Merle VV 2010. Brukar inte dricka mycket CdP nuförtiden men flickvännen har en weak spot för det. Från decanter. Fin blommig näsa med massor av viol, lavendel, lite vanilj och körsbär. Modern stil, ingen brett, bara squeaky clean frukt. Som en super koncentrerad , sötfruktigt pinot noir från USA. Det var faktiskt identiskt med Walter Hansel 'Cuvee Alyce' PN 2009 som vi drack nyligen - vinous convergence! Första glaset var gott men njutningen förminskades progressivt med alla följande glas (gäller båda viner). I slutet var det svårt att dricka med eller utan mat (CdP in a nutshell! ;)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

yarik skrev:
Från helgen:
Bosquet des Papes Chante le Merle VV 2010. Brukar inte dricka mycket CdP nuförtiden men flickvännen har en weak spot för det. Från decanter. Fin blommig näsa med massor av viol, lavendel, lite vanilj och körsbär. Modern stil, ingen brett, bara squeaky clean frukt. Som en super koncentrerad , sötfruktigt pinot noir från USA. Det var faktiskt identiskt med Walter Hansel 'Cuvee Alyce' PN 2009 som vi drack nyligen - vinous convergence! Första glaset var gott men njutningen förminskades progressivt med alla följande glas (gäller båda viner). I slutet var det svårt att dricka med eller utan mat (CdP in a nutshell! ;)

Tyckte Chante Le Merle var rätt långt ifrån en Amerikansk Pinot men visst var de ett Robert Parker influerat vin. Håller med om att de inte är ett vin som utvecklas efter lång tid i glaset. Man kan inte först ta en klunk efter 4 timmar och sen en till 4 timmar senare och räkna med att de fortfarande är gott.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Darth Angelus skrev:
Utöver allt gott på mässan (vilket hör till annan tråd) så sitter jag och dricker en Dom Pérignon Oenoteque 1995 på Eriks bar. Riktigt välgjord och god. Jag tycker att det känns ganska olik den "vanliga" DPn (som också är bra) och hade nog inte gissat att det var samma grundvin.

Oenoteque varierar verkligen med årgång. 1996 är rätt svag i förhållande till den vanliga DP. 1995 är omvänd. Där känns Oenoteque som det bättre valet
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2003 by Bollinger

Inte äcklig ;) men jag har smakat bättre. Frågan är...när ska man dricka dessa? Kommer de bli bättre med tiden, eller dags nu?
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA skrev:
2003 by Bollinger

Inte äcklig ;) men jag har smakat bättre. Frågan är...när ska man dricka dessa? Kommer de bli bättre med tiden, eller dags nu?

Förväntar mig ingen större utveckling av dessa. Tycker att de har startat sin resa utför
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Oenoteque varierar verkligen med årgång. 1996 är rätt svag i förhållande till den vanliga DP. 1995 är omvänd. Där känns Oenoteque som det bättre valet
Ok, tack för informationen!


Det var min första Oenoteque, så jag visste inte det. Dock så kan jag tänka mig det, eftersom det är så jag känner inför den vanliga DPn, där 2002 med god marginal slagit alla tre årgångar 1998-2000 samt 2003, i mitt tycke (2002 är i.o.f.s. ett grymt år, rent generellt, och slår dessa med god marginal).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hittade en bortglömd Domaine du Pegau "da Capo" 2003 i en garderob slet tog med den hem till polaren på ilm och matkvällen.

Jag måste erkänna att jag alltid har haft ett lite kluvet förhållande till Pegaus viner, den av dem som jag gillar bäst är utan tvekan "Laurence" som är klassisk och förhållandevis elegant i stilen.

"da Capo" är inte elegant. Inte elegant på något sätt. Det som jag var tveksam till när jag drack den sist, den nästan löjliga mängden russin, fanns fortfarande kvar. Direkt ur flaskan var den väldigt sluten. När det var dags för förrätten hade den stått i cirka två timmar i karaff och vi tog beslutet att kolla en film, den fantastiska "Yellowbeard" (för den som bryr sig), innan vi käkade varmrätten. Vinet behövde helt enkelt ett par timmar till i karaffen.

Det öppnade upp sig bra. Det blev förvånansvärt snyggt och elegant i stilen även om russintonerna aldrig försvann. Det är svårt att ge en bättre provningsanteckning. Det skulle bara bli att repetera gamla klyschor. Ett stort vin, ett dyrt vin och inte ett vin för mig. Lämnar "da Capo" till andra i framtiden.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Michel Rolland San Pedro de Yacochuya 2008

100% Malbec odlade på 2035 meters höjd. Lagrad i 12 månader på nya franska ekfat.

Som att dricka sirap :) härliga tanniner, doftar fruktigt men smaken är full packad med mörk choklad och peppar. Avslutas med smak av solmogna druvor.

All n all ett bra vin!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug GC deg vår 2011 och Selosse initial deg 20/9-2012
två olika stilar som båda är utmärkta. Men Selosse kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Krug GC deg vår 2011 och Selosse initial deg 20/9-2012
två olika stilar som båda är utmärkta. Men Selosse kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta!
Skumpagne, det känns som ett år eller så på forumet har flyttat dina dryckesvanor något :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Skumpagne, det känns som ett år eller så på forumet har flyttat dina dryckesvanor något :)

Jo det måste man erkänna. Man blir som man umgås.
 

yarik

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

drack över flera dagar:

Nicolas Maillart Platine extra brut NV. Röda äpple, lite brioche i en oxidative stil. God men lite tunn och enkelt. Andra gången med det här vinet, funka bäst som aperitif, men OK med mat. Utvecklas lite med luft men fortfarande platt och enkelt.

Billiot Laetita NV. (också andra gången med den, deg 2012 via BS) I jämförelse med Maillart mycket mer oxidativ, mer koncentration, djupt, komplexitet. Här finns animaliska inslag, laktris och någonting odefinierbart som påminner om rotfrukter och lite rå jordnötter. Det här vinet är, i min bedömning, likt Bereche Reflet D'antan som vi drack i onsdags på Gastrologik (hade en anledning att fira!). Boda strålande viner om man tycker om stilen (som jag gör :).

Peace
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bruno Paillard 1995. Deggad 2007.
Riktigt, riktig smarrig. Över förväntan.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Clos du Mesnil 2000.


Otrolig elegans från ett i övrigt endast halvbra år. Det är helt klart den bästa 2000:an jag druckit, följd av den "vanliga" Krug-årgången.
Det är svårt för mig att beskriva, liksom det är svårt att tro att något så bra kan ha kommit ifrån det året. Tvivla dock icke, det är utan någon större tvekan fantastiskt.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Louis Roederer NV hade legat ett tag på lagring. enligt mig en av de bättre standard flaskorna på SB.

Pol Roger Rose 2002 min första årgångs rose av PR. Fina smaklager med bra syra. 2002 <3
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

funderar på en Egly 2002 idag, nån som provat?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Redan öppnat... Den är som en riktig käftsmäll! fullpackad med smaker och ett grymt djup!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har i veckan utforskat lite spanska vinet (dricker väldigt lite spanskt annars):

Veiga da Princesa, Pazo de Mar, Albarino, Rias Baixas, 2012 Doftar ordentligt aromatiskt av lime, ananas och persika (haribos godisvariant). Lätt smörigt/karamelligt inslag. Vegetativa inslag åt myntahållet. Frisk syra och fin koncentration med mycket frukt, lite vegetativa drag och diskret karamellig ek i bakgrunden. Lätt mineralitet.

Kan inte undgå att charmas av albarinos uttrycksfullhet. Riktigt trevligt med mycket sommarvibbar - känns som en bra match till typ linguine vongole med gremolata.

Flores de Callejo, Tempranillo, Ribera del Duero, 2011 En jädra massa frukt i näsan. Mörka bär: plommon, körsbär och lite hallon. Svag vaniljig fatton. Samma i munnen; fylligt och kraftigt med mycket ung, primär frukt i form av mörka bär.

Inte dåligt men lite väl fruktdrivet på det mer insmickrande sättet. Publikt så det förslår men inte min kopp vin.

Las Ocho, Chozas Carrascal, Utiel-Requena, 2009 (DO Pago sedan 2012). Tempranillo, Garnacha, Bobal, Monastrell, Cab S, Cab F, Merlot och Syrah. I frukten mörka körsbär men det som dominerar är det mer animaliska - kött, läder, lite stalligt -, rätt tydliga fatinslag och en del vitpeppar.

Intressant och rätt bra med hygglig komplexitet. En väldig massa druvor men känns som de får till en bra balans. Alla källor anger att det är Monastrell i, förutom flaskan där det står Bobal F (utöver Bobal då alltså). Vad är detta för druva? Bara någon klon av Bobal?

Faustino I, gran reserva, Rioja, 2000 (chorizo med oliver och fräst zucchini, paprika, sockerärter och vårlök) Doftar moget av mörka mogna körsbär, lite svarta vinbär. Lite stalligt och mycket fat; trä, ceder, dillchips och lite vanillin. Samma intryck smakmässigt med nedslipade tanniner och rätt låg syra.

Inte så pjåkigt ändå. Moget (skulle inte spara längre, känns som att frukten kommer torka ut och bara lämna all ek kvar) med ordentligt med mogen frukt och stora doser fat. Brukar vara ekkänslig men detta funkar ändå (kanske är den stora mängden sötmogen frukt som räddar). Går alldeles utmärkt till maten.

Sammantaget: inga wow-viner men inte heller dåliga, alla är helt klart njutbara. Det som är bäst, och nog på vippen att ändå vara åtminstone lite wow är albarinon.

Tänkte utforska vidare. Ni som har bättre koll på Spanien, vad finns det för viner på systemet som är värda att prova? Har ju börjat med lite billigare grejer men har inga problem att lägga lite mer pengar så länge vinet levererar därefter.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

På Tempranillo-sidan tycker jag du bör spänna upp spektrumet ett steg till åt respektive håll. DO Toro brukar ha ännu mörkare toner än Ribera del Duero. Termes resp. Almirez är instegsvinerna för två bra tillverkare med gemensamt ursprung som generellt använder mycket gamla stockar (kan vara en bidragande anledning till Toros mörka toner) men klart modern vinifiering. (Ägarna Eguren byggde upp Bodegas Numanthia-Termes, sålde dyrt till LVMH efter att toppvinet fått 100 "Parkerpoäng" av Jay Miller, och startade genast upp en konkurrerande bodega vid namn Teso La Monja.) De lite högre upp i hierarkin, inklusive Pintia, tycker jag är mer lagringsviner än dessa två.

Sedan bör du prova verkligt traditionell Rioja, och inte bara "hybridformer" som Faustino eller Conde Valdemar. Antingen gillar man den vintypen eller så tycker man att den bara hör hemma på museum snarare än i ens vinglas. :) Lopez de Heredia är mest traditionella av dem alla, men deras bästa viner är rätt dyra. Deras Tondonia Reserva kanske man kan stå ut med priset på, de säljer ju fortfarande en bra årgång, 2001. Vet inte riktigt hur mycket utvecklade toner som "sidovinet" Viña Cubillo Crianza har. Deras vita traditionella får nog betraktas som överkurs innan man är övertygad om att man har ett specialintresse... La Rioja Altas Gran Reserva 904 är också ett alternativ, traditionellt med nog kraftigare och kryddigare än Tondonia som väl är mer elegant och, tja, mineraliskt. Notera att La Rioja Alta-gruppen, till skillnad från Lopez de Heredia, gör allt från moderna till traditionella viner. (Lat 42 kommer för övrigt från dem.)

Tja, Priorat vet du säkert redan att du bör ta en titt på.

Vill man kolla på en annan druvsort för spanska rödviner är Mencia värd att titta på, de kommer ofta från Bierzo och kan påminna lite om en Cabernet Franc i fruktigare tappning. Pétalos är det enda jag specifikt känner igen namnet på, men det verkar vara i princip slutsålt, så då får du provat något annat.

Två inhemska vitvinsdruvor du kan ta en titt på utöver Albariño, är Verdejo (i Rueda) och Godello (i Valdeorras) - nog mer intressanta än att bry sig om vit Rioja eller vitt på internationella druvsorter (finns ju ändå överallt) från Penedès eller andra delar av Katalonien. Den förra är rätt lik "varm och lite nedtonad Sauvignon Blanc", ett så enkelt vin som Marques de Riscal ger en viss bild av hur den oekade varianten är, och är rätt drickbar för sitt blygsamma pris. Godello har uppmärksammats för mineraliska viner, Valdesil har jag provat och det är väl ett av de kända.
 
Toppen