Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Absolut. Drack det vinet igår också. Mycket bra, fanns ett pepprigt inslag som var mycket trevligt. Ska naturligtvis ligga ett tag till men ack så svårt att låta bli det

Man vill köpa en till låda för att bara glömma bort ett tag. Dock gillar jag dessa viner ganska unga också, känns så pigga och fräscha då!
(Descombes Morgon 2012)


Bombastiskt också, eller? :blyg:

Nä, men ibland behövs en Wayne Gretzky och ibland en Erik Lindroos.
Man kan inte gå på kraft hela tiden!
Borde finnas några fina Kendo-liknelser att dra upp också.... :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nä, men jävligt gott helt enkelt
Lika gott som Farmors hallonsaft?

Nä, men ibland behövs en Wayne Gretzky och ibland en Erik Lindroos.
Man kan inte gå på kraft hela tiden!
Borde finnas några fina Kendo-liknelser att dra upp också.... :cool:
Kendo är bara en kraftsport i USA o Europa. En bra liknelse skulle ju kunna vara: om man duttar på sin motståndare istf att hugga kraftfullt, så förlorar man.
 

Martin Berggren

Bad santa
Grannen hade lagat för mycket boeuf bourguignon i helgen och kom över med ett par portioner. En bra måndagsmiddag tänkte jag och hämtade en flaska 2000 Nicky Potel Charmes-Chambertin. Det finns en charm och drickvänlighet här som är lätt att gilla. Frukten är mogen, rent av saftig, men med en lite plump karaktär som jag inte riktigt kommer överens med. Naturligtvis mitt i prick till böffen.
 

Attachments

  • IMG_2752-1.JPG
    IMG_2752-1.JPG
    41,7 KB · Visningar: 199

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har varit dålig på att lägga in smaknoteringar, men tiden är en bristvara. Hinner mest bara plugga, jobba, dricka och vara bittert besk. Och då @Matlen förväntar sig att jag skall skapa en SunWing Resort av Tokyo, så är det hektiskt. I afton åts och dracks det dock förträffliga mängder kalorier och Parkerpoäng:

1998 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Gran Reserva Blanco, 96p
What a magnificent showing at the restaurant tonight!
Perfect cork.
Opened in the morning and slow-oxed for 7 hrs.

Poetically beautiful golden colour.
A distinctly oxidized nose that speaks of at least an odd 15 more years than the vintage declares. Flowers, Viura fruit and that Tutti-Frutti Tablettask I love with this wine and that returns me to warm childhood memories. Industrial rubber and a good dollop of well integrated oak round up the wine's nose.
In the mouth this was percieved as a playful rascal. Acids are M+++ and the small tannin with the fabulous fruit create a vibrant whole. Long, as in Knullarbor Plains long, with various aromas blinking in and out in different patterns for every sip. Magical!

One of the best dry whites I ever had. At it's zenith (I think, but may very well be at it in 2030).


1994 R. López de Heredia Rioja Gran Reserva Viña Tondonia, 93p

Poor cork and (probably) sub-par performance.
Still amazing and awe-inspiring.

Colour: light red with intensity and early maturity.
Nose and palate interwine in a way that we both agreed is best described as a Zen Master (or his wife) as the wine is so utterly in balance with everything. After the dancing white that preceded it, this is such a mellow, poised, wise, non-disturbable presence that can only evolk respect.

Awesome!

Btls with better corks will live and evolve for a very long time!


2005 Bodegas El Nido Jumilla Clio, 95p
When Burg-heads speak of intensity, concentration and bombasticism, they have not had this modern Thor with his hammer Mjölner in an exalted state of mind. (@Anders Landström )

Dbl decanted for 5 hrs.
Blackish purple colour.
Nose is dark, RICH, ominous, young, extracted, full of lava rocks and mud, leather, coffee, herbs of many kinds, summer-warm plastic bucket or hose, industrial floor with oil-spill and large chunks of meat, dripping of blood. Iron!
Nothing here is apparently elegant, fine-tuned or sensitive. Rather the first few glasses lets you meet an unpolished barbarian that makes even Schwartzenegger look anorectic with the fierce tannins, fierce acids and MEGA fruit. But when the main course (star quality dish of perfectly prepared pork and sides) was served, this sang! After a few glasses, the mineral qualities started speaking of origins almost a star system away and gave away secrets that only an intimate evening of intense Bacchus friendship could possibly convey with such an apparent brute.

I chose to bring this from its CT-notes. Wanted to serve two traddo Riojas and one wine to demonstrate the most modern Spanish wine making. Didn't expect much, but this is quite a stunningly well made wine. Only to be missed by those faint of heart and a preference towards the lighter types of wines.

Only btl, well timed. Will be superb for at least another five years.

レストラン谷、小杉先生と一緒に。Restaurang Tani, Tokyo.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Och då @Matlen förväntar sig att jag skall skapa en SunWing Resort av Tokyo, så är det hektiskt
Om du hade fått välja HELT fritt så hade du förmodligen schemalagt varje sekund av vår vistelse i Tokyo. Nu blev det enbart hela veckan med flera timmar ledighet per dag. Jippie!

Skämt åsido, vi gillar det!

Fattar du vad trevligt vi kommer att få det?! Eller? Jag och frun i alla fall, för dig är det vardag förutom två extra bölder i baken. :D

Har även lite förhoppning om att åtgärda ditt köpstopp genom att minska din källare också. Du ser, allt ont har något gott med sig. :kyss:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du hade fått välja HELT fritt så hade du förmodligen schemalagt varje sekund av vår vistelse i Tokyo. Nu blev det enbart hela veckan med flera timmar ledighet per dag. Jippie!

Skämt åsido, vi gillar det!

Fattar du vad trevligt vi kommer att få det?! Eller? Jag och frun i alla fall, för dig är det vardag förutom två extra bölder i baken. :D

Har även lite förhoppning om att åtgärda ditt köpstopp genom att minska din källare också. Du ser, allt ont har något gott med sig. :kyss:
Vissa är ordningsmän i klassen, andra är Flower Children.
Vi ser mckt fram mot ngra extra bölder där bak.
Det kommer bli både goda kalorier att tugga på och att klunka i oss.
 

jocke

Medlem
NFB 98.jpg

Igår vad det tisdag och då tar man väl fram en champagne för att fira, eller? :). Blev en Billecart. NFB 1998. Jäkla trevlig champagne. Väldigt balanserad, len och stilig. Lite krämig och nyanserad. Man blir glad av goda champagner :) Den satt som en smäck kan man säga på en tisdag kväll. Dock tycker jag 2000 är ett par strå vassare men då är vi uppe på höga poäng hos Jocke :)
 
Sprang på en gammal rescension av DNS Kronstam från 2009 där man starkt rekommenderade Chateau Barrail du Blanc 2005, Systembolaget beställning, nr 75425 200:-. Efter två timmars luftning: mycket bra! Aprikos, lakrits, och portvin, låååång eftersmak. Passar bäst till mat och starka ostar. Beställde två att testa tidigare och det blev genast fem till. Kan nog ligga ett par år till.
 

Gurto

Medlem
Jean Collet Chablis 2013 (ugnsbakad rödspätta, stekt bläckfisk, bakad purjolök, kokt potatis och broccoli samt beurre blanc) Doftar citron, lime, gröna äpplen, vitblommigt, mineraliska inslag av metall och krita, vegetativt av gröna örter och grön kardemumma och lite petroleum dyker också upp. I munnen är det kartiga äpplen och citrus som backas upp av det där lite kryddiga grönvegetativa samt en tydlig mineraldusch. Ganska lätt kropp och hög syra.

Nu visste jag vad jag hade i glaset men hade jag fått det blint är jag rätt säker på att jag skulle ha trott riesling. Påminde om Keller von der Fels med kardemumman, blommigheten och petroleumet. Kanske aningen fetare (dock ej fatlagrat). Liknande mineralitet och vass syra kan ju riesling och Chablis ha men kan inte åminna mig att jag upplevt så där tydliga petroleumtoner i Chablis förut.

Riktigt gott (87p) och var en bra kombination till maten.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
K
Sprang på en gammal rescension av DNS Kronstam från 2009 där man starkt rekommenderade Chateau Barrail du Blanc 2005, Systembolaget beställning, nr 75425 200:-. Efter två timmars luftning: mycket bra! Aprikos, lakrits, och portvin, låååång eftersmak. Passar bäst till mat och starka ostar. Beställde två att testa tidigare och det blev genast fem till. Kan nog ligga ett par år till.
Kul! -Skrev ju om -10an som en glad överraskning bara här om dagen, slog mig aldrig att leta efter den på monopolet, låter ju som man bör testa nollfemman också då ju...
 

ChristianB

DipWSET
I mitt glas finns inget vin ikväll utan öl; Cantillons "Fou'foune" är precis så läcker som man kan tänka sig. Det är en lambic som fått en tillsättning av färska aprikoser (300 g frukt per liter för att vara exakt). Ölet är helt torrt med en fräsch syra och fruktighet som gör att man bara vill hinka i sig glas efter glas! Och svårt är det ju inte när det bara är 5% starkt! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
I mitt glas finns inget vin ikväll utan öl; Cantillons "Fou'foune" är precis så läcker som man kan tänka sig. Det är en lambic som fått en tillsättning av färska aprikoser (300 g frukt per liter för att vara exakt). Ölet är helt torrt med en fräsch syra och fruktighet som gör att man bara vill hinka i sig glas efter glas! Och svårt är det ju inte när det bara är 5% starkt! ;)
Låter smarrigt och annorlunda. Kul! Dricker alldeles för lite öl nuförtiden. Det finns helt enkelt inte plats bland allt vin jag häver i mig. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jean Collet Chablis 2013 (ugnsbakad rödspätta, stekt bläckfisk, bakad purjolök, kokt potatis och broccoli samt beurre blanc) Doftar citron, lime, gröna äpplen, vitblommigt, mineraliska inslag av metall och krita, vegetativt av gröna örter och grön kardemumma och lite petroleum dyker också upp. I munnen är det kartiga äpplen och citrus som backas upp av det där lite kryddiga grönvegetativa samt en tydlig mineraldusch. Ganska lätt kropp och hög syra.

Nu visste jag vad jag hade i glaset men hade jag fått det blint är jag rätt säker på att jag skulle ha trott riesling. Påminde om Keller von der Fels med kardemumman, blommigheten och petroleumet. Kanske aningen fetare (dock ej fatlagrat). Liknande mineralitet och vass syra kan ju riesling och Chablis ha men kan inte åminna mig att jag upplevt så där tydliga petroleumtoner i Chablis förut.

Riktigt gott (87p) och var en bra kombination till maten.
Gillar dina lite annorlunda och personliga smaknoter. "Grön kardemumma" låter grymt smarrigt. :)
 
Trådskapare
A
Lite inspirerad av @vintomas letade jag i källaren efter en BdX 2001. Blev Chateau Barde Haut . Köpt i samband med vår vinmässa förra året från Roberson Wine och min sista flaska. Skönt bärig och kryddig doft som har antagit lite tendenser av multnande löv. Bra balans och mognad. Känns som vinet står på topp nu men kan naturligtvis lagras. Behöver helt enkelt mer Bdx i källaren.
 

Gurto

Medlem
Gillar dina lite annorlunda och personliga smaknoter. "Grön kardemumma" låter grymt smarrigt. :)

Tackar. Smarrigt är det :) Än tydligare i von der Fels om du vill ge dig på jakt efter doften.

Gröna kardemummakapslar (bättre och mer parfymerat än den malda sorten) passar för övrigt jäkligt bra att göra varm äppelcider med: värm äppelcider med lite klyftade äpplen, kanelstång, vaniljstång och gröna kardemummakapslar (egentligen finns det väl bara gröna om man talar äkta kardemumma. Den svarta är visst en annan art helt och hållet). Sprita upp med lite calvados och vips så har man ett trevligt alternativ till den gamla tråkglöggen.
 

chambertin

Medlem
Två trevliga röda Bdx:er från veckan:
Ch. Cambon la Pelouse -08:
Väldigt ung färg med purpurstick.
På näsan börjar den lite källardammigt med drag åt ung CF men utan paprika. Merlot lyser dock igenom ganska ordentligt liksom lite pressvin (klädsamt bra dock). Med mer luft och värme så kommer dom diskreta faten fram mer och lite plommon och korinter.
I munnen bekräftar vinet sig med lite riviga tanniner och ungdomlighet som inte riktigt kommit ihop ännu. Smak och eftersmak är medel men där finns fina syror som jag tror kommer att göra vinet bättre på 3-5års sikt.

Ch Pichon-Baron -08:
Mkt tätt med stråk av purpur.
Mkt stor doft med pondus och i en annan division än Cambon la Pelouse. Massor med cassis och en hel del dyra fat och cigarrlåda som dock inte stör i nuläget. Med mer luft så tittar plommonen in även här.
I munnen ger det här bra motstånd även om tanninerna inte är så kärva och hårda som i ClP. Eftersmaken rullar på mkt länge och det märks tydligt att klassen finns där utan att trilla över på frukten som en del Bdx från de s.k "superårgångarna" gör.
Mkt habilt vin som man dricker nu eller om 8-10 beroende på hur man har kalibrerat sina smaklökar.
 
Toppen