Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece skrev:
Château Chasse-Spleen 1994 - "past its prime" eller inte? Det luktade väldigt lovande när korken drogs ur med torkad frukt och svarta vinbär, men smaken levererade inte riktigt. Tanniner och syra visar dock inga tecken på ålderskrämpor.

Har funderat på detta vinet sedan det släpptes, men jag var rätt skeptisk.

Kanske stod på topp för 3-4 år sedan?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Idag blev det en Lafon Rochet 1988 - en rätt intressant upplevelse.
Väldigt lätt jämfört med senare årgångar från slottet, men det hade klarat åldrandet förvånansvärt väl. Inga som helst tecken på trötthet, tanninerna och frukten var snyggt intregrerade. Hade dock kunnat önska mig lite mer av doften, kändes lite tunn, men det är möjligt att jag serverade vinet lite för kallt.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Har funderat på detta vinet sedan det släpptes, men jag var rätt skeptisk.
Jo, jag läste diskussionerna här på forumet, men när alla verkade avvakta bestämde jag att nån behöver ta en smäll för laget för att se om det var ett FYND eller inte (jag blir väl inte permabannad för att jag använder det ordet?).
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece skrev:
Jo, jag läste diskussionerna här på forumet, men när alla verkade avvakta bestämde jag att nån behöver ta en smäll för laget för att se om det var ett FYND eller inte (jag blir väl inte permabannad för att jag använder det ordet?).

Så länge som du inte använder det på samma sätt som Kronstam så är du safe
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har varit dålig på att uppdatera men har inte varit så mycket spännande på sista tiden.

2009 Prunotto Barolo, - väldigt ljust röd färg men tog tid innan öppnade upp. Gott.
2009 Domaine des Croix, Cent Vignes, - Helt ok som vanligt men blir nog bättre med lite mer integrerad ek om ett par år
2000 Jacquesson, Avize - Grand Cru, Riktigt bra, lite Krug-feeling. Perfekt nu.
2004 Taittinger, helt ok skumpa med mer tryck och smak än elegans
2006 Chateau de Fonbel, enkel men bra budgetbordeaux. Betalade runt 150 spänn för ett par år sedan och ångrar att jag inte köpte fler
 

Mansverk

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Får väl våga mig på lite smaknoteringar även om det inte direkt har klunkats några Ch Pavie eller Krug (jag bitter?!):
Chateau Coufran 2001 Växte i smak med tiden, bra integrerade fat dock något torr (nya fat?), mogen frukt ffa persika, något stramare och kryddig m peppar i eftersmaken. Håller flera år till men kanske inte utvecklas så mycket mer (får väl hålla på några och se)
Chapelle de Potensac 2006 Fat ganska framträdande, torr (nya fat?), mörköda mogna frukter, cassis o något menthol. Kommer att lagra de jag har.
Champagne Delahaie Millésime 2006 Lätt, krispig små friska bubblor. brioche lite åt chokladhållet
Champagne Robert Moncuit Cuvée Brut Frisk lite mineral friska men större bubblor, brioche lite åt ”beurre-caramel” hållet.
 

fabio

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Försöker mig på en sammanfattning på en trevlig lunch & blindprovning med andra vinnördar för drygt två veckor sedan - bara från minnet, har nog glömt någon flaska.


2004 Jacquesson & Fils Champagne Dizy Terres Rouges Rosé - Ung och ganska stram, kommer definitivt att bli bättre, stilen ovanlig för mig

NV Eric Rodez Champagne Cuvée des Grand Vintages Grand Cru - Min första Rodez, en klart positiv bekantskap. Säkert några år på rygg, mycket bra.

2000 Krug Champagne - Grym champagne, men ack så ungt! 5-10 år till minst. Deg. Q3 2012.

2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses - Också ung, men inte lika kompromisslös som Krug. Öppnade upp sig och leverarade ännu bättre efter någon timma. Frisk syra och det är uppenbart att det är bra kvalité.

2007 Domaine d'Auvenay Bourgogne-Aligoté Sous Chatelet - Testat förut och lika bra nu. Krutrök som snart försvinner, bra syra. Förutom någon flaska från Ponsot har aldrig provat Aligoté på den här nivån. På topp och lär inte utvecklas så mycket mer i positiv rikning. Drömmer om högre nivåer från Lalous egen domaine...

2008 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre - Många gissningar på premier cru. Grym årgång. Syra och mineral. Bästa CdlB jag provat, jag får intrycket att Lafon blivit mindre fläskig och mer linjär i stilen på senare år, vilket jag gillar. Går en ljus framtid till mötes.

1996 Domaine Jean Grivot Nuits St. Georges 1er Cru Les Roncières - Defekt! Synd på bra årgång och producent. Bourgogne med ålder på dricker jag allt för sällan!

2010 Domaine Bertheau Chambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureuses - Strålande! Underbar Chambolle-frukt och som en smekning på tungan. Den här vingården är verkligen fantastisk och helt unik. Kan omöjligt bli fel med årgång 2010 i Bertheaus händer.

2006 Domaine Roumier Chambolle-Musigny 1er Cru Les Combottes - Måste vara topp 3-producent för röda viner i Côte d'Or? Lysande vin och gissningar på Grand Cru. Klart ett steg upp från hans clos de la Bussiere. Relativt kraftfull och "open for business".

2002 Château Lafleur - Lever upp till ryktet, väldigt väldigt gott. Skulle det här vara ett dåligt år i Bordeaux? Då kan jag bara föreställa mig hur bra Lafleur Guinaudeau gör ett bra år... Drygt 10 år märks inte alls, även om vinet är helt tillgängligt.

1994 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 5° - Unicon från samma år är bland det godaste vin jag någonsin druckit. Denna lever inte riktigt upp till samma nivå och den är klart mer mogen. Gott moget vin hursomhelst!

1994 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque - Någon defekt på flaskan, sötaktig. Otroligt synd på min första La La La, särskilt med tanke på flertalet omdömen på denna årgång!

2001 M. Chapoutier Ermitage Blanc Le Méal - Vit Rhone är inte min styrka precis, så jag har inte så mycket referenser. Minnet sviker något...

1997 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc - Rik utan att vara tung, på topp just nu gissar jag. Honung med syra kvar. Gott!

1953 Château d'Yquem - Avancerad med färg som coca-cola. Otroligt synd med tanke på diverse omdömen.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

fabio skrev:
2008 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre - Många gissningar på premier cru. Grym årgång. Syra och mineral. Bästa CdlB jag provat, jag får intrycket att Lafon blivit mindre fläskig och mer linjär i stilen på senare år, vilket jag gillar. Går en ljus framtid till mötes (min kursivering).


Kanske, om han fått ordning på grejerna... annars finns risken att framtiden är mer äppeljuicefärgad än ljus. Lafon, om jag minns rätt, har väl haft stora problem.



2010 Domaine Bertheau Chambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureuses - Strålande! Underbar Chambolle-frukt och som en smekning på tungan. Den här vingården är verkligen fantastisk och helt unik. Kan omöjligt bli fel med årgång 2010 i Bertheaus händer.

Trevligt! Jag har Bonnes Mares liggandes, så positiva rapporter kring Bertheaus tior är goda nyheter.

Det övriga verkade ju inte helt kasst det heller.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Caveau des Jacobins, Chardonnay, Jura, 2010 (lax med potatis och dillcréme fraîche) Doftar mogna, sötaktiga, lite skruttiga gula äpplen, citron, viss kalkig mineralitet, lätt smörigt. Smakmässigt samma äpplen med den där lite skruttiga tonen, citron, lite kantigt/rått, relativt frisk syra och viss mineralitet.

Blev nyfiken på Jura-chardonnay efter att ha läst om vinet på Finare Vinare. Inte lika imponerad - även om det var gott i sin enkelhet. Blir inte riktigt klok på den skruttiga fino-tonen. Inte kan det väl börja oxidera redan (och det är ju inte gjort i oxidativ stil)? Det stör inte alls, är bara annorlunda. I övrigt känns vinet ganska ungt och skulle må bra av att avrundas lite mer. Gick bra till maten.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

André Clouet Millésime 2002

Börjar få mörk, aningen gul färgen.
Doften är tydligt markerad med mörkare frukt, återigen Känner jag dock att det inte är något vidare Bouzy-uttryck i Clouets skumpor..
Årgångens syra markerar upp bra, bak i gommen, även om jag märker att det har börjat lägga sig aningen.
Frukten sitter i bra, och går åt övermogen nektarin och chips av röda äpplen, det är helt klart att vinet börjar komma in ett öppnare stadium, sen vetefan om jag tycker det är någon vidare bättre stadium än hur vinet betedde sig innan..


Ayala Blanc de Blancs 2002 Deg2008

Ayala´s BdB har jag ofta svårt för, då de kan vara klumpigt framtagna, och ofta har en viss gummi-ton.
02 är direkt i glaset fyllt med fläderdryck som kanske fått en dos av söt päronsoda också.
I munnen är det ganska o-komplicerad upplevelse, det är ännu ungt, men de få komponenter som finns här börjar falla på sin rätta plats, vinet försvinner snabbt ur och ingen större smak stannar kvar.
Dethär är en av de bättre årgångs Ayala jag testat, men ärligtalat är det inget vidare imponerande, mycket likt husets instegs-modeller
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hãhã, Pinot Noir, Marlborough, NZ, 2012 (först till kantarelltoast - jajjemen, de har börjat titta fram - och sedan till ölburkskyckling med sallad på tomat, rucola, feta, rödlök och bakad palsternacka) Doftar hallon, jordgubb, tranbär, jordigt/svarta oliver, viol, sötlakrits, lätt pinotparfymerat. I smaken relativt lätt, röd frukt, åt det varmare hållet med lite murriga jordiga toner i bakgrunden. Ung frisk syra och finkorniga tanniner som ger ett litet bett.

Hygglig enkel pinot. Bör hållas sval (15-16 grader) då det börjar uppföra sig lite klumpigt med den lite för varma frukten när temperaturen stiger och alkoholen lyser igenom. Svalt och taget för vad det är är det dock rätt trevligt på ett lite mer publikt sett - rättframt och trevligt bärigt med en lite klumpig elegans. Inte fel till vare sig svampen (även om en mogen pinot inte suttit fel där, men tyvärr svämmar inte källaren över av sådana) eller kycklingen.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Inspirerad av bloggbruset köpte jag några flaskor av Occhipinti hos Atomwine. "Indievin" från Sicilien.

Öppnade både SP68 och Il Frappato ikväll. Jag anade lite kejsarens nya kläder, speciellt på det senare vinet. Det är friskt och lätt, vilket iofs är imponerande från en varm ö i medelhavet. Men det finns en udda kådaton i bägge vinerna (typ retsina) som jag inte riktigt fixar. Det är ganska lätt drucket och lättglömt, knappast värt de runt 200 kr /flaska man betalar. Kanske det krävs omprovning.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Hãhã, Pinot Noir, Marlborough, NZ, 2012

På tal om värt pengarna: såg att vinet finns på bolaget för 199 - det är det inte värt. De 99 danska jag betalade på Atomwine känns dock som ett rimligt pris kontra kvaliteten.

Mmm: Intressant med en kritisk röst angående hyllade Occhipinti. Ska nog köpa några flaskor på Cibi e Vini när jag åker till Köpenhamn och bilda mig en egen uppfattning. Återkommer med mina åsikter.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Savart la Dane de Coeur 2007

Härlig champagne, helt passande min smak.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Lite på måfå, utan några större förhoppningar, öppnades Chateau Figeac, 2008 i helgen. Den visade sig vara alldeles lysande. Fem år efter skörd är väl ingen optimal tid för något vin (är högra stranden ett undantag?), men här fanns inget ogint eller trist. Bra tryck i det mesta utan att kännas överdrivet. Tyvärr lär det inte bli några framtida årgångar från slottet för min del, ägaren (ny sådan?) verkar ha fått något slags spel gällande prissättningen. Men 2008:an köper jag gärna igen.

Clos des Allées från Luneau-Papin i årgång 2010 betedde sig precis som muscadet brukar göra, enligt min mening. Enkelt fast gott, riktigt gott; man får anstränga sig för att hinna få vinet i glaset innan bälg. C. Bouchard, inflorescence Val Vilaine (deg 2010 tror jag), var rysligt god. Lite mer substans och sötma än i Voette & Sorbées fidèle (ett vin där flaska nr. två övertygande mig om dess förtjänster mer än ettan). Båda vinerna vinner mycket på att de känns helt "rena".
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Lite på måfå, utan några större förhoppningar, öppnades Chateau Figeac, 2008 i helgen. Den visade sig vara alldeles lysande. Fem år efter skörd är väl ingen optimal tid för något vin (är högra stranden ett undantag?), men här fanns inget ogint eller trist. Bra tryck i det mesta utan att kännas överdrivet. Tyvärr lär det inte bli några framtida årgångar från slottet för min del, ägaren (ny sådan?) verkar ha fått något slags spel gällande prissättningen. Men 2008:an köper jag gärna igen.

Har inte alltid Figeac haft lite hybris? Har tyvärr inte köpt sen årgång 95 men den minns jag som väldigt bra om kanske väl lätt i stilen, och from 09 är det ju helt knäppa priser. Skall nog prova någon 08a, har några Pavie Maquin så det kanske blir en sån nästa helg.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan skrev:
Har inte alltid Figeac haft lite hybris?

Så kanske det är, jag vet inte. Bordeaux är inte hemmaplan, och så kommer det förbli. Men om det ska smaka så här bra, ja då måste jag fortsätta med små utflykter då och då.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Lite på måfå, utan några större förhoppningar, öppnades Chateau Figeac, 2008 i helgen. Den visade sig vara alldeles lysande. Fem år efter skörd är väl ingen optimal tid för något vin (är högra stranden ett undantag?), men här fanns inget ogint eller trist. Bra tryck i det mesta utan att kännas överdrivet. Tyvärr lär det inte bli några framtida årgångar från slottet för min del, ägaren (ny sådan?) verkar ha fått något slags spel gällande prissättningen. Men 2008:an köper jag gärna igen.

Figeac har sänkt sina priser med 30% mellan -11 och -12. Tolvan, med skapliga betyg förutom från Parker, ligger på €60, vilket inte verkar alltför skrämmande.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Caveau des Jacobins, Chardonnay, Jura, 2011 (taglione med blåmusslor, tomatsås och gremolata) Doftar citron, lite jästiga unga gula äpplen och kalkig mineralitet. I munnen frisk och syrlig frukt och fin kalkmineralitet. Lite rått.

Provade ju för ett gäng dagar sedan samma vin av årgång 2010 så nedan blir lite jämförelse dem emellan: Föga förvånande är det samma typ av frukt och mineralitet. Frukten är så klart mindre utvecklad. Mer citron och äpplena inte så mogna. Skruttigheten finns inte där men något lite jästigt - kanske det jag förväxlade med oxidationstoner i 10:an? Den lite smöriga fatfetman har inte börjat visa sig. Samma råhet i smaken. Mer slutet men samtidigt friskare - tror nästan jag föredrar det yngre vinet i det här fallet. Passade bra till musslorna.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Så var det dags att prova den bloggkramade sicilianaren inköpt i Köpenhamn:

Occhipinti, il Frappato, Sicilien, 2011 (pizza med mozzarella, parmesan, parmaskinka och tomat- och rucolasallad) Doftar körsbär, hallon och söta, lätt multna jordgubbar, lätt parfymerat, rosblad, viol, lakritsrot, jordigt/grusigt, lite målarlåda, grönörtigt och lätt kryddigt. I munnen är det fråga om sval röd frukt med både elegans, tjärig kryddighet och mineralitet. Pigg syra och medelhög strävhet.

Med Mmms noter i minnet var jag inställd på något väldigt enkelt men detta överträffade de, lite nedskruvade, förväntningarna. Hade inte förväntat mig den nebbiololika tjäran och rosorna men det var välkommet. Det är lite Bourgogne och lite Barolo och lite egen stil - riktigt trevligt och slankt. Serveras med fördel svalt (ca 16 grader) - passar den svala elegansen bäst. Med mer värme blir målarlådetonerna lite starkare. Passade utmärkt till pizzan (pizzasten i grill är för övrigt grymt).
 
Toppen