Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Har spenderat de senaste 3 dagarna i Tokyo och skickat i mig foljande...

Dag 1:
Krug 00
Volnay 03(oklart varifran)
Raveneau Blanchot 98
Nuits St Georges Clos de la Marechales, Mugnieres 04

Dag 2
Krug NV(cirka 4 ar efter dag)
Minns inte restan, aterkommer efter jag far se bilder...

Dag 3
Pol Roger 02
Bollinger rose 02
Echezeaux, Mongeard-Mugneret 98
Foljt av en massa flickor pa Hooters i Ginza! :-X

Även i Japan kan de
 

fabio

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mycket trevlig lunch i helgen. Lärorikt och inga defekta flaskor.

2002 Bollinger La Grande Année Har jag druckit ett antal gånger nu och blir aldrig besviken. Jag tycker den slår flera dyrare prestigechampanger. Rik och kraftfull. Mycket förtjust i denna tappning av GA och årgången i allmänhet.

2008 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Blancs La Haute-Lemblé Hade hört mycket positivt om Cédrics BdB. Med rätta visar det sig. Mycket elegant och lätt. Komplex. Trots sin ringa ålder upplever jag den som mycket tillgänglig. Det här vill jag dricka mer! Unik stil för mig.

MV Bereche et Fils Champagne Reflet d'Antan Stor kontrast till förra vinet... Solerametod, moget, annorlunda och mycket gott. Minst fem år sedan deg.

1997 Salon Kvällens vin för mig. I särklass den bästa 97:a jag provat. Rik, kraftfull och mycket lång. Mycket hög kvalité. Grym mousse. Kommer säkert hålla länge men grymt god nu.

2001 Henri Boillot Charmes Magnum, helt mogen och på topp. Slinker ner väldigt kvickt. Klassisk Meursault.

1978 Latour Mogen Bordeaux är aldrig fel och från storhövdingen dessutom! Tobak, läder och annat typiskt, men fortfarande frukt kvar. Len och mycket drickvänlig. Mycket roligt att få testa.

2001 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Bättre Rioaja dricker jag verkligen inte ofta, men det här var bra! Gissningar på modern Bordeaux och jänkarcab. Snyggt och mycket välbyggt. Gott nu men kommer säker leva mycket länge.

2006 Château Rauzan-Ségla Elegant med lite ek, verkar precis komma in i en lång tillgänglig fas. Kommer bli ännu bättre. Välgjord.

2005 Château Pape Clément Blanc Varje gång man dricker bra vit Bordeaux undrar jag varför jag inte dricker mer. Bästa hittils för mig. Elegant, komplex och grymt bra. Lång.

1999 Lafon Meursault Clos de la Barre På topp, återigen en tajt mineralrik Lafon med syra trots ålder. Bra!

1995 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Mycket lik 2001:an, märker inte alls den högre åldern. Skulle vara oerhört kul att testa en fullmogen...
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

fabio skrev:
Mycket trevlig lunch i helgen. Lärorikt och inga defekta flaskor.

2002 Bollinger La Grande Année Har jag druckit ett antal gånger nu och blir aldrig besviken. Jag tycker den slår flera dyrare prestigechampanger. Rik och kraftfull. Mycket förtjust i denna tappning av GA och årgången i allmänhet.

2008 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Blancs La Haute-Lemblé Hade hört mycket positivt om Cédrics BdB. Med rätta visar det sig. Mycket elegant och lätt. Komplex. Trots sin ringa ålder upplever jag den som mycket tillgänglig. Det här vill jag dricka mer! Unik stil för mig.

MV Bereche et Fils Champagne Reflet d'Antan Stor kontrast till förra vinet... Solerametod, moget, annorlunda och mycket gott. Minst fem år sedan deg.

1997 Salon Kvällens vin för mig. I särklass den bästa 97:a jag provat. Rik, kraftfull och mycket lång. Mycket hög kvalité. Grym mousse. Kommer säkert hålla länge men grymt god nu.

2001 Henri Boillot Charmes Magnum, helt mogen och på topp. Slinker ner väldigt kvickt. Klassisk Meursault.

1978 Latour Mogen Bordeaux är aldrig fel och från storhövdingen dessutom! Tobak, läder och annat typiskt, men fortfarande frukt kvar. Len och mycket drickvänlig. Mycket roligt att få testa.

2001 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Bättre Rioaja dricker jag verkligen inte ofta, men det här var bra! Gissningar på modern Bordeaux och jänkarcab. Snyggt och mycket välbyggt. Gott nu men kommer säker leva mycket länge.

2006 Château Rauzan-Ségla Elegant med lite ek, verkar precis komma in i en lång tillgänglig fas. Kommer bli ännu bättre. Välgjord.

2005 Château Pape Clément Blanc Varje gång man dricker bra vit Bordeaux undrar jag varför jag inte dricker mer. Bästa hittils för mig. Elegant, komplex och grymt bra. Lång.

1999 Lafon Meursault Clos de la Barre På topp, återigen en tajt mineralrik Lafon med syra trots ålder. Bra!

1995 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Mycket lik 2001:an, märker inte alls den högre åldern. Skulle vara oerhört kul att testa en fullmogen...

Mycket trevlig lista. Drack både Bollinger GA 02 och Salon 97 nyligen och kan inte annat än att hålla med dig. Salon 97 är ett vin som inponerar och jag tror det kan växa till en riktigt storhet. Min flaska kanske var än mer sluten än din och låter nog de jag har ligga 7-8 år innan jag ger mig på en igen.

Sedan måste jag också fylla in kören om vit Bordeaux. Varför dricker och köper man inte mer?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

fabio skrev:
Mycket trevlig lunch i helgen. Lärorikt och inga defekta flaskor.

2002 Bollinger La Grande Année Har jag druckit ett antal gånger nu och blir aldrig besviken. Jag tycker den slår flera dyrare prestigechampanger. Rik och kraftfull. Mycket förtjust i denna tappning av GA och årgången i allmänhet.

2008 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Blancs La Haute-Lemblé Hade hört mycket positivt om Cédrics BdB. Med rätta visar det sig. Mycket elegant och lätt. Komplex. Trots sin ringa ålder upplever jag den som mycket tillgänglig. Det här vill jag dricka mer! Unik stil för mig.

MV Bereche et Fils Champagne Reflet d'Antan Stor kontrast till förra vinet... Solerametod, moget, annorlunda och mycket gott. Minst fem år sedan deg.

1997 Salon Kvällens vin för mig. I särklass den bästa 97:a jag provat. Rik, kraftfull och mycket lång. Mycket hög kvalité. Grym mousse. Kommer säkert hålla länge men grymt god nu.

2001 Henri Boillot Charmes Magnum, helt mogen och på topp. Slinker ner väldigt kvickt. Klassisk Meursault.

1978 Latour Mogen Bordeaux är aldrig fel och från storhövdingen dessutom! Tobak, läder och annat typiskt, men fortfarande frukt kvar. Len och mycket drickvänlig. Mycket roligt att få testa.

2001 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Bättre Rioaja dricker jag verkligen inte ofta, men det här var bra! Gissningar på modern Bordeaux och jänkarcab. Snyggt och mycket välbyggt. Gott nu men kommer säker leva mycket länge.

2006 Château Rauzan-Ségla Elegant med lite ek, verkar precis komma in i en lång tillgänglig fas. Kommer bli ännu bättre. Välgjord.

2005 Château Pape Clément Blanc Varje gång man dricker bra vit Bordeaux undrar jag varför jag inte dricker mer. Bästa hittils för mig. Elegant, komplex och grymt bra. Lång.

1999 Lafon Meursault Clos de la Barre På topp, återigen en tajt mineralrik Lafon med syra trots ålder. Bra!

1995 Fernando Remírez de Ganuza Rioja Gran Reserva Mycket lik 2001:an, märker inte alls den högre åldern. Skulle vara oerhört kul att testa en fullmogen...

Grymma viner! Ödman svarade aldrig på hur Salonen var så kul att höra! Ang. vit Bordeaux så har det sen länge varit en favorit. Varför jag inte dricker mer beror nog pga min källare som kanske också speglas av den låga produktionen... Hamstrade en del bra 2007or när det begav sig och fyndade en hel del när de sen reades ut men måste nog fylla på lite nu!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår drack jag roséskumpa. Det var inte igår (eller jo, det var det ju eftersom jag skriver idag) ::) ::) ::) ::)

Billecart-Salmon Brut Rosé 2000.
Den var underbar, härligt lagrad. Enligt RJ ska den drickas purung, bara därför har jag sparat den sen 2008 och det var det värt!
Ikväll blir det mer Rosé, med hummer, räkor, gambas och tonfisk. Underbart!
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Idag öppnade Eriks Vinbar och en flaska 2006 Michel Arnould Mémoire de vignes öppnades för att fira första dagen på terminen. Det här vinet sticker verkligen ut och andas Verzenay. Bytypisk, klassisk BdN med mycket mörka toner. För lagring men vem kan vänta. Andra flaska av denna och kan nog konstatera att 2006 inte så stark som 2005 men ett mycket bra vin. 2006an är tidigare tillgänglig men i det långa loppet kommer 2005 komma ut som det bättre vinet
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
2006an är tidigare tillgänglig men i det långa loppet kommer 2005 komma ut som det bättre vinet

Duktig odlare för 2005 är inte en bra årgång i Verzenay.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

När jag var i Champagne i somras så ansåg många odlare att 2006, 2008 (kanonår) och 2010 var bra år. Kalas om någon/några lyckats bättre med 2005 är 2006
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Martin Berggren skrev:
Duktig odlare för 2005 är inte en bra årgång i Verzenay.

Michel Arnould Mémoire de vignes är det vin som är bra. Är inte lika imponerad av resten av deras sortiment men detta vin sticker ut. Initialt var jag inte så glad i 2005an men den har växt otroligt. Började sluten och spretig men börjar nu falla på plats.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Öppnade en vad jag läste på etiketten Giscours 03. Nu är det ett jättebra vin men det här vinet var något extra, kändes mycket tyngre och mer slutet än förra gången. När jag läste på etiketten en gång till visade det sig mycket riktigt att jag plockat fel flaska, det stor Montrose 03 på flaskan (Samma typsnitt). Dj-vligt bra Giscours helt enkelt. Förra gången jag skulle plocka en 03 Giscours blev det 00 Giscours, får väl ta med glasögonen ner i källaren nästa gång.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Fick tillfälle att prova lite trevlig champagne igår:

Krug Rosé (deg. våren 2012) Doftar jordgubbsmarmelad, kola, karamelliserat och citruszest. Bra koncentation och syra.

Både elegans och styrka men inte jätteimponerande - antar att den behöver ett par år på sig för att visa vad den kan.

Dom Perignon Oenotheque -96 Samma intryck som sist (se lite tidigare i tråden). Grym!

Krug Collection -89 Doftar rikt av bokna röda och gula äpplen, ek, rostat, karamelliserat, något animaliskt nästan lite köttigt, svårdefinierbar mineralitet. I munnen är det väldigt koncentrerat med rejäl syra och en liten grapebeska. Lååång eftersmak.

Löjligt gott. Känns dock mindre mogen än DP -96. Inte alls samma svampiga och nötiga toner.

Veuve Cliquot Cave Privée -90 Friskare äpplen (dock fångade jag en liten sherryton när det just var upphällt) än Krug men också en sötare doft. Äppligare. Mycket mer jästighet och björnklister. Inte lika koncentrerad doft. Minde syra, mer sötma och mer beska i eftersmaken.

OK men känns inte riktigt balanserat. Sen är det väl svårt att följa efter Krugen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Cave de Tain, Cornas, 2009 (Cassoulet med vita bönor, vildsvinskarré, sidfläsk och salvia- och timjankorv) Doftar mörka, knappt mogna, bär, fat, jordigt med lite tånginslag och sälta, färska örter, lite tjära, vitpeppar, sötlakrits och animaliskt åt kött/chark-hållet. I munnen fin koncentration av saftig bärighet med frisk ung lingonsyra, köttighet, sjyst pepprighet och lagom med fatkänsla.

Ung och småknutet men gott och passade lysande till cassoulet).
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Domaine du Vissoux, Pierre-Marie Chermette, Fleurie, Poncié, Beaujolais, 2011 (confiterade kycklinglår med gröna linser och tomat- och rucolasallad) Doftar friska röda bär - hallon och jordgubb -, grönörtigt, grusig mineralitet, fin Pinotaktig parfym, viol och lakrits. I munnen hoppande friskt med röda bär, livlig syra och tydlig mineralitet.

Läskande gott med sirlig bärighet, gröna toner och bra mineralitet. Funkade utmärkt till maten.

Fournier Père & Fils, Pouilly-Fumé, les Deux Cailloux, 2010 (crottin de chavignol och brillat-savarin) Doftar vit frukt - typ litchi -, hårda päron, mycket grönt vegetativt - nässlor snarare än de stereotypa svarta vinbärsbladen -, vita blommor, lätt rökig mineralitet ...och jo, visst finns där kattkiss också. Smakmässigt friskt med mycket grönt och grönäpplig hög syra.

Stiltypisk utan att vara alltför stereotyp på det negativa SB-sättet. Funkade bra till båda ostarna.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Grymma viner! Ödman svarade aldrig på hur Salonen var så kul att höra! Ang. vit Bordeaux så har det sen länge varit en favorit. Varför jag inte dricker mer beror nog pga min källare som kanske också speglas av den låga produktionen... Hamstrade en del bra 2007or när det begav sig och fyndade en hel del när de sen reades ut men måste nog fylla på lite nu!

Läste den här artikeln hos BKWine om vit Bordeaux ==> http://www.bkwine.com/features/wine-reg ... reat-wine/

Enligt den så har produktionen av just denna dryck minskat kraftigt. Tråkigt men det säljs väl helt enkelt inte tillräckligt
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gick på Manilas antagligen bästa köttrestaurang igår, Elbert's Steak Room, och tog in en flaska 2007 Michele Chiarlo Barolo Cerequio. Trevlig Barolo, jordig och koncentrerad men lite lättare än jag brukar uppleva Barolo. Knappt 700 kr får ses som ett riktigt bra restaurangpris.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Gick på Manilas antagligen bästa köttrestaurang igår, Elbert's Steak Room, och tog in en flaska 2007 Michele Chiarlo Barolo Cerequio. Trevlig Barolo, jordig och koncentrerad men lite lättare än jag brukar uppleva Barolo. Knappt 700 kr får ses som ett riktigt bra restaurangpris.

Riktigt bra pris. Michele Chiarlo är en bra producent, 2007 är ett bra om inte toppår. Ska ge lite lättare viner. Inte provat så många 2007or dock
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Drack en Delamotte 2002 igår på Djuret. Oväntat mogen, lite smörig men jag upplevde dosagen som lite hög. Försökt finna dosagen på den men inte lyckats. Någon som vet?

För övrigt blev det en 2001 Aldo Conterno Cicala. Drack den senast för ett par år sedan och vinet har mjuknat något men har forsatt en robust och kraftig struktur med tanniner som biter ifrån .Gott med bra längd. Dekantera länge. Vinet växte under kvällen.

Avslutade med en 2010 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne Bra producent från ett bra år ger en riktigt bra bas-bourgogne. Just 2010 är ett år som man inte kan ha för mycket av i källaren.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
För övrigt blev det en 2001 Aldo Conterno Cicala. Drack den senast för ett par år sedan och vinet har mjuknat något men har forsatt en robust och kraftig struktur med tanniner som biter ifrån .Gott med bra längd. Dekantera länge. Vinet växte under kvällen.
:)
Den har jag i källaren en del av men tycker nog att tanninerna inte biter så mycket numera.
Det är dock ett underbart vin i min gom som jag tycker platsar väl in på en stark andraplats bakom Conternos "Colonello" -01.
Har dock inte smakat Conternos "Gran Bussia" från -01 men av dom andra årgångarna jag provat så brukar jag gilla "Cicala" och "Colonello" bäst. Fantastisk bra Piemonte-producuent för övrigt med idel starka kort.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Izadi reserva, Rioja, 2007 (Serranoskinka, rostbiff, ölkorv, manchego, rostad paprika, oliver) Doftar mörka röda bär (körsbär), svarta oliver, kryddiga fat, ceder, torkade örter, pepparmynta och mörk fet skifferlik mineralitet. I munnen är det fin, ren, frisk frukt och en hel del fat, men känns ändå balanserat.

Spännande och gott. Saknar de stereotypa Riojamarkörerna (vanilj, dill). För mig liknade detta lite mer Priorat. Trevligt till det kallskurna.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Avslutade med en 2010 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne Bra producent från ett bra år ger en riktigt bra bas-bourgogne. Just 2010 är ett år som man inte kan ha för mycket av i källaren.

2009:an har det gått en låda av hemma hos mig. En ruggigt bra Bourgogne Rouge och bevis på att det finns bra Bourgogne som kostar nästan ingenting alls (speciellt om man undviker haussade SS-priser...). Det får bli påfyllning av 2010:an som egentligen är en årgång mer i min smak.
 
Toppen