Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
20170726_160922[1].jpg

Sista flaskan av en favorit Vrai Cote. Tyvärr har producenten meddelat att detta var ett experiment som de inte kommer att fortsätta med (om jag fattat rätt). En liten producent, Chasseur, längst norrut i Sonoma, (besök rekommenderas @Mattias om du hinner med det).
Chablis; Relativt neutral färg, varken blek eller tydligt guld. Doft av päron, tropisk frukt, en aning oxiderad(?). Smak av äpplen, tropisk frukt, en antydan till beska i eftersmaken. Ett trevligt vin men inte heller någon tydlig karaktär. Blekt är ett ord som sammanfattar intrycken. 81 p
PN; Rubinröd, relativt mörk färg men transparent. Härlig doft av jordgubbar, lite multna löv, kryddor. Härlig smak med vinbär, jordgubbar, örter, med mera. En lång eftersmak med en liten kartig beska. Bra syra och små tanniner. Mums! 89 p

Edit: Chablis vinet växte definitivt med tid i glaset. Testade båda vinerna till torskrygg med parmaskinka och pesto. Båda riktigt bra och Chablis var fantastisk i kombination med kapris. En av de bättre kombinationer jag någonsin testat!
 
Last edited:

Mmm

Medlem
Stor underhållning ikväll på Gothia Towers! Är här med mina föräldrar och de var ganska vintörstiga efter en dag på Liseberg.

Öppnar med en butelj Grüner Veltliner som enligt S är halvtorr och inte kommer passa till maten. Det enda torra vin de öht har är en albarinho (lite udda på en hel vinlista). Pris för flaska: 520 kr. Pris på SB: 120 kr
Vinet var självfallet heltorrt f.ö.

Sen vill herrskapet ha rött vin och jag beställer in en flaska "Sangiovese", vad kan gå fel. Hen skruvar (obs) av skruvkorken, luktar på den och häller upp
Vinet är en Rosso Salento från den italienska klacken. Pris 490 kr, marknadspris 96 kr.

How it feels to be fucked in the ASS, om
man skall citera Lebowski
 
Stor underhållning ikväll på Gothia Towers! Är här med mina föräldrar och de var ganska vintörstiga efter en dag på Liseberg.

Öppnar med en butelj Grüner Veltliner som enligt S är halvtorr och inte kommer passa till maten. Det enda torra vin de öht har är en albarinho (lite udda på en hel vinlista). Pris för flaska: 520 kr. Pris på SB: 120 kr
Vinet var självfallet heltorrt f.ö.

Sen vill herrskapet ha rött vin och jag beställer in en flaska "Sangiovese", vad kan gå fel. Hen skruvar (obs) av skruvkorken, luktar på den och häller upp
Vinet är en Rosso Salento från den italienska klacken. Pris 490 kr, marknadspris 96 kr.

How it feels to be fucked in the ASS, om
man skall citera Lebowski
Fantastisk story. Jag tror vi alla har haft någon liknande upplevelse just på "bättre" restauranger, och med den vinokunniga (Dvs priskänsliga för att prata klarspråk!) men likväl törstiga familjen som ofrivilligt påverkar hela ens agerande (ofta till det sämre). Förtjänar nästan en egen - lebowski-inspirerad - tråd om alla dessa märkliga möten med vinservitörer en har haft genom åren...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fantastisk story. Jag tror vi alla har haft någon liknande upplevelse just på "bättre" restauranger, och med den vinokunniga (Dvs priskänsliga för att prata klarspråk!) men likväl törstiga familjen som ofrivilligt påverkar hela ens agerande (ofta till det sämre). Förtjänar nästan en egen - lebowski-inspirerad - tråd om alla dessa märkliga möten med vinservitörer en har haft genom åren...
Hear hear...
 

Gradin

Medlem
IMG_1182.JPG

Firar in semestern @Winery hotel
I följd
1. Charles Heidsieck brut reserve NV
Alltid god
2. Domaine Chavy-chouet meursault 2015
Meursault är min smak så väldigt god
3. Brygghuset Finn California lager
Lager åt mer IPA hållet smakmässigt, god
4. Vina Tondonia 2004 Rioja
Gott och ju längre den står ju godare
5. Bodegas Ximenez-Spinola fermentacion lenta 2015
Smak av honungs-Té med lite mintsmak och alkoholkraft, väldigt speciell inte min stil.
 

Pontus

Medlem
Dags för ett nytt test av 2015 Julia Bertram Ahrweiler Spätburgunder. Jag klarade att hålla tassarna borta i nästan ett halvår iallafall... Doft av röda bär, örter och tallbarr. Smaken är initialt fyllig med röda bär och örter av olika slag. Ganska slank och sval munkänsla efter ett tag och lite grön stjälkighet i eftersmaken. Syran är hög och balanserar frukten fint. Drick och njut nu, ni som har flaskor liggande, Tveksamt om den blir mycket bättre. 92p.
 

LeChat

Medlem
IMG_7764.JPG

2007 Dunn Vineyards Cabernet Sauvignon Howell Mountain
Initialt bl.a mentol, lakrits och mjölkchoklad. Napacabernet åt det svala hållet. Lite fylligt vilket gör att det tappar något i elegans. Med luft så växer den till sig i komplexitet och visar mer av läder, stall och tobak. Jag passade på att kyla den ett par grader efter första smakprovet vilket styr upp vinet och gör det mer stringent i smakerna. Det här är onekligen gott och kul att dricka ibland. En flaska kvar som gärna får ligga 5+ år till.
 

grappa

Medlem
20170729_170947[1].jpg

Två fantastiska viner!
PG; Mörkt guldgul. Stor doft av tropisk frukt, röda äpplen, lite fuktig skogssvamp, viss sötma men inslag av honung. Med lite mer värme kommer de vanligare PG tonerna fram. Torr lite fet smak med hö, tropiska frukter, en härlig beska och hyfsad syra. Pinot Gris när den är som bäst. Tycke och smak 93 p, kvalitet 90 p.
Riesling (Oregon); Ljust gul. Stor doft med massor av terpentin och lite diesel, gröna äpplen bakom kemin. Smaken kommer först som lite söt tropisk frukt, sedan kommer syran och balanserar upp på ett fantastiskt sätt. Mycket lång eftersmak av gröna äpplen. Vinet är halvtorrt enligt producenten men det märks knappast så syran måste vara skyhög. Bara 10,5 % alkoholhalt! Mums! Ångrar djupt att jag inte köpte mer än en flaska, skulle vilja ha en låda i källaren. Tycke och smak 94 p, kvalitet 89 p.
Frun provade blint och tyckte PGn var fantastisk och Rieslingen hade mycket kemidoft.
 
Middag på speceriet igår. Fantastisk mat - glömde ta bilder - vi åt litet saltad och lufttorkad vildsvin, följt av en steak tartar som var finstämd och härlig, en god lammstek med knapriga vitlökschips och en sardellsås o litet grönkål, samt som härligt modern huvudrätt ett helt grillat blomkålshuvud (sic!) med stans bästa och mest vinägriga bea.

Till det drack vi två prisvärda viner som var ok, men picos chabliser har betydligt mer syra än denna ändå trevliga languedocchardonnay hade. Och Valtellinan kunde - borde - ha varit bättre om den hade varit litet lätt kyld. Världens trevligaste kypare med John Bauer-tatueringar och som sålde in picos Chardonnay genom att kommentera den snygga etiketten "ser ut som en teckning från en Tim Burton-film", hörde tyvärr inte mina kanske väl försynta önskemål om litet svalare rödvin. Vi drack:
Thomas Picos Chardonnay 2016 vin de France (druvor från hans polare i Limoux i sydvästra Frankrike): 84 poäng, och Aldo Rainoldis Valtellina "Inferno" från 2014: 83 poäng.

Nåväl, maten var som sagt riktigt bra. De hade massor av turister som stod och väntade på bord mitt inne i restaurangen, som är rätt liten till att börja med. Helt enkelt litet körigt för personalen. Skulle varmt rekommendera ett besök men ta det på en vardag istället.

Bättre skulle det bli rent dryckesmässigt. En sista stänkare på den lilla baren Deli&Wine by carotte vid ena ingången till vackra Berlin/Barcelonainspirerade Birger Jarlspassagen blev till en hel serie med olika öl och drinkar gjorda med mästerlig hand av en riktigt bra bartender vars namn vi glömde fråga. Helt fantastisk var ett glas Juravinum 2008 Vin Jaune Les Parelles. 95 poäng rakt av. Fantastiskt komplext och gott och samtidigt lätt och friskt och såklart alldeles snustorrt.
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Kvällens "hobbitvin": 2006 Clos de Rochegres
20170730_001001.jpg


Sista flaskan av 6 köpta för sex år sen.
Det här är precis varför jag alltid gillat Moulin-a-vent... varför köpte jag inte 12 frukt, låång eftersmak Jadot kan herkligen göra vin.
90p (skulle gladeligen ge det 94 men det är väldigt subjektivt och jag gillar ek...bojo rocks (ni som gillar snipig morgon får gärna behålla den - this is da shit)
 

LeChat

Medlem
IMG_7777.JPG

2009 Stag's Leap Wine Cellars Cabernet Sauvignon Artemis
Bästa och sista flaskan av 2009 Artemis. God fatkaraktär av bl a blåbär, kaffe, mjölkchoklad, tobak och läder. Mycket harmoniskt med pulvriga tanniner och med en läskande syra. Och mycket klunkvänligt! Kommer göra sig fint till bbq ribs och grillade grönsaker.
 

Poussard

Medlem
Mount Abora Koggelbos 2014
Jag vet att det är flera som hyllat det här vinet, så därför ska jag posta här för en gångs skull.

Inledningsvis blev jag rätt missnöjd. Näsan vittnade om en god oekad (med det menar jag ingen ny ek, gammal må finnas) Chenin Blanc, med gul frukt, en del spännande uttryck såsom olja, aromatiska örter och en hint av gummi. Hittade också en del tropisk frukt som ananas, och i munnen upplevde jag syran som för låg. Det var väl inte någon smaksensation i munnen, utan något stumt och kort, utan en tillstymmelse till mineralitet eller funk.

Efter ett tag tyckte jag dock att vinet blev bättre, och det ska tilläggas att jag tog ned det ett par grader, och då menar jag från 12 grader till lägre än 12 grader. Det aromatiska förvann, Nya Världen-fruktigheten togs ned på jorden, den inte skyhöga syran kompenserades lite m.h.a. temperatur och en naturlig hint fick möjlighet att framträda. Tycker fortfarande inte att vinet är särskilt mineraliskt och hade fortfarande önskat en högre syra. Ändock ett ok vin för priset 165kr även om jag hellre lägger på några tjugor och köper ett instegsvin från Loire.
 
Last edited:

grappa

Medlem
20170804_191214[1].jpg

Weissburgunder 2012; Gyllengul färg. Stor doft av honungsmelon, persika och en gnutta kryddighet. Smak av vita blommor, lite hö, viss beska i avslutningen. Låg syra. Ett gott vin, sannolikt riktigt bra till traditionella Alsace rätter och Tysk mat som quiche Lorraine och sauerkraut. Kvalitet 84 p. Tycke och smak 87 p.
Syrah 2012; Mörkblå mycket opaque färg. Stor doft av plommon, vinbär, tobak, lite choklad och stall. Smak av vinbär, mörka bär, lite vanilj och bra fatbeska. Beskan och frukten är perfekt i balans med väldigt lång eftersmak utan att någon tar över. Hyfsade tanniner och bra syra. Kvalitet 88 p. Tycke och smak 89 p.
 

Pontus

Medlem
2014 Huet Le Mont Sec. Liiiten förbannad korkskada. Synd, synd, där bakom skymtar ett mästerverk.

2011 Zilliken Saarburger Rausch Riesling Auslese. Underbar doft av gröna äpplen, persika, snäckskal och hav. Smaken är initialt fruktig och söt med tropiska frukter och gröna äpplen. Syran blir alltmer påtaglig efterhand och eftersmaken är mineraliisk och relativt torr (för en Auslese). Stor utvecklingspotential, men dricks finfint idag. 92p++.
 

LeChat

Medlem
IMG_7788.JPG

2006 Château La Conseillante

Den behöver lite luft för att samla ihop sig. Därefter är det ett elegant, svalt vin med lite ungdom kvar samtidigt som den visar på en begynnande mognad. Med något orange kant och parfymerad doft, gör att man associerar med en exklusiv Barolo. Hade min fru serverat den i Bourgognekupa så hade jag kanske tagit den för en bättre Barolo........
Avslutningen mynnar ut i finlakrits av bästa sort. På kvällens tallrik blir det en lämplig bit ryggbiff.
Oj! Jag glömde kanske nämna att det är j-vligt gott dessutom!
 
Last edited:
Zinfandel weekend vid svensk insjö med några andra delar av storfamiljen! Igår några börjare med carlisle papera och seghesio old vines. Idag grillat lamm och chorizo med bedrock old Vine samt en blindgångare i form av Pierre gonon 2011. Preliminära resultat så var seghesio det mest drickvänliga vinet denna augustihelg i onådens år 2017, men tror Carlisle vinner i längden med en närmast perfekt balans. Dagens viner inte dåliga men betydligt glesare och snipigare. Det var nog första gången för mig som en Zinfandel slog ut en nord-rhonare i den högre skalan.

IMG_2903.JPG
IMG_2881.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite vinösa vykort från Sonoma:

Visa bifogad bild 10608
2014 Wind Gap Wines Pinot Noir

Superläcker pinot i mycket slank och lättdrucken stil. Saknar ändå det lilla extra. Mycket ren och rödbärig utan uttalade fat. Inköpt på lokala "Konsum". Hade hoppats på mer med tanke på mina andra upplevelser av producenten. Kommer dock besöka dem idag och prova lite mer. (88p)


Visa bifogad bild 10609
2014 Bonny Doon Vineyard Picpoul Beeswax Vineyard

Kul vin gjort på druvan picpoul. Dracks till lite råbiff. Mycket enkelt vin med päron, ätdruva och citrus. Knappt någon syra. Funkar bra i sammanhanget. (84p)


Visa bifogad bild 10610
2013 Engracia Pinot Noir Silva Vineyard

Stor positiv överraskning! Härligt generös, kryddig och komplex pinot med det mesta på plats. Lite sandelträ, körsbär, peppar, krut och blodapelsin. Endast 12,1 % alkohol är svårt att tro med tanke på den generösa inramningen. Fin balans och hög intensitet. Mycket gott! (90p)
Ännu någon vecka har passerat i Kalifornien och mängder av trevligt vin har passerat levern. Bara en sådan sak som att vi var hos Arnot-Roberts i Healdsburg och provade igenom en stor del av deras sortiment. Grym syrah främst, men det mesta är väldigt intressant och genomgående högkvalitativt av det svalare slaget. Inga alkoholnivåer över 13 % med möjligen något enstaka undantag. Några flaskor har fått äran att följa med hem.

image.png

image.jpeg


Efter Healdsburg passerade vi givetvis Wind Gap i Sebastopol och fokuserade denna gång på deras fina pinot noir. Underbart trevliga allihop, men jag gillade Gap's Crown bäst. Deras syrah vet jag sen innan att den är grym. Deras chenin blanc överraskade också positivt, men med tanke på vad man hittar i Loire och Sydafrika var det ändå svårt att bli riktigt imponerad.

image.jpeg


I vad som blivit lite av en tradition plockade vi givetvis på oss en growler med 50/50 syrah/viognier att smutta på under kvällen. Mycket rolig. En mycket slank och lättslurpad syrah med mycket finess.

image.jpeg


Utöver dessa höjdpunkter passerade vi även Los Olivos när vi åkte söderut mot Santa Barbara där vi besökte finfina Stolpman och Tensley. Den senare lite mer klassisk Kalifornien med syrah som främsta druva (inte helt olik Wrath i stil som vi hade som månadens vin för ett tag sedan). Stolpman är lite elegantare och mer nordrhônsk, men de har båda stilarna i sitt stall. Plockade även med mig en halvflaska ädelrötad viognier som både smakade mumma och är kul.

image.png


Santa Barbara innebär dessutom att Au Bon Climat måste besökas. Deras butik är verkligen högklassig med mängder av små vinserier av udda slag till försäljning, dessutom en del med ålder. Provade en av deras vinflighter som erbjöds, men har därefter mest botaniserat bland det de har till försäljning. Köpte bland annat en petit verdot som smakar ungefär som en högklassig bordeaux! Deras pinot vet väl alla vad de går för. Plockade upp en -05 från Nielsen Vinyard som ska bli kul att prova när jag kommer hem.

Återkommer med fler summeringar efterhand. :)
 
Toppen