Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Fortsätter noteringar om jämförelsevinet till månadens pava i denna tråd. I fredags var jag inte helt såld...
2009 Muga Prado Enea Gran Reserva har en aningens alkoholstinn näsa, plus en fyllig dilldoft (gräddstuvade kräftor, finns det?). Mer syra än tanniner, som anstår en Rioja, samt lite kaffe och choklad. Stendammsmineralig, nånstans mellan klassisk och modern Rioja. Lite smågrinig idag, ibland gnistrar den till men merparten av tiden är den rätt kärv. Tror dock att ett par år kan göra en värld av skillnad - eller jag hoppas det, för jag har några i källarn... 89p
... och det blev en liten slatt över som fick stå i sin flaska i kylen i två dygn. Idag är den lite behagligt sötsyrlig i frukten (lingon, hallon, björnbär), både sval och solmogen på det där viset som kännetecknar bra spanska viner. Lägg till en trevlig sälta och jo då, det här kommer definitivt att klättra några pinnar över de kommande åren. 90+ idag.
 

Pontus

Medlem
2009 Josef Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Alte Reben. Fortfarande lite Piggelin i både doft och smak som heller inte viftas bort med lite luft. Annars domineras doften av citrusskal och ananas. Lite gröna toner på nosen dessutom. Smaken är relativt fyllig initialt med inslag av äpplen, citrus och mandelmassa. Ganska örtigt och lite stjälkigt avslut som drar åt grapefrukt. Lång eftersmak, skön balans mellan syra och sötma. Denna har många år kvar till toppen tror jag och dricks säkert bättre om några år. 92p++.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Till släkten med vin i väskan. Först ut.

Ojai Bien Nacido Syrah 2012

Körsbär och plommon på näsan. Lite pepprighet och bra drag i galoscherna. 13,5 % så ändå rätt återhållsam för en jänkare. I munnen lite blyerts och viol. Lång trevlig eftersmak. Även ett uns vanilj i bakgrunden. Fortfarande lite ung men riktigt god och med fin komplexitet.

En kanonproducent jag fått upp ögonen förtack vare @Omar Khayyam. Ger mersmak och det gäller att passa på medan prisnivån är låg.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Sista tisdagen i augusti - känns som det perfekta tillfället för lite "budget"-Bourgogne Grand Cru:
corton 2006 2011.jpg

2011 Louis Latour Corton-Clos de la Vigne au Saint: doft av örter, skog, med lite hallon i bakgrunden. I smaken finns massor av blåbär, kraftiga tanniner, alkoholen spretar lite, den frukt som finns döljs av tanninerna. Till fet mat är det gott, men tanninerna dödar allt när man dricker det utan tillbehör. Idag 87p, men har klar potential för mycket mer.
2006 Louis Latour Corton-Clos de la Vigne au Saint: Snacka om skillnad! Doften av övermogna hallon sträcker sig långt ifrån glaset, där finns också skog och blandad örtagård. Smaken domineras också av hallon, här finns också en schysst sälta tillsammans med liljekonvaljer och rosor. Massor av kraft utan att vara överextraherat. Väldigt elegant nu, men kan nog bli ännu bättre: 92p idag, potential för mer.
I segmentet <400 pistoler tror jag att 2006 står sig mycket bra jämfört konkurrenter från resten av världen, 2011 är inte i balans, men kan nog komma dit efter några år - 2011 har dock lägre syra än 2006, vilket kanske ska vara ett litet varningstecken?
Slutsats: även "billig" Grand Cru har klar potential om man låter den vila några år. Jag kommer att fylla på med 2011, men lämna dem till 20-talet.
 

Pontus

Medlem
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues. Doftar dyrt av mörk frukt, läder, timjan och slaktarbänk. Mmmmm. Smaken infriar förväntningarna. Mörk frukt och kryddor av olika slag. Hög syra, fin balans på alla sätt. Frukten är fortfarande massiv och relativt ung. Faten är ganska framträdande, men stör inte. Ett ypperligt matvin när tanninerna rundas av något. Detta var sista flaskan. Så synd, jag tror den är bättre om 5 år. 94p+.
Sparade 1/3 av.denna i kylen i två veckor. Aningen bättre efter det. Lite mer slaktarbänk, lite slankare känsla. Ni som sitter på några flaskor behöver inte ha bråttom...
 

Jimmy A

Medlem
Nyetimber Classic Cuvee
IMG_2646.JPG

Klart lik champagne. Smaken är i början väldigt fruktig för att senare plana ut i lite stramare mineral toner och sedan avsluta med lite beska. Doften är Chardonnay driven med gul och grön fruktighet. Fint avslut. Kommer köpa mer för att se hur denna blir med lite ålder. 88 poäng. Riktigt kul att prova och det kommer vara väldigt intressant att se vad de kommer producera i England i framtiden.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nyetimber Classic Cuvee
Visa bifogad bild 10849
Klart lik champagne. Smaken är i början väldigt fruktig för att senare plana ut i lite stramare mineral toner och sedan avsluta med lite beska. Doften är Chardonnay driven med gul och grön fruktighet. Fint avslut. Kommer köpa mer för att se hur denna blir med lite ålder. 88 poäng. Riktigt kul att prova och det kommer vara väldigt intressant att se vad de kommer producera i England i framtiden.

Riktigt bra vin! Har serverat den blint flera gånger sida vid sida med champagne, och det har alltid varit mycket jämnt poängmässigt, men även när det gäller att avgöra vad den kommer ifrån!
 

Jimmy A

Medlem
Riktigt bra vin! Har serverat den blint flera gånger sida vid sida med champagne, och det har alltid varit mycket jämnt poängmässigt, men även när det gäller att avgöra vad den kommer ifrån!
Det förstår jag. Blev riktigt positivt överraskad av kvalitén på vinet. Personligen hade jag nog blint tagit denna som en champagne av NV typ. Det är såna här upplevelser som gör vin så roligt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om ni älskar nebbiolo med mängder av finess och antingen vill ha ett vin att lägga i källaren ett decennium eller har hög tolerans mot tanniner, så har jag ett riktigt bra tips till er (fast i egentligen kom tipset från @karl_ek, men även en höna hittar ju enstaka korn ibland ;)). Det är verkligen hur gott som helst redan nu, men det är stramt som satan, bara så ni vet. Klaga inte på mig om ni poppar i förtid och är intoleranta mot munbedövande struktur. Själv så njuter jag i stora drag och firar fredag!

Nypon, blommiga körsbär, kanel, pomerans, nyplockad svamp och mentol. Ungt och löjligt intensivt med massiv och fokuserad syra. Komplext redan nu, men med stor framtidspotential. Jag tar nog fram den stora spaden och ger det (93p+).

image.jpeg

2013 Cigliuti Barbaresco Serraboella (95575)
 
Om ni älskar nebbiolo med mängder av finess och antingen vill ha ett vin att lägga i källaren ett decennium eller har hög tolerans mot tanniner, så har jag ett riktigt bra tips till er (fast i egentligen kom tipset från @karl_ek, men även en höna hittar ju enstaka korn ibland ;) ). Det är verkligen hur gott som helst redan nu, men det är stramt som satan, bara så ni vet. Klaga inte på mig om ni poppar i förtid och är intoleranta mot munbedövande struktur. Själv så njuter jag i stora drag och firar fredag!

Nypon, blommiga körsbär, kanel, pomerans, nyplockad svamp och mentol. Ungt och löjligt intensivt med massiv och fokuserad syra. Komplext redan nu, men med stor framtidspotential. Jag tar nog fram den stora spaden och ger det (93p+).

Visa bifogad bild 10851
2013 Cigliuti Barbaresco Serraboella (95575)
grazie. fick beskedet att den var utgående men tror jag knep den sista flaskan i web-lagret.
 

LeChat

Medlem
IMG_7985.JPG

2011 Yann Chave Hermitage
Kött & Blod! Och då snackar jag inte om ryggbiffen.... Det här vinet är verkligen vulgogott! Stor frukt, men ingen fruktbomb, och fin balans. Den här behöver inga 10 år för att avnjutas. Fullkomligt njutbar redan nu. Får alla möjliga sköna vibbar av denna syrah av bästa sort. Riktigt gott! Har för mig att någon menade på att 2011 skulle vara en dålig, grön årgång i norra Rhone. Det måste vara fel, för jag bara druckit bra syrah från 2011. Beställde ett par 2014 Yann Chave Hermitage igår. Den beställningen känns oerhört rätt ikväll! :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
5dMKfHx.jpg


2014 Clos del Portal Priorat Somni
Jag har stor kärlek till viner från Priorat - jag har alltid älskat den ganska grova karaktären som jag tycker man hittar där. Det här var lite av en överraskning för mig då det var mycket slankare än vad jag väntade mig. Kanske åldern? Djup lilaröd färg och en fantastisk doft av mörka bär och frukt! Initialt mycket kryddig, lite läder och häst, ganska jordig. Helt klart ett lite för ungt vin; vi luftade det i 2-3 timmar och det öppnade upp sig ganska väl. Jag fick starka associationer till viner från Gigondas/Vacqueras. Sitter man på flaskor tror jag att 2-3 år till i källaren gör vinet gott. Jag uppskattade dock transformationen som skedde under kvällens gång - fruktigt och robust i sin helhet! 90p
 

gece

Man vänjer sig.
Mineralstinn helg. Först 2015 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals , en dammig grusväg i högsommar med apelsinzest och björnbär. En aning burgundiskt men väldigt bra ändå ;)

Vi följer upp med 2014 Kumeu River Maté's Vineyard som är en strålande blandning av lite söt, gul frukt och en stram mineralitet med lysande syra. Vansinnigt bra, tack så mycket @thunberg för att du köpte ut :ängel:
 

LeChat

Medlem
IMG_7987.JPG

2010 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape
Idag grillas det skivor av rostbiff och till det blir det första potatisgratängen sen i vintras. Igår var det norra Rhone i glaset, 2011 Yann Chave Hermitage, idag fick det bli något från södra Rhone, en 2010 Les Cailloux Chateauneuf du Pape. Visst är Les Cailloux hyfsat god men väldigt ospännande och inte i närheten av gårdagens Hermitage. Tveksamt om lagring i några år kommer att hjälpa men sista flaskan får väl ligga 2-3 år till.
 
I helgen har det blivit lite gott.
2015 Strekov 1075 Rizling Veltlin
Andra flaskan, första som var god måste varit korkad. Klart kraftigare doft av aprikos och mineral. Gott, intressant, 90-sträcket nånstans
2012 Château Sixtine Cdp
3:e och sista flaskan. Första var väl stram men ett halvår räckte långt, fruktig och fyllig men med motstånd och struktur. Gott, starka 90-trakten här med

DSC_1176.JPG
DSC_1177.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite gött från helgens vinösa tillställningar.

Började lördagen med en lunch bestående av lite ost och sydafrikansk chardonnay som jag har varit nyfiken på ett tag efter att @chambertin har pratat gott om producenten. Från de svalare delarna av Walker Bay och visst är det ett relativt svalt vin, men samtidigt ganska generöst. Svalvarmt brukar några i min närhet kalla det (ni vet vilka ni är). Riktigt gott vin för en liten slant strax under tvåhunkan. Nougat, popkorn, apelsinskal, aningen brända pinjenötter och krut. Gul, koncentrerad frukt med lätt tropiskt anslag. Avrundad syra och ganska fyllig kropp, samt bra längd och intensitet. Lite småbråkigt och bittert i avslutet får bli mitt enda minus, men det löser sig förhoppningsvis med tiden. Älskar stilen. Inte helt olik en bra Meursault vill jag påstå som lekman. (89p+)

image.jpeg

2015 Newton Johnson Chardonnay

Lördagskvällen fick bli sensommarens sista grillkväll och det kändes som ett bra tillfälle att ta fram det tyngre artilleriet. Vi pratar om en intensiv och fyllig fruktbomb med precis rätt nivå av finess och struktur under den tjocka fruktmattan. Pefekt grillvin till en fin bit kött och ungsbakad potatis med mängder av parmesan. Inslag av mörka körsbär, svarta vinbär, piptobak, katrinplommon och mörk choklad samt små stråk av torkade kryddor, dill, köttgryta och lakritsrot. (92p)

image.jpeg

2011 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto
 

Skrutt

Medlem
image.jpeg
2011 Rivetti & Lauro Valtellina Superiore "Ui". Detta måste vara det mest prisvärda vin jag någonsin druckit från Systembolaget. Blygsam doft lite åt plommon/fikonhållet. Ymnig smak av röda bär men också en tydlig hint av mogna plommon. Syran bär frukten väl. Intensivt gott. Snygg flaska också. Artikelnumret är 92296 men det är nog slut fastän det listas.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hemkommen efter en vecka i Madrid med en massa mediokra viner på diverse bjudningar och mingelpartyn:usch:. Definitivt bäst under veckan var AN/2 och 2015 Vartolo Sierra de Gredos (100% Grenache från gamla stockar på ca 1000m höjd). Båda riktigt trevliga:)
Suget efter ett riktigt bra spanskt vin fanns kvar när jag kom hem så jag korkade upp en 2011 Clos Martinet. Jäklar vilket gott vin! Jag är svag för Priorat! Jag kan kopiera @Mattias S noter på AAlto ovan minus Dill,köttgryta och lakritsrot. Den höga alkoholen känns inte alls. Ett kanonvin! (92+)
IMG_0087.JPG
 
Toppen