Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oscaro

Medlem
Några kortare noter från en vinkväll med @JakobZ
Pomerolen överraskade positivt, men wotn blev ändå Chambolle-Musigny för mig, fantastiskt vin som bara växte under kvällen och har många år kvar till topp.
Domaine de la Touraize Arbois les mouline 2017
E03510E1-6E6D-4977-9F21-D22013596C87.jpeg

Doft: frisk blommig ton med citrus, grönt äpple, persika.

Rund fyllig smak, bekväm syra som ligger fint i munnen. Även här persika, citrus och mogna äpplen. Mineraler och jord.


Domaine Cottin Labouré Roi Chambolle-Musigny 1990
6E7294C2-8051-40DA-84BA-D3EE50C7F54F.jpeg

Initialt stängd doft, lite röda bär, svaga ektoner. Efter lite tid kommer svaga tobakstoner, rökiga noter och mer frukt.

I munnen: pang! Wow stor syra och tanniner omöjligt att gissa att det här är 30 år gammalt. Kraftiga röda bär, jordgubbar, kvistar, fortfarande en del florala toner och

Har som tur är flaskor kvar av den här och jag kan bara konstatera att peaken inte kommit än så får försöka hålla på resterande flaskor även om det blir svårt för det är riktigt gott!


Pierre Henry Morel Châteauneuf-du-Pape 2010
BD0DEED8-FFEB-4646-BA80-1116CF6403EC.jpeg

Kraftig doft av röda bär, ek, jord,

Överdådig smak av bär, tjock smak som påminner om sirap. Stram och en del tanniner kvar. Gott men behöver mer tid.


Château Bertinau St. Vincent Lalande de Pomerol 07
87228510-C8F8-41C8-B0E9-CE8618B5151A.jpeg

Fantastisk doft av stall, bär, tobak, peppar, varma plommon, väldigt eldig och skön

I smaken är det kraftigt och fortfarande relativt tanninstarkt men med en fin struktur. Stramt, fruktigt och väldigt gott! Tycker merloten uttrycker sig på ett bra sätt och det här blev kvällens överraskning!
 

Sebran

Medlem
IMG_1241.jpg


Blev en del vin igår med goda vänner. Har inga detaljerade noter, men Skurfberg imponerade stort på mig. Det här vinet kommer bli makalöst när syran är lite mer integrerad, har säkert ett långt liv framför sig. Tur att jag har en flaska till. Von Buhl Jesuitengarten GG 2012 ligger i ett riktigt fint drickfönster nu, en dröm av balans och komplexitet. Har idag näsan framför Skurfen, men sydafrikanen har potential att gå förbi.

Dr Loosens spätlese var god och helt mogen, men föredrar nog ändå Prüms 2010 spätlese från samma vingård.
 

The Wall

Medlem
Gilles Robin Crozes-Hermitage Albéric 2017

Funderade först på att öppna även Papillion 2018 och Saint Joseph 2015 men råkade behärska mig just ikväll.

Eftersom det är äta-utomhus-premiär får Gabriel StandArt gå en match mot Zalto Bourgogne.

Direkt från flaskan och ner i Zalto Bourgogne; lite björnbär, men däremot lite blåbärspaj (utan vaniljsås), ingen överdriven rökt Nasse, däremot lite bränt - eller snarare svett - eneträ. Nykrossad vitpeppar? Inte direkt överdrivet mycket, närmare inte alls faktiskt. I munnen strävt och ganska eldigt (”vad är det här? 14%?” Hustrun; ”korrekt”), viss beska, bra smak men känns inte helt i balans utan kan behöva lite utveckling i något år, eller decennium, till.


I StandArt; samma doftpalett som i Z Bou, men tätare och tydligare doft än i Zalto Bourgogne (jag skulle tagit Zalto Bx inser jag, men en del norra Rhônare passar bättre i Bou-kupa). Här kommer det även fram lite nymald (till skillnad från Zalto där den känns krosssad) vitpeppar i bakgrunden. Hittar även ett uns paprikastjälk märkligt nog. Doftmässigt är Gabriel att föredra.

I munnen, samma här; mer koncentrerat än i Zalto Bou, strävheten och beskan framträder lite tydligare men eldigheten känns inte lika påtaglig direkt, men däremot dyker eldigheten upp senare i eftersmaken.

Har vi någon slutsats? Japp, Gabriel StandArt begick funktionspremiär (utomhus-glas hos oss) med bravur. Zalto Bx hade varit bättre än Zalto Bou. Vad åt vi? Bambi på varmt galler och lite annat.
707B3CFB-4CA0-4568-A7DA-4B87E9AAEAF1.jpeg
 
Last edited:

Mina Vinare

Medlem
Tillbaks till mer traditionell mat i hemmet så blev det en söndag med spanskinspirerad mat.

2015 Hudson Vineyards, Carneros ”Chardonnay” har en gyllengul färg. Doften är först knuten och när den öppnar upp, så är den ganska mycket typisk Kalifornien med popcorn, rostade fat, smör och nötter. Lite gräddig doft med citrus, lime och lemmon curd. Floral ton med lite gummi på slutet.

Smaken är ren och frisk med lime, citrus, äpple och päron. Klassisk med krämigt – gräddigt avslut och växande elegans med örter och viss beska med tiden. Karamellig samt god och blir mer burgundisk på slutet (95p).

En favorit jag följt i många år och en gång i tiden ett av de mer prisvärda chardonnayvinerna från Kalifornien. Tyvärr har priset rusat iväg betydligt senaste åren. När också ”storheter” som Kongsgaard, Aubert och Kistler bland många köper druvor härifrån så blir det väl säljarens marknad i längden.

2010 Bodegas El Nido, Jumilla ”Clio” har en mörk, djup purpurröd färg. Doften är mycket stor med mörk frukt som blåbär och björnbär. Vanilj, espresso, choklad och rostade fat. Kokos, mentol, kola och hallon.

Smaken är balanserad med fin syra samt frukt och sammetslena tanniner. Kirsch, jordgubbar, vanilj och ljus choklad. Gräddkola och mentol med örtighet på slutet. Allt är integrerat och gott (94p).

Skall man vara kritisk så är det här ganska mycket saftkok. Samtidigt så är det så grymt gott och inställsamt att åtminstone jag har svårt att inte gilla det. Säkert en vattendelare men jag har följt producenten sen årgång 2006 och varenda butelj har levererat. Det behöver inte vara svårare än såhär.

Hudson Clio.jpg
 

LeChat

Medlem
2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1:er cru Lavaux Saint-Jacques

Visa bifogad bild 19787
Eftersom min Cab Franc-snuva slår till direkt bara man hör @LeChat @buteljen @Skaggs mfl prata om o-ortodoxa Italienare så får man leta upp något annat... Och - ”Alla andra dricker ju Esmonin” ikväll så det fick bli det här också.

Noll förberedelser så direkt från kork till första glas.

Noterna från ca fyra timmar efter kork, utan dekantering och utan karaffering - med kork i kylen.

Doften kraftfull - bland bären mest klassiska svenska vanliga körsbär med en hint av lingon. Bakom det något nötigt, lättrökt panchetta och lite granbarr.

Smaken:
Går mer åt lite hårdare körsbär med kärnor än lingon, jordgubb etc.

Känns grov och kraftfull (såklart), snarare än elegant. Rundar av finare ju fler timmar som går. Dracks först till renskavsgryta men sen även till specialimporterade gröna oliver från södra Italien.

Funkade utmärkt till båda.

Naturligtvis är sista glaset bäst. Och det är bra! Jag skriver 92. Och att man ska vänta fem år till med 13 1er cru från Esmonin.
Drack 2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques för ca två år sedan och blev mycket imponerad. Men drack därefter ett par flaskor till från både Lavaux och Estournelles som var riktigt, riktigt dåliga. Och det kändes inte som att de skulle fixa det med mer tid heller. Tror att båda var från 2014 men lite osäker. Så jag vet inte vad jag ska tycka om Frederic Esmonin. Synd, han har ju så stilrena etiketter:D
 

Trydebull

Medlem
Drack 2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques för ca två år sedan och blev mycket imponerad. Men drack därefter ett par flaskor till från både Lavaux och Estournelles som var riktigt, riktigt dåliga. Och det kändes inte som att de skulle fixa det med mer tid heller. Tror att båda var från 2014 men lite osäker. Så jag vet inte vad jag ska tycka om Frederic Esmonin. Synd, han har ju så stilrena etiketter:D

Ja, jag som halvtidstjänstgörande etikettsdrickare vet hur jobbigt ”bra” etiketter kan vara;)

Men jag håller med - han har känsla för typsnitt och utformning!

Vinet - om det var 2014 är jag inte alls förvånad! Jag tycker generellt att det är en än sämre årgång än de flesta och har inte druckit någon röd 14 som varit bättre än, eller ens på snittet för någon europeisk producent...

Om det var 13 och ett-två år år sedan så kan jag tänka mig de var mindre på väg från var min flaska befann sig igår. Han är inte lika elegant i flaskan som utanpå flaskan och de behöver tid. Tunnel eller ej så var mina första glas i går inte heller någon balans alls...
 

buteljen

Medlem
Drack 2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques för ca två år sedan och blev mycket imponerad. Men drack därefter ett par flaskor till från både Lavaux och Estournelles som var riktigt, riktigt dåliga. Och det kändes inte som att de skulle fixa det med mer tid heller. Tror att båda var från 2014 men lite osäker. Så jag vet inte vad jag ska tycka om Frederic Esmonin. Synd, han har ju så stilrena etiketter:D
Har samma erfarenhet. Hade med 2014 Esmonin Lavaux o Estournelles i en Pinot provning för två år sedan och de hade inte en chans mot motståndet. Tunna, snipiga, syra som sticker iväg. Men de var ju rätt unga då så de jag har kvar får ligga ytterligare ett antal år (misstänker dock som du att obalansen inte kommer att fixas till).
32896D4D-2FAF-465F-B687-A24727431E76.jpeg
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Drack 2013 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Estournelles-St.-Jacques för ca två år sedan och blev mycket imponerad. Men drack därefter ett par flaskor till från både Lavaux och Estournelles som var riktigt, riktigt dåliga. Och det kändes inte som att de skulle fixa det med mer tid heller. Tror att båda var från 2014 men lite osäker. Så jag vet inte vad jag ska tycka om Frederic Esmonin. Synd, han har ju så stilrena etiketter:D
Jag har exakt samma erfarenhet. 2011orna var illgröna (provade när de kom, köpte inte), 2012 var jättebra, likaså 2013 men inte 2014. Sen förlorade jag intresset. Känns väldigt ojämn vinmakning men vinerna släpps extremt unga och de ligger kort tid på fat. Såg att jag betalade 377 kr för 2012 Estournelles St Jacques och Lavaux St Jacques, då kändes det rimligt, 2018 nästan det dubbla känns något mindre intressant.
 

Trydebull

Medlem
Hade med 2014 Esmonin Lavaux o Estournelles i en Pinot provning för två år sedan och de hade inte en chans mot motståndet. Visa bifogad bild 19799
Kul uppställning! Men halvknepig årgång lite varstans tycker jag. Av de jag testat från SA och Australien från 14 tycker jag inte heller att de går att jämföra med de mest intressanta åren från samma producenter! Sen är ju fortfarande "sämst i klassen", "sämst i klassen" och jag tror också att jag hade haft ett antal av de andra före Esmonin även de år han lyckas bättre...

Känns väldigt ojämn vinmakning
Det kan jag oavsett årgångar absolut också hålla med om. För mig är det absolut inte en av favoritproducenterna.
Men när han lyckas, och man hittar rätt drickfönster, då är han absolut bra.

Såg att jag betalade 377 kr för 2012 Estournelles St Jacques och Lavaux St Jacques, då kändes det rimligt, 2018 nästan det dubbla känns något mindre intressant.
Det är iofs ett "problem" som gäller för de flesta Bgn...
 

Silex

Medlem
Har samma erfarenhet. Hade med 2014 Esmonin Lavaux o Estournelles i en Pinot provning för två år sedan och de hade inte en chans mot motståndet. Tunna, snipiga, syra som sticker iväg. Men de var ju rätt unga då så de jag har kvar får ligga ytterligare ett antal år (misstänker dock som du att obalansen inte kommer att fixas till). Visa bifogad bild 19799
Kul provning! Vilka viner blev vinnare i den uppställningen?
 

Mina Vinare

Medlem
Absolut ett riktigt bra vin!

Har du druckit 2010 El Nido också? De är ju svåra att få tag på varje årgång och jag har en ynka flaska 2010 men vet inte riktigt om den är klar...?

Jag har faktiskt druckit just 2010 El Nido vid tre tillfällen men aldrig någon annan årgång. Minns den som väldigt lik Clio men bara mer och större i allt. Inte nödvändigtvis bättre eller godare. Hittade en notering från september förra året och den är väldigt lik Clion. Möjligen att den upplevdes ha mer torkad frukt, värme och eldighet i smaken. Svårt att råda om du skall prova nu eller spara. Den håller säkert länge till men vet inte om den utvecklas så värst mycket. Ett koncentrerat vin är det definitivt.
 

Mina Vinare

Medlem
Intressant och trevlig läsning. Undrar om dina iakttagelser om Cristia även gäller andra 2009. Inte för att det finns så många i källaren, så kan nog vara läge korkdragning av någon.

Tack för det. Du kan nog dricka de flesta 2009or med gott samvete nu. Tror inte det är en årgång som vinner på så mycket längre lagring även om de håller i många år till. Det finns säkert några toppviner som mår bra av något/några år till men generellt inte. Det är nog en av de mest tillgängliga årgångarna de senaste 15åren. Jag har i allmänhet själv druckit mina 2009or före 2005, 2007 och 2010. Drack dock nyligen en 2009 Pure som faktiskt hade en del tanniner och var lite knuten men absolut god.
 
Tack för det. Du kan nog dricka de flesta 2009or med gott samvete nu. Tror inte det är en årgång som vinner på så mycket längre lagring även om de håller i många år till. Det finns säkert några toppviner som mår bra av något/några år till men generellt inte. Det är nog en av de mest tillgängliga årgångarna de senaste 15åren. Jag har i allmänhet själv druckit mina 2009or före 2005, 2007 och 2010. Drack dock nyligen en 2009 Pure som faktiskt hade en del tanniner och var lite knuten men absolut god.
Tack för den infon. Då får det bli någon 09:a vid väl valt tillfälle.
 

Håkan

Medlem
Jag har faktiskt druckit just 2010 El Nido vid tre tillfällen men aldrig någon annan årgång. Minns den som väldigt lik Clio men bara mer och större i allt. Inte nödvändigtvis bättre eller godare. Hittade en notering från september förra året och den är väldigt lik Clion. Möjligen att den upplevdes ha mer torkad frukt, värme och eldighet i smaken. Svårt att råda om du skall prova nu eller spara. Den håller säkert länge till men vet inte om den utvecklas så värst mycket. Ett koncentrerat vin är det definitivt.
Känns det skillnad i struktur mellan el Nido och Clio, de är ju något olika i druvsammansättning med Clio mer Mourvedretung och el Nido mer Grenachetung? Har bara druckit Clio en gång i en Mourvedreprovning och den var helt klart rätt olik Bandol :)
 

Mina Vinare

Medlem
Känns det skillnad i struktur mellan el Nido och Clio, de är ju något olika i druvsammansättning med Clio mer Mourvedretung och el Nido mer Grenachetung? Har bara druckit Clio en gång i en Mourvedreprovning och den var helt klart rätt olik Bandol :)

Clio är ca: 70% Mourvedre och 30% Cabernet Sauvignon medans El Nido är det omvända – vill säga 70% Cabernet Sauvignon och 30% Mourvedre. Det gör nog att El Nido får mer struktur men samtidigt tycker jag att åtminstone i 2010:an, blir det nästan lite för mycket av allt. Kanske ändrar sig med ytterligare några år på rygg.

Håller med om att det är olikt Bandol men tror nog det gäller mer generellt för Monastrell/Mourvedre från Jumilla än producenten. Tycker nästan alltid Mourvedre i Jumilla är ganska fruktig och syltig utan den stramhet som finns i Bandol.
 

Håkan

Medlem
Clio är ca: 70% Mourvedre och 30% Cabernet Sauvignon medans El Nido är det omvända – vill säga 70% Cabernet Sauvignon och 30% Mourvedre. Det gör nog att El Nido får mer struktur men samtidigt tycker jag att åtminstone i 2010:an, blir det nästan lite för mycket av allt. Kanske ändrar sig med ytterligare några år på rygg.

Håller med om att det är olikt Bandol men tror nog det gäller mer generellt för Monastrell/Mourvedre från Jumilla än producenten. Tycker nästan alltid Mourvedre i Jumilla är ganska fruktig och syltig utan den stramhet som finns i Bandol.
Var fick jag Grenache ifrån? Sorry. Tack för svaret. Håller med om att Mourvedre är något av en kameleont, även Mataro och CdP med mycket Mourvedre (har provat nån med 100% minns ej namnet) brukar vara mer fruktdrivet. Är det klimatet eller vinmakningen som gör Bandol så strama?
 

buteljen

Medlem
Kul provning! Vilka viner blev vinnare i den uppställningen?[/
Har inga noter online och är på landet men det var någon av Domaine de La Cotes viner som vann. By Farr vinerna stack ut enormt, kom jag ihåg att jag tyckte, med sin rotfruktsarom. De tyska ståtliga vinerna från Dr Heger var väldigt slutna men man kände verkligen att det fanns mycket som låg o väntade på att få komma fram. Någon tyckte de kändes "bordeauxiga" (mycket ek). Esmonin var som sagt väldigt snipiga och kändes inte alls speciellt roliga i sammanhanget. Felton presterade bra, men D de la C vann ändå till slut.

Varför finns det inte mer tyska högklassiska spätburgunders på släppen? Är de så svåra att få tag på? (jo jag vet att man kan köpa på fler ställen än systemet)
 
Last edited:
Toppen