Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Det här är ett både kul och intressant område. Vet ju från tidigare inlägg att du är väldigt hängiven det här med glas. Däremot såg jag helt ärligt inte ditt inlägg igår, utan först idag, gällande din Bordeaux-utvärdering. Rena slumpen att jag testade olika glas igår.

Hursomhelst så är jag nog lite avogt inställd till Zaltos Bourgogneglas då jag aldrig haft någon större upplevelse av det. Det gör att jag sällan tar fram det nuförtiden men kanske borde jag ändra på det och testa det lite mer frekvent.

Universalglaset är jag däremot helt såld på. Använder det i princip till allt vitt, rosé och mousserande (inkl. Champagne). Tycker det är helt fenomenalt till att både framhäva men också balansera syra i vinet. Ta en kraftig och ekad Chardonnay som kan kännas lite tung och platt så blir det betydligt mer syradrivet och friskare i universalglaset.

Likaså en rejält ung och syrastinn Riesling blir bra mycket mer balanserad i universalglaset. Mousserande fungerar också fint dock med risken att moussen försvinner lite fortare än i ett mindre och smalare glas.

Använder i princip aldrig det till rött vin eftersom jag tycker det finns bättre glas. Har sporadiskt provat det med lite mer alkoholstinna och fruktdrivna viner typ Zinfandel och Grenache vilket funkat fint och gjort dem mer slanka och friska. Men här finns det ett bättre glas som jag tycker gör enorm skillnad istället för det mer traditionella Vinum Syrah. Det är Riedels Vinum Extreme – Syrah (art.nr 4444/30) som är klockrent till speciellt åldrade och lite frukttunga Châteauneuf-du-Pape viner. Dämpar den torkade frukten och ger mer syra samt tonar ner alkoholen.

Nu har jag en äldre variant som jag tror att Riedel inte längre tillverkar utan har ersatt det med ett glas som är i det närmast likadant men något bredare och större volym. Heter liknande vilket är förvirrande men har ett annat artikelnummer (4441/32). Det glaset har jag aldrig provat men kan tänka mig att det funkar på liknande vis.

Lägger med en bild på Zalto universalglaset och Riedels Vinum Extreme Syrah för den intresserade.

Visa bifogad bild 20638

Vi får testa vidare!
GV brukar funka bra i Universal för oss, de för fåtal gånger som vi dricker GV. Det ska tydligen gå bra med riesling i Bourgogne-kupan som jag vill minnas att någon här på forumet hade testat.

Det märkliga är att en del Crozes blir bättre i Zalto Bourgogne än i Vinum Syrah och vice versa. Däremot brukar södra Rhône oftare bli lite bättre i Zalto Bourgogne än i Vinum Syrah. För vår del, kanske ska tilläggas i båda fallen.

Det är bara att testa sig vidare, skam den som ger sig. :)

Hustrun till mig: "Kan du inte bara korka upp, hälla upp och dricka upp?"
Jag: "Det är ju det jag gör, men möjligen något fåtal fler gånger och aningen noggrannare än den genomsnittlige brukaren. Kanske...?"
Hustrun: "Nej."
 

The Wall

Medlem
Menade vitt i den prisklassen.
Kanske inte nyvaken, men den enda producent som jag med min begränsade erfarenhet kommer på är något från Lurton, typ Ch Couhins-Lurton blanc eller Ch de Rochemorin blanc. Sauv blanc i båda om man vill dels vill hitta något på sovjetbolaget och dels slippa bli rånad. Det senare är lättare än det första visar det sig; det finns ingen vit Bx som kostar mer än 259 kr i skrivande stund. Måste vara strykande åtgång så fort den vita Bx-floden väller in på sovjetbolaget. Eller så kanske sovjetbolaget helt enkelt vill hjälpa svenska folket att istället dricka vit Viña Maipo på box.:confused:
 

buteljen

Medlem
Har aldrig druckit Sine Qua Non tidigare, men igår dök rätt tillfälle upp att öppna en flaska när “rätt” vänner kom över på middag :).

2017 Sine Qua Non Grenache The Gorgeous Victim

Blåröd färg
Stor, magnifik doft av mogna mörka körsbär, björnbär, viol, lakrits, peppar, örtkryddor, kakao och lite rökiga toner. Imponerande komplexitet.
I smaken känns frukten oerhört tät och mättad. Stor, svulstig kropp med fina tanniner som ger lite grepp. Väldigt lång finish där jag efter ett tag känner lite alkoholhetta.

Igår var jag oerhört exalterad över vinet (hade iofs avverkat några pavor innan :rolleyes: och det dracks ju även till maten som påverkar upplevelsen). Sparade en slatt och är väl något mer sansad idag - vinet känns en smula “bråkigt” och jag förnimmer alkoholen mer i avslutet. Det vinner naturligtvis på mer tid, men tycker absolut det ger en superb upplevelse redan nu som ungt. Fascinerande koncentration, komplexitet och aromatik. Yey - bra sätt att starta upp fredagskvällen ❤️
Edit: glömde skriva att jag dubbeldekanterade 9 timmar innan

6D353985-C10E-45AA-ABFD-1060AF6A8D46.jpeg
 
Last edited:

john b

Medlem
20200821_173511.jpg


Keller westhofen riesling auslese coravinad

Behöver görs plats i skåpen. Sugen på tyskt och sött som matlagningsvin. Notera vardagsrealism med falukorv i pannan som kontrast till alla prettorätter i idag lagar vi tråden.

Första av dessa för mig.

Intensiv doft, av torrare karaktär än förväntat. Dominerat av mango, grapeskal och kanske lite prästkrage. Typ midsommarbukett. Med mycket pollen i. Fyllig
Smaken helt annan än de standardkabinetter som halsades ffa förra sommaren. Finns en honungsfyllig sötna ihop med tropiska frukter och syra jag inte riktigt kan sätta fingret på. Apelsin och gummi kanske. Inga mogna diesel och skiffermineraltoner här ännu. Väldigt gott ändå. Klasskillnad jmf med kabinetterna för halva priset och dubbla storleken.

Bra nu och bra framöver
 

The Wall

Medlem
Har aldrig druckit Sine Qua Non tidigare, men igår dök rätt tillfälle upp att öppna en flaska när “rätt” vänner kom över på middag :).

2017 Sine Qua Non Grenache The Gorgeous Victim

Blåröd färg
Stor, magnifik doft av mogna mörka körsbär, björnbär, viol, lakrits, peppar, örtkryddor, kakao och lite rökiga toner. Imponerande komplexitet.
I smaken känns frukten oerhört tät och mättad. Stor, svulstig kropp med fina tanniner som ger lite grepp. Väldigt lång finish där jag efter ett tag känner lite alkoholhetta.

Igår var jag oerhört exalterad över vinet (hade iofs avverkat några pavor innan :rolleyes: och det dracks ju även till maten som påverkar upplevelsen). Sparade en slatt och är väl något mer sansad idag - vinet känns en smula “bråkigt” och jag förnimmer alkoholen mer i avslutet. Det vinner naturligtvis på mer tid, men tycker absolut det ger en superb upplevelse redan nu som ungt. Fascinerande koncentration, komplexitet och aromatik. Yey - bra sätt att starta upp fredagskvällen ❤️

Visa bifogad bild 20642
Hmm, ni kanske skulle ha inlett med SQN, fortsatt med Tio Pepe och skippat Clos Cibonne ;)
 
M

Mouton

Inte ofta jag postar här nu mera.

Col D'Orcia -15.
image.jpeg

Trots vissa lovord (Barolista) håller jag inte med.
Burgundisk så det förslår, både i doft och smak.. Jordgubbar, lavendel.
Ingens ek att tala om, ett rätt så slappt mellan register.. En evighet från -10.
88p just för dom Burgundiska inslagen.. En evighet från den ursprungstypiska -10. Den äger sina -92P


 
M

Mouton

Inte ofta jag postar här nu mera.

Col D'Orcia -15.
Visa bifogad bild 20646

Trots vissa lovord (Barolista) håller jag inte med.
Burgundisk så det förslår, både i doft och smak.. Jordgubbar, lavendel.
Ingens ek att tala om, ett rätt så slappt mellan register.. En evighet från -10.
88p just för dom Burgundiska inslagen.. En evighet från den ursprungstypiska -10. Den äger sina -92P
Så om ni backar upp lastbilen, som Barolista föreslår. Kommer jag inte konkurrera.....

 

The Wall

Medlem
Inte ofta jag postar här nu mera.

Col D'Orcia -15.
Visa bifogad bild 20646

Trots vissa lovord (Barolista) håller jag inte med.
Burgundisk så det förslår, både i doft och smak.. Jordgubbar, lavendel.
Ingens ek att tala om, ett rätt så slappt mellan register.. En evighet från -10.
88p just för dom Burgundiska inslagen.. En evighet från den ursprungstypiska -10. Den äger sina -92P

Brunello har blivit lite som Bourgogne för min del; vissa saker är underbara, andra...inte fullt så underbara och vissa funkar bara med mat och inget annat. Ibland känns det som att Casanova di Neri är den enda riktigt pålitliga producenten.
 
M

Mouton

Brunello har blivit lite som Bourgogne för min del; vissa saker är underbara, andra...inte fullt så underbara och vissa funkar bara med mat och inget annat. Ibland känns det som att Casanova di Neri är den enda riktigt pålitliga producenten.
håller med om omvandlingen.. Men knappast nödvändig. Vill jag ha en Bourgogne köper jag en. När jag köper en Bdm vill jag ha det
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Drack ett jätte bra vin från New Zealand tidigare idag, PN till trots... Men sedan öppnade jag en av mina föräldrars viner från tidigt 80 tal.. ett vin gjort på svarta vinbär... undrar om någon provat Ngt som liknar detta? Ca 40 år i flaska... från Sverige ... sött, smakar som en bra port men ändå inte... helt otroligt att det överlevt... knappt i Drickfönster, helt otroligt bra... har en kvar
 
Last edited:

LeChat

Medlem
484226FA-E336-4D42-B4AB-0DF920A69AE9.jpeg

1996 Château Lafon-Rochet &
2005 Château Phélan Ségur


Igår blev det varma mackor och en 1996 Lafon-Rochet.
Smaken är helt mogen och kommer nog bara utvecklas till det sämre med ytterligare lagring. Men tanninerna kan fortfarande uppfattas som lite tuffa vilket blir ett problem när nu frukten gjort sitt. Jag hade inte ont av det och tyckte den var riktigt god, men frun tyckte den var lite sträv.
Sista flaskan, bra så.

Ikväll blir det oxfile och 2005 Phélan Ségur.
Inte lika utvecklad smak som LR men kanske något dämpade syror och tanniner. Den här är nog mer eller mindre framme vid toppen. Så bör nog drickas inom de närmsta åren. Smaskig frukt, ganska tät med läckra fattoner.

Även om LR var bra den med, så drar nog PS ändå det längsta strået tycker jag.
 

buteljen

Medlem
AD3B23D3-116E-4DA8-9956-6EE12848275A.jpeg
894C8CED-4230-408A-B56C-0448190B190B.jpeg

2016 Weingut Heymann-Löwenstein Winninger Uhlen Riesling "L" Laubach

Härlig riesling I kraftigare stil från Terassenmosel i Winningen där Heymann-Löwenstein har sin bas. Vingårdslägena är vidunderligt branta här. Stort terroirfokus och senare skörd för mogna druvor gör att det är en annan kraftigare stil än vad man är van vid.

Vinet är gyllengult i färgen
Stor intensiv doft av generös mogen gul frukt, grillad citron, mineral, kryddor, rök, viss not av petroleum
I munnen koncentrerat, kraftfullt, stort. Power. Det känns inte helt supertorrt, men syran balanserar allt fantastiskt fint. Passade fint till en Cajun Salmon. Lång finish.
Riktigt bra!

Vinet kommer från vingården Winninger Uhlen som sedan 2018 fått PDO status för tre olika sektioner. Intressant!
http://www.moselfinewines.com/winninger-uhlen-sectors-recognized-as-gu.php
 

The Wall

Medlem
C597069C-71B7-450F-AA9E-4B0FFD8AB182.jpeg
2005 Stoneleigh PInot Noir

2 timmar i karaff

StandArt; kryddig och bra doft av mogen PN från nya världen lite pepprig doft, bådar gott.

I munnen lite eldigare än väntat, kroppen har tappat lite spänst men är ändå rätt ok. 14% alkohol var otippat och mot den bakgrunden håller vinet ihop helt ok. Eftersmaken bjuder på lite bränd och trampad jord, inte alls dumt faktiskt.

Orrefors Difference Mature; ok, glaset ser faktiskt rätt coolt ut och ger lite 60-tals ”future-vibbar”. Resten av glaset kommer att avhandlas separat, nu är det vinet som är i fokus.

Alkoholen känns klart mer än kroppen, visst finns det kryddighet men det känns mer som metainfo från förra glaset.

I munnen eldigare än StandArt och mindre smak. Hm, inte bästa glaset för vinet.

Zalto Bourgogne; hej alla dofter! Alla dofter som finns i StandArt kommer fram tydligt, plus eldigheten. Intressant kombination.

I munnen klart godkänd smak, dofterna kommer igen med en liten krydda av beska och eldighet.

Slutsats; StandArt är bra, Zalto Bourgogne är lysande och Difference Mature är...i en lägre division. Ah we’ll, med två olika Riedel på ingång är det svårt att bli upprörd över det svenska haveriet. Det kommer fler viner. Vid närmare eftertanke borde Sophienwald i någon Bourgogne-form få en chans framöver.
 

The Wall

Medlem
2018 Macon Milly-Lamartine ”Clos du Four”, Domaine Cordier

En timme i karaff.

Innan middagen tyckte jag att jag hade gjort mig förtjänt av lite comfort drinking, helst utan att bli ruinerad. En vit Bourgogne var planen och Leflaives Les Sétilles brukar få rycka in med kort varsel emellanåt. Nu var det dags för lite omväxling och valet föll på en juli-lanserad Bourgogne i samma prishärad. Dessutom hade Orrefors Difference Mature dykt upp och jag var nyfiken på hur det glaset skulle bete sig. Som vanligt fick några vanliga glas utgöra referenspunkter.

StandArt; tät, lite knuten, aning vaniljglass, lite krutrök som är mycket diskret.

I munnen: lite eldig, lite nytuggad vaniljglass i strut i eftersmaken, inte så imponerande.

Orrefors Difference Mature: det går att sniffa mycket men det händer liksom ingenting i näsan direkt.

Munnen: tämligen intetsägande, ok lite eldighet men...nä.

Zalto Bourgogne; harmonisk doft, lite smörkola men mycket diskret, lite avfyrat knallpulver, lite citrus, lite saltstänkt tång (kvar från i förrgår?). Och färsk aprikos?! I munnen bra syra, saliven kommer som på beställning ungefär som när jag tänker på att bita i en rå citron. Faktiskt lite eldighet och märkligt nog en känsla av tanniner (?!?). Nåväl, mild eftersmak, typ ung Bourgogne, vilket är just vad som finns i glaset.

Jaha, Zalto Bourgogne var som väntat mycket bra, eller mer korrekt; vinet passade ypperligt i Zalto Bourgogne. I StandArt blev känslan mer ”ett glas vitt” utan särskild avsändare. Orrefors Difference Mature? Få se nu, finns det en retursedel...? Nåja, Mature ska få några chanser till. Mina intryck av glaset i sig dyker så småningom upp i vinglas-tråden.
74909690-6E7D-4B66-9927-AC512DE2FABB.jpeg
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 20657 2005 Stoneleigh PInot Noir
2 timmar i karaff

StandArt; kryddig och bra doft av mogen PN från nya världen lite pepprig doft, bådar gott.

I munnen lite eldigare än väntat, kroppen har tappat lite spänst men är ändå rätt ok. 14% alkohol var otippat och mot den bakgrunden håller vinet ihop helt ok. Eftersmaken bjuder på lite bränd och trampad jord, inte alls dumt faktiskt.

Orrefors Difference Mature; ok, glaset ser faktiskt rätt coolt ut och ger lite 60-tals ”future-vibbar”. Resten av glaset kommer att avhandlas separat, nu är det vinet som är i fokus.

Alkoholen känns klart mer än kroppen, visst finns det kryddighet men det känns mer som metainfo från förra glaset.

I munnen eldigare än StandArt och mindre smak. Hm, inte bästa glaset för vinet.

Zalto Bourgogne; hej alla dofter! Alla dofter som finns i StandArt kommer fram tydligt, plus eldigheten. Intressant kombination.

I munnen klart godkänd smak, dofterna kommer igen med en liten krydda av beska och eldighet.

Slutsats; StandArt är bra, Zalto Bourgogne är lysande och Difference Mature är...i en lägre division. Ah we’ll, med två olika Riedel på ingång är det svårt att bli upprörd över det svenska haveriet. Det kommer fler viner. Vid närmare eftertanke borde Sophienwald i någon Bourgogne-form få en chans framöver.
Återbesök innan kvällens middag; toner av dill dyker upp i både doft och smak. Fanns de även igår månntro men väl dolda? Omedvetet bra val till färskpärerna med dill igår verkar det som. En slump?
 

lukastollig

Pudelfantast
Rapport från senaste veckorna. Några riktigt fina flaskor och någon lätt besvikelse.

2014 Domaine Francois et Antoine Jobard Bourgogne Blanc
2014 continues to impress. Everything so far has overachieved. This is no exception. Fantastic quality for a simple Bourgogne Blanc. No real signs of maturity, drinking wonderfully fresh. Stonefruit, white flowers, lemon, seashore. Not the most complex but neigh perfect balance. Very nice! 91 pts

2017 Brewer-Clifton Chardonnay Sta. Rita Hills
Perfumed nose of tropical fruit, wet wool and green herbs. On the palate a bit less fruit, medium+ acids and a distinctly herbal character. Slightly bitter and gets more so towards the finish. Also again that feeling of wet wool.

Nah, not bad per se but not my cup. To bitter and lacking a bit of freshness. Will cellar the remaining 2 bottles and hope for the best. 87 pts


NV Bonnaire Variance
BdB. 80% 2008, 20% 2007 - Very fresh and racy. High acidity, lots of minerals. Imagine this would be perfect with oysters. Very good! 92 pts

2002 Pol Roger Champagne Brut Rosé
Red berries, fresh bread, lemon, peach. Still quite young. Drinking very well. 93 pts

1996 Louis Jadot Vosne-Romanée 1er Cru Les Petits Monts
This shows an intense, heady nose full of dark berries, sous bois, beef stock, asian spices and soy. Lots of depth and detail, just lovely to sniff, swirl and sniff again. On the palate more austere, but still rich. Dark feeling, with earthy minerals, lots of spice, paint, sandalwood and herbs. Still quite a lot of tannins left, and the trademark high acidity of the vintage. Very, very long finish with lingering berries, now light and sour - lingonberries - along warm spice and varnish.

Very good. A step up from last bottle. 94 pts


1978 Château Malescot St. Exupéry
From mag. Quite intense nose with cassis, tobacco, forest floor and brambles. On the palate somewhat thin, at least on the mid palate, but still alive with black-, lingon- and rowanberries. Hints of black pepper, paint, tobacco, breadspice and beef stock. Not much tannin to speak of, medium+ acidity.

A good bottle, showing its age but still drinking quite well. Would have been better ten years ago though. 91 pts.


2010 Domaine Dublère Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Chaumées
Golden. Just hints of ox but not too much. A bit muted on the nose initially but opens up some, displaying hints of dried apricot, nuts, white flowers and some herbs. On the palate still quite zippy acids and intense minerality. The fruit is not big but its there with lemon, apricot, pear and orangezest. Also basil and oregano. Medium+ lenght.

While this was quite nice it did lack just a bit of freshness and fruit. Suspect very slight premox. 90 pts.
 
Toppen