Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
2018 Domaine Brana Herri Mina

Jahapp, halva priset på såväl butiksihoprörd Skagen-röra och bergtunga på ”ät snart-hyllan” på Maxi. Bara att köpa och titta efter vilket vin som finns kylt. Se där, det av @buteljen rekommenderade vinet med de vanliga druvorna gros manseng, petit corbu och petit manseng. Ho hum. Och vilket glas? Vi testar att hälla direkt från flaskan ner i Zalto Bourgogne och Zalto Riesling. Och Zalto Universal.

Bourgogne; jag säger vindruvskärnor och ett uns av våt halm i doften, möjligen lite vitpepparkorn (sort oklar). Skulle jag få det här blint skulle jag förmodligen vackla mellan grüner veltliner från Österrike och en Chablis 1er cru. Det kommer även lite kryddig/örtig doft som i all hast är lite svårplacerad. Även mineral och citrus dyker upp. Munnen; syror, syror och syror. Tänderna krullade nästan ihop sig, men det var på intet sätt negativt, bara lite oväntat. Det finns även en liten eldighet, vilket förklaras av 14%. Kanske går örtigheten igen, liksom lite rökighet och ett uns av vinbärsblad. Jaha, ingen aning var jag skulle placera det här vinet i en blindprovning, men det är fina grejer.

Riesling klart mer knuten doft med drag av lite svårplacerade översöta godistoner. Efter ett litet tag har näsan vant sig och doften övergår till lite behagligare med lite rökighet i tonen kombinerat med återhållsamma mineraler och en ensam nygnuggad citron i bakgrunden. I munnen, nästan lite pepparmynta (!??!) initialt i smaken, inte lika eldig som i Bourgogne, här dyker det upp lite gula krusbärstoner mot slutet av smaken och senare även i eftersmaken. Det kanske inte är så konstigt att det finns vinbärsbladstoner i den större kupan och krusbärstoner den smalare kupan; vinbär och krusbär tillhör samma släkte – vinbärssläktet, eller ripsar (Ribes på latin).

Universal (nä, vi kunde inte hålla oss); ok här är det mer åt GV-hållet i doften, mer harmoni än de båda andra glasen, lite som att det är ”best of” från de andra glasen karaktärsmässigt. Jo, lite örtighet, lite kryddighet, lite oljighet lite mineraler, lite rökighet, lite citrus. Japp, attraktivt. Munnen då? Fortfarande lite eldigt och ganska skarpa intryck, på intet sätt tokigt, men kanske lite oväntat, de två föregående glasen till trots.

Någon slutsats? Tja, väldigt intressant att vinet fungerade bra i olika kupor och upplevdes lite annorlunda i varje glas, utan att vi riskerade att förlora intresset. En del viner funkar inte i så pass olika glas, men det här gick ju faktiskt över förväntan bra i alla glas. Återbesök? En riktig lågoddsare. Till maten då? Smörstekt rostbröd med skagenröra; tja, ingen symfoni men inget haveri. Till stekta bergtungafiléer med kokt potatis och citronsås (grädde, crème fraiche, fiskbuljong, citronzest och citronsaft); jodå, helt ok, men jag tror nog att en vitvinssås eller emulsionsås, typ hollandaise, hade synkat bättre med vinet. Nu blev i och för sig såsen lite mäktig, men det är nog bäst att låta sträva rödviner hantera såser som baseras på grädde.

Visa bifogad bild 22135
"Massor av syra!" utropade spottkörtlarna. "Syra i massor!" kontrade tandhalsarna.
Visa bifogad bild 22136
Maxis egna Skagen-röra, inte så dum. Rostbrödet fick vi steka själva. Det gick bra.
Visa bifogad bild 22137
Fina fisken till fina priset trots suddiga bilden och lite kladdiga upplägget.
Kul att det levererade även för dig! Det var @Omar Khayyam som först skrev om vinet här och som gjorde att jag blev nyfiken. Jag gick på magkänsla o köpte en hel låda direkt. Efter att ha provat en flaska blev det ytterligare en låda. Så det här skulle iofs potentiellt kunna bli mitt komfortvin att återkomma till :D
 

Vingubben

Medlem
PN.jpg


Maurizio Garibaldi, Pinot Noir, 2018

Dricker sällan vin från Sydamerika och när det händer brukar det vara Malbec från Argentina. Senast jag drack något från Chile var när vi hade Coyam som månadens vin. Har jag druckit PN från Chile tidigare? Kommer faktiskt inte ihåg men hittar inget i CT så det var i så fall rätt många år sedan.

Motbjudande utseende, med en grumlighet som gränsade till nyponsoppa. Direkt ur flaskan kändes det rätt trött, men redan efter en halvtimma i glaset började det hända saker. Härlig doft med örter, nejlikor, körsbär, apelsin och tallbarr. Behaglig syra och en rätt komplex smakpalett. Väldigt druvtypiskt med hallon, örter och en hel del skog och och perfekta tanniner för att ge vinet en härlig balans. 92p. Inget vin för källaren men vill man ha något lättdrucket är det riktigt bra.
 

Magikern

Medlem
Prophet´s Rock Cuvée Aux Antipodes Pinot Noir 2017
Doft: Kokos och rök. Mycket nya världen Shiraz och kanske lite Sydafrika.
Attack: Rök, lite frukt och kaffe. Ungt och omöjligt att gissa att det är Pinot.
mellansmak: Samma smaker men mer tanniner. Inget som får mig att tro att det är inte är Shiraz mer än färgen. Rätt bra syra och rätt fylligt. Tycker även mig ana en del ek.
Eftersmak: Sträv och präglad av kaffe och tanniner.

Helt omöjligt att gissa druvan. 90 poäng idag pga. vinets ungdom. Visst kan det vara det strävaste Pinotvinet jag druckit.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
758B07F5-1E4B-47DB-9D81-09E42A80DBBD.jpeg

2015 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Första 2015 Brunellon som jag provar. Brunello har jag egentligen bara druckit på allvar de senaste åren så har inte så stor erfarenhet av årgångar långt tillbaka. Men att konstatera att 2015 känns som en stark årgång är inte svårt. Mumsig med lite yppig frukt, men slank och elegant. Inga aggressiva tanniner, syrorna behagligt avrundade, smaken är komplex och förvånansvärt sammansatt för att vara så pass ung. Lite mer tid kan den behöva men det är ett mycket balanserat vin!

Lite svårt att generalisera efter att ha provat en producent men har fått intryck från både FW och mer proffesionella bedömare att detta är en årgång som kan drickas relativt tidigt samtidigt som den är en klart lagringsduglig årgång. Men härligt med viner som går att njuta i närtid, tänker jag. Källarprojekt har man ju så det räcker.

Jag råkade klicka hem en låda till av denna på en auktion för ett par dagar sen, vilket egentligen var ganska klantigt. Hade missat att den går att beställa på SB för 399:-, så mitt flaskpris på 397:- var ju inget direkt brakfynd. Men om du inte köpt så rekommenderas den starkt.
 

Adamanko

Medlem
Sonen blindar tre viner för lite informellt vinnörderi. Det är tre Syrah från -15.
Paul Jaboulets, en producent jag brukar gilla, Les Jumelles som väl finns i fasta sortimentet.
Motor City Kitty från favvoproducenten Charles Smith.
Och helt okända, köpt på impuls, Koomilya av den australienska producenten S.C. Pannell.

Två av vinerna är fantastiska. Ett är sämre i min mening. Alla tre har oväntat mycket grönt i sig. Men två är oerhört välbalanserade och ger mycket njutning direkt från flaskan. Ett av dom är lite kraftigare och jag blir ganska fort säker på att det är MCK.

Det är fel.

Nummer ett är oerhört elegant, sånt där jag faller pladask för, och blir ganska fort min favorit. Jag kan inte tro att det är en Syrah. Jag är helt lyrisk. Det här känns just nu som världsklass och bland det bästa jag druckit. Finlemmat, subtilt men inte alls utan djup.

Nummer tre är en aning kraftigare. Och lite grönare. Men också sjukt balanserat. Njutning från första stund. Det här är också världsklass. En aning mer koncentration här. Och nu inser jag sakta att, även om jag verkligen gillat MCK innan, så är ettan och trean i en annan liga.

Det måste vara tvåan som är MCK. Och om det är så är jag lite besviken. Men det är kanske bara att det verkar sämre för att det hamnat i helt fel sällskap. Här har vi mycket mer Syrahtoner som jag förväntar mig. Charkuteributiken, lakrits, en klar pepprighet. Och... medan jag sitter här och sippar på trean så växer det fram.... Blyertstoner. Nu vet jag att detta är MCK. Och jag är inte besviken längre. Intressant att veta om det verkligen växte eller om det var det att jag fick bekräftat att det var ett vin av min favvoproducent som gjorde tricket. Och jo, på fråga så är detta MCK.

När jag går tillbaka till ettan igen så tänker jag att det inte kommer funka så bra efter MCK. Men jag har fel. Ettan klarar det med. Lakrits här med. En mellanösternkrydda som jag inte kan namnet på som jag aldrig känt i ett vin förr. Näsan är helt magisk!!!!! Bageri!! Inte ett industriellt utan ett litet familjebageri som är stolta över sina tusenåriga traditioner. Med härliga frön på bullarna! Alltså, gillar ni kraftviner köp inte detta. Men för oss andra - KÖP!!! Och hela tiden ligger det där gröna, cabfrankiga, i bakgrunden och fascinerar. Kittlar. Det är låååångt! Det är maaagiiiiiskt! Och eftersom jag inte provat nåt av dom andra så drar jag till med Koomilya bara av den anledningen att hade det är varit ett vin från fasta sortimentet så hade det väl talats mer om det...?

Det är rätt. Det här är Koomilya. Och det finns kvar på bolis. Jag hade planerat att prova Felton road i år men inser att jag skrotar dom planerna och köper tre av dessa istället.

Vid det här laget så cyklar jag alltså till Hansa och köper tre av dom sista Koomilya. Och är så glad över fyndet att jag väcker en hel del misshag hos bolispersonal. Man får inte vara för glad på bolis... :D

Till min oxbringa väljer jag iaf MCK som jag tror är det som vinner mest på mat. Det är en oerhört positiv upplevelse. Och nu börjar MCK hamna där jag brukar sätta den betygsmässig. Omkring 92. Och som jag sa innan.... det här är det sämre vinet....

Tvåan, som jag alltså förstår är Les Jumelles, börjar tappa allt mer mark mot ettan. Det är jättebra. Men Koomilya är magiskt. Men nog bättre än MCK även om jag börjar tvivla. Någonstans i kvällen gör jag ett misstag och blandar Les Jumelles och MCK och det är ingen dålig blandning. Och ett tag, i början av min vinkarriär, så trodde jag att Syrah inte var min druva. SÅÅÅÅ fel jag hade. Les Jumelles får 93-94.

Och det magiska vinet får mitt högsta betyg någonsin. 96-98. Eller 97 som jag skrev på CT. Årets vin redan i februari? Eller livets vin vid 54?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sonen blindar tre viner för lite informellt vinnörderi. Det är tre Syrah från -15.
Paul Jaboulets, en producent jag brukar gilla, Les Jumelles som väl finns i fasta sortimentet.
Motor City Kitty från favvoproducenten Charles Smith.
Och helt okända, köpt på impuls, Koomilya av den australienska producenten S.C. Pannell.

Två av vinerna är fantastiska. Ett är sämre i min mening. Alla tre har oväntat mycket grönt i sig. Men två är oerhört välbalanserade och ger mycket njutning direkt från flaskan. Ett av dom är lite kraftigare och jag blir ganska fort säker på att det är MCK.

Det är fel.

Nummer ett är oerhört elegant, sånt där jag faller pladask för, och blir ganska fort min favorit. Jag kan inte tro att det är en Syrah. Jag är helt lyrisk. Det här känns just nu som världsklass och bland det bästa jag druckit. Finlemmat, subtilt men inte alls utan djup.

Nummer tre är en aning kraftigare. Och lite grönare. Men också sjukt balanserat. Njutning från första stund. Det här är också världsklass. En aning mer koncentration här. Och nu inser jag sakta att, även om jag verkligen gillat MCK innan, så är ettan och trean i en annan liga.

Det måste vara tvåan som är MCK. Och om det är så är jag lite besviken. Men det är kanske bara att det verkar sämre för att det hamnat i helt fel sällskap. Här har vi mycket mer Syrahtoner som jag förväntar mig. Charkuteributiken, lakrits, en klar pepprighet. Och... medan jag sitter här och sippar på trean så växer det fram.... Blyertstoner. Nu vet jag att detta är MCK. Och jag är inte besviken längre. Intressant att veta om det verkligen växte eller om det var det att jag fick bekräftat att det var ett vin av min favvoproducent som gjorde tricket. Och jo, på fråga så är detta MCK.

När jag går tillbaka till ettan igen så tänker jag att det inte kommer funka så bra efter MCK. Men jag har fel. Ettan klarar det med. Lakrits här med. En mellanösternkrydda som jag inte kan namnet på som jag aldrig känt i ett vin förr. Näsan är helt magisk!!!!! Bageri!! Inte ett industriellt utan ett litet familjebageri som är stolta över sina tusenåriga traditioner. Med härliga frön på bullarna! Alltså, gillar ni kraftviner köp inte detta. Men för oss andra - KÖP!!! Och hela tiden ligger det där gröna, cabfrankiga, i bakgrunden och fascinerar. Kittlar. Det är låååångt! Det är maaagiiiiiskt! Och eftersom jag inte provat nåt av dom andra så drar jag till med Koomilya bara av den anledningen att hade det är varit ett vin från fasta sortimentet så hade det väl talats mer om det...?

Det är rätt. Det här är Koomilya. Och det finns kvar på bolis. Jag hade planerat att prova Felton road i år men inser att jag skrotar dom planerna och köper tre av dessa istället.

Vid det här laget så cyklar jag alltså till Hansa och köper tre av dom sista Koomilya. Och är så glad över fyndet att jag väcker en hel del misshag hos bolispersonal. Man får inte vara för glad på bolis... :D

Till min oxbringa väljer jag iaf MCK som jag tror är det som vinner mest på mat. Det är en oerhört positiv upplevelse. Och nu börjar MCK hamna där jag brukar sätta den betygsmässig. Omkring 92. Och som jag sa innan.... det här är det sämre vinet....

Tvåan, som jag alltså förstår är Les Jumelles, börjar tappa allt mer mark mot ettan. Det är jättebra. Men Koomilya är magiskt. Men nog bättre än MCK även om jag börjar tvivla. Någonstans i kvällen gör jag ett misstag och blandar Les Jumelles och MCK och det är ingen dålig blandning. Och ett tag, i början av min vinkarriär, så trodde jag att Syrah inte var min druva. SÅÅÅÅ fel jag hade. Les Jumelles får 93-94.

Och det magiska vinet får mitt högsta betyg någonsin. 96-98. Eller 97 som jag skrev på CT. Årets vin redan i februari? Eller livets vin vid 54?
Angående Koomilya, vilket vin skulle du jämföra det med? Glaetzer? Guigal? Har 2 st på mitt bolag.. och är mäkta sugen på att knipa dem efter dina ord här!
 

Adamanko

Medlem
Angående Koomilya, vilket vin skulle du jämföra det med? Glaetzer? Guigal? Har 2 st på mitt bolag.. och är mäkta sugen på att knipa dem efter dina ord här!
Inte smakat Glaetzer. Men den här superelegansen är nog nåt jag brukar känna vid, t ex, Santa Ducs bättre viner. Det kanske inte hjälper? Men det är nog min bästa association ikväll.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte smakat Glaetzer. Men den här superelegansen är nog nåt jag brukar känna vid, t ex, Santa Ducs bättre viner. Det kanske inte hjälper? Men det är nog min bästa association ikväll.
Nja det hjälper väldigt mycket. För Sant Ducs HG -16 köpte jag pga din hype här på forumet och den är ett av de bästa vinet jag druckit!. Så jag ska be dem lägga undan de sista 2 till mig imorgon. Stod och kikade på dem för ett par veckor sen. Men skruvkork och 609 spänn gjorde mig tveksam.
 

Adamanko

Medlem
Nja det hjälper väldigt mycket. För Sant Ducs HG -16 köpte jag pga din hype här på forumet och den är ett av de bästa vinet jag druckit!. Så jag ska be dem lägga undan de sista 2 till mig imorgon. Stod och kikade på dem för ett par veckor sen. Men skruvkork och 609 spänn gjorde mig tveksam.
Då tror jag inte du blir besviken. :)
 

The Wall

Medlem
Sonen blindar tre viner för lite informellt vinnörderi. Det är tre Syrah från -15.
Paul Jaboulets, en producent jag brukar gilla, Les Jumelles som väl finns i fasta sortimentet.
Motor City Kitty från favvoproducenten Charles Smith.
Och helt okända, köpt på impuls, Koomilya av den australienska producenten S.C. Pannell.

Två av vinerna är fantastiska. Ett är sämre i min mening. Alla tre har oväntat mycket grönt i sig. Men två är oerhört välbalanserade och ger mycket njutning direkt från flaskan. Ett av dom är lite kraftigare och jag blir ganska fort säker på att det är MCK.

Det är fel.

Nummer ett är oerhört elegant, sånt där jag faller pladask för, och blir ganska fort min favorit. Jag kan inte tro att det är en Syrah. Jag är helt lyrisk. Det här känns just nu som världsklass och bland det bästa jag druckit. Finlemmat, subtilt men inte alls utan djup.

Nummer tre är en aning kraftigare. Och lite grönare. Men också sjukt balanserat. Njutning från första stund. Det här är också världsklass. En aning mer koncentration här. Och nu inser jag sakta att, även om jag verkligen gillat MCK innan, så är ettan och trean i en annan liga.

Det måste vara tvåan som är MCK. Och om det är så är jag lite besviken. Men det är kanske bara att det verkar sämre för att det hamnat i helt fel sällskap. Här har vi mycket mer Syrahtoner som jag förväntar mig. Charkuteributiken, lakrits, en klar pepprighet. Och... medan jag sitter här och sippar på trean så växer det fram.... Blyertstoner. Nu vet jag att detta är MCK. Och jag är inte besviken längre. Intressant att veta om det verkligen växte eller om det var det att jag fick bekräftat att det var ett vin av min favvoproducent som gjorde tricket. Och jo, på fråga så är detta MCK.

När jag går tillbaka till ettan igen så tänker jag att det inte kommer funka så bra efter MCK. Men jag har fel. Ettan klarar det med. Lakrits här med. En mellanösternkrydda som jag inte kan namnet på som jag aldrig känt i ett vin förr. Näsan är helt magisk!!!!! Bageri!! Inte ett industriellt utan ett litet familjebageri som är stolta över sina tusenåriga traditioner. Med härliga frön på bullarna! Alltså, gillar ni kraftviner köp inte detta. Men för oss andra - KÖP!!! Och hela tiden ligger det där gröna, cabfrankiga, i bakgrunden och fascinerar. Kittlar. Det är låååångt! Det är maaagiiiiiskt! Och eftersom jag inte provat nåt av dom andra så drar jag till med Koomilya bara av den anledningen att hade det är varit ett vin från fasta sortimentet så hade det väl talats mer om det...?

Det är rätt. Det här är Koomilya. Och det finns kvar på bolis. Jag hade planerat att prova Felton road i år men inser att jag skrotar dom planerna och köper tre av dessa istället.

Vid det här laget så cyklar jag alltså till Hansa och köper tre av dom sista Koomilya. Och är så glad över fyndet att jag väcker en hel del misshag hos bolispersonal. Man får inte vara för glad på bolis... :D

Till min oxbringa väljer jag iaf MCK som jag tror är det som vinner mest på mat. Det är en oerhört positiv upplevelse. Och nu börjar MCK hamna där jag brukar sätta den betygsmässig. Omkring 92. Och som jag sa innan.... det här är det sämre vinet....

Tvåan, som jag alltså förstår är Les Jumelles, börjar tappa allt mer mark mot ettan. Det är jättebra. Men Koomilya är magiskt. Men nog bättre än MCK även om jag börjar tvivla. Någonstans i kvällen gör jag ett misstag och blandar Les Jumelles och MCK och det är ingen dålig blandning. Och ett tag, i början av min vinkarriär, så trodde jag att Syrah inte var min druva. SÅÅÅÅ fel jag hade. Les Jumelles får 93-94.

Och det magiska vinet får mitt högsta betyg någonsin. 96-98. Eller 97 som jag skrev på CT. Årets vin redan i februari? Eller livets vin vid 54?
Ingen eukalyptus i Koomilya ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Yes, köpte också en flaska efter din rek (@buteljen) som avnjöts dagarna innan jul. Väldigt trevlig!!!! Bra pris! Bra rek! :)

Jag som nästan bara dricker Chardonnay, Riesling och Chenin Blanc blev riktigt överraskad och nöjd! :) Tack!
Ptja, det finns ju över 1000 spännande gröna druvor därute :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och det magiska vinet får mitt högsta betyg någonsin. 96-98. Eller 97 som jag skrev på CT. Årets vin redan i februari? Eller livets vin vid 54?
Kan ju tycka att du måste ju upp på 100 pinnar innan du kan kalla det Livets Vin :)

Satt härförleden på en middag med bla en lite yngre vinprovare. Av det söta vinet började han fnissa helt galet av doften. Helt okontrollerbart! Och han var det lyckligaste människobarnet jag någonsin skådat. Han formligen hoppade och skuttade av glädje vid varje sniff och smutt.
På CT gav han sedan vinet "magiska" 91 p.
Några veckor senare dialogiserade vi kring det vinet och efter att han insett att det kanske aldrig mer blir en liknande upplevelse i vinlivet, kanske det söta vinet var värt ett lite högre betyg?
 

stevie22002

Medlem
Hehe, jo så är det ju onekligen...men fastnar man för något så fastnar man... ;) Är öppen som en bok och testar runt (med blandat resultat), men blir väldigt sällan besviken på dessa.

Och sen ska ju kärestan dricka samma och där kan det finnas en väääldigt tydlig preferens om man säger så... :)
 

buteljen

Medlem
IMG_9078.jpg

Startar upp helgen med att prova 2016 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape .
30% Mourvedre, 30% Grenache, 10% Syrah, 10% Counoise + resten av tillåtna druvor.
Det öppnades förra helgen men var så knutet att jag hällde av lite vin för att se om det öppnar upp sig.
Det hade det absolut gjort, men fortfarande alldeles för ungt.
Medelstor doft av mörkröd körsbärsfrukt, garriguekryddor, lakrits, mocha/rostade toner
I munnen fräscht mörkrödfruktig, bra koncentration och djup, initialt mjuka tanniner men de kommer igen som lite riviga i den medellånga finishen.
Här finns massor som ännu ej är förlöst. Blir kul att följa hur det utvecklas.. Har fler flaskor kvar.
 

stevie22002

Medlem
Visa bifogad bild 22160
Startar upp helgen med att prova 2016 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape .
30% Mourvedre, 30% Grenache, 10% Syrah, 10% Counoise + resten av tillåtna druvor.
Det öppnades förra helgen men var så knutet att jag hällde av lite vin för att se om det öppnar upp sig.
Det hade det absolut gjort, men fortfarande alldeles för ungt.
Medelstor doft av mörkröd körsbärsfrukt, garriguekryddor, lakrits, mocha/rostade toner
I munnen fräscht mörkrödfruktig, bra koncentration och djup, initialt mjuka tanniner men de kommer igen som lite riviga i den medellånga finishen.
Här finns massor som ännu ej är förlöst. Blir kul att följa hur det utvecklas.. Har fler flaskor kvar.

Ett av mina favoritvin!

Har i samlingen hittills:
3 st fr 1995
1 st fr 1998
2 st fr 2009
2 st fr 2017
2 st vita (!) fr 2013

SKÅL! :)
 
Toppen