Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyvärr inga bilder, men kort om gårdagens födelseveckofirande:

2019 Daniel Chotard Sancerre, 92 p
Fantastisk Sancerre! Precis så som jag vill ha dem: bra umpa-umpa, skirt, elegant, gott om mineraler och bra syror. Gräs, citrus, krusbär, kiwi, sommar och sol (utan värme) samt en lång härlig munkänsla. Den enda buteljen som vi fick ställa undan så att sommelieren skulle kunna få sig en liten skvätt.

2005 Château Cantemerle, 87p
Vansinnigt knuten, kort, aggressiv och egentligen inte så där rolig att dricka. Behöver en ~10 år till på rygg. Ping @Mats

1996 Corte Sant'Alda Amarone della Valpolicella, 93p
Vilket underbart monster!
Förföriskt är bara förnamnet!
Fortfarande ungt men med allt vackert som bättre Amarone levererar till tålmodiga drickare...

2011 Fattoria di Felsina Berardenga Chianti Classico, 90p
En lite varmare tagning och vi hittade inga körsbär. Men rejält gott!

Till några små ostkanter efter hemkomst:
2001 C. da Silva Presidential Tawny 30 Years
1951 Domaine Tricoire, Rivesaltes

Båda två: To die for!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
C4BB0DAB-FF75-4F76-957C-DC81A33789DB.jpeg

Ligger lite efter med anteckningar, men nu ska det bli lite förbättring:

För någon vecka sedan anordnades en provning i Solstadens Munskänkarförening (Karlstad). Det var en så kallad FG-provning (står för Fucking Great)
Denna gång var det en ren producentprovning med 6 olika viner från samma producent.
Vilken producent då? Jo den hypade och omskrivna Sydafrikanska stjärnan Sadie Family

Jag har varit sugen på att testa denna producent under en längre tid, det var därför enkelt val att anmäl sig till provningen!

Fyra vita och två röda stod uppställda. Över lag mycket hög kvalitet och riktigt välgjorda viner. 90+ Över hela uppställningen. Ger inte betyg på enskilda. Blir lite svårt när de ställs mot varandra tycker jag. Svårt att vara rättvis.
Vissa var såklart lite unga, men det finns njutning att hämta nu för den som är otålig. Har man tålamod blir man nog dock mer belönad.

Först ut:
2015 Skerpioen
50/50 Chenin blanc / Palmino

Inte så intensiv doft med grillad citron och citrus. Smaken var krispig och klar med samma citrus som i doften. Riktigt lång eftersmak.
Är det så att den relativt neutral druvan Palmino gör så att intensiteten i doften hålls på en (i sammanhanget) ganska mild nivå.

2018 Skurfberg
100% Chenin blanc

Wow, vilken intensitet! Rejäl och fyllig doft med massor av tropiska frukter och ananasspad. Inte superhög syra och återigen massvis av bombardiska gula frukter som mango och ananas. Lång eftersmak. Häftigt!

2018 Mev Kirsten
100% Chenin blanc

Intressant och komplex doft med ylle, svenska grå päron, xanté-likör och vitpeppar. Hög syra i munnen med citronzest och citron. Smaken skiljer sig ganska mycket från doften. Det finns en tanninstruktur, lite grön och stjälkig som adderar struktur utan att störa.

2017 Palladius
11 olika druvor från 17 vingårdar

Ha! Här händer det saker. Men vad? Får förnimmelse av sherry (fino), bittermandel, marsipan, jäst, salt, metall. Inte mycket frukt i doften alls. Sånt här vin älskar jag att testa!
Hög syra i smaken. Mer frukt än i doften. Mest citrus. Grape och citron. Lång eftersmak med lite våta ylle-toner.

Riktigt roligt vin!

Nu blev det två röda:

2018 Soldaat
100% Grenache

Enormt fruktren doft. Som att stoppa ner snoken i ett badkar av koncentrerad jordgubbssaft och högkvalitets jordgubbsglass(!!)
Smaken är även den ren. Lite grön (kanske pga hela klasar??) lite alkoholhetta även fy det var ganska modest alkohol i den (kommer inte ihåg exakta %)
Kanske är det de i övrigt andra rena komponenterna som gör att den känns??

2009 Columella
75% Syrah, 23% mouverde,2% Grenache

Enda vinet som fått känna på lite nya fat. Helt annan karaktär än övrig. Här var det fullt påställ på alla fronter.
Doft av rökiga mörka bär, plommon, blåbär/björnbärskompott och målarfärg
Sträva tanniner, mörka bär med syra som tillbehör, plommon och lite rökig.
Riktigt lång eftersmak!


Favoriterna under provningen var för mig Skurfberg på vita sidan pga av intensiteten och komplexiteten och Soldaat på röda för den enormt rena smaken.

Allt som allt. En fantastisk provning och enormt kul att testa dem bredvid varandra
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 26139
Ligger lite efter med anteckningar, men nu ska det bli lite förbättring:

För någon vecka sedan anordnades en provning i Solstadens Munskänkarförening (Karlstad). Det var en så kallad FG-provning (står för Fucking Great)
Denna gång var det en ren producentprovning med 6 olika viner från samma producent.
Vilken producent då? Jo den hypade och omskrivna Sydafrikanska stjärnan Sadie Family

Jag har varit sugen på att testa denna producent under en längre tid, det var därför enkelt val att anmäl sig till provningen!

Fyra vita och två röda stod uppställda. Över lag mycket hög kvalitet och riktigt välgjorda viner. 90+ Över hela uppställningen. Ger inte betyg på enskilda. Blir lite svårt när de ställs mot varandra tycker jag. Svårt att vara rättvis.
Vissa var såklart lite unga, men det finns njutning att hämta nu för den som är otålig. Har man tålamod blir man nog dock mer belönad.

Först ut:
2015 Skerpioen
50/50 Chenin blanc / Palmino

Inte så intensiv doft med grillad citron och citrus. Smaken var krispig och klar med samma citrus som i doften. Riktigt lång eftersmak.
Är det så att den relativt neutral druvan Palmino gör så att intensiteten i doften hålls på en (i sammanhanget) ganska mild nivå.

2018 Skurfberg
100% Chenin blanc

Wow, vilken intensitet! Rejäl och fyllig doft med massor av tropiska frukter och ananasspad. Inte superhög syra och återigen massvis av bombardiska gula frukter som mango och ananas. Lång eftersmak. Häftigt!

2018 Mev Kirsten
100% Chenin blanc

Intressant och komplex doft med ylle, svenska grå päron, xanté-likör och vitpeppar. Hög syra i munnen med citronzest och citron. Smaken skiljer sig ganska mycket från doften. Det finns en tanninstruktur, lite grön och stjälkig som adderar struktur utan att störa.

2017 Palladius
11 olika druvor från 17 vingårdar

Ha! Här händer det saker. Men vad? Får förnimmelse av sherry (fino), bittermandel, marsipan, jäst, salt, metall. Inte mycket frukt i doften alls. Sånt här vin älskar jag att testa!
Hög syra i smaken. Mer frukt än i doften. Mest citrus. Grape och citron. Lång eftersmak med lite våta ylle-toner.

Riktigt roligt vin!

Nu blev det två röda:

2018 Soldaat
100% Grenache

Enormt fruktren doft. Som att stoppa ner snoken i ett badkar av koncentrerad jordgubbssaft och högkvalitets jordgubbsglass(!!)
Smaken är även den ren. Lite grön (kanske pga hela klasar??) lite alkoholhetta även fy det var ganska modest alkohol i den (kommer inte ihåg exakta %)
Kanske är det de i övrigt andra rena komponenterna som gör att den känns??

2009 Columella
75% Syrah, 23% mouverde,2% Grenache

Enda vinet som fått känna på lite nya fat. Helt annan karaktär än övrig. Här var det fullt påställ på alla fronter.
Doft av rökiga mörka bär, plommon, blåbär/björnbärskompott och målarfärg
Sträva tanniner, mörka bär med syra som tillbehör, plommon och lite rökig.
Riktigt lång eftersmak!


Favoriterna under provningen var för mig Skurfberg på vita sidan pga av intensiteten och komplexiteten och Soldaat på röda för den enormt rena smaken.

Allt som allt. En fantastisk provning och enormt kul att testa dem bredvid varandra

Wow vilken provning, den hade man gärna varit med på. Jag lyckades få tag på 2 flaskor Skurfberg '18 när de släpptes och drack den ena flaskan direkt, medan den andra får ligga i minst 5 år till. Tyckte att den var underbar redan som ung men samtidigt var det tydligt att den kommer vinna mycket på lagring. Är ett stort fan av Sadies vita viner.
 

LeChat

Medlem
03020AD9-F5DF-4A88-A254-2E7C1C1EF8D3.jpeg

2016 Lisini Brunello di Montalcino

Mycket i doften pekar åt Italien och Toscana. Underbar fruktig doft med bl.a blommor, rökelse och orientaliska kryddor som sticker ut.

Mycket kompetent i munnen. Ungt men visar redan kvalitet, och även om syran är tydlig och ger härlig energi åt vinet så är det bra balanserat. Komplex smak av bl.a sötsura körsbär, blommiga aromer, jordgubbar och kryddor. Avslutet har lite vanilj- och kolatoner som inte hunnit integreras än men mumsigt och inte alls störande.

Tänkte när jag öppnade vinet, ”ja ja då får en stå där med dumstruten igen, och med ett vin som skulle behövt åtskilliga år till i källaren”. Men nix! Öppnandet var ett genidrag! Smaskens!:cigarr:
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 26143
2016 Lisini Brunello di Montalcino

Mycket i doften pekar åt Italien och Toscana. Underbar fruktig doft med bl.a blommor, rökelse och orientaliska kryddor som sticker ut.

Mycket kompetent i munnen. Ungt men visar redan kvalitet, och även om syran är tydlig och ger härlig energi åt vinet så är det bra balanserat. Komplex smak av bl.a sötsura körsbär, blommiga aromer, jordgubbar och kryddor. Avslutet har lite vanilj- och kolatoner som inte hunnit integreras än men mumsigt och inte alls störande.

Tänkte när jag öppnade vinet, ”ja ja då får en stå där med dumstruten igen, och med ett vin som skulle behövt åtskilliga år till i källaren”. Men nix! Öppnandet var ett genidrag! Smaskens!:cigarr:
Roligt! Jag ropade hem en låda 2015 i förra veckan för ett pris jag är mycket nöjd med, kanske blir en flaska i helgen !
 

LeChat

Medlem
Roligt! Jag ropade hem en låda 2015 i förra veckan för ett pris jag är mycket nöjd med, kanske blir en flaska i helgen !
Tycker jag att du ska göra! 2016 var riktigt bra redan och vissa 2015 har ju varit tillgängliga tidigt. Har för mig att @Patrik Sellin provade 2015 i ett tidigt skede och tyckte att den var riktigt bra. Så kör! :)
 

Boletus

Medlem
Tycker jag att du ska göra! 2016 var riktigt bra redan och vissa 2015 har ju varit tillgängliga tidigt. Har för mig att @Patrik Sellin provade 2015 i ett tidigt skede och tyckte att den var riktigt bra. Så kör! :)
Har druckit 2015 en gång tidigare och då tyckte jag att den var mindre tillgänglig än andra i årgången. Men tänkte att den borde börja bli redo nu, så slog till! Kul att 16 levererade så bra redan!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var bara tvungen visa upp för hustrun hur fantastiskt gott Sancerre kan vara:
PXL_20220427_101731273.jpg


2019 Daniel Chotard Sancerre, 92 p
Fantastisk bra - igen!

Omhuldad av min vitvinsskyende hustru! Vi blev plötsligen överens om att det kommer vara underbart att bege oss till Sancerre. Väl där kommer hon dock hoppa getosten.

1994 Antinori Riserva Badia a Passignano, Chianti Classico, 91p
Med den gamla etiketten som lånade utseendet från sedlar.
Urtypisk, klassisk och riktigt bra mogen Chianti. Hustrun fick "mögelvibbar" som jag inte kunde verifiera. Vinet var heller inte det minsta oxiderat.

Dricker jag gärna fler flaskor av.
 

The Wall

Medlem
1969 Conti Serristori Chianti Classico Riserva

10-åriga dottern bjöd in grannfamiljen på middag i söndags och i brist på fantasi bjöd vi på grillade fläskkotletter från Gårdssällskapet. Det är ett tjat om dessa, men det är sjukt bra kvalitet. Och vad kan passa bättre till Nasse som fått italiensk rub? Kanske en Chianti Classico med lite mognadstoner.

Väck med blyfolien och ner med korskruven. Hm, det gick lite väl lätt och när korken kommer halvvägs upp är den nästintill genomblöt och beslutar sig för att dela upp sig själv och lämna sista tredjedelen i flaskan. Efter lite pyssel lyckas jag befria flaskan från vinet ner i Gabriel StandArt och vidare ner i karaff. Ganska muggig i doften, avlopp? Nja, snarare gödsel kombinerat med någon oren ton. Inte blir det bättre i Zalto Universal: Eftersom det luktar lite…intressant måste vi testa hur vinet upplevs i munnen; syrligt med plåtsmak och kanske på väg mot tomatsoppa? Viss beska. Faktiskt inte helt odrickbart, men för att vara på den säkra sidan korkar vi upp en flaska till. Vinet går helt klart att dricka och gör sig bättre, eller mindre illa, till maten, men det är ingen kioskvältare.

Nytt försök med flaska två; här har vi alla klassiska toskanska markörer (körsbärskärnor, bittermandel, pinjeträ och faktiskt en skvätt John Silver mjukt cigarettpaket med 14 av 20 cigaretter kvar) på plats som simmar runt i näsan och sedan mynnar ut i ”gammal sangiovese”. Helt klart behaglig doft, men frågan är om inte Chiantin från 1971 från i fredags bjöd på bättre upplevelse. I munnen då? Av förklarliga skäl lite slank, antydan till plåtsmak men ändå klart fungerande och kul. Vinet fungerade bra till maten, även om det blev en smula anonymt.

Som backup för det fall grannarna skulle visa sig tveksamma till mogen Chianti Classico hade vi en 2019 Poliziano Viti Nouve, men det är en annan historia.

Jag kom på att återstoden (ungefär halva flaskan) av det muggiga vinet återplacerades i flaskan och fick fundera på sin fortsatta karriär som drickbar kandidat i några dagar i kylskåpet och igår onsdag var det dags att bekänna doft; jovars, visst satt en del av söndagens intryck kvar, men nu var de något dämpade och otänd tobak mer påtaglig, men fungerade ändå hyggligt till grillad köpekyckling och köpepotatissallad. Dessutom så till den milda grad att vinet faktiskt gick åt i sin helhet och klarade sig undan vaskdöden.

1969 Conti Serristori CC.jpg

Alltid bra med extra flaskor när det visar sig att den första flaskan var lite trött.

CC_liten flaska_2.jpg

Allt var inte bättre förr; flaskorna var ju mindre!
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 26139
Ligger lite efter med anteckningar, men nu ska det bli lite förbättring:

För någon vecka sedan anordnades en provning i Solstadens Munskänkarförening (Karlstad). Det var en så kallad FG-provning (står för Fucking Great)
Denna gång var det en ren producentprovning med 6 olika viner från samma producent.
Vilken producent då? Jo den hypade och omskrivna Sydafrikanska stjärnan Sadie Family

Jag har varit sugen på att testa denna producent under en längre tid, det var därför enkelt val att anmäl sig till provningen!

Fyra vita och två röda stod uppställda. Över lag mycket hög kvalitet och riktigt välgjorda viner. 90+ Över hela uppställningen. Ger inte betyg på enskilda. Blir lite svårt när de ställs mot varandra tycker jag. Svårt att vara rättvis.
Vissa var såklart lite unga, men det finns njutning att hämta nu för den som är otålig. Har man tålamod blir man nog dock mer belönad.

Först ut:
2015 Skerpioen
50/50 Chenin blanc / Palmino

Inte så intensiv doft med grillad citron och citrus. Smaken var krispig och klar med samma citrus som i doften. Riktigt lång eftersmak.
Är det så att den relativt neutral druvan Palmino gör så att intensiteten i doften hålls på en (i sammanhanget) ganska mild nivå.

2018 Skurfberg
100% Chenin blanc

Wow, vilken intensitet! Rejäl och fyllig doft med massor av tropiska frukter och ananasspad. Inte superhög syra och återigen massvis av bombardiska gula frukter som mango och ananas. Lång eftersmak. Häftigt!

2018 Mev Kirsten
100% Chenin blanc

Intressant och komplex doft med ylle, svenska grå päron, xanté-likör och vitpeppar. Hög syra i munnen med citronzest och citron. Smaken skiljer sig ganska mycket från doften. Det finns en tanninstruktur, lite grön och stjälkig som adderar struktur utan att störa.

2017 Palladius
11 olika druvor från 17 vingårdar

Ha! Här händer det saker. Men vad? Får förnimmelse av sherry (fino), bittermandel, marsipan, jäst, salt, metall. Inte mycket frukt i doften alls. Sånt här vin älskar jag att testa!
Hög syra i smaken. Mer frukt än i doften. Mest citrus. Grape och citron. Lång eftersmak med lite våta ylle-toner.

Riktigt roligt vin!

Nu blev det två röda:

2018 Soldaat
100% Grenache

Enormt fruktren doft. Som att stoppa ner snoken i ett badkar av koncentrerad jordgubbssaft och högkvalitets jordgubbsglass(!!)
Smaken är även den ren. Lite grön (kanske pga hela klasar??) lite alkoholhetta även fy det var ganska modest alkohol i den (kommer inte ihåg exakta %)
Kanske är det de i övrigt andra rena komponenterna som gör att den känns??

2009 Columella
75% Syrah, 23% mouverde,2% Grenache

Enda vinet som fått känna på lite nya fat. Helt annan karaktär än övrig. Här var det fullt påställ på alla fronter.
Doft av rökiga mörka bär, plommon, blåbär/björnbärskompott och målarfärg
Sträva tanniner, mörka bär med syra som tillbehör, plommon och lite rökig.
Riktigt lång eftersmak!


Favoriterna under provningen var för mig Skurfberg på vita sidan pga av intensiteten och komplexiteten och Soldaat på röda för den enormt rena smaken.

Allt som allt. En fantastisk provning och enormt kul att testa dem bredvid varandra

Wow vilken provning, den hade man gärna varit med på. Jag lyckades få tag på 2 flaskor Skurfberg '18 när de släpptes och drack den ena flaskan direkt, medan den andra får ligga i minst 5 år till. Tyckte att den var underbar redan som ung men samtidigt var det tydligt att den kommer vinna mycket på lagring. Är ett stort fan av Sadies vita viner.
Kan hålla med om Skurfberg på den vita sidan. Synd att inte Pofadder (100% Cinsault) var med i uppställningen. Bästa röda tycker jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1969 Conti Serristori Chianti Classico Riserva

10-åriga dottern bjöd in grannfamiljen på middag i söndags och i brist på fantasi bjöd vi på grillade fläskkotletter från Gårdssällskapet. Det är ett tjat om dessa, men det är sjukt bra kvalitet. Och vad kan passa bättre till Nasse som fått italiensk rub? Kanske en Chianti Classico med lite mognadstoner.

Väck med blyfolien och ner med korskruven. Hm, det gick lite väl lätt och när korken kommer halvvägs upp är den nästintill genomblöt och beslutar sig för att dela upp sig själv och lämna sista tredjedelen i flaskan. Efter lite pyssel lyckas jag befria flaskan från vinet ner i Gabriel StandArt och vidare ner i karaff. Ganska muggig i doften, avlopp? Nja, snarare gödsel kombinerat med någon oren ton. Inte blir det bättre i Zalto Universal: Eftersom det luktar lite…intressant måste vi testa hur vinet upplevs i munnen; syrligt med plåtsmak och kanske på väg mot tomatsoppa? Viss beska. Faktiskt inte helt odrickbart, men för att vara på den säkra sidan korkar vi upp en flaska till. Vinet går helt klart att dricka och gör sig bättre, eller mindre illa, till maten, men det är ingen kioskvältare.

Nytt försök med flaska två; här har vi alla klassiska toskanska markörer (körsbärskärnor, bittermandel, pinjeträ och faktiskt en skvätt John Silver mjukt cigarettpaket med 14 av 20 cigaretter kvar) på plats som simmar runt i näsan och sedan mynnar ut i ”gammal sangiovese”. Helt klart behaglig doft, men frågan är om inte Chiantin från 1971 från i fredags bjöd på bättre upplevelse. I munnen då? Av förklarliga skäl lite slank, antydan till plåtsmak men ändå klart fungerande och kul. Vinet fungerade bra till maten, även om det blev en smula anonymt.

Som backup för det fall grannarna skulle visa sig tveksamma till mogen Chianti Classico hade vi en 2019 Poliziano Viti Nouve, men det är en annan historia.

Jag kom på att återstoden (ungefär halva flaskan) av det muggiga vinet återplacerades i flaskan och fick fundera på sin fortsatta karriär som drickbar kandidat i några dagar i kylskåpet och igår onsdag var det dags att bekänna doft; jovars, visst satt en del av söndagens intryck kvar, men nu var de något dämpade och otänd tobak mer påtaglig, men fungerade ändå hyggligt till grillad köpekyckling och köpepotatissallad. Dessutom så till den milda grad att vinet faktiskt gick åt i sin helhet och klarade sig undan vaskdöden.

Visa bifogad bild 26157
Alltid bra med extra flaskor när det visar sig att den första flaskan var lite trött.

Visa bifogad bild 26158
Allt var inte bättre förr; flaskorna var ju mindre!
Vilken vacker saga om detta vins underbara drickande.
Inte ett öga är torrt, det är så vackert.
John Silver utan filter samman med kryddiga Gauloises hör till ett vackert förgånget på vissa sätt.
Mogna Sangiovese av bättre sort är förmodligen de mest (prismässigt) underskattade superkvalitetsviner som existerar. Maury, Rivesaltes och Banyuls kanske på andra plats…
 
01D47AFC-612D-417D-9F33-439B18C1F35A.jpeg

Spontanköpte 2 flaskor förra året. Aldrig testat producenten förr, men satan i gatan vad gott det var.

Någon var uppenbarligen småpackad när de satte namnet på vinet. Säg Barolo Bussia Cascina Dardi Alessandro e Gian Natale Fantino 2015 snabbt fem gånger.

Lättillgängligt redan nu, snälla och balanserade tanniner med lite bett och skön syra mot slutet. Mycket frukt - blåbär och björnbär dominerar. Lite släng av salvia på avslutet. Rosor. Kanske lite tobak. Det här är anledningen till att jag dricker Barolo. Check på den. 92-93p för ordningens skull.
 

Vingubben

Medlem
864A900A-8600-4AB0-AA54-EE3B93FDCCC5.jpeg


Emilio Moro, Malleolus 2014

Lakrits, svamp, mörka bär och lite gröna toner i doften. Känns som en svalare årgång jämfört med -15 och -16 och lite lättare i kroppen. Dillen kikar fram men på ett angenämt sätt. Frukten har fått en tillbakadragen plats och det dyker fram lite läder och träplanka. Når inte upp till klassen på tidigare nämnda årgångar och tveksam till att det vinner på ytterligare lagring. 88p
 

The Wall

Medlem
BYOB i Sollentuna på temat ”Rysslands fiender” den 29/4 2022
Noter kommer! Stort tack till alla som släpade med sig viner och synnerligen stort tack till @Patrik Sellin för värdskapet!
IMG_1009.jpg

Vi började med bubbel, och det var gott.

IMG_1018.jpg

Sen kom en omgång med vitt.

IMG_1027.jpg

Följt av en omgång röda viner.
IMG_1041.jpg

Och avslutningsvis en omgång röda.

Detaljer kommer, men just nu behövs lite skönhetssömn inför lördagens golfrunda på förmiddagen.
 

LarsW

Medlem
Bodegas Bhilar Phincas Thousand Mils 2016
Fatlagrad blend med huvudsakligen Viura (never heard of...?), Garnacha Blanca och Malvasia.

Orange i färgen och orange i doften, massa mandarin, bivax vanilj och honung. Oxiderat som ger mig en hint av sherry.
I munnen är det ordentlig syra och bitiga tanniner, gissar på ordentlig skalkontakt här. Citrusfrukter och vita stenfukter. Vita vingummin och korianderfrön. Tydligt ekat men absolut inte överväldigande. Jag har druckit vita rioja som är mycket maffigare men också klumpigare, det här är mer elegant utan att på något sätt vara mesigt.

Jag gillar verkligen den här stilen på vitt vin som variation till riesling som jag annars dricker mest av.
Bäst dag 2 så tänker potential för ännu lite bättre.

92(+)p
20220430_190748.jpg
 
Toppen