Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
Har bara druckit en årgång av Creator men kan nog hålla med, den gav ingen lust att jaga efter fler flaskor.

Detta får mig samtidigt att tänka på själva idén med att göra viner på CS och syrah. Själv köper jag aldrig denna kombination men den är ju inte helt ovanlig. Vad har forumet för tankar? Är det en lyckad kombination och vilka viner kan i så fall vara värda att prova?
CC21687A-75EC-4269-82D4-C588AFB3EDED.jpeg

Rust en Vrede Estate var många år en favorit, men nu var det ett tag sedan den dracks. Hittad en i vinkylen som väntar på att bli öppnad. Återkommer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26201
Rust en Vrede Estate var många år en favorit, men nu var det ett tag sedan den dracks. Hittad en i vinkylen som väntar på att bli öppnad. Återkommer.
Min vinkyl väntar alltid också på att bli öppnad...

(Ber om ursäkt för missriktad språkpoliser.)

Ut trillade först en spanjor från Toro som vi tog med till magiska KoMaKiNe Biosteria (italiensk restaurang i Yokohama med fokus på vildskjuten deer från Hokkaido) och sedan rullade det ut en flaska 1997 Château Cantemerle att följeslaga den senaste tre timmar långa BatManfilmen.

PXL_20220503_093638701.jpg

PXL_20220503_093630001.jpg

PXL_20220503_105105141.jpg

PXL_20220503_095115938.jpg

PXL_20220503_101100748.jpg

Usel film!

PXL_20220503_161409284.PORTRAIT.jpg


Bdx rulade idag!

2012 Los Colmillos 'Eternum Viti', Toro, 88p

Ett kralligt vin, som sig bör. Single vineyard som planterades för 150 år sedan!!!

Druva: Tinta de Toro. Dvs: Tempranillo.

Lite väl sent skördad där sommarens hetta skiner genom starkt med swulligt söt frukt i plafonden. Hyfsat bra syror och en rejäl tanninstruktur till trots känns det inte som om vi direkt storlängtar till den andra och sista flaskans plopp om ca 10 år.

Inte ett vin för att svinga sig i kristallkronorna med. Men bra till kött och korv.

Plupp i Vildmarken.

1997 Château Cantemerle, Bdx, 91p
En gedigen och vacker, mogen Bdx med alla bitar på plats. Enda direkta klagomålet är en överdriven paprikös CF-karaktär i både nos och gom. I allt övrigt är detta ett mycket välkomponerat vin. Perfekt balanserat vin i den något lågmälda skolan med sjyssta tanniner, bra syror, mognande frukt och en lång bra finish.

Minst en hjord kor promenerade förbi produktionen av detta vin, bitig Brett. Bra Bdx-jord. Långa, rena röda och mörka frukter. Behåller fokus och intresse trots tre timmar (!) Batman i den lägsta Hollywoodligan.

Det här dricker jag gärna fler flaskor av under de närmaste 10 åren eller så. Förstår mer och mer tjusningen med Bdx "svaga" årgångar. Det är ju HÄR som de klassiska Bdx:erna återfinns. (Vill aldrig mer slösa mitt liv på liknande film.)

Slankt, intensivt, spännande och ett perfekt vin till nästan all mat.

"Jag dricker mina '97 : or medan jag väntar på att 2000, 05, 09, 10 mfl skall mogna på sig."
 

LeChat

Medlem
6D2AC04E-E85F-4706-B8E3-4EDB923FB0E3.jpeg

2010 Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Clos des Réas

Slank, ren och elegant med en liten söt, röd frukt. Pigg syra och små fina tanniner. Perfekt balans och helt integrerade fat. Snygg finish, ung och vacker komplexitet av lättare karaktär. Sofistikerad.
Känns drickfärdig samtidigt som den säkert kan lagras vidare 10 år till utan problem för mer utvecklade, tertiära aromer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagskänslan blev hårig med följande duo.
Som blev fyra flaskor, förmodligen pga dubbelseende.
Dricker alldeles för lite mogen Priorat och Pomerol…

181465A4-4B33-4391-8E95-3F02A89D239A.jpeg


Under en arbetsafton med folk från Takeda Yakuhin (ett av världens ledande Pharmaceuticals) vill man ju gärna visa sig från sin bästa sida.

2018 Chotard Sancerre 'Racines' 91p bah svepte in och ägde första förrätten fullkomligt. Så till den milda grad att vi var tvungna ransonera vinet. Annars hade kocken inte ens fått sig en ynkligaste sparvskänk. Perfekt Sancerre med rätt aromatik, bra syror och en helt fantastisk konstitutionell öppenhet där mineraliteten tillåts visualiseras på ett sätt som är uttalat Gorbachjovsk glasnost och inte har någonting att göra med Putinesque giftmörderi och krigslekar. Yowza!
Solsken utan värme ÄGER för Sb.

2004 Ardevol, Priorat, 93p är ett vin från en varm årgång, eller iaf från en varm behandling. Evt något senskördat… Drar åt "Grenachesötma" men trots syror i det lägre registret är detta ett vin som glider fram utomordentligt vackert på den kombinerade vegetala kryddigheten av välansad Grenache och tuktad Carignan i vacker samklang. (Gissningen av Grenche och Carignan är utan glutt i facit. Tag det således med en killnypa salt.)

—>> Det här är pepprigt, kryddigt och infernaliskt spännande!

Precis så här älskar jag mina mognande Priorater, även om lite mer syra aldrig är fel… Blint hade jag förmodligen givit mig på en bättre Amarone. Det här är utsökt VACKERT med extra allt!

2010 Conterno Fantino MonPra, Langhe, 90p. Ett riktigt bra men tämligen ansiktslöst vin där de efterlängtade, förväntade, borde-vara-där tanninerna helt enkelt var en varm såsfläck på någons blus eller slips. Långt från ett dåligt vin, men Nebbiolo skall absolut kunna komma fram med mer stuns. Ssk från en god årgång… Syrorna var det dock inget fel på. De skar fint genom den 24 månaders lagrade julskinkan, mortadellan och salamin… Riktigt bra, men i sammanhanget en lillebror.


Kvällens klunkabilitetsbemärkelse går till:
1995 Château La Croix du Casse, 95p
Mogen Pomerol går det inte rimligen att få för mycket av. Denna ambrosias källa schlurpar jag alldeles för sällan ur. Note to self: DRICK MER MOGEN POMEROL! Det här är precis allt (och lite mer) av vad jag längtar efter i mogen Bdx och alltid trånar efter utan att alltid bli tillfredställd. Detta är sjukt bra! I näsan kommer krutrök, muskedunder och dofter av krigsföring från en svunnen epok. Även avföring från kor och hästar. Brett är alltså stark i denna padawan. Bdx-jord likaså. Sedan har detta vin en uttalad bokföring av whiskeykomponenter.: Doften domineras av grillkol, rökighet, torv, sot och … helt enkelt en rökig Islay Whiskey. Denna whiskykomponent återkommer med all älskad och önskvärd tydlighet i smakens både attack och finish.
Komplex NANNTING!
Långt, hårigt, spännande, välgjort blygsamt Pomerolslott från en knepig årgång. Men, fasicken! Det här är himmelskt vackert! Kan säkerligen utvecklas mer under en 10-årsperiod.

Två små rätter och Mt Fuji från i afton.:
7AB66284-2FF1-4A37-B00A-F8129D6FD31B.jpeg
38051B08-1D44-482C-80D9-32E5C8A24C6A.jpeg
21568108-6D43-420C-901B-C44E3E39FBDB.jpeg

Himmel och pannkaka!
Mt Fuji!
富士山。
#nofilter
@Jimmy Forsman
 
Last edited:

Esko

Medlem
D2FA448B-D10C-4037-BAAB-2FFA6EFD28FB.jpeg

Mitt första möte med rejält mogen bourgogne, fick i 30års present av min sambo i en blandlåda av viner och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men de var till att börja med riktigt köttigt, rökt lamm, tjärsnöre och cigarrlåda men med en bra syra. Efter hand som dök de uppmejsla och mer frukt och en mer för mig bekant pepprighet. Vinet kändes inte så gammalt och blint hade jag nog mer trott på Bordeaux för det kändes tyngre och hade en del blyertspenna i smaken. Vinet höll ihop fint hela kvällen och de var en riktigt härlig upplevelse.
 

LeChat

Medlem
8A3B3041-EC31-4A1E-95B4-D4BAA3E4C3CB.jpeg

2012 Château Talbot

God, polerad, generisk bordeaux av typen lättdrucken 2012-karaktär. Balanserat bra matvin som även skänker glädje i ensamt majestät.

1998 Château Poujeaux

En lätt luftad 1998 Poujeaux är ju såklart något helt annat än föregående vin. Perfekt mognad, med en komplexitet som domineras av tertiära aromer. De fruktiga inslagen är fortfarande av det positiva slaget och ihop med bl.a jordiga toner, höstlöv, läder, tobak så blir det riktigt bra för 38€.

1998 är nog en bättre årgång än 2012. Vilken en gillar bäst år 2022 är dock en smaksak.
Väldigt sällan att jag och min fru har olika åsikter om saker och ting, men här tror jag mig veta att hon kommer föredra en ung Talbot och jag får götta mig med en fullmogen Poujeaux. Helt okej!:cigarr:
 

Vingubben

Medlem
3E109A6B-BA93-4CB0-A201-51246BDBF6E4.jpeg


Monier Perréol, Saint-Joseph 2019

Stall, utedass och lite lakrits i doften. Lätt pepprig, mörka bär och kraftiga tanniner. Jag får en vattning känsla. Som att det mesta finns på plats men att allt är lite utspätt. Finns roligare S-J för betydligt mindre pengar. 83p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26227
Mitt första möte med rejält mogen bourgogne, fick i 30års present av min sambo i en blandlåda av viner och visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Men de var till att börja med riktigt köttigt, rökt lamm, tjärsnöre och cigarrlåda men med en bra syra. Efter hand som dök de uppmejsla och mer frukt och en mer för mig bekant pepprighet. Vinet kändes inte så gammalt och blint hade jag nog mer trott på Bordeaux för det kändes tyngre och hade en del blyertspenna i smaken. Vinet höll ihop fint hela kvällen och de var en riktigt härlig upplevelse.
För oss som inte ännu tagit examen i tankeläsning får du gärna skriva ut årgången.
För framtida sökare på detta forum får du gärna skriva ut hela vinnamnet, på det att framtida vinnördar också kan ta del av oss som kom innan :)
 

Esko

Medlem
För oss som inte ännu tagit examen i tankeläsning får du gärna skriva ut årgången.
För framtida sökare på detta forum får du gärna skriva ut hela vinnamnet, på det att framtida vinnördar också kan ta del av oss som kom innan :)
Tänkte inte så långt. Men ledtråden är att de var en 30årspresen de är 1992.
 

IsKr

Medlem
Idag dracks det Alto Moncayo Veraton 2018 till oxfilé med bea, sparris och rostad potatis.
Tyckte det snurrade bra tillsammans.
Det doftar av mörka mogna saftiga bär, plommon finns med på ett hörn, eken finns där och en aningens läder tycker jag mig förnimma.
Det smakar också av ovanstående med behaglig syra och grusiga tanniner.
 

Attachments

  • 20220508_190648.jpg
    20220508_190648.jpg
    47,6 KB · Visningar: 52

LeChat

Medlem
BD53785B-0670-4B6C-A1C2-5CD1CC9A8D43.jpeg

2015 Château Montus

Idag blir det fransk potatissallad, grillade korvar och fläskkarré. Då vill en ju gärna ha något genuint franskt i glaset från typ Bandol, Rhone eller varför inte Madiran. 2015 Montus får det bli!

Ung men tillgänglig i ett tidigt drickfönster. Goda bär, grön paprika, peppar, tobak och mörk choklad i avslutet. Bra balanserat med en tydlig syra och tanninerna är beskedliga. Ingen magi, men gott och klart godkänt idag. Men 3-5 år till och lite mognadstoner kommer nog höja den ytterligare något.

Den franska potatissalladen får däremot toppbetyg!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26233
2015 Château Montus

Idag blir det fransk potatissallad, grillade korvar och fläskkarré. Då vill en ju gärna ha något genuint franskt i glaset från typ Bandol, Rhone eller varför inte Madiran. 2015 Montus får det bli!

Ung men tillgänglig i ett tidigt drickfönster. Goda bär, grön paprika, peppar, tobak och mörk choklad i avslutet. Bra balanserat med en tydlig syra och tanninerna är beskedliga. Ingen magi, men gott och klart godkänt idag. Men 3-5 år till och lite mognadstoner kommer nog höja den ytterligare något.

Den franska potatissalladen får däremot toppbetyg!
Mums!
Tidigare i afton preppade vi en Montus 2012:a inför morgondagens besök på en Yakuniku-ya-san (köttgrillare) här invid. Har inte ploppat en 12:a tidigare men hoppas den också kan leverera lite krut till köttet…
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ännu en galet njutbar afton på Trattoria Pecorella nära Ofuna:

2892508B-384F-4480-B5F7-A4DF6541A7A8.jpeg


2013 Ridge Geyserville, 91p
Slowoxed under bara en timma innan vi tog det till restaurangen.
Lite för söt med lite för låga syror, MEN galet vacker med plommonkompott från en annan dimension. Rik, storligen komponerad och vacker. Behöver minst fem fler år i väntan på det riktigt magiska ploppet.

2019 Melini Chianti Classico, 90p
Två glas från restaurangens nyöppnade flaska.
Pigga syror och allt i fantastisk balans för att graciöst skära genom feta salamiskivor samtidigt som vinet plockade hem bonuspoäng till fisken. Inget vin för lång lagring, men gjorde i afton ett bättre jobb än alla vita jag kan tänka på.
Rätt vin på rätt plats, helt enkelt.

Djupfriterad "KOSHI-ABURA" (grönsakens namn är ordagrant översatt: "love-handles", dvs buk- eller höftfett) en vårprimör från bergen med en vackert parfymerat besk smak. Ovanpå en perfekt stekt fisk som i sin tur hwilar på en magisk sjöborresås och stekt vitkål.
7F5BE6F5-DF82-4107-AD3A-A02521FB1EA6.jpeg


Spaghetti Arrabiata med sardiner. Perfect combo!
9AB6388A-A1E8-49F7-977C-BFCA9FBC0A20.jpeg


En enkel sallad med deras egna bröd, två sorter… Mjuff!
C0C1E55F-B3D9-4B2E-B66E-F13CF03DBB5C.jpeg


Vi besökte ett vackert tempel i Kamakura innan restaurangen:
D3EC1D1E-7CFA-4573-B20A-D79F0801D985.jpeg

35DA8648-A16B-4E8C-B25C-B6512810E089.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har druckit några habila viner den senaste veckan. Inget ssk spännande. Tänker mig att göra ändring på det under fredagens holmgång.

2010 Pasqua Soave, 85p
Garganega i mitt hjärta. Detta är bra men inte så där upproriskt sommarbra som jag vill ha…

N.V. Freixenet Moment d'Or Extra Dry, 80p
Spanskt bubbel, men inte en Cava. Tunn som en sytråd, men det lilla som finns där är vansinnigt fruktgott!

N.V. Viña Indómita Brut, 86p
Sydamerikanskt bubbel. Inte helt utan umpa-umpa. Tack och lov är det helt utan bismak av Champagne. Gott! Dricker gärna fler! Auktionsfynd för 8SEK.

2012 Torres Mas La Plana, 88p
Ett vackert värmeswullet vin med lite väl låga syror. Har bra koncentration och allt på plats. Man slipper syltanslaget, men en gnutta lägre pH hade varit mycket värt. Mörka bär, mosade bär, solsken och värme så långt blicken når. Kan alldeles säkert bli bättre om ytterligare 10 år, men denna årgången kommer aldrig bli ett vin med wow-faktor. Ansiktslöst.

2012 Château Montus, 90p
En av de bättre moderna Montussarna. Det här är riktigt bra droppar. Svartröd. Intetsägande på nosen, men bra trycka överallt runt min tanninkrullade tunga. Det finns att ta av och iaf 10 år till behöver man vänta på att få sig det där riktigt präktiga glaset Brumont. Glad jag har en till flaska, önskar jag hade många fler. Hustrun dissade Tannat (som vanligt, även om La Tyre alltid går hem).

Känslan ibland då man letar efter vad ur källaren att försöka krama fram lite njutning ur:
045C08D4-291D-4887-B08B-2CAE12BCCF2D.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdag, och hustrun visar sig ha bokat en ny fransk restaurang åt oss i Kamakura. ETE heter stället och är en mindre restaurang som till 100% drivs av en enda person. Ätplatsen består av en bred stenskiva som rymmer 4 par i Coronatider och 8-9 par då vi slipper pandemier. Köket är pristint och kocken underhåller, plockar fram/undan, lagar mat, underhåller oss gäster samtidigt som han är både garçon och sommelier…

Alla rätter är perfekta i smaken, men inte alltid franskt petimeterpresenterade. Såsen med tryffel och karljohan bär tydliga spår av kola (långkokt grädde och smör) och är första gången på länge som jag rent av omhuldat smaken av tryffel och porcini… Trodde väl aldrig!

Som bonus är han lika insnöad på Loire som undertecknad :)

Är sent (snart 4am), jag skall strax upp och jobba.: Mina provningsangeckningar finns här.

Rom, hummer, sparris, wagyu (dvs "kobebiff"), får, spännande fiskdelar med mummiga broskdelar jag tidigare aldrig provat, vårens primörer, tonfisk med sjöborre, mm mm mm.


Några bilder:
92CF3B4D-1B5A-4B0F-984E-C7C2817D2010.jpeg
A783E803-539A-4A56-9CA1-E8C19C8CA98A.jpeg
AF5ED375-CD11-44BF-90BB-DD201397D4F8.jpeg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Ligger lite efter med noter. Här är några intryck från ett Londonbesök för några veckor sedan där jag drack en hel del spännande viner. Tipsar även om ställena jag var på.

Le Sommelier (Cph Airport)
2018 de Ladoucette Pouilly-Fumé Baron de L

Jag har aldrig hört talas om detta vin men tydligen så är det, tillsammans med Dagueneaus Silex, det mest berömda vinet från Pouilly-Fume.
Krisp och oerhört kalkig känsla. Skir, som ett sommarregn på Gotland. Alldeles för ung kändes det som, men gav verkligen mersmak.

1652296532150.jpeg


Cabotte
Gör nästan alltid ett besök här när vi är i London. Restaurang med fokus på Bourgogne. Ett antal producenter därifrån är delägare. Bra vinlista!

2017 Domaine Duroché Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaut St. Jacques levererar en underbar Pinotkänsla. Elegant, läskande, med en kärna av ren, klar röd frukt kombinerad med den här fina burgundiska jordigheten. Låång finish.

1652296561882.jpeg


2017 Klein Constantia Vin de Constance till efterrätten - vansinnigt sött men ändå balanserat. Väldigt gott.

1652296585178.jpeg


Bocca di Lupo
Lunch på en superbra italienare med bra vinlista.

2004 Le Macchiole Paleo Rosso. Bestämde mig för den direkt när jag såg att den fanns i vinlistan. Väldigt kul att prova en äldre version. Har enbart provat 2016 tidigare tror jag. Fantastiskt bra. Fortfarande fräsch frukt blandat med superschyssta tobakstoner och lite läder. Väldigt fin balans och energi. Oerhört silkiga tanniner som ändå greppar tag i finishen. Kändes som den har många år kvar.

1652296608380.jpeg


Noble Rot
Åt middag här för första gången. Tidigare har jag bara ätit lunch eller tagit ett glas vin och det har varit väldigt bra. Lite besviken. Det var trångt och allmänt stökigt. Maten var bra men inget man kommer ihåg. Rätt så höga priser på vinlistan.

2014 Arnot-Roberts Chardonnay Trout Gulch Vineyard
Har själv Ceritas Trout Gulch som är oerhört tight, kalkig och citrusig. Den här hade mer frukt och kropp. Förmodligen är druvorna plockade senare? Trevlig men saknade kanske lite av den där extra kicken/energin jag gillar så mycket.

1652296652108.jpeg
1652296699923.jpeg


2009 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny. Togs in för att jämföra med Paleo Cab Franc som dracks med samma sällskap på lunchen. Väldigt ung, behöver nog mycket, mycket mer tid. Men visst är den bra. Lättare, krispigare är Paleo med oförlösta tanniner. Inte så jättelång finish.

1652296727261.jpeg


Hunan
Första, men absolut inte sista, besöket på denna kinesiska restaurang. Vi åt lunch och man kan inte välja vad man skall äta utan det bestämmer kocken. Riktigt bra vinlista!

2004 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Väl utvecklad med hallon, honungstoner, nötter. Saknade lite energi. Kanske lite väl långt gången? Hur som, så passade den fint till de kinesiska rätterna.

1652296824158.jpeg


2006 Domaine Weinbach Pinot Gris Cuvée Ste. Catherine. Otroligt gott. Koncentrerad nektar. Man dricker för lite Pinot Gris.

1652296841625.jpeg


2017 PerSe La Craie. Malbec med ca 14% Cab Franc. Man kunde definitivt känna att det var CF i den. Fantastisk energi i vinet. Men tyvärr var det något litet som störde så fort glaset stått stilla ett tag. Tror inte det var 100 ok men osäker på vad det var. Det var dock ingen annan som kände något så vete sjutton om jag inbillade mig. Blir ett riktigt bra vin om några år (5?).

1652296857272.jpeg


67 Pall Mall
Coolaste vinklubben. Access via en kompis som är medlem. Hon fiskade fram en flaska Egly Ouriet Blanc de Noirs GC från hennes källare.
Förra gången jag drack denna fick den storstryk av Selosse Substance. I ensamt majestät utan motstånd så var den fantastiskt bra. Iofs var detta en annan yngre degorgering så det kan ju ha spelat roll. Men mycket bra och väldigt njutbar.

1652296876686.jpeg


The Clove Club (**)
Här har vi varit flera gånger tidigare och dom levererar alltid. Fick nyligen en andra Michelinstjärna.

Vi fick först lite engelskt bubbel i glaset till amuse-bouche’erna. 2017 Langham Chardonnay Blanc de Blancs. Inte alls oävet. Men när 2013 Winston Churchill hälldes upp i glaset bredvid så var det inte så mycket att orda om. Skrev en not om SWC i champagnetråden.

1652296902423.jpeg
1652296916002.jpeg


2018 Inniskillin Vidal Sparkling Icewine
Har aldrig druckit Eiswein med bubblor. Men det gör jag gärna om. Tänkte först att det kan väl aldrig funka? Men det gjorde det absolut.

1652296933326.jpeg
1652296954675.jpeg


45 Jermyn St
Tillhör Fortnum & Mason’s och är öppet hela dagarna för frukost-lunch-middag. Hyfsad vinlista och här kan man även alltid beställa Dover Sole à la Meunière (favorit). Perfekt ställe om man skall slå ihjäl några timmar, t.ex innan flyget går eller innan man har access till hotellrummet.

2019 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape Blanc - (85% Roussanne and 15% Grenache Blanc). Oj vad gott. Vita blommor, melon, honung, persika, aprikos. Lite krämig och oljig struktur. Lång finish. Inte så hög syra, men den kändes fräsch ändå. Sapidity?

1652296977413.jpeg
1652296991463.jpeg
 
Last edited:
Toppen