Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Bra Bdx är nästan alltid bra 😍
Tror fö inte att korken har någonting med vinet att göra, förutom läckage, oxidation, premox, TCA och som hushåll till vissa vivellarver. Korksmulor hör till vardagen 🤗

Jag tyckte om mitt plopp mer än du. Min 2000 av detta vin gav jag 5 timmars luftning och sedan 95p. Tanninstrukturen får mig fortfarande att salivera 🤤
Ja, bra bordeaux is da shit! :cool:

Fast jag måste erkänna att min luftning var nog i klenaste laget. Den blir bara bättre och bättre! :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Älskar Rioja, Tempranillo och Spanien. Tillåt mig introducera en fascinerande flaska från en av de mer utmanande årgångarna i det mesta av Europa:
1992 Faustino Rioja I Gran Reserva
... en Tempranillo-blandning från La Rioja i Spanien. 92 poäng i min gom.

PXL_20231125_163424401.PORTRAIT.jpg


Inte en av Faustinos bästa tappningar, men ändå mycket trevlig i denna mycket utmanande årgång. Korken var något genomblött, förmodligen ansvarig för de oxidativa aspekterna på nosen.

Vinets klär sig i ultra-tawny-kläder.
Nosen domineras av oxiderade toner, men visar fortfarande upp några mintiga, eteriska kvaliteter.

Oxidationen har inte nått till munnen ännu. Det är ett livligt vin med vacker syra, röda bär och tydlig kraft. Den fjäderlätta mintigheten kommer igen också här. Inga dillkvistar någonstans (suck av lättnad). Tanninerna är helt upplösta. Lång, komplex, balanserad och en utmärkt 👌👍 följeslagare till kvällens Brie och Amazon Prime.

Ett riktigt härligt vin från en tid då Faustino I var ett fundament av kvalitet och ambition.

Årgången 1992 i Rioja, helt överskuggad av den exceptionella 1991, präglades av en utmanande odlingssäsong. Den led av en våt, sval vår följd av en mild sommar, vilket ledde till försenad mognad och ojämn druvutveckling. Detta krävde noggrann vingårdshantering och urval vid skörden. Följaktligen var avkastningen låg, men de producenter som utmärkte sig i sina ambitioner lyckades producera viner av anständig kvalitet, om än i begränsade kvantiteter.

Röda viner från denna årgång kännetecknades av tidig tillgänglighet, mjuka tanniner och en "fruktframträdande" profil. De som lyckades skapa bra viner från denna årgång anses vara skickliga vinmakare. Att navigera ett svårt år kräver ambition, bra druvor och skickliga vinmakare. Troplong Mondot provningen nyligen är ett starkt testamente till styrkan av en vinmakare som tom klarat av att skapa långlivade BRA viner från tom de värsta iskt-årgångarna från 1970-talet.

Denna Faustino I är ett välkommet undantag från skräpregeln som alla årgångstabeller predikar. Gillar att denna flaska visar på de höga nivåerna av skicklighet och ambition som en gång styrde tillverkningen av detta stora vin...
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Postar ett inlägg sent omsider från en provning på Systembolaget iden 6 november med temat "Pinot Noir jorden runt".

1701000961473.jpeg


Upplägget var 8 viner och allt gick om "fighter" i 2 där ett vin röstades vidare till final om 4.

Saurwein Nom Pinot Noir
Schubert Wines Kai 2016 (vinnare)

Simpsons Rabbit Hole 2021 (vinnare)
Rudolf Furst Schlossberg 2019

Timo Mayer Dr Mayer 2021
Domaine Des Lambrays Clos des Lambrays 2016 (vinnare)

Evening Land La Source 2018
Failla Hirsch Vineyard 2019 (vinnare)

Kvällens vinnare i gruppen utsågs till Failla Hirsch Vineyard där Lambrays kom som tvåa.

Min egna ranking var:
Domaine Des Lambrays Clos des Lambrays 2016
Failla Hirsch Vineyard 2019
Rudolf Furst Schlossberg 2019
Evening Land La Soruce 2018

Kvällens stora besvikelse var Dr Mayer och Simpsons som i mina ögon absolut inte presterade.
 

Magikern

Medlem
Postar ett inlägg sent omsider från en provning på Systembolaget iden 6 november med temat "Pinot Noir jorden runt".

Visa bifogad bild 30739

Upplägget var 8 viner och allt gick om "fighter" i 2 där ett vin röstades vidare till final om 4.

Saurwein Nom Pinot Noir
Schubert Wines Kai 2016 (vinnare)

Simpsons Rabbit Hole 2021 (vinnare)
Rudolf Furst Schlossberg 2019

Timo Mayer Dr Mayer 2021
Domaine Des Lambrays Clos des Lambrays 2016 (vinnare)

Evening Land La Source 2018
Failla Hirsch Vineyard 2019 (vinnare)

Kvällens vinnare i gruppen utsågs till Failla Hirsch Vineyard där Lambrays kom som tvåa.

Min egna ranking var:
Domaine Des Lambrays Clos des Lambrays 2016
Failla Hirsch Vineyard 2019
Rudolf Furst Schlossberg 2019
Evening Land La Soruce 2018

Kvällens stora besvikelse var Dr Mayer och Simpsons som i mina ögon absolut inte presterade.

Vad tyckte du om Schubert Kai? Är den värd sitt pris?
 

mackan92

Medlem
Vad tyckte du om Schubert Kai? Är den värd sitt pris?
Upplevde att vinet var väldigt utvecklat, snudd på mycket utvecklat så det bör drickas inom närmsta året (undantag om det är flaskvariation) annars så upplevdes det balanserat och komplext men sakna kanske lite koncentration för att flyga upp i "topp 4" i mina ögon. Värd sitt pris? Tjaa, upp till betraktarens ögon. Tyckte Failla prestera bättre till en mindre peng om vi säger så :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett härligt återvändande och ett hjärtligt お久しぶり på Pecorella i afton.
Och en Rioja som tyvärr inte alls fyllde ut sin kostym…

PXL_20231126_103225813.PORTRAIT_Original.jpeg


2010 Martinez Laquesta Gran Reserva, Rioja, 87p
Vacker ljusröd färg.
Doft av röda bär, fin blomjord, Tempranillo (alltid lätt känna igen den då jag sett etiketten) och i början lite smör, men det vädrades bort rätt snart. Lingonsylt.
I munnen är det ett vin med syror i den övre delen av registret, M tanniner och M- - kropp. Stunsen uteblir dock så pass att det blir lite av en besvikelse. Särskilt som 2010 i Rioja betraktas som en av de mest exceptionella på många år. Denna uppfattning delas av både vinodlare och kritiker. Säsongen karakteriserades av en idealisk balans mellan varma dagar och svala nätter under växtsäsongen, vilket gav perfekta förhållanden för mognad av druvorna. Resultatet blev druvor med optimal fenolisk mognad och bevarad syra, vilket ju är avgörande för att skapa viner med både komplexitet och lagringspotential.

De röda Gran Reservorna från 2010 står ut!
Generellt.
Men, tyvärr inte detta vin.

Det som särskilt sägs utmärka 2010 års Gran Reserva är deras lagringspotential. Måhända har detta vin mer att ge, men då märgen inte riktigt är på plats har jag svårt se detta vin som att det kimmer ut ur kokongen som en sublimt vacker fjäril. Denna årgång sägs erbjuda en unik upplevelse för den sanna vinälskaren, och dess viner anses vara några av de finaste exemplen på vad Rioja-regionen kan producera. Detta är mitt fjärde vin från Rioja och 2010. Känner mig inte alldeles övertygad om att lovorden är sanna…
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Upplevde att vinet var väldigt utvecklat, snudd på mycket utvecklat så det bör drickas inom närmsta året (undantag om det är flaskvariation) annars så upplevdes det balanserat och komplext men sakna kanske lite koncentration för att flyga upp i "topp 4" i mina ögon. Värd sitt pris? Tjaa, upp till betraktarens ögon. Tyckte Failla prestera bättre till en mindre peng om vi säger så :)

Det låter misstänkt tycker jag. Failla är nog ett vin jag slår till på om du tyckte att det var mest prisvärt.
 

mackan92

Medlem
Det låter misstänkt tycker jag. Failla är nog ett vin jag slår till på om du tyckte att det var mest prisvärt.
Det gjorde jag och även @Sebran som deltog. Har väntat lite medvetet med att lägga upp inlägget så man kunde belägga slag på några flaskor själv (för att vara ärlig :). Vingården som druvorna kommer från ägs av Hirsch (Hirsch Vineyard) och det är en plot som jag förstod det de sourcar druvorna från som tillverkar just detta vin vilket även är och ska vara deras "prestige".

@Omar Khayyam och @Adam Frisch kan säkert pytsa in med mer information som jag tror kan ha fler detaljer

1701019238023.png
 

Sebran

Medlem
Jag instämmer helt med @mackan92 s top 3 från pinot provningen. Vill dock tillägga att jag tror att Fürst har större potential än Failla på sikt, men i dagsläget var den ganska stängd.

Clos de Lambray och Fürst var ganska lika stilmässigt och den svala frukten skiljde dessa tydligt från US pinoterna. Failla var helt öppen och redo att drickas trots sin unga ålder, men hade märkbart högre alkohol och mer krallig frukt än de europeiska vinerna. Olika stilar helt enkelt, men båda var sjukt goda 😋
 

LeChat

Medlem
IMG_5512.jpeg

2015 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Drack denna för 1,5 år sedan och tänkte att den kunde bli intressant att prova igen, ihop med kvällens bolognese.

Visst, den är fortfarande ung, men luft gör som vanligt susen, och då gör den verkligen inte ont att dricka i nutid. Riktigt god faktiskt! Hade nästan glömt av hur gott det är med brunello.

Syran och den finlemmade tanninstrukturen ger nerv åt vinet och en härlig munkänsla. Fortfarande ganska mycket frukt, och fattoner som dominerar. Körsbär, kakao och ett jordigt avslut. Man får nog vänta 5+ år för att känna mera utvecklade mognadstoner.
Men som sagt, lufta och njut!
 

mackan92

Medlem
Vad var det för årgång på Saurwein Nom? Lite den fula ankungen i det sällskapet, åtminstone prismässigt @Sebran @mackan92
Det var årgång 2021 på den, så egentligen alldeles för ung. Jag tyckte att den var bra och hade potential, men tufft motstånd mot Nya Zeeländaren som hade åldern på sin sida.

Håller med, det var på den unga sidan men frukten hade inte riktigt blommat ut som man kände fanns där bakom alltihop. Vänta 3-5 år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, bra bordeaux is da shit! :cool:

Fast jag måste erkänna att min luftning var nog i klenaste laget. Den blir bara bättre och bättre! :cigarr:
Har en flaska kvar av detta vin som jag tänkte spara så länge jag kan. Av den anledningen har jag gömt den i ett mörkt hörn.
Hur pass ålderstigen kändes din flaska?
 

LeChat

Medlem
Har en flaska kvar av detta vin som jag tänkte spara så länge jag kan. Av den anledningen har jag gömt den i ett mörkt hörn.
Hur pass ålderstigen kändes din flaska?
Kändes som att den har många år kvar. Fin frukt utan drag av äppelskrutt och förkolnad brasved.;)
Har fem flaskor kvar så korkskruvsångesten är på en behaglig nivå. Fast nästa gång kommer jag komma ihåg att använda bladöppnare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kändes som att den har många år kvar. Fin frukt utan drag av äppelskrutt och förkolnad brasved.;)
Har fem flaskor kvar så korkskruvsångesten är på en behaglig nivå. Fast nästa gång kommer jag komma ihåg att använda bladöppnare.
Mest för att det finns en smaknot på CT av detta vin från 2011, alltså: 2011 Château Croque Michotte, så ropade jag in en flaska i afton. Smknoten är dessutom en hyfsat sågande TN av en Londonbo som nog provade och skrev den lite med vänster hand. Hoppas därför innerligt att mina 240 kr ger mig både njutning i glaset och förmånen att få skriva en rolig kommentar till RYOB's smaknot 😂

Whatever rocks the boat! 🤠
 

Silex

Medlem
Tror att de med lite mer ålder har en fördel (som Selosse och Chapoutier). Men hur stod sig då Cerrete, som ju var äldst, i den tuffa konkurrensen?
 

Lennart

Medlem
Tror att de med lite mer ålder har en fördel (som Selosse och Chapoutier). Men hur stod sig då Cerrete, som ju var äldst, i den tuffa konkurrensen?
Ja så är det absolut… Grange till exempel har ju extrem potential men för ung för min smak. Det syns inte på bilden men Le Chiuse är 2012 och den hade så pass mycket mognad att jag trodde den var ännu äldre. Cerrete stack verkligen ut, jag tyckte det var väldigt mycket vitpeppar medan andra tyckte fruktkaka, och tanninerna var brutalt sträva så det kändes inte alls som ett moget vin.
 
Toppen