Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äntligen har jag fått ned mina smaknoter från den provning av Château Troplong Mondot som @Patrik Sellin och jag samlat ihop viner till under de senaste åren. Det visade sig bli precis så bra som provningar kan bli ibland. Nu är bara frågan: Vad samlar vi ihop till för nästa spännande provning?

Här kommer ett sammandrag, vill man läsa mer kan man se mina mer kompletta smaknoter på Cellartracker, här: https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=53188

Château Troplong Mondot: 1959-2012

17 nov 2023
Stockholm, Sverige, hemma hos Patrik


Introduktion​

En retrospektiv samling av 17 årgångar Troplong Mondot, noga insamlade under år av passion och förväntan. En kväll fylld av förhoppningar och en smula oro över möjliga oxidationsöden och korkskador, förvandlades till en resa genom tid och terroir samman med riktigt trevligt folk. Skål för detta evenemang i absoluta världsklass!

Flight 1 - Försmak av Förtjusning​

Ett blint förspel i världen av viner, en lek med Sauvignon blanc, ursprung och årgångar.

PXL_20231117_162935644.PORTRAIT.jpg
PXL_20231118_023145912.PORTRAIT.jpg


1994 Vincent Pinard Sancerre Nuance, 95 p
En triumf från Sancerre, en symfoni av mogna äpplen (utan skrutt) och glädjerik syra, som en godisbutik för vuxna. Ett vin på sin absoluta höjdpunkt.

2021 Fritz Volcker Sauvignon Blanc trocken, Pfaltz, 86p
Ett kanske mindre förtjusande pre-tasting vin, men fortfarande gott. En tysk tolkning som enligt butiksföreståndaren i Wuppertal skulle flirta med Sancerre-stilen. Men icket så i den verkliga verkligheten. Ingen Loiresque flaska, däremot med en tydlig karaktär av Nya Zeeland. Kattpiss, grön örtighet och pigga syror som dansar över gommen, men som saknar den sista gnistan.

Flight 2 - De Bortglömda Årgångarna​

Trots sitt rykte visade dessa årgångar sig från goda sidor, helt klart tydliga bevis på storheten i Château Troplong Mondot.

Flight 1.jpg


1977 Château Troplong Mondot, 92p
En resa genom rök, kryddor och en antydan av spiskummin, en ungdomlighet som lurar bakom en medelmogen färg.

1972 Château Troplong Mondot, 91p
En mogen, kryddig doft med inslag av höstlig vass och ek, som visar på en oväntad rikedom och djup.

1993 Château Troplong Mondot, 92p
En mörkröd vision med menthol och körsbärskaramell, ungdomlig trots åldern, en struktur som lovar framtida storhet.

1970 Château Troplong Mondot, 94p
En mörk, oxiderad nos som växer i glaset till något vackert och precist, en svår årgång som blomstrar här.

1994 Château Troplong Mondot, 94p
En mörk, oxiderad och medicinal doft som överraskar i munnen med sin tanninstruktur och smak av varm årgång.

Flight 3 - Klassiska Årgångar​

Förväntningarna var höga, och 1982 sken som solen medan 1959 visade sig överraskande vital.

Flight 2.jpg


1983 Château Troplong Mondot, 92p
Mörk färg, börjar anonymt men öppnar sig som en kapplöpningshäst i munnen, något linjär men ändå ren, vacker och elegant.

1959 Château Troplong Mondot, 93p
En ungdomlig överraskning, välbalanserad med toner av cassis, järn och svart te, en tidsresenär som fortfarande strålar av liv. Med den tuggbara mängd tanniner som fortfarande finns kvar här kan man ju fundera över hur mycket taggtråd detta smakade under 60-talet...

1975 Château Troplong Mondot, 93p
Ett under av eukalyptus och svarta vinbär i näsan, en skönhet som bär sin ålder med stolthet och renhet.

1982 Château Troplong Mondot, 97p
En kombination av nymålad källare, syrén, cigarrlåda och elegans, en renhet i munnen som är slående, en intensitet och balans som är svår att beskriva med ord.

Flight 4 - Moderna Årgångar​

En flight som rockade sockarna av mig, fylld av fantastiska viner och den enda F-flaskan för kvällen.

Flight 3.jpg


1989 Château Troplong Mondot, 99p
Ett ungt, intensivt vin, täta tanniner och en typisk Bordeaux-karaktär. Fantastiskt! (Gissade över 20 år fel.)

1995 Château Troplong Mondot, F
Ett överoxiderat mysterium, en besvikelse som på papperet borde ha kunnat varit vid avsevärt bättre vigör.

1998 Château Troplong Mondot, 94p
Ren, elegant och komplex struktur, en aromatisk överraskning jämfört de andra med inslag av blåbär och fänkål.

1985 Château Troplong Mondot, 89p
En mognande vin med en touch av terpentin och citruskaraktär - som från en bättre Oloroso. Vackert oxiderad men den svagaste i flighten.

1988 Château Troplong Mondot, 97p
Mjuka aromer med en tyngd som bara kan beskrivas som gravitas. Storhet i en elegant och atletisk form.

Flight 5 - De Unga Padawans​

Mitt första positiva möte med en Bdx 2007. Denna årgång av TM rockar (också)!

Flight 4.jpg


2011 Mondot, 92p
Troplong Mondots andravin.
En neutral näsa med toner av lack och lakrits, ett polerat och rent vin som känns som en klassisk Bordeaux.

2007 Château Troplong Mondot, 98p
Ett ungt, kraftfullt vin med fantastisk tanninstruktur, en årgång som kommer att utvecklas i decennier.

2012 Château Troplong Mondot, 91p
En mjuk och attraktiv näsa med en tanninvägg i munnen, ett vin som behöver vila.

2010 Château Troplong Mondot, 96p
Ett ungt, linjärt vin vid första anblicken som avslöjar en storhet i sin skapelse med tanninväggen dold bakom massiv frukt. Känns tillgängligt, men har en mycket lång väg kvar att vandra. Är glad åt att jag har en halvlåda som väntar på mig i London.

Flight 6 - Eftersläckningen​

Varför inte avsluta med en sista liten flaska mums? Den store magikern Patrik trollade fram ett litet underverk som jag inte minns vad jag blindgissade på.

PXL_20231118_010812446.jpg


1964 Gaja Barbaresco, 93p
En flaska i början av sin oxideringsfas, erbjuder en noterbar doft av oxidation med en rik palett av fikon, körsbär och choklad. Ett fantstiskt vin! Kvällens roligaste flaska.

Slutsatser​

En kväll där jag nästan lyckades blindpricka en av Troplong Mondots årgångar. Det var en underbar kväll med nya bekantskaper bland både viner och provare samt likaledes kära återseenden av både viner och provare. Vad jag tar med mig:
  • Jag hyser uppenbarligen en skamlöst djup kärlek till Troplong Mondot samt en djup beundran för slottets förmåga att skapa fantastiska viner även i duktigt svaga årgångar.
  • Stor glädje över att 1959 fortfarande är full av liv.
  • 2007 är en vinnare!
  • Att Sancerre och Barbaresco också är förbenat goda viner
 

Attachments

  • PXL_20231117_222935422.jpg
    PXL_20231117_222935422.jpg
    109,2 KB · Visningar: 20
  • PXL_20231118_023145912.PORTRAIT_Original.jpg
    PXL_20231118_023145912.PORTRAIT_Original.jpg
    46,3 KB · Visningar: 19
Last edited:

Magikern

Medlem

Chapoutier har jag en flaska av men jag tog för givet att det klivit in i tunneln (annars kanske jag öppnat den).. Förvånad att det står 2012 på Paolo Bea. Jag trodde att det var 2011 som vankades just nu. 2010an hade en superlång eftersmak och utmärkt balans men jag saknade syran. Tanninerna var rejäla men faktiskt ett plus i kanten. Brocard borde ha känts som ett fynd i sammanhanget och relativt lättdrucket.
 

mackan92

Medlem
Chapoutier har jag en flaska av men jag tog för givet att det klivit in i tunneln (annars kanske jag öppnat den).. Förvånad att det står 2012 på Paolo Bea. Jag trodde att det var 2011 som vankades just nu. 2010an hade en superlång eftersmak och utmärkt balans men jag saknade syran. Tanninerna var rejäla men faktiskt ett plus i kanten. Brocard borde ha känts som ett fynd i sammanhanget och relativt lättdrucket.
2011 var med på en provning jag deltog på tidigare i år och vann över ett gäng andra viner. 2012 släpptes tidigare i år vilket var säkert den årgång de tog med.

 

buteljen

Medlem
Inga noter? Det är ju liksom det vi är nyfikna på här på forumet, så vi kan dra nytta av varandras erfarenheter 😊. Man ger och man tar.
 

Lennart

Medlem
Inga noter? Det är ju liksom det vi är nyfikna på här på forumet, så vi kan dra nytta av varandras erfarenheter 😊. Man ger och man tar.
Ett annat alternativ är ju att inte posta något alls för då är det ingen som klagar :) Hade inte riktigt tid/energi att skriva noter nu och tänkte att detta var bättre än inget. Men håller självklart med om att inlägg med noter är väldigt mycket roligare än utan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett annat alternativ är ju att inte posta något alls för då är det ingen som klagar :) Hade inte riktigt tid/energi att skriva noter nu och tänkte att detta var bättre än inget. Men håller självklart med om att inlägg med noter är väldigt mycket roligare än utan.
Uppfattade inget klagomål, mer ett önskemål 🤗
 

Lennart

Medlem
Chapoutier har jag en flaska av men jag tog för givet att det klivit in i tunneln (annars kanske jag öppnat den).. Förvånad att det står 2012 på Paolo Bea. Jag trodde att det var 2011 som vankades just nu. 2010an hade en superlång eftersmak och utmärkt balans men jag saknade syran. Tanninerna var rejäla men faktiskt ett plus i kanten. Brocard borde ha känts som ett fynd i sammanhanget och relativt lättdrucket.
Jag tyckte Chapoutier var förvånansvärt tillgänglig men om det var min flaska hade den fått vila minst fem år till :)
Provningens tema var att alla flaskor som var med tidigare hade vunnit någon av årets prestigeprovningar, och eftersom det varit en Chablis Grand Cru-provning var det nog väldigt frestande att få med den för att få budgeten att gå runt. Sen tycker jag personligen att Chablis GC ofta är ”fynd” sett till kvaliteten och jämfört med vad det kostar lite längre söderut i Bourgogne…
Och ja precis som Mackan svarade så har de precis bytt årgång på Cerrete. Jag har druckit 2011 tidigare och uppskattade den mer, har inget minne av att den var så här funky (världens mest otydliga begrepp men men)
 

Lennart

Medlem

Fyller på med lite korta noteringar efter önskemål från @buteljen :)



Selosse Substance deg 19
Broucard Valmur 2020

Solaia 2020
Le Chiuse Riserva 2012

Cerrete Paulo Bea 2012
Clos Erasmus 2019

Chapoutier Le Pavillon 2016
Penfolds Grange 2018

Det var första gången jag smakade Selosse men gillade det verkligen. Tydligt oxidativ men inte överdrivet, hög intensitet och fantastiskt komplexitet.

Broucard kändes som en typisk högkvalitativ Chablis med allt man förväntar sig av en sådan. Jättegott vin men inget som sticker ut karaktärsmässigt, och det behöver det ju inte alltid göra.
De sex rödvinerna var grupperade i par och vi fick reda på att det fanns ett tema i varje par.

Första paret trodde jag var tema Italien och gissade supertoscanare mot Barolo. Nu var det mer precist än så, dvs tema Toscana, och inte första gången jag misstar Brunello för Barolo och vice versa. Hos Solaia var cab-tonerna dominerade, med en del örtighet, och man känner den höga kvaliteten men det är så klart på tok för ungt. Le Chiuse Riserva 2012 kändes äldre än den är och har allt jag vill ha från en Brunello, inklusive en lite floral parfym. Mycket god!

Nästa par hade jag inte en susning om vad det var. Visade sig att temat var biodynamiska odlare. Tyckte Cerrete mest luktade vitpeppar (andra tyckte fruktkaka) och hade väldigt sträva tanniner. Spanjoren lämnade mig rätt oberörd (sen blir man ju iofs kräsen i en sån här uppställning).
Sista flighten var ganska lätt att sätta att det var norra Rhône mot australisk shiraz. Av de två föredrog jag Chapoutier. Kan inte säga att det var något i just den som var extremt speciellt smakmässigt utan mer att högkvalitativ norra Rhône är så jävla gott… Grange är Grange och så klart fantastiskt, otrolig intensitet osv, men alldeles för ung i mitt tycke, kommer dock bli magisk när faten integrerats och det börjat komma tertiära aromer. Eukalyptusen sticker ut ganska mycket och det är väl lite av en vattendelare vad man tycker om det.
Sammanfattningsvis en väldigt trevlig provning :)
 

buteljen

Medlem
Fyller på med lite korta noteringar efter önskemål från @buteljen :)



Selosse Substance deg 19
Broucard Valmur 2020

Solaia 2020
Le Chiuse Riserva 2012

Cerrete Paulo Bea 2012
Clos Erasmus 2019

Chapoutier Le Pavillon 2016
Penfolds Grange 2018

Det var första gången jag smakade Selosse men gillade det verkligen. Tydligt oxidativ men inte överdrivet, hög intensitet och fantastiskt komplexitet.

Broucard kändes som en typisk högkvalitativ Chablis med allt man förväntar sig av en sådan. Jättegott vin men inget som sticker ut karaktärsmässigt, och det behöver det ju inte alltid göra.
De sex rödvinerna var grupperade i par och vi fick reda på att det fanns ett tema i varje par.

Första paret trodde jag var tema Italien och gissade supertoscanare mot Barolo. Nu var det mer precist än så, dvs tema Toscana, och inte första gången jag misstar Brunello för Barolo och vice versa. Hos Solaia var cab-tonerna dominerade, med en del örtighet, och man känner den höga kvaliteten men det är så klart på tok för ungt. Le Chiuse Riserva 2012 kändes äldre än den är och har allt jag vill ha från en Brunello, inklusive en lite floral parfym. Mycket god!

Nästa par hade jag inte en susning om vad det var. Visade sig att temat var biodynamiska odlare. Tyckte Cerrete mest luktade vitpeppar (andra tyckte fruktkaka) och hade väldigt sträva tanniner. Spanjoren lämnade mig rätt oberörd (sen blir man ju iofs kräsen i en sån här uppställning).
Sista flighten var ganska lätt att sätta att det var norra Rhône mot australisk shiraz. Av de två föredrog jag Chapoutier. Kan inte säga att det var något i just den som var extremt speciellt smakmässigt utan mer att högkvalitativ norra Rhône är så jävla gott… Grange är Grange och så klart fantastiskt, otrolig intensitet osv, men alldeles för ung i mitt tycke, kommer dock bli magisk när faten integrerats och det börjat komma tertiära aromer. Eukalyptusen sticker ut ganska mycket och det är väl lite av en vattendelare vad man tycker om det.
Sammanfattningsvis en väldigt trevlig provning :)
Tack 😍👏
 

Magikern

Medlem
Jag tyckte Chapoutier var förvånansvärt tillgänglig men om det var min flaska hade den fått vila minst fem år till :)
Provningens tema var att alla flaskor som var med tidigare hade vunnit någon av årets prestigeprovningar, och eftersom det varit en Chablis Grand Cru-provning var det nog väldigt frestande att få med den för att få budgeten att gå runt. Sen tycker jag personligen att Chablis GC ofta är ”fynd” sett till kvaliteten och jämfört med vad det kostar lite längre söderut i Bourgogne…
Och ja precis som Mackan svarade så har de precis bytt årgång på Cerrete. Jag har druckit 2011 tidigare och uppskattade den mer, har inget minne av att den var så här funky (världens mest otydliga begrepp men men)

Låter mycket intressant. Rätt märkligt att enbart några Stockholmsbutiker verkar ha Cerrete 2012 medan de sista 10 flaskorna av 2011an enbart finns på Gårda i Göteborg . Har 2012 bara kommit till Stockholm måntro? Hur som helst så är det ett naturvin i alla årgångar och det brukar ju leda till att vinet blir funky (2010an var inte speciellt funky dock)
 

Vingubben

Medlem
IMG_5014.jpeg


Accomasso, Annunziata, Reserva 2011

Inledningsvis rätt sluten, men öppnar upp efter några timmar. Lätt stallig doft med rotfrukt och champinjoner. Anar lite nypon och det finns parfym i bakgrunden. I munnen är det kaffe, choklad och röda bär. Tanninerna är kraftiga men avslipade, dock saknas intensiteten för att det skall bli balanserat. Får en lätt vattnig känsla. 88p
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 30768

Accomasso, Annunziata, Reserva 2011

Inledningsvis rätt sluten, men öppnar upp efter några timmar. Lätt stallig doft med rotfrukt och champinjoner. Anar lite nypon och det finns parfym i bakgrunden. I munnen är det kaffe, choklad och röda bär. Tanninerna är kraftiga men avslipade, dock saknas intensiteten för att det skall bli balanserat. Får en lätt vattnig känsla. 88p

Intressant, jag drack en Accomasso Annunziata 2012 nyligen och blev inte heller särskilt imponerad, saknade lite energi och komplexitet. Blev ganska besviken eftersom producenten är så hypad.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Intressant, jag drack en Accomasso Annunziata 2012 nyligen och blev inte heller särskilt imponerad, saknade lite energi och komplexitet. Blev ganska besviken eftersom producenten är så hypad.

Prova Roche från en bra årgång. Energi till tusen. Det fullkomligt exploderade av smaker i munnen när jag provade det för ett tag sen. Jag förstod hypen med Accamasso direkt.
 

JonasBo

Medlem
Prova Roche från en bra årgång. Energi till tusen. Det fullkomligt exploderade av smaker i munnen när jag provade det för ett tag sen. Jag förstod hypen med Accamasso direkt.
Jag har inte dryckityså mkt Accomasso men förstår att det är stor flaskvariation.
 

LeChat

Medlem
IMG_5517.jpeg

2000 Château Croque Michotte #2

Korkhaveriet förra helgen gav lite sordin på upplevelsen så jag kände mig tvungen att korka upp en ny flaska idag under mera anständiga förhållanden. Förra helgen höll jag på med att filtrera genom kaffefilter och dubbeldekantera, eller förmodligen trippeldekantera, kommer inte ihåg.

Idag användes bladöppnare vilket gav sinnesfrid och ett vin utan tillstymmelse av korksmulor.
Om sen denna tillfredställelse påverkat vinupplevelsen, vet jag inte. Men upplever den som aningen bättre idag. :cool:

Det är verkligen imponerande hur bra bordeaux kan vara även med enkla etiketter.

Dags att fylla grillen med briketter.
På tallriken blir det entrecôte med vitlökssmör.
 

Vingubben

Medlem
IMG_5018.jpeg


Mark Haisma, Volnay, Paux Bois 2015

Väldigt lovande på doften med rökiga örter och söt frukt. Helhetsupplevelsen är dock i sammanhanget rätt medioker med låg syra och inte mycket till tanniner att tala om. Frukten, famförallt lingon och jordgubb, finns där tillsammans med örter och skog. Finns en stramhet och mineralitet som tilltalar men på det hela saknas spänst och komplexitet. 85p
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Markus Molitor Alte Reben 2014
Köpt 2017 i Trier i en butik bredvid Karl Marx gamla lägenhet. Fantastiskt ställe.

Vinet då. Jo djävlar mig va gott det här var. Fin gyllengul färg. Doft av cyklop, gula mogna frukter och söt curry (sött men även lite kryddigt, typ som banan-curry fast utan banan).
I munnen är det harmoni mellan pigg, snärtig syra precis lagom mogen tropisk frukt och citron. Skulle säga att den är mitt i sitt drickfönster. Det finns lite mognadstoner men frukten spelar fortfarande ut sitt fulla register.

Ett av årets bästa vita viner.

Vad är det man brukar säga…. Borde köpt fler. 🤷
Prislappen skvallrar om ett pris på €17 vilket jag med glädje skulle betala igen. Där och då var det mer brist på packutrymme efter vi bilat genom Loire, Chablis och Champagne med en 7-månaders bebis med all packning det innebär.

Drack den till en ramen (laxburgare, koriander, vitlök, ingefära, chili mm) som jag fick till riktigt bra (om man får skryta lite)
IMG_7482.jpeg
 
Markus Molitor Alte Reben 2014
Köpt 2017 i Trier i en butik bredvid Karl Marx gamla lägenhet. Fantastiskt ställe.

Vinet då. Jo djävlar mig va gott det här var. Fin gyllengul färg. Doft av cyklop, gula mogna frukter och söt curry (sött men även lite kryddigt, typ som banan-curry fast utan banan).
I munnen är det harmoni mellan pigg, snärtig syra precis lagom mogen tropisk frukt och citron. Skulle säga att den är mitt i sitt drickfönster. Det finns lite mognadstoner men frukten spelar fortfarande ut sitt fulla register.

Ett av årets bästa vita viner.

Vad är det man brukar säga…. Borde köpt fler. 🤷
Prislappen skvallrar om ett pris på €17 vilket jag med glädje skulle betala igen. Där och då var det mer brist på packutrymme efter vi bilat genom Loire, Chablis och Champagne med en 7-månaders bebis med all packning det innebär.

Drack den till en ramen (laxburgare, koriander, vitlök, ingefära, chili mm) som jag fick till riktigt bra (om man får skryta lite)
Visa bifogad bild 30775
Ser ruggigt bra ut. Kan du dela med dig av Ramen-receptet? Kanske i mattråden?
 
Toppen