Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vera Wind

In vini veritas?
Visa bifogad bild 36736
Chateau Musar Rosé, 2020

Ännu en rosa enhörning fälld. Jag har sett Musar rosé jämföras med Tondonia rosado (som möjlig lightversion), så när Arvid Nordquist viskade i mitt öra att de skulle importera den till Sverige för första gången började jag räkna månaderna.

Noter av blodapelsin, valnöt, torkad aprikos, omogen pomelo och metall. Mycket ekoxe. Påminner om Tondonia rosado i hur den både doftar och smakar lite sherry. Samtidigt känns den både svårare och lättare: mer svårdrucken, mer bentorr och lätt skalbesk (blind hade jag kanske gissat orangevin). Samtidigt inte lika komplex eller göttigt koncentrerad i frukten och eksötman.

Intellektuellt kul för mig att dricka – men inte särskilt njutbar. Motsatsen till en poolrosé. Att få en Musar rosé serverad vid poolkanten vore ungefär som att bli träffad i ansiktet av en plåtbåt.

Aningen mjukare och mer publikfriande dag två, men fortfarande inget man skulle våga bjuda gäster på (pool eller ej).

Den andra flaskan jag köpte får ligga i karantän i vinkylen till nästa pandemi.
Tusen tack för noter!
Jag är både lite sugen och avskräckt. 😅

pinoten

Medlem
1778958460004.jpeg

Domaine Bzikot Puligny-Montrachet 2019 (Stekt havskatt med vitvinssås)
Blommor, äpple och karamell i doften. I smaken finns det citrus, äpple, stenfrukt, honung, melon. Tydlig mineralitet, bra syra och längd. Riktigt bra village-PM.

Alto Moncayo Veraton 2016 (Baskisk gryta med chorizo och kyckling)
Den Veraton med mest år på nacken som jag har provat. Eken har backat in i skuggorna, frukten och syran fortfarande bra. Mörka bär, hallon, mörka körsbär, vanilj, choklad och även tobak som känns som den har blivit lite tydligare. Bra längd.

Francois Mikulski Bourgogne Côte d'Or Pinot Noir 2022 (Chicken Tonkatsu, spetskålssallad, ris, tonkatsusås)
Precis en så lagom PN som jag ville ha till maten. Strax under medelfyllig. Körsbär, hallon, jordgubbar, lite svagare ton av skog och svamp. Bra syra. Trevlig standard-bourgogne.

chambertin

Medlem
IMG_0793.jpeg

2023 Macon-Fuissé, Cordier

Sprang på den här nyligen till en skaldjursrisotto.
Öppnade lysande fint med ambitiös fatbehandking, fint djup i frukten (melon och ananas) men lite väl reduktiv i nuläget för min smak. Inledningen imponerade dock så krutet till trots så tror jag att det ordnar upp sig med några år i ryggläge.
I munnen träffar först en liten snygg skalbeska och väl balanserad syra. Avslutet aningen kantigt i nuläget men ordnar säkert till sig med tiden. Kanske inte i paritet med Chardonnay från Nya Världen i denna prisklassen men mot syskonen från norröver så är det ju löjligt bra för pengarna (får man ens bulkvin för den pengen i kärn-Bourgogne ?)

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 36746

2023 Macon-Fuissé, Cordier

Sprang på den här nyligen till en skaldjursrisotto.
Öppnade lysande fint med ambitiös fatbehandking, fint djup i frukten (melon och ananas) men lite väl reduktiv i nuläget för min smak. Inledningen imponerade dock så krutet till trots så tror jag att det ordnar upp sig med några år i ryggläge.
I munnen träffar först en liten snygg skalbeska och väl balanserad syra. Avslutet aningen kantigt i nuläget men ordnar säkert till sig med tiden. Kanske inte i paritet med Chardonnay från Nya Världen i denna prisklassen men mot syskonen från norröver så är det ju löjligt bra för pengarna (får man ens bulkvin för den pengen i kärn-Bourgogne ?)

Intressant vin som jag provat nyligen. 3 år till tror jag räcker för att vinet skall vara på plats men det kanske utvecklas längre än så. Jag föredrar dock många viner från kärnbourgogne (i denna prisklassen) framför allt vissa Saint-Aubin. Även Chablis tilltalar mig mer. När det gäller nya världen Chardonnay har jag nog haft otur. De viner som varit utmärkta har kostat därefter.

Toppen