Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Botri

Medlem
En liten topp 3 av grekiska viner som har druckits på plats i Grekland senaste dagarna:

Alpha Estate Xinomavro Hedgehog Vineyard 2023
Xinomavro, druvan som översätts till syrlig svart, kommer i flera olika stilar. Beskrivs ofta som en blandning mellan Pinot Noir och Nebbiolo. Här drar det dock mer åt svart frukt än röd och med måttliga tanniner. Mer seriös än vissa fruktigare exempel.

Ktima Gerovassilliou Malagousia Single Vineyard 2024
Malagousia utrotades nästan på 70- och 80-talet och denna producent var en av de som räddade druvan genom att börja göra seriösa viner av den. Lägre syra än Assyrtiko men med mer fyllighet och viss aromatisk. Gott till blandade grekiska fisk- och grönsaksrätter.

Boutari Assyrtiko 2024
Då Assyrtiko från Santorini ofta är billigare i Sverige och oftast mycket dyr på restaurang i Grekland så testades istället en del från fastlandet. Denna överraskade med fin syra och viss skalbeska mot slutet. Saknar känslan av det som ofta beskrivs som mineralitet i vinerna från Santorini, men ett bra vin för €14.

IMG_0901.jpeg
IMG_0696.jpeg
IMG_0689.jpeg

Callxx

Medlem
En underbar vecka i vårt kära grannland Norge resulterade i mycket god mat & goda viner. Fick inte med alla flaskor på bild men en del fastnade. Mina höjdpunkter vinmässigt var Walter Scott X Novo Chardonnay -22 och Domaine Bernard Gripa, Saint-Joseph "Le Berceau" -22.

Orkar tyvärr inte skriva alla smak & doft noter jag har just nu, så är det någon som är nyfiken på ett speciellt vin så kan jag försöka leta upp dom!

Charles Heidsieck, Brut Reserve DG: 2016
Walter Scott X Novo Chardonnay -22
Nervi-Conterno Gattinara Vigna Molsino -21
Egly-Ouriet Grand Cru, -19 Bas
Domaine Bernard Gripa, Saint-Joseph "Le Berceau" -22
Evening Land Vineyards, "Summum" PN -22
Anselmo Mendes, Parcela Únicas -22
Bodega Chacra, "Treinta y Dos" -23
Domaine Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet 1er Cru "Les Caillerets" -22
Giovanni Rosso, Langhe Nebbiolo "Ester Canale Rosso" -22
Vilmart & Cie "Cuvée Rubis" 1er Cru Rosé
Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Georges 1er Cru "Les Cailles" -14
Tenuta Il Poggione, Brunello di Montalcino -19

20260508_222651.jpg

20260510_162734.jpg

20260512_234537.jpg
20260510_193848.jpg
20260513_230215.jpg

20260515_175721.jpg

20260516_082159.jpg

Attachments

• 20260515_201058.jpg
    20260515_201058.jpg
    28,9 KB · Visningar: 6

Magikern

Medlem
Dumol estate pinot noir 2021

Doft: granatäpplen, hallon, tranbär. Ung och dämpad.
Attack: Violer, tranbär och mycket mörk frukt. Detta är pinot från Kalifornien utan tvekan. Medelfyllig och driven av frukt och elegans.
Mellansmak: Här märker man silkestanniner och medelhög syra. Mycket granatäpplen, jordgubbar, tranbär, blandad mörk frukt och även jordiga toner. Medelhög intensitet och perfekt balans.
Eftersmak: Här märks det att vinet är ungt. Det drar lite på tungan och frukten känns lite inkapslad i eftersmaken. Eftersmaken är dock rätt lång men det känns som att vinet har något oförlöst över sig.

Detta är ett mycket bra vin med framtiden för sig. Jag stannar nog på 93+ idag dock.

Förväntningarnas förbannelse och min uppenbara brist på känsla för absolut kvalitet.

Jessica Litaud Macon-Vergissons La Roche 2021. Hypad producent, runt 500 kr flaskan, toppbetyg från min vän Travkungen. Första flaskan beskriven här på Finewines. Besvikelse, upplevelse av sumpig ankdamm, lite för mycket Vin Nature, udda, lite väl utvecklad för 2021 (88 p)

Camille Giroud Bourgogne Blanc 2022.
239 kr i BS, fräsch, typisk Bourgogne, fantastic value (90 p)

Så dricker vi helt plötsligt dessa två tillsammans och då är allt helt omvänt. Jessica sparkar Camille i omloppsbana! Mina referenser om fågelavföring är bortblåsta.

Uppdaterad bedömning:
Jessica Litaud: 90 p
Camille Giroud: 85 p

Dock, Litaud är inte en ny Ente. Och pris/performance-kvoten lockar inte till fler köp. Det finns bättre vit Bourgogne för 500 kr.

IMG_6109.jpeg

Toppen