Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Ett par år gör underverk.
amejadug.jpg


En av de bättre flaskorna på sistone. Initial mognad med all parfym som med lite värme växer än mer. Bra syra balanserar upp smaken som hänger kvar länge i munnen.
En så fin, rak kork. Associationen till mogen champagne är ljuvlig.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Jag tar med en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum till Fjällbacka i sommar, så får vi se om våra vägar korsas den här sommaren. ;)


Hemma hos dig eller hemma hos mig?
 

TEGE

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Le Hurlevent Cndp

Ursprunget var inget att ta fel på. Doftar söta röda bär, massor av viol och en fläkt av lavendel.
Smaken är balanserad, rund, jordgubbar, viol, och en viss stallighet.

En helt ok vardags Cndp. Positivt överaskad :)
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Som historielärare måste man tycka om Churchill, hans tal, kända citat, hans beslutsamhet men även hans litterära sida som han fick Nobels litteraturpris -53 och givetsvis hans stora passion för champagne och då Pol Roger. Så igår blev det en Churchill 1982. Wow, fantastisk, i glaset väldigt mörk, guldig. Kraftfull lukt, otroligt fruktig nästan exotisk. Djup smak, smörig, komplex och ett långt avslut. Härligt. Och det bästa är, att jag har fler i källaren :)
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Som historielärare måste man tycka om Churchill, hans tal, kända citat, hans beslutsamhet men även hans litterära sida som han fick Nobels litteraturpris -53 och givetsvis hans stora passion för champagne och då Pol Roger. Så igår blev det en Churchill 1982. Wow, fantastisk, i glaset väldigt mörk, guldig. Kraftfull lukt, otroligt fruktig nästan exotisk. Djup smak, smörig, komplex och ett långt avslut. Härligt. Och det bästa är, att jag har fler i källaren :)
Låter fantastiskt. Den har uppenbarligen mått bra av att bli trettio år. Och roligt att du har fler. Grattis! :)
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Lite Nya världen Pinot Noir slank det ner ikväll.

2008 Walter Hansel, The North Slope Vineyard Pinot Noir (Russian River Valley)
Oerhört bärig arom, lite ekfat som inte alls stör, viol, örter, blommor. En i första hand mörkfruktig och lite tung doft, lite godisaktig. Smaken är medelfyllig till fyllig, saftig, god, lite godisaktig på finishen. Moderata syror och tanniner, lång eftersmak. Nära gränsen för vad jag vill ha i form av fruktighet/bärighet och extraktion men på rätt sida IMO

2011 Stoneleigh Rapaura Pinot Noir
I första hand kryddig, örtig och något anonym doft. En antydan till frisk bärighet i bakgrunden, lite köttsaft, blod och järn. Smaken fortsätter i samma anda, en hel del tanniner och en hyfsad syra, dock lite avsaknad av frukt och kropp. Ett helt annat bygge än Walter Hansel-vinet som det provades mot.
 

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår var det riktigt finbesök på Operkällaren, när Gaia Gaja var besök.
7 viner från vinhuset avnjöts.
Kvällens största vin var den fantastiska Sperss 04, som återigen levererar magi.
Helt i klass med den legendariska 97:an.
Vinet blir bara bättre & bättre för varje tillfälle jag provat det.
Var skall detta sluta?
Kvällens stora överraskning var en för mig ny bekantskap i form av Brunello "Sugarille" 2006.
Vilket vin!
Sjukt gott!
Kul med en Brunello som verkligen levererar, efter alla nitlotter man gott på.
Den Chambolle lika Barbaresco 2008 var också mycket bra.
Ett feminint och transparent, vackert vin.
För mer noteringar från provningen, Cellartracker/Ramberg.
Att sedan tillbringa en hel middag med Gaia till bordet gjorde ju inte saken direkt sämre.
Otroligt trevlig & påläst, samt med stor humor.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau de Rully, Comte R. de Ternay, Antonin Rodet, 2008 (grillad svärdfisk med potatis, sparris och brynt smör med citron). Doftar gula äpplen, söta päron, karamelliserat, lite godistoner, en gnutta vanilj och smör. Smakmässigt krämigt och karamelliserat med mognare, men frisk, frukt. Rätt mycket ek. Viss fatbeska.

Köpte detta på slottet ifråga när vi var där i somras (hamnade där lite på slump när vi körde omkring). Ett trevligt och njutbart vin med fin koncentration. Sen är jag väl som jag är med fat - kanske lite överkänslig. Ju varmare vinet blir i glaset, desto mer önskar jag att de kunde varit lite försiktigare med faten. Vill minnas att vi valde bort deras dyrare variant för att eken var än mer tydlig där (en massa smöriga popcorn). Funkar hur som helst bra till maten.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har betat av en par Ratti Marcenasco 2008 under kort tid, och för vad vinet kostar på Philipson så är det ganska chockerande bra. Ett bra steg upp från 2005 som var den senaste lådan jag köpte.

MEN, vinet är i princip helt omöjligt att fånga som en Barolo. Det är tät frukt, ganska mycket ek och mörkt färg. Men det har en fin balans, lite "gräddig" känsla och mjuka tanniner. Kan inte tänka mej att det blir så himla mycket bättre med lagring, det är bara att öppna och dricka. Hade jag gissat blint hade jag sagt Ribera del Duero.

I sin stil så funkar det nästan bara till Biff Med Bea, eller som rent drickvin. Bra vin, men absolut inte något vin värt de poäng som livets goda gav det. Ett vin man hatar att man älskar (som Bourgogne och Norra Rhone-galning)
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tassinaia-06

Har provat det 2 gånger tidigare nyligen och bägge gångerna var vinet ganska enastående i sin prisklass men denna gången fick jag tag på en flaska som smakade som att någon hade kokat den rent ut sagt. All frukt och alla tanniner var som bortblåsta.

Helt sjuk flaskvariation på ett vin som har ett par år till innan det når sin topp. :(
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Helt sjuk flaskvariation på ett vin som har ett par år till innan det når sin topp. :(
Vad menar du ?
Har det varit många flaskor som varit konstiga,eller var det bara denna.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Marquise de la Tourette, Hermitage (Blanc), 2009 (cassoulet med confiterad anka, fläskkorv och sidfläsk - inspirerad av frågeställning på forumet - vilken överjävligt god rätt!) Doftar bakade päron, jasminblom och ekfat. Smakar söta bakade päron, ek - blir dock mindre störigt efter 3h luftning - alkoholen (14%) märks men blir även den mer integrerad efter luftning. Rätt låg syra.

Första gången jag provar vit Hermitage. Fick rekommenderat av personal på passagen som match till cassoulet.

Intressant och häftigt men, med risk för att bli tjatig då detta är de två sakerna jag märkt att jag är lite överkänslig mot, lite för mycket ek och framförallt för mycket alkohol. Antar att det egentligen ska ligga till sig men hur blir det med så kännbar alkohol och låg syra?

Går an till maten men känns inte klockrent. Intressant, som sagt, men inte så imponerande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Första gången jag provar vit Hermitage. ...
Intressant och häftigt men, med risk för att bli tjatig då detta är de två sakerna jag märkt att jag är lite överkänslig mot, lite för mycket ek och framförallt för mycket alkohol. Antar att det egentligen ska ligga till sig men hur blir det med så kännbar alkohol och låg syra?

Vita Rhône-viner är väl lite "love it or hate it", med ofta rejäl fetma/oljighet och låg syra, vilket gör att det ofta kommer fram en viss beska, även om kanske Condrieu (på Viognier) har lite fler anhängare än Marsanne- och Roussanne-vinerna, även om de senare nog är mer matiga.
Har de tillräcklig substans - som Hermitage - är de förvånansvärt långlivade trots den låga syran. Enklare varianter (t.ex. vit Crozes) mår däremot sällan bra av lagring. Frukten dämpas så klart med åldern, men istället kommer toner av nötter, honung och i mitt tycke ofta blöt halm - som kan påminna lite om Chenin Blanc-doft. Mogen vit Hermitage är ännu mer "love it or hate it" än ung... :)

Jag är heller inte så förtjust i hög alkohol, men jag brukar nog störa mig mer på beska än "spritighet" i vita viner från norra Rhône. Jag kan nog tycka att alkoholen normalt inte borde sticka igenom i en Hermitage - vit eller röd - eftersom de ska ha så bra fruktkoncentration.
De bästa exemplaren av vita Rhôneviner brukar ha en trevlig mineralton trots den relativt låga syran, och det skadar ju inte om de trots allt kommer upp i "medelhög syra".
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas skrev:
Vita Rhône-viner är väl lite "love it or hate it", med ofta rejäl fetma/oljighet och låg syra, vilket gör att det ofta kommer fram en viss beska, även om kanske Condrieu (på Viognier) har lite fler anhängare än Marsanne- och Roussanne-vinerna, även om de senare nog är mer matiga.
Har de tillräcklig substans - som Hermitage - är de förvånansvärt långlivade trots den låga syran. Enklare varianter (t.ex. vit Crozes) mår däremot sällan bra av lagring. Frukten dämpas så klart med åldern, men istället kommer toner av nötter, honung och i mitt tycke ofta blöt halm - som kan påminna lite om Chenin Blanc-doft. Mogen vit Hermitage är ännu mer "love it or hate it" än ung... :)

Jag är heller inte så förtjust i hög alkohol, men jag brukar nog störa mig mer på beska än "spritighet" i vita viner från norra Rhône. Jag kan nog tycka att alkoholen normalt inte borde sticka igenom i en Hermitage - vit eller röd - eftersom de ska ha så bra fruktkoncentration.
De bästa exemplaren av vita Rhôneviner brukar ha en trevlig mineralton trots den relativt låga syran, och det skadar ju inte om de trots allt kommer upp i "medelhög syra".

Tack för extrainfo :)

Jo, har provat en Condrieu en gång och det tyckte jag bättre om än detta. Visst var det rätt massivt med frukt men alkoholen lyckades spreta ut ändå. Lite beska fanns nog där också när du säger det. Klumpade nog ihop det intrycket med faten.

Jag tillhör definitivt inte "love it"-skaran. Hatade det inte heller men känner att det nog inte är min stil av vin.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kostjan skrev:
Vad menar du ?
Har det varit många flaskor som varit konstiga,eller var det bara denna.

De 2 första flaskorna dracks för någon månad sen och de var perfekta. Den tredje som dracks igår var helt konstig. Ingen frukt eller tanniner kvar. Alla tillhörde sb:s webbsaldo (vinet är numera slut på webben men finns i vinkällarbutikerna).
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas skrev:
Vita Rhône-viner är väl lite "love it or hate it", med ofta rejäl fetma/oljighet och låg syra, vilket gör att det ofta kommer fram en viss beska, även om kanske Condrieu (på Viognier) har lite fler anhängare än Marsanne- och Roussanne-vinerna, även om de senare nog är mer matiga.
Har de tillräcklig substans - som Hermitage - är de förvånansvärt långlivade trots den låga syran. Enklare varianter (t.ex. vit Crozes) mår däremot sällan bra av lagring. Frukten dämpas så klart med åldern, men istället kommer toner av nötter, honung och i mitt tycke ofta blöt halm - som kan påminna lite om Chenin Blanc-doft. Mogen vit Hermitage är ännu mer "love it or hate it" än ung... :)
För egen del så föredrar jag vita Rhôneviner på Roussanne från gamla stockar - helst 100% - före Viognier alla da'r i veckan. Château Sixtines vita 2010:a på 100% Roussanne och Château Beaucastels CdP Vieilles Vignes Blanc är två bra exempel. Tyvärr så blir de rätt dyra...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker skrev:
För egen del så föredrar jag vita Rhôneviner på Roussanne från gamla stockar - helst 100% - före Viognier alla da'r i veckan.
+1
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Renato Ratti Marcenasco Barolo 2008

Väldigt trevligt och lätt drucket, rekommenderas.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev en Egly-Ouriet "Les Vignes De Vrigny"NV igår. Denna deg aug 2009. Enda premier Cru champagne som Egly gör, annars Grand cru. Ren Meunier. Härlig champagne. Lite mörkare än vanligt, doft av karamell som går över till lite mer fruktighet, där finns oxå köttiga dofter, nöt. Väldigt mycket nyanserade dofter. Rund och mjuk. Härliga bubblor. En riktigt trevlig champagne. En del kanske tycker att 100 % Menuier inte riktigt håller strukturen men av mig får den bra betyg
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pa Pullman Wine Pub I Bangkok

Gosset rose NV - Jordgubb, rosor, blot sten, mineral, vattenmelon, latt blommig.
Lite smutsig pa nasan vid oppning, men forsvann efter 10 min i karaff.
Trevlig och med lite alder, korken sag ut att vara runt 5 ar gammal...

Poggio Antico Brunello 05 -
Hmmmm, vet inte om jag ar nagon fan av det har...
Lite tjarig med korsbar(som vanligt i Sangiovese) och fikon.
Latt obalanserad med hog syra och kompakt frukt.
Helt ok, men kraver nog lite mat till for att bli njutbart...

Sag for ovrigt Krug NV i en vinbutik har idag for USD 510, kopte en i Singapore for 6 manader sedan for runt USD 170...
Sjukt vilka skatter de har pa vin import har!!!
 
Toppen