Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

baum

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau Lynch Bages -04, lite sluten näsa vid öppnandet men efter ett par timmar kommer en härlig och stor doft. Smakar ljuvligt tillsammans med en hängmörad entrecote.
Varför köpte jag inte fler vid primörsläppet. :'(
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Städade mina förråd och upptäckte lite flaskor som jag gömt undan.

Hittade två såndäringa André Clouet som är inbakade i halm. Vi diskuterade dessa för några år sedan.

Jag tror de heter André Clouet Cuvée 1911 http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=74145

Jag vill minnas att de var goda, men inte fantastiska. Har alltid tyckt att AC är lite "vattniga" av någon anledning.

Men Milda Matilda vad några år på ett källargolv kan göra skillnad. Nu bjöds det på en härligt mogen smak, verkligen en stor upplevelse!

Fler som testat sina?


IMGP2847.JPG

(norpad bild)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Druckit cuvee 1911 vid två tillfällen.
Första gången helt magisk och mogen, andra gången smaklös och vattnig.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kudos till Moet Hennessy som lät mig och andra generöst pröva bl.a. Krug Rosé, Dompa Rosé 2000, Dompa 2003, La Grande Dame 2004, La Grande Dame Rosé 1998, Krug 1998, Krug GC samt flertalet från Ruinart.

Att jag lyckades missa Krug 2000, Dompa Oenotheque 1996 samt ett par Dom Ruinart vägdes upp av Hennessy Richard Extra Cognac :p
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Kudos till Moet Hennessy som lät mig och andra generöst pröva bl.a. Krug Rosé, Dompa Rosé 2000, Dompa 2003, La Grande Dame 2004, La Grande Dame Rosé 1998, Krug 1998, Krug GC samt flertalet från Ruinart.

Att jag lyckades missa Krug 2000, Dompa Oenotheque 1996 samt ett par Dom Ruinart vägdes upp av Hennessy Richard Extra Cognac :p

Ja, riktigt bra uppställning. Bra måndagsunderhållning.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Kudos till Moet Hennessy som lät mig och andra generöst pröva bl.a. Krug Rosé, Dompa Rosé 2000, Dompa 2003, La Grande Dame 2004, La Grande Dame Rosé 1998, Krug 1998, Krug GC samt flertalet från Ruinart.

Att jag lyckades missa Krug 2000, Dompa Oenotheque 1996 samt ett par Dom Ruinart vägdes upp av Hennessy Richard Extra Cognac :p
Bra start på veckan! Nåt som var riktigt bra?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Bra start på veckan! Nåt som var riktigt bra?

Krug 98 och Dompa 00 Rosé var nog roligast. Gillade Dompa 03 också iofs.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Bra start på veckan! Nåt som var riktigt bra?

Cognacen var riktigt, riktigt bra. La Grande Dame Rosé -98 och Dompa -03 imponerade nog mest av bubblet. Av Dompa -03 och Krug GC så är det ju inget snack om vad jag skulle köpa direkt... Som vanligt så förstår jag inte GC men men...

Krug -98 blir bara bättre och bättre för varje gång.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Cognacen var riktigt, riktigt bra. La Grande Dame Rosé -98 och Dompa -03 imponerade nog mest av bubblet. Av Dompa -03 och Krug GC så är det ju inget snack om vad jag skulle köpa direkt... Som vanligt så förstår jag inte GC men men...

Krug -98 blir bara bättre och bättre för varje gång.

Låter som det var en riktigt bra provning. Kul att de plockade fram ett sådant batteri.

Vad gäller Krug 1998, kan bara hålla med. Kommer nog dröja ett par år innan den lite folkligare massan förstår storheten i vinet.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Låter som det var en riktigt bra provning. Kul att de plockade fram ett sådant batteri.

Vad gäller Krug 1998, kan bara hålla med. Kommer nog dröja ett par år innan den lite folkligare massan förstår storheten i vinet.


Typ som tanterna som flockades kring bordet och självserverade? De hällde iofs mest i sig allt och ojjade sig när de fick reda på vad det kostade (samt hällde upp ett glas till).
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Keen skrev:
Typ som tanterna som flockades kring bordet och självserverade? De hällde iofs mest i sig allt och ojjade sig när de fick reda på vad det kostade (samt hällde upp ett glas till).

Låter ganska mycket som du beskriver dig själv och Jos.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH skrev:
Låter ganska mycket som du beskriver dig själv och Jos.


Haha, iofs. Fast vi för iallafall en dialog med mannen bakom :D
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Missade vinmässan:-[ (fick svår ångest) pga syrrans och svågerns 40 års fest och att jag var lite förkyld. Men förkylningen var inte bara en förkylning utan cancer. Ingen fara. Jag är van. Brukar bli en till två ggr om året som cancer kommer tillbaka om det inte dyker upp några blodproppar imellan. Men man ska inte hänga läpp, finns värre saker i livet. Men bara för att jag inte varit så aktiv på forumet så har jag drukit en hel del champagne sista 2 månaderna, men inte orkat skriva så mkt. Här kommer en liten lista :)

Veuve Clicquot 1979
Dom Ruinart 1979, 1990
Churchull 1980, 1988, 1990, 1995, 1996, 1998, 1999, 2000
Comtes 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002, 2004
Enchanteleurs 1982,1988, 1989, 1990, 1995, 1996
Henriot 1996, 1998, 2000, 2002
Charles Heidsieck 1995,1996, 2000
Jacquesson. No 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736 (riktigt härlig från start)

Sen har det blivit en del annat som Savart, Pol Roger, André Jacquart Mesnil, Egly och Billecart NF

Så länge jag kan höja armen, har lukt och smak kvar så kommer det rinna ner champagne även fast läkare, släkt och kompisar har andra åsikter. Men de smakar gärna när jag bjuder :). Och det bästa är att jag har fler flaskor kvar av nästan allihopa :)
I helgen bjöd jag några kompisar på några NV flaskor från valda hus. Måste rangordna dom utifrån min smak. Vinnaren är:

Charles Heidsieck (magnum dock)
Gosset Grand Réserve
Perrier-Jouet
Louis Roederer
Henriot

Anteckningar finns givetvis. Några dock lite få ordigt :). Kan bli så när det rinner ner lite för mkt och lite sent
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Inga kul nyheter Jocke men en väldigt imponerande lista med gott iaf.
Hoppas du hinner vara med och tömma din egen källare.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kunglig lista! hoppas du blir bra snart!
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Missade vinmässan:-[ (fick svår ångest) pga syrrans och svågerns 40 års fest och att jag var lite förkyld. Men förkylningen var inte bara en förkylning utan cancer. Ingen fara. Jag är van. Brukar bli en till två ggr om året som cancer kommer tillbaka om det inte dyker upp några blodproppar imellan. Men man ska inte hänga läpp, finns värre saker i livet. Men bara för att jag inte varit så aktiv på forumet så har jag drukit en hel del champagne sista 2 månaderna, men inte orkat skriva så mkt. Här kommer en liten lista :)

Veuve Clicquot 1979
Dom Ruinart 1979, 1990
Churchull 1980, 1988, 1990, 1995, 1996, 1998, 1999, 2000
Comtes 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002, 2004
Enchanteleurs 1982,1988, 1989, 1990, 1995, 1996
Henriot 1996, 1998, 2000, 2002
Charles Heidsieck 1995,1996, 2000
Jacquesson. No 728, 729, 730, 731, 732, 733, 734, 735, 736 (riktigt härlig från start)

Sen har det blivit en del annat som Savart, Pol Roger, André Jacquart Mesnil, Egly och Billecart NF

Så länge jag kan höja armen, har lukt och smak kvar så kommer det rinna ner champagne även fast läkare, släkt och kompisar har andra åsikter. Men de smakar gärna när jag bjuder :). Och det bästa är att jag har fler flaskor kvar av nästan allihopa :)
I helgen bjöd jag några kompisar på några NV flaskor från valda hus. Måste rangordna dom utifrån min smak. Vinnaren är:

Charles Heidsieck (magnum dock)
Gosset Grand Réserve
Perrier-Jouet
Louis Roederer
Henriot

Anteckningar finns givetvis. Några dock lite få ordigt :). Kan bli så när det rinner ner lite för mkt och lite sent

f-n Jocke, inget roligt att höra. Men du har ju kämpat dig tillbaka förut så vi räknar med även denna gång.

Imponerande lista med viner, verkligen imponerande, några som stack ut mer än vanligt? Ser ju en del som jag gillar skarpt samt två som jag inte har noteringar på att jag druckit från favoritårgången 1979 Veuve Clicquot samt Dom Ruinart.

PS. Mässor blir det fler av, det är planen :)
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
f-n Jocke, inget roligt att höra. Men du har ju kämpat dig tillbaka förut så vi räknar med även denna gång.

Imponerande lista med viner, verkligen imponerande, några som stack ut mer än vanligt? Ser ju en del som jag gillar skarpt samt två som jag inte har noteringar på att jag druckit från favoritårgången 1979 Veuve Clicquot samt Dom Ruinart.

PS. Mässor blir det fler av, det är planen :)
Då har du tur Anders. Har 2 flaskor kvar av Veuve 1979 och 1 av Dom Ruinart 1979. Får dela med mig. De stack ut definitivt. Tycker om färgen på äldre champagner, doften förändras oftast till lite sötare och underbar smak. Churchill och Enchantelurs, 80, 82 var trevliga att prova. Men i stora hela har det varit riktigt bra champagner. Men det var meningen oxå :)
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Av Dompa -03 och Krug GC så är det ju inget snack om vad jag skulle köpa direkt... Som vanligt så förstår jag inte GC men men...
Jag drack den själv häromdagen, och jag man kan säga att den hamnar i ett slags fack där den är nästan (märkväl ordet "nästan", då det finns andra, som jag inte själv fruckit och inte kan uttala mig) ensam, nämligen i skärningspunkten mellan NV (eller multi-vintage, som Krug själva kallar den) och prestige.

Å ena sidan tycker jag att den har en tydlig egen stil samt en komplexitet och kvalitet som andra NV saknar. I den meningen platsar den bland prestigechampagne, åtminstone i ungdomen.

Å andra sidan kan jag ändå känna att jag upplever att någon sista aspekt saknas. Min teori är att målet att hålla en NV så lika det bara går, från år till år, på ett sätt neutraliserar stilen och förtar något. En årgångsbetecknad champagne kan ju självklart tillåtas uttrycka en egen stil som kanske inte förekommer på samma sätt andra år. Den egna karaktären har ju då bättre chans att blomma ut fullt. För den som druckit vin ett tag kan ju det kännas mycket roligare och mer spännande, och även jag själv föredrar helt klart Krug Vintage framför GC.

Alltså är jag själv kluven över vinet, och kan känna förståelse för både de som upphöjer Krug GC och de som inte förstår det alls. I varje fall bör man nog tänka det mer som super-NV än prestige.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Selosse 2002, fet oljig kropp, enastående balans och enorm smakrikedom, allt är på rätt plats. Helt unik årgång, påminner inte om någon annan från Selosse. Magisk Champagne!

Selosse 2003, en helt annan stil och kvalitet än 2002, saknar harmoni, alla byggstenarna sitter inte riktig ihop som det ska. Får se om allt kommer på plats med tiden. (enligt Selosse är det ett mycket nervöst vin!)

Selosse Rose Lubie 2004, doften i denna Rose är väldigt lik den vanliga, färgen är dock betydligt mörkare och smaken en aning kraftfullare och mindre komplex. Som vanligt med Selosse Rose, underbar att dricka.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jocke: Jäkligt tråkigt att höra. Förbannat trist att det är något man ska behöva bli van med. Hoppas de får bort skiten snart.

Ditt champagneförråd imponerar som vanligt.
 
Toppen