Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug GC. Årgång 2005 som bas, degorgerad hösten 2011. Jag har tappat räkningen men jag druckit en lång rad mycket bra Krug GC nu. Det var länge sedan jag drack en som var knuten eller för ung. Den här var Krugtypisk på näsan (krondill) och väldigt smörig i stilen, och packad med frukt och syra. Jag kanske är extra lyrisk för att jag inte dricker så här bra champagner lika ofta här i Filippinerna som jag gjorde i Sverige, men i vilket fall som helst en härlig upplevelse.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev lite olika champagner i lördags-söndag och måndags.

Vilmart. Grand Cellier Dór. 2006. Lite kryddig doft. Fett. Smak av vanilj, päron, persika. Full av mineraler. Denna flaska inte helt balanserad som de övriga jag har provat
André Jacquart. Mesnil. Grand Cru. 100 % CH. Min sista flaska. Köpte på mig ett gäng när jag var i champagne förra sommaren. Härlig champagne. Skrivit om den förut. Härligt djup och väldigt komplext. Måste åka ner och köpa mer :)
Pommery Brut Royal. 80 talet. Hade en viss oro att det kommit in syre i flaskan och så var fallet :-[. Bara att vaska
Blev lite sur så jag kompenserade det med en favvo, Comtes 1998. Njöt och glömde Pommeryn väldigt snabbt
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Krug GC. Årgång 2005 som bas, degorgerad hösten 2011. Jag har tappat räkningen men jag druckit en lång rad mycket bra Krug GC nu. Det var länge sedan jag drack en som var knuten eller för ung.

En 2005-baserad mixtur borde ju ha potentialen att vara tillgänglig. Tyckte du alltså inte att de med 2004 som bas, som var vad man brukade få från butik förra året, var slutna? (Kanske dricker du bara Krug så ofta att du hunnit tappa räkningen på ett halvår eller så... ;D) Bra var de, men kändes för mig inte färdiga.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Nej, jag tycker inte det. Jag kommer ihåg att jag höll 2004-basen högt på Krug Grande Cuvée-vertikalen förra året, till exempel. Däremot är förstås en så ung Krug Grande Cuvée inte färdig, det vet jag också, men för några år sedan provade jag en rad unga Krug Grande Cuvée som var så slutna och hade så hög syra att de knappt var njutbara (än).
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Den senaste veckan blev det en hel del gott när en vän från Stockholm och en från Tokyo hälsade på.

Krug NV och Krug rose köpta på Krug 2001 och legat i en bra källare sedan dess.
Perfekta nivåer och färg på båda, NV var frisk och ungdomlig med lite ålderstoner i eftersmaken. Helt perfekt flaska mogen NV.
Rosen var fortfarande bra, men började få lite sherrytoner tyvärr. Gott, men var nog ännu bättre för 3 år sedan...

Billecart Salmon NFB 2000, fräsch och komplex. Bra nöt och brödighet. Kanon.

Felton Road Block 5 2008, lite sluten den första halvtimmen men sen kom den igång bra. Grymt vin.

Cos d'Estournel 2008 och Grand Puy Lacoste 2007.
Cos var lite bråkig och sluten, bra men kom aldrig riktigt igång till att bli det man älskar i Cos...
Lacoste var helt fantastisk nu, bläck och cederträ, tobak och lakrits efter en kvart. Grymt!(dracks i whiskyglas)

Confuron Cotetidot Echezeaux 2007, har aldrig hört talas om producenten tidigare...
Lite tuff i 30 min, men sedan blev det ett väldigt trevligt vin. Silkigt och elegant, väldigt mjukt efter en timme i glaset.
Kul att prova någon rätt okänd röd GC Bourgogne som överaskar positivt.

Bra vecka!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Var sugen på en rosechampagne förra helgen men hade inga hemma så det blev att promenera till bolaget och hade siktet inställt på en Gosset Grand Rose eftersom det var ett bra tag sedan jag provade den.
Tyvärr fanns det inga i butiken så jag fick ta något annat och valet föll då på Tsarine Rose eftersom jag var nyfiken på hur den egentligen var, speciellt eftersom det blev rusning efter den vid prissänkningen.

Blev väldigt positivt överraskad och kan bara gratulera er som fick flaskor för 99kr.
Mycket hallon och jordgubbar, aningens blodapelsin och en hint av sherry. Kanske lite för hög dosage men på det hela en helt ok champagne.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH skrev:
Blev väldigt positivt överraskad och kan bara gratulera er som fick flaskor för 99kr.

Sänktes den från 299 kr till 99 kr???
 

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev en skön säsongsavslutning igår med vårat lilla "Tredje torsdagen i månaden" provningsgäng igår kväll.

Det bjöds på en hel del roliga och spännande droppar.
Som vanligt vid dessa små avslutningar var temat "Ta med vad du vill, all -in!".

Givetvis provas det helblint.

Öppningbonus: 1998 Krug

Sedan en flight med 9 röda viner bestående av:

2010 Clos de Lambrays
2004 Bodegas Vega-Sicilia Valbuena 5
2005 Finca Allende Aurus
1996 Chateau Margaux
1986 Chateau Léoville Las Cases
1992 Dominus
2009 far Niente Cabernet Sauvignon
2006 Shafer Hillside Select
2005 Torbreck Descendant

Sjukt trevlig flajt, där Margaux 96:an avgick med flest antal röster.

Sedan följde en liten bonus runda bestående av:

1985 Carruades de Lafite
1997 Antinori Tignanello
2005 Somontano Blecua
N.V Great Wall of China Cabernet Sauvignon

För lite mer provningsnoteringar om vinerna, som vanligt, Cellartracker/ User Ramberg.

Fantastiskt trevlig kväll!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Selosse Substance deg 2012

Trevlig flaska men kändes kanske en aning stängd.

Overall sjukt gott!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Firar första dagen på semestern med lite gott att äta och dricka (sitter just nu och avnjuter en Davidoff No. 2 och forumlurkar):

Bollinger Special Cuvée på halvflaska, köpt förra sommaren i Epernay (grillade argentinska rödräkor, ströbröd- och prästostgratinerade grönmusslor samt hollandaisegratinerade ostron med vårlök). Doft: lätt mognad, gula lite bokna äpplen, mandel, jästighet, lätt karamelligt och smörig med viss kalkig mineralitet. Smak: Mogna gula äpplen, karamelliserat och viss mineralitet. Lite över medel i syra. Lätt beska.

Gott helt klart. Men lämnar inte mycket bestående men. Man ska väl ta det för vad det är - en standardskumpa och det presterar den ju som. Gott men lite slätstruken kanske man ska sammanfatta med. Passade bra till skaldjuren.

Gadais Père & Fils, Muscadet Sèvre et Maine sur lie, 2012 (lätt varmrökt abborre med grönsaker i foliepaket - sparris, gul zucchini, sockerärter, vårlök och paprika). Doft: vit ung frukt, citrus, flintig mineralitet, vitblommigt. Smak: Frisk syrlig frukt, den riktigt flintstensaktiga mineraliteten blir ännu tydligare.

Efter snacket om Muscadet på forumet blev jag nyfiken och beställde lite grejer från Danmark (se senaste vininköpstråden) men i väntan på dem köpte jag en som fanns på hyllan på mitt bolag. Blev verkligen inte besviken. Utan att ta pris i hänsyn kan jag konstatera att detta var riktigt gott. Vet man sedan priset (79kr) är det verkligen sjukt prisvärt (missbrukat ord men här gör det rätt för sig). För mig var detta mer glädje i glaset än Bollinger (och då menar jag inte per krona eller något sådant dravel utan helt oavsett pris). Har knappt druckit Muscadet innan men känner igen den där rökiga flintmineraliteten från några Vouvray jag druckit. Grymt gott och passade förträffligt till maten. Väntar spännt på grejerna från Danmark nu.

Michele Chiarlo, Nivole, Moscato d'Asti, 2012 (jordgubbar med extremt lättvispad grädde och socker) Doft: Fläderblom och vit frukt. Smak: Blommigt och sötfruktigt i lätt och pärlande stil. Lite metallisk eftersmak. Mindre än medel gällande syran.

Inte min favorit Moscato (la Spinettas Bricco Quaglia är bra mycket bättre) men detta var vad som fanns på hyllan. Saknas lite syra och det metalliska stör mig något. Men Moscato till jordgubbar är ändå trevligt.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

@eriksvinbar fick ett återbesök och en del trevliga viner provades. Några på forumet har ju varit intresserade av 2006 Michel Arnould Mémoire de Vignes som såldes på glas. Kan direkt säga att det blev mer än ett glas av detta vin. Svårt att säga om 2005 eller 2006 är det bättre vinet. Ungt och förföriskt med bra pinotkaraktär. Tror det kommer sluta sig hyfsat snabbt och sedan behöva 1-2 år för att vila upp sig. Så drick nu eller låt ligga ett tag. Gott är det iallafall. Vinet som är Michel Arnould och kanske Verzenay bästa vin?

Ett glas 2002 Piper-Heidsieck Cuvée Rare från en flaska som varit öppen ett tag. Kluven till det här vinet. Naturligtvis väldigt bra men tveksam till om det är värt det ganska omfattande priset. Honungsinsirerad näsa med bra krämig syradriven smak.

1995 Bollinger R.D. Extra Brut Serverad blind, tog årgång som var väldigt typisk samt gissade efter ett tag på rätt vin. Mogen näsa, lite lätt oxiderade toner och skön brödighet. Vinet är moget och även om det kommer klara ett antal år till så ser jag inte att det kommer växa mycket mer. I jämförelse med då jag drack det för ett år sedan så är utvecklingen konsekvent. Gillar man inte viner som har legat länge på jäst så rekommenderas definitivt att man undviker detta.

Även ett glas rött fick fukta strupen 2005 Paolo Scavino Barolo Carobric, bra år, bra producent = bra vin. Fantastiskt trevlig näsa med mycket mörka frukter. Naturligtvis finns det mycket tanniner men vinet går absolut att dricka nu. Lång , lång eftersmak. Dekantera länge men än bättre, lagra minst 5 år till. Grattis till de av er som har i källaren.

Två små smakprov av 1998 Taittinger Comtes De Champagne som var precis så mineralig som den alltid varit. Doftvinet som fortsätter att imponera och Krug GC på halvflaska (V742), lite ostig, väldigt kryddig (cedarträ) doft, lite spretig smak och vinet verkar behöva mycket luft. Inte riktigt så bra som den flaskan jag drack för ett par veckor sedan. Verkar vara en del variation på Krug.

För övrigt så lyckades jag igen ta in två korkade viner. Börjar känna mig som en korkmagnet. Denna gång 1995 Veuve Clicquot La Grande Dame och Laurent-Perrier Grand Siècle, årgångslös, gamla etiketten. Alltid tråkigt när det händer och två flaskor på rad dämpar stämningen något. För övrigt de två sista flaskorna av dessa som fanns i Eriks källare.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Efter en studentmottagning smet jag förbi @eriksvinbar och provade lite vin. Väl medveten om att jag missade vininfernot så var man ju lite självömkande och höll mig till rött

2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Perrières. Återhållsam näsa som med luft växer och levererar en tydligt pepprig pinot-noir doft. Elegant strukturerat som absolut lever upp till förväntad klass. Har inte som en del andra 08 slutit sig utan är ett öppet och bra vin. Kan inte bedömma hur det kommer utvecklas men kommer gärna tillbaka till det om något år och provar igen

2004 Château d'Angludet Kraftig doft, dominerad av mörk frukt och lakrits. Fylligt vin med ganska bra balans. Lite för dominerande tanniner som tar över i smaken. Medellång avslut. Ett vin som är gott att dricka , framförallt till kraftig mat men tror inte det kommer utvecklas framåt och det lämnar heller inget större avtryck.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
2008 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Perrières. Återhållsam näsa som med luft växer och levererar en tydligt pepprig pinot-noir doft. Elegant strukturerat som absolut lever upp till förväntad klass. Har inte som en del andra 08 slutit sig utan är ett öppet och bra vin. Kan inte bedömma hur det kommer utvecklas men kommer gärna tillbaka till det om något år och provar igen

Jag väntar på att handlarna ska rea ut Chevillons "enklare" 1[sup]er[/sup] cru:er årgång 2008 . Jag har tidigare köpt (17€) och druckit hans by-nuits. Som du så upplevde jag den som öppen och fin. De är även i nuläget rimligt prissatta, särskilt med hänsyn till priserna för 09-11, men jag tror jag ska försöka vara kall. Risken är att man blir helt utan, men må så vara (som tur är gör firman ett helt koppel med viner).

P-Y Colin-Morey, Chassagne-Montrachet 1[sup]er[/sup] cru "Embrazées" 2007, är inte lika utvecklad som flaskan druken i julas och därmed inte riktigt i klass med den. Likväl god med ok syra och tyngd. Mest Citron och viss rök. Som väl är utan tropiska toner.

Det första testet av Vouette &Sorbée, fidèle föregick ovanstående vin. Herr Landströms ord om "distinkt" tycker jag passar fint in. Den tydligaste pinotsmaken jag smakat i en champagne. Det känns nästan som en mousserande bourgogne (inte cremant nu alltså). "Problemet" är bara att vinet känns som en bubblande regionsbourgone, inte som något från en högre klassifiering. Torrt så det förslog var det också och jag skulle gissa på att lite mer socker hade gjort det gott, speciellt p.g.a vinets något veka frukt. Det här låter alldeles för gnälligt. Det är bara det att den tydliga bourgognelikheten och jämförelsen med den regionen inte direkt gynnade omdömet. Men ändå, flaskan gick åt i ett nafs och var ju helt klart god, jag gillar ju faktiskt basbourgogne också...
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Jag väntar på att handlarna ska rea ut Chevillons "enklare" 1[sup]er[/sup] cru:er årgång 2008 . Jag har tidigare köpt (17€) och druckit hans by-nuits. Som du så upplevde jag den som öppen och fin. De är även i nuläget rimligt prissatta, särskilt med hänsyn till priserna för 09-11, men jag tror jag ska försöka vara kall. Risken är att man blir helt utan, men må så vara (som tur är gör firman ett helt koppel med viner).

Trevligt vin. Tips på bra handlare?

Silenos skrev:
Det första testet av Vouette &Sorbée, fidèle föregick ovanstående vin. Herr Landströms ord om "distinkt" tycker jag passar fint in. Den tydligaste pinotsmaken jag smakat i en champagne. Det känns nästan som en mousserande bourgogne (inte cremant nu alltså). "Problemet" är bara att vinet känns som en bubblande regionsbourgone, inte som något från en högre klassifiering. Torrt så det förslog var det också och jag skulle gissa på att lite mer socker hade gjort det gott, speciellt p.g.a vinets något veka frukt. Det här låter alldeles för gnälligt. Det är bara det att den tydliga bourgognelikheten och jämförelsen med den regionen inte direkt gynnade omdömet. Men ändå, flaskan gick åt i ett nafs och var ju helt klart god, jag gillar ju faktiskt basbourgogne också...

Sydligaste delen av Champagne så du närmar dig ju Bourgogne :).

Tråkigt att det är vek frukt. Det är ju ingen högt klassat område men Vouette &Sorbée brukar lyckas bra. Vad var det för årgång?
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Trevligt vin. Tips på bra handlare?

Nej, inte direkt. Min 17€-nuits kom från N+M weine, men där är det soprent på Chevillon i nuläget. Men jag tycker mig se hans viner lite varstans och nuits säljer ju sällan slut i ett nafs (undantaget LSG och Vaucrains). Framåt hösten, när lagren ska rensas, tror och hoppas jag på att saker som t.ex. "Busselots" kan hittas för småpengar.

Sydligaste delen av Champagne så du närmar dig ju Bourgogne :).

Tråkigt att det är vek frukt. Det är ju ingen högt klassat område men Vouette &Sorbée brukar lyckas bra. Vad var det för årgång?

2009, kan man inte få fart på frukten och tyngd i vinet ett år som det, då lär man väl aldrig lyckas? Eller såg det annorlunda ut i Champagne än resten av landet? Och som sagt... det hela blev för gnälligt. Det var ett gott vin.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I lördags var det öppet hus hos Krug på Clos du Mesnil 1 timmes guidad rundvandring med presentationer av bl a Eric Lebel, Margareth Henriquez och Oliver Krug. Trevligt, informativt och mycket proffsigt. Dock ingen förtäring! Så det fick bli något hemma istället, Diebolt Vallois Fleur de Passion 2002 och 2004. Båda lite diskreta i doften, mera generösa och utvecklade i sina smaker, 2002 strikt och allvarlig, tydlig smak av lime, enastående balans. 2004 livligare och ”gladare” med söt citron och mineral, renare och klarare färg än 2002. Båda underbara Champagner vi föredrog 2004!
Fleur 2006 (släpps förmodligen i slutet av året) provad förra veckan, denna har ändrat sin karaktär betydligt under senaste året, från kraftfull och lite kantig till rund och elegant, full av charm. Har länge trott att 2006 kommer behöva lång lagring men denna är redo att dricka nu. Helt underbar!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Confuron Cotetidot Echezeaux 2007, har aldrig hört talas om producenten tidigare...
Lite tuff i 30 min, men sedan blev det ett väldigt trevligt vin. Silkigt och elegant, väldigt mjukt efter en timme i glaset.
Kul att prova någon rätt okänd röd GC Bourgogne som överaskar positivt.

Confuron har jag haft nöjet att avnjuta vid ett par tillfällen på PM i Växjö så uppenbarligen har Larsson ett gott öga till den producenten. Har alltid levererat.
Närmare genomgång finns här http://www.finewines.se/vin/vinmakarens-(p)averkan-eller-vett-och-etikett/msg2568/#msg2568
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

J.J. Confuron och Confuron-Cotetidot är två olika producenter.
 
Toppen