Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
Michel Turgy Vieilles Vignes 2008 (ytterligare ett vin som inte har årgången utskriven på etiketten), inbjudande och generös, härlig gul frukt och bra syra. Allt på rätt plats. Går bra att dricka nu men kommer säkerligen att utvecklas mer. 2008 är en fantastisk årgång i Champagne.

Håller med, det mesta från 2008 verkar vara riktigt bra. Provade en 2008 Vilmart Grand Cellier d'Or. Ett producent som jag normalt inte gillar men den här var riktigt bra. Provade även 2008 David Leclapart L'Artiste nyligen. Otroligt bra vin.
 

Elvis

Medlem
Dom Pérignon 2004. Har letat efter den i tax free-butiker på sistone men fick den till slut som present från en vän som är här och hälsar på. Han hade i sin tur hittat den på Singapores flygplats.

En riktigt bra årgång av Dompa, öppen och tillgänglig redan nu. Klassisk i stilen och väldigt mogen för sin ungdom, inte alls så där "blanc de blancs-ig" som Dompa 02 var som ung.
 
Trådskapare
A
Dom Pérignon 2004. Har letat efter den i tax free-butiker på sistone men fick den till slut som present från en vän som är här och hälsar på. Han hade i sin tur hittat den på Singapores flygplats.

En riktigt bra årgång av Dompa, öppen och tillgänglig redan nu. Klassisk i stilen och väldigt mogen för sin ungdom, inte alls så där "blanc de blancs-ig" som Dompa 02 var som ung.

Kul, har inte provat 04an men hört en del som tycker att den är bra. Någon nämnde en svag plåtsmak dock som fanns i bakgrunden
 
Trådskapare
A
2010 Tenuta delle Terre Nere Etna Guardiola, gåva av en källarvän. Kryddig doft med mycket röda mörka bär, nästan lite nebbiolo. Förvånad över balansen i det här vinet, hade väntat mig mycket mer parkerfruktigalkoholstinnstil men här finns syra som tar upp frukten på ett bra sätt, fyllig kropp och viss elegans. Lagras, definitivt. Drack endast en del idag så ska bli intressant att se hur det är imorgon. Man lär så länge man lever
 
Trådskapare
A
Visa bifogad bild 307 Kommer hem hungrig från jobbet och hustrun lagar lite mat. Hon har varit hos Laholmens fisk och kapat åt sig den sista torskryggen de hade. Öppnar en Franck Bonneville Grand Cru 2002. Köpte två lådor på rea för fem år sedan och kommer ihåg att jag inte alls tyckte om den då. Men det är fantastiskt vad lagring gör. Den här har inte förvarats i kyl utan bara legat slarvigt lite här och där, senast i ett köksskåp i två år.
Vi avslutar måltiden med en liten ostbricka där jag förutom ekologisk getbrie plockar fram en "Ilchester" öl cheddar, som jag köpte till nedsatt pris efter julen förra året och som nu har legat 1 och 1/2 år efter "bäst-före-datum".
Tänk vad mycket bättre vin och ost blir med lite lagring!
"simple food for a common man"
Av någon anledning blir jag ofta hungrig efter att ha sett dina bilder
 

jocke

Medlem
Michel Turgy Vieilles Vignes 2008 (ytterligare ett vin som inte har årgången utskriven på etiketten), inbjudande och generös, härlig gul frukt och bra syra. Allt på rätt plats. Går bra att dricka nu men kommer säkerligen att utvecklas mer. 2008 är en fantastisk årgång i Champagne.
Ser att du har provat en av dina favoritodlare. Mig glömde han bort när jag var och hälsade på honom
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ser att du har provat en av dina favoritodlare. Mig glömde han bort när jag var och hälsade på honom
Jag gillar Turgy, riktigt bra viner till förmånligt pris hans NV kostar 16,40€. Vi var där för någon vecka sen och fick prova nydeggad 1989 på magnum, fortfarande mycket ungt och oförlöst, behöver många år till i källaren. Fjällbäcksren smak, monumental struktur och en nästintill oändlig längd, MAGIC. ;)
 

jocke

Medlem
Jag gillar Turgy, riktigt bra viner till förmånligt pris hans NV kostar 16,40€. Vi var där för någon vecka sen och fick prova nydeggad 1989 på magnum, fortfarande mycket ungt och oförlöst, behöver många år till i källaren. Fjällbäcksren smak, monumental struktur och en nästintill oändlig längd, MAGIC. ;)
Har beställt några flaskor Turgy NV på SB. Ser fram emot dom :)
 

jocke

Medlem
Blev inte mkt champagne denna vecka, 2 st för att vara exakt. Bla en Bereche et fils brut Reserve. Tycker doften är riktigt härlig. Kan sniffa mig hög på den. Doften är fräsch och full med fruk. Tycker det finns en nöttig ek karaktär som är lite dold men den finns där. Otroligt nyanserad doft. Smaken är frisk, bra syra, balanserad. Här finns citrus, lime, mineral och väldigt komplex. Basen är 2010.
Ett av 5-6 hus som jag just nu lägger lite extra krut på. Bereche Le Cran är jag speciellt ute efter. Väntar på en last av olika champagner denna vecka och ett mail som förhoppningsvis ska göra mig champagneglad :)
 
Trådskapare
A
En av de saker som vi på östkusten saknar är den tillgång på skaldjur som finns bland annat i Göteborg. Få restauranger har bra skaldjur, speciellt om man vill ha en vinlista av rang.

Undantaget som existerar är Sturehof. Då ett sug efter bättre skaldjur kombinerat med ett behov av bra vin så ett besök blev snabbt bokat. Ostron, Royale Cabanon samt Fine de Claire, svensk hummer samt havskräftor och lite räkor. Allt mycket bra där Royale Cabanon samt hummern stack ut. Till maten dracks en 2008 Vincent Dauvissat 1er Cru La Forest. Riktigt bra som kräver mycket luft. Doften andas mineralitet och citrus som förväntat uppblandat med honung och aprikos. Precist , linjärt vin , syran börjar rundas av men finns hela tiden närvarande. Bra längd på vinet som växer under hela måltiden och blir bättre och bättre. Naturligtvis ska det lagras och dricker ni det nu, se till att det får ordentligt med luft

2013-11-09 22.01.38.jpg


Kvällen fortsätter på Eriks Vinbar med en 2011 Domaine Dujac Vosne-Romanée 1er Cru Les Beaux Monts. Inte druckit allt för mycket Dujac. Den här serverades först blint och oj vilken doftbomb. Får mycket associationer till jul med kryddor och frukt. Intensivt vin, kraftigt men ändå precist och balanserat. Lång eftersmak. Vinet behöver mycket tid men det var kul att dricka nu. Förstår lite varför Dujac kan ta de priser de tar. Följer upp med en 2005 Massolino Vigna Rionda, vad passar bättre efter en ung Bourgogne än en ännu yngre Barolo. Återigen ett mycket bra vin. Dekanteras. Klassisk elegant Barolonäsa med mycket parfym, körbär och örter. Tanniner som känns långt upp i gommen men de tar inte överhand över frukten vilket ger en bra balans. Smaken hänger kvar länge. Ett stort vin som bara kommer bli bättre

Tre viner, tre helt olika stilar och tre viner som jag skulle vilja återvända till en kväll om 8-10 år eller så.

En kväll är ju inte helt komplett utan Champagne så provar även lite Varnier-Fanniere Blanc de Blancs Brut Grand Cru. Ett litet smakprov men en riktigt bra odlare. Lite bredare still, tillgänglig med byns krispiga stil. Krämig mousse och frukt/syra som samverkar på ett trevligt sätt. Bra, rättframt vin med viss elegans men framförallt lättdrucket och okomplicerat. Inget att fundera så mycket över, bara att avnjuta.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Till maten dracks en 2008 Vincent Dauvissat 1er Cru La Forest. Riktigt bra som kräver mycket luft. Mineralbitet och citrus för förväntat uppblandat med honung och aprikos. Precist , linjärt vin , syran börjar rundas av men finns hela tiden närvarande. Bra längd på vinet som vinner hela måltiden och blir bättre och bättre. Naturligtvis ska det lagras och dricker ni det nu, se till att det får ordentligt med luft
Vi var på Les Berceaux i fredags och vi drack också 2008 Vincent Dauvissat 1er Cru La Forest (79€), håller med om att det nog blir bättre av lagring tycker dock att den generösa frukten gör det njutbart redan nu.
 
Trådskapare
A
Vi var på Les Berceaux i fredags och vi drack också 2008 Vincent Dauvissat 1er Cru La Forest (79€), håller med om att det nog blir bättre av lagring tycker dock att den generösa frukten gör det njutbart redan nu.
Det var absolut gott redan nu. Ingen tveka om det. Kul att du drack samma vin och en trevlig restaurang
 
Toppen