Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sjödin

Joråsåatt...
I lördags: Krug GC på Gaston Vinbar + diverse annat hos Pubologi. Allt gott, men möjligen med undantag för en vit Priorat, Mas Dén Compte, som mest var mysko och udda...
 

Keen

slan
I lördags: Krug GC på Gaston Vinbar + diverse annat hos Pubologi. Allt gott, men möjligen med undantag för en vit Priorat, Mas Dén Compte, som mest var mysko och udda...


Mycket fat var det också, men tyckte nog att den var rätt intressant med lite luft. Inget jag skulle köpa eller gråta över om jag inte drack igen dock. Godast i vinpaketet var nog röda bourgognen och den vita som kom in till hummersupplementet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Korkade precis upp en Vindemio Regain ifrån Cavistes CAV0022.
Väldigt lent och runt, packat med hallon och björnbär.
Rekommenderas varmt!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    39,7 KB · Visningar: 298

mnor

Medlem
I lördags, började med 1998 Veuve Clicquot La grande Dame och sedan en flaska Jacquesson 736. Åkte sedan vidare till restaurang
Mancini och drack först 2005 TB Tomasso Bussola amarone för att sedan runda av med en muscat, Ben Rye från Donnafugata
Sicilien. Största positiva överraskningen var Ben Rye, som jag tyckte var ett riktigt bra efterrättsvin.
 
Trådskapare
A
I lördags, började med 1998 Veuve Clicquot La grande Dame och sedan en flaska Jacquesson 736. Åkte sedan vidare till restaurang
Mancini och drack först 2005 TB Tomasso Bussola amarone för att sedan runda av med en muscat, Ben Rye från Donnafugata
Sicilien. Största positiva överraskningen var Ben Rye, som jag tyckte var ett riktigt bra efterrättsvin.

Största positiva, innebär det att de andra var som du förväntade dig , eller under föväntan? Efterrättsvinet får du gärna berätta mer om :)
 

Elvis

Medlem
Marguet Rosé igår när svärföräldrarna kom på besök här i Manila. Jag har provat igenom Marguets viner tidigare och inte varit särskilt positiv till någonting egentligen men den här var bra. Riktigt fet i stilen och på näsan gick tankarna till Selosse Rosé (i stil, inte i kvalitet). Den var degorgerad hösten 2009 och jag misstänker att den stått i några år på en varm butikshylla här i Manila och den turbolagringen verkar ha gjort den gott! :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Marguet Rosé igår när svärföräldrarna kom på besök här i Manila. Jag har provat igenom Marguets viner tidigare och inte varit särskilt positiv till någonting egentligen men den här var bra. Riktigt fet i stilen och på näsan gick tankarna till Selosse Rosé (i stil, inte i kvalitet). Den var degorgerad hösten 2009 och jag misstänker att den stått i några år på en varm butikshylla här i Manila och den turbolagringen verkar ha gjort den gott! :)
Kul att du bjuder på ett vin du aldrig varit positiv till just när svärföräldrarna är på besök! :D
 

Elvis

Medlem
Kul att du bjuder på ett vin du aldrig varit positiv till just när svärföräldrarna är på besök! :D

Hehe, jag blev så glad över att hitta en ovanlig champagne i en vanlig vinbutik här i Manila att mitt minne spelade mig ett spratt. Det var först igår jag tittade igenom min anteckningar.
 
Trådskapare
A
Marguet Rosé igår när svärföräldrarna kom på besök här i Manila. Jag har provat igenom Marguets viner tidigare och inte varit särskilt positiv till någonting egentligen men den här var bra. Riktigt fet i stilen och på näsan gick tankarna till Selosse Rosé (i stil, inte i kvalitet). Den var degorgerad hösten 2009 och jag misstänker att den stått i några år på en varm butikshylla här i Manila och den turbolagringen verkar ha gjort den gott! :)

Jag har heller aldrig varit speciellt imponerad av deras sortiment. De senaste vingårdsbetecknade och deras BdN med 70 % PN och 30 % PM har varit ett stort lyft.
 

mnor

Medlem
Största positiva, innebär det att de andra var som du förväntade dig , eller under föväntan? Efterrättsvinet får du gärna berätta mer om :)

Angående 2009 Ben Rye, Aprikoser, karamelliserat socker, honung och citrus toner. Syran i vinet balanserade
sötman på ett mycket trevligt sätt. Passade utmärkt till crême brûlée. Ben Rye finns på SB i beställningssortimentet.

I övrigt så hade jag höga förväntningar på TB Tommaso Bussola Amarone och jag får säga att de infriades.
Jag är ganska svag för "svulstiga" rödviner och TB:n har en hel del finess också och är inte bara pang på.

La grande dame är ingen av mina favorit champagner, helt klart hög kvalitet, men inget som jag föredrar.
Noterade honungstoner, citrus och äpple när jag drack den och den infriade den förväntansnivå som jag hade.

Jacquesson är ett av mina favorithus i Champagne och 736 går som "huschampagne" hemma, och den var bra som
alltid, deg okt 2012 med smak av citrus och äpple för att sedan med lite värme i glaset övergå till smak av mogna gula äpplen, apelsin och kruttoner.
 

chambertin

Medlem
Laggar en hel del med att posta här vad gäller viner jag provat men här är en uppdatering från en mindre Grüner Veltliner-sittning vi hade på jobbet för ett tag sedan. Vänlig Österrikisk distributör sponsrade :)

2012, GV Achleiten Federspiel, Holzapfel (Wachau):
Riktigt ung och en del bonyr (från malo på flaska ?). Äpple och citrus dominerar den i dagsläget lite enkelspåriga och mycket friska doften. Lätt flintgrusig i smaken och den (för mig) typiska GV-eftersmaken av torkat gräs avslutar.

2012, GV Hinter der Burg, Federspiel, Prager (Wachau):
Väldigt ung men inte som Achleiten ovan. Mycket citrus även här men lite mer djup och mer komplement i frukten av plommon och en ngt parfymerad ton som drar åt fläder. Smaken har ett bra djup och fin rondör och utvecklas fint med mer luft hela kvällen.

2012, GV Fass 4, Bernard Ott (Wagram):
Här tittar den klassiska vitpepparn fram lite för första gången under kvällen ihop med vita vinbär och citrus. Inte lika yppig och tydlig frukt som Prager men vädligt bra. Smaken är lite gräsig och elegant med fin frisk touche. Växer även detta med luft och temperatur.

2012, GV Obere Steigen, Markus Huber (Traisental):
Ytterligare ett vin som föll mig väl på läppen var denna näsatn chablis-lika GV med tillägg av lite grape och blommor. Smaken är lie mer tillbakahållen än de andra 12-orna men den lyfte väldigt fint under den timma vi hade den i glaset.

2011, GV Ried Kreutles, Smaragd, Emerich Knoll (Wachau):
Här finns det direkt en klart fetare och tyngre dimension än hos 12-orna. Om det beror på årgången, Smaragd v Federspiel eller utveckling har jag ingen aning om men bra är det. Får först Chenin Blanc-vibbar med lite våt ylle och arrak bakom citrus, nötter och gräs. Smaken har fin rondör men kanske aningen låg syra (eller är det bara det feta som maskerar ?) för åldern. Klart bra är det i alla fall.

Summerar man det så håller 12-orna ihop väldigt samlat som årgång betecknat även om Holzapfel sticker ut en del med sin spritzighet nu. Lite svårt att plocka några favoriter men till slut landar jag nog i Prager och Knoll men Ott och Huber är inte alls långt borta. Får defintivt bli mer GV för min del framöver.

Edit: delvis avsmajlat
 
Last edited:

Sjödin

Joråsåatt...
Plan Pégau från Franska Vinlistan ännu en gång. Tycker det är ett jäkligt gott vin helt enkelt. Och priset gör ju det hela ännu roligare.
 

Larseman

Medlem
Tänkte som första inlägg börja med ett vin som jag inte tror att någon på forumet har provat:
2007 Cascina Sant'Eufemia Nebbiolo d'Alba
Det är inte lätt att värdera ett vin som man har en stark personlig relation till men jag ska försöka.
Typisk ljusröd nebbiolofärg. Doften öppnar med mynta, kanel, kaffe och mörk choklad. Hittar just inga typiska nebbiolodrag, men ändå ganska angenäm. Lite stall och bittermandel visar på en viss mognad. Tydliga men ganska finkorniga tanniner, hög syra och hyfsad längd. Förmodligen inget stort vin men för mig är det absolut det. Cascina Sant'Eufemia är en agriturismo som ligger i kommunen Sinio, granne med Monforte d'Alba och här väcktes mitt vinintresse på riktigt för fem år sedan. Min fru hittade stället när vi letade efter någonstans att tillbringa några nätter på efter en vecka vid havet. Vingården drivs av Chiara och Paolo med viss hjälp av Chiaras föräldrar. Man har fyra lägenheter att hyra ut, 20000 hasselnötsträd och 3 ha Nebbiolo, Barbera och Dolcetto. Producerar DOC Nebbiolo d'Alba, Barbera d'Alba och Dolcetto d'Alba. Den kärlek och omtanke som dessa fantastiska människor visar både gäster och vinrankor är helt underbar. Dessutom med Barolo, Alba och Barbaresco i absolut närhet så var det nästintill omöjligt att inte falla handlöst. Vi var tillbaka för två år sedan och hoppas att vi kan återvända snart igen, gärna i skördetid nästa gång.
Om ni vill uppleva fantastisk gästfrihet och samtidigt ha hela Langhe på bekvämt avstånd så rekommenderas starkt några dagar på Cascina Sant'Eufemia!
 
Trådskapare
A
Tänkte som första inlägg börja med ett vin som jag inte tror att någon på forumet har provat:
2007 Cascina Sant'Eufemia Nebbiolo d'Alba
Det är inte lätt att värdera ett vin som man har en stark personlig relation till men jag ska försöka.
Typisk ljusröd nebbiolofärg. Doften öppnar med mynta, kanel, kaffe och mörk choklad. Hittar just inga typiska nebbiolodrag, men ändå ganska angenäm. Lite stall och bittermandel visar på en viss mognad. Tydliga men ganska finkorniga tanniner, hög syra och hyfsad längd. Förmodligen inget stort vin men för mig är det absolut det. Cascina Sant'Eufemia är en agriturismo som ligger i kommunen Sinio, granne med Monforte d'Alba och här väcktes mitt vinintresse på riktigt för fem år sedan. Min fru hittade stället när vi letade efter någonstans att tillbringa några nätter på efter en vecka vid havet. Vingården drivs av Chiara och Paolo med viss hjälp av Chiaras föräldrar. Man har fyra lägenheter att hyra ut, 20000 hasselnötsträd och 3 ha Nebbiolo, Barbera och Dolcetto. Producerar DOC Nebbiolo d'Alba, Barbera d'Alba och Dolcetto d'Alba. Den kärlek och omtanke som dessa fantastiska människor visar både gäster och vinrankor är helt underbar. Dessutom med Barolo, Alba och Barbaresco i absolut närhet så var det nästintill omöjligt att inte falla handlöst. Vi var tillbaka för två år sedan och hoppas att vi kan återvända snart igen, gärna i skördetid nästa gång.
Om ni vill uppleva fantastisk gästfrihet och samtidigt ha hela Langhe på bekvämt avstånd så rekommenderas starkt några dagar på Cascina Sant'Eufemia!
Nu förstår jag ingenting.
Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga).

Blev både vintips och resetips i ett. Har bara varit I Piemonte en gång och ditt tips läggs absolut till de jag ska kolla upp för nästa besök. Besökte några mindre odlare i området och precis som i andra så är det de mindre som man ofta kan komma nära och får en tätt relation med
 

Elvis

Medlem
Bollinger Special Cuvée på magnum. Jag älskar både Bollinger och Pol Roger på magnum och den här var precis så bra som den kan vara. Och så samlade jag lite pluspoäng hos svärföräldrarna som fick champagne för andra kvällen i rad (blir en flaska i kväll också). ;)
 

moos

Medlem
Pol Roger 2004. Riktigt fin just nu, goda höstäpplen, bröd och en behaglig syra.

Kommer den här som är såpass utvecklad överleva 10 år till? Drickfönstret på cellartracker slutar 2016, är inte det orimligt kort? Vad tror ni som har haft en längre bekantskap med Pol Roger?
 
Toppen