Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Pol Roger 2004. Riktigt fin just nu, goda höstäpplen, bröd och en behaglig syra.

Kommer den här som är såpass utvecklad överleva 10 år till? Drickfönstret på cellartracker slutar 2016, är inte det orimligt kort? Vad tror ni som har haft en längre bekantskap med Pol Roger?
Har inte druckit 2004 än. Kan det inte bara vara en person som tipsat om drick fönster på CT?
 

moos

Medlem
Har inte druckit 2004 än. Kan det inte bara vara en person som tipsat om drick fönster på CT?

Jo det tror jag och jag tar cellartrackers drickfönster med en nypa salt. Det skulle dock vara intressant att höra vad finewines drickfönster resulterar i.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jo det tror jag och jag tar cellartrackers drickfönster med en nypa salt. Det skulle dock vara intressant att höra vad finewines drickfönster resulterar i.
Ja det kan ju vara intressant. Skulle bli väldigt överraskad om den inte håller längre än ca 2 år dvs 2016.
Ska hitta en flaska och prova.
 

Magikern

Medlem
Le Vieux Donjon Chateauneuf-du-Pape 2008 korkades upp i går kväll.

Hade tänkt bjuda på den vid celebert besök nästa helg men är riktigt glad över att jag inte gjorde det.

Skillnaden mellen 2008:an och 2010:an är himmelsvid. Korken var perfekt men vinet var extremt mediokert. Hade gissat på att det kostade 100 snarare än 300.

Bör undvikas helt klart. 2010:an är lite av ett halvfynd dock.
 

Larseman

Medlem
Jo det tror jag och jag tar cellartrackers drickfönster med en nypa salt. Det skulle dock vara intressant att höra vad finewines drickfönster resulterar i.
Det går faktiskt att se hur många som har bidragit till CT:s drickfönster. I detta fall 3 stycken, dock vet man inte hur lika/olika dom är. Någon egen uppfattning om Pol Roger har jag tyvärr inte...
 
Trådskapare
A
Bollinger Special Cuvée på magnum. Jag älskar både Bollinger och Pol Roger på magnum och den här var precis så bra som den kan vara. Och så samlade jag lite pluspoäng hos svärföräldrarna som fick champagne för andra kvällen i rad (blir en flaska i kväll också). ;)

Ett bra tips för de som vill lagra champagne som bara är god är att ta Bollinger (personligen föredrar jag den framför Pol Roger) på magnum och lägga ner ett gäng i källaren. Glöm och bli glad om 5-10 år.

Sedan är det ju alltid ett plus med champagne till svärföräldrarna
 
Trådskapare
A
Det går faktiskt att se hur många som har bidragit till CT:s drickfönster. I detta fall 3 stycken, dock vet man inte hur lika/olika dom är. Någon egen uppfattning om Pol Roger har jag tyvärr inte...
Tittade precis på samma sak. Man ska ta CTs dricksfönster med en stor nypa salt. Att 2004 uppnår sin peak 2016 tror jag inte ett dugg på. Att 2004 kommer (troligen ska jag tillägga) mogna fortare än 2002 är min uppfattning just nu.

Sedan är det här med drinkfönster och tabeller något man kan ha som ett stöd, inte som facit. Väldigt många faktorer spelar in. Den viktigaste är den egna smaken, vilken typ av mognadsgrad gillar man, Har själv varit på provningar där några av de andra sitter i en hyllningshymn kring ett som jag upplever det halvdött vin. Vidare är spelar ju källartemperatur , behandling av flaskan innan lagring och flaskvariation ofta in. Så en lång rant, men enligt min mening ska man vara försiktig med absoluta drickfönster.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Av ren nyfikenhet var jag tvungen att öppna en flaska Vindemio Imagine som var steget upp ifrån Regain enligt mina smaklökar.
Väldigt mörk röd i färgen, körsbär, peppar och chocklad i en härlig blandning.
Enligt mitt tyckte var båda vinerna väldigt bra. Imagine skulle nog dock bli mycket större med något år på nacken medans Regain var mer open for buisness.
 

gece

Man vänjer sig.
Igår blev det Jacquesson 736, som jag haft ögonen på länge men inte kommit mig för att dricka. Helvete vad bra. Klarar säkert ett gäng år i källaren, men risken att mina kvarvarande flaskor kommer ryka snabbt är överhängande. Och det är inget jag skäms över :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Andre Clouet och Pol Roger på magnum. Två vanliga standard men intressant och dricka brevid varann.
I mina ögon så har Clouet tappat oerhört mycket senaste åren och detta var mer som citron vatten med bubblor. Pol Roger levererade avsevärt bättre i mina ögon.
 
Trådskapare
A
Igår blev det Jacquesson 736, som jag haft ögonen på länge men inte kommit mig för att dricka. Helvete vad bra. Klarar säkert ett gäng år i källaren, men risken att mina kvarvarande flaskor kommer ryka snabbt är överhängande. Och det är inget jag skäms över :)
Svårt att låta dem ligga allt för länge i källaren. 7XX är generellt ett vin som är gott från dag ett. Exempelvis Bollinger däremot bör ligga 1-2 år
 

sunqan

Vinös
Ikväll blev det en Pol Roger 1999 till laxtournedos (tack citygross) med bulgur. Det har gått ett drygt år sen vi drack den senast,. Inte lika mycket kavring som förut, nästan att den slagit över mot kola :) jag antar att det är sån den blir när den mognar. Syran finns i alla fall där, så laxen simmar fint i den.
Gott att bara dricka också.
 

egonx

Medlem
Domenico Clerico Pajana 2006 (köpt på SBs rea för 499kr)
Tog en tidig statuscheck på Pajana som SB tvingade mig köpa ett 6-pack av när de reade tidigare i år. Fantastisk mångfacetterad doft som ändras vid varje sniff. Förväntade mig lite mer av en kraftig ekad muskel-barolo men så var inte fallet. Vi har elegansen, körsbären, lakritsen och rönnbären. För mig näst intill perfekt. Mycket av tanniner och syra balanserad av en komplex fruktighet. Lite eksmak men den är väldigt behaglig. Alla ingredienser på plats. Bara att låta ligga.

Clericos viner har förändrats från 2005 då de började med mindre andel nya fat och dessutom gått till en lättare rostning. Ganska dramatiskt skillnad faktiskt. De byter ut de hårdare rostade faten löpande. Ska bli intressant att testa 2007-2008 för att se var det här leder. I mitt tycke är 2006 redan i bra balans.
 

Jos

Medlem
Poppade ett par flaskor bubbel på Grappe igår. Savart lDdC -07 imponerade rejält. Hög syra med härlig frukt som gör att man har svårt att tro på 2g/l i dosage, måste varit fin-fina druvor. Jag tycker personligen att den behöver ligga ett par år till men den är väldigt bra nu också.

Bruno Paillard -96 fick följa upp som levererade kanon och den är perfekt dricksmogen nu så min sista flaska lär väl ryka snart också gissar jag...
 

Elvis

Medlem
Pol Roger 2004. Riktigt fin just nu, goda höstäpplen, bröd och en behaglig syra.

Kommer den här som är såpass utvecklad överleva 10 år till? Drickfönstret på cellartracker slutar 2016, är inte det orimligt kort? Vad tror ni som har haft en längre bekantskap med Pol Roger?

Som Anders skriver är smaken en viktig faktor, vissa tycker exempelvis inte om karaktären på lite äldre champagner. För oss andra bör en så bra årgång från ett så bra hus bör vara fullt njutbar i åtminstone 25 år räknat från årgången, dvs till 2029, förutsatt att den lagras under bra förhållanden.
 
Trådskapare
A
Domenico Clerico Pajana 2006 (köpt på SBs rea för 499kr)
Tog en tidig statuscheck på Pajana som SB tvingade mig köpa ett 6-pack av när de reade tidigare i år. Fantastisk mångfacetterad doft som ändras vid varje sniff. Förväntade mig lite mer av en kraftig ekad muskel-barolo men så var inte fallet. Vi har elegansen, körsbären, lakritsen och rönnbären. För mig näst intill perfekt. Mycket av tanniner och syra balanserad av en komplex fruktighet. Lite eksmak men den är väldigt behaglig. Alla ingredienser på plats. Bara att låta ligga.

Clericos viner har förändrats från 2005 då de började med mindre andel nya fat och dessutom gått till en lättare rostning. Ganska dramatiskt skillnad faktiskt. De byter ut de hårdare rostade faten löpande. Ska bli intressant att testa 2007-2008 för att se var det här leder. I mitt tycke är 2006 redan i bra balans.
Har också ett gäng i källaren så tack för statusrapporten.
 

Per Stade

Lege artis
Pol Roger 2004. Riktigt fin just nu, goda höstäpplen, bröd och en behaglig syra.

Lustigt sammanträffande. Var i Fjollträsk i fredags och passade på att åka in till 1Cru Vin&Antique, där Helen och Stefan var
vänliga nog att stanna kvar efter stängningsdags, för att jag skulle få möjlighet att fylla på mitt lager av glas till sommarstället.
Underbara människor och en underbar butik. Ni som inte har varit där måste bara titta in vid tillfälle. Som Stefan sa, vin är
en materialsport, som kanske bara överträffas av golf.
De tipsade om att Östermalmshallen firade 125 års jubileum och var öppet till klockan åtta. Så jag styrde stegen dit och som
den skaldjurs- och fiskmänniska jag är gick jag till Lisa Elmqvist där de på råga till allt hade gästspel av Norbert Lang. Började
med lite ostron och tog sedan in en tryfferad tartar på pilgrimsmussla. Till detta ett glas Pol Roger 2004.
Som Moos skriver ett trevligt vin med mycket gröna äpplen och frisk syra i smaken, men enligt min mening väldigt ungt.
Kommer säkert att bli väldigt bra redan om 3-5 år.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Som Anders skriver är smaken en viktig faktor, vissa tycker exempelvis inte om karaktären på lite äldre champagner. För oss andra bör en så bra årgång från ett så bra hus bör vara fullt njutbar i åtminstone 25 år räknat från årgången, dvs till 2029, förutsatt att den lagras under bra förhållanden.
Hmm, har inte provat 2004 än, men när det gäller Pol Roger 2002 och 1996 är jag mycket tveksam till att dem kommer att erbjuda en stor vinupplevelse vid fyllda 25!
 
Trådskapare
A
En bra, en dålig.

Hur man kan ta 169 kronor för en Chablis av den här kvaliten är anmärkningsvärt. Det finns mycket vin i den prisklassen som är vida bättre. Nu blev det ju en bra vin i soppan men som sådant kanske lite i dyraste laget. Det är tekniskt fel på vinet som sådant men det är platt och ganska intetsägande. Saknar spänsten som en Chablis ska ha och djupet är obefintligt.

Österrikaren då? 2009 Rudi Pichler Grüner Veltliner Wösendorfer Hochrain Kryddig blommig näsa, nästan lite överdriven frukt och initial sötma. Med luft får vinet bra balans och syran kommer fram. Intressant utveckling som lite luftning gav. Dag två är vinet förändrat och det är mer skärpa i det och adderat djup.

Annorlunda och gott. Kan inte bedöma om det ska lagras eller drickas nu

2013-11-16 11.43.17.jpg
 

mnor

Medlem
Det blev 1996 Duval-Leroy Champagne Femme och 2008 Tommaso Bussola Valpolicella classico Superiore Tb i lördags.

1996 Duval-Leroy Femme doft av smör och nyans av krut/flinta. Röda äpplen (nästan mogna Ingrid Marie) är den mest framträdande smaken, tillsammans med fläder. Ju varmare champagnen blir i glaset desto mer domineras smaken av röda äpplen. Förbannat gott och Femme 96 växer för varje gång som jag dricker den!

2008 Tommaso Bussola Valpolicella classico Superiore Tb, ett ungt vin som jag dekanterade i 4 timmar innan det dracks. Doften är alkoholstin med toner av Körsbär. Smak av Körsbär och kåda och alkoholen är tydlig. Vinet kan gott få ligga till sig något. 2007 Tommaso Bussola Valpolicella classico Superiore Tb, som jag drack för någon månad sedan var mycket mer tillgängligt och alkoholen kändes inte av på samma sätt som i 2008:an
 
Toppen