Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Helgens 2 viner
Charles Heidsieck mis en Cave 1996. Deg första delen av 2000. Otroligt vacker färg, lite mörk, guldaktig. Doften helt underbar. Väldigt fruktig. Blandning av apelsin, aprikos, äpple. Man blir lite glad när man stoppar ner näsan och doftar. Det gör jag väldigt många gånger :). Balanserad, bra syra, fina mineraler, kan nog vara på sin topp nu. Men smaken slår inte doften. En riktigt bra champagne
Vouette & Sorbée Fidèle. Deg 21 okt 2011. Färgen påminner lite om Charles. Lite guldaktigare än vanligt. Doften är full med äpple. Knasstertorr, massor med mineraler, lite för mkt citrusfrukter. Trevlig champagne men här finns inte balansen än.
Charles piskar Vouette denna helg.
Förövrigt tycker jag lite synd om mig själv (I-landsproblem). De 2 senaste åren så har jag delat runt 200-300 champagner med frun och hon är kanon att åka med till champagne eller att dricka champagne med. Hon har en bra näsa och hon kan sätta ord på smak och lukt men jag vill ju så gärna dela med mig av rariteter som man har till andra champagneälskare som uppskattar en mogen champagne. Shit har en hel drös med äldre comtes, enchanteleurs, churchill och andra god saker som bara väntar på att öppnas :). Inget ont om frun men man uppskattar/längtar efter att träffa andra champagnenissar som man kan dela med sig till. Seriöst eller under avslappnade former spelar ingen roll. För i Linköping finns det inte många som jag känner till som uppskattar, prioriterar, vill prova på olika champagner. Definitivt inte när det kommer till mer mogen champagne. Och då har jag försökt att få till champagneinferno genom vinkällaren (Cavarosa) som jag är medlem i, för där finns många trevliga flaskor som man skulle kunna dela med sig av. Men de kanske bara ska sparas.
Det är synd om oss vinälskare. Ett unikt litet släkte som får skit (läst andra trådar) för att vi uppskattar och prioriterar viner och som gör att man blir xtravagansa glad när man ser eller dricker en trevlig champagne och gärna med andra som uppskattar samma sak. Men jag får väl trösta mig med en champagne ikväll tillsammans med frun.
Linköping är ju bara ett stenkast bort.
Kan vi inte styra ett inferno där? ja kan ta bilen ner med ett gäng sugna och ta in på hotell. Om intresse och lokal finnes.
 

Gurto

Medlem
Linköping är ju bara ett stenkast bort.
Kan vi inte styra ett inferno där? ja kan ta bilen ner med ett gäng sugna och ta in på hotell. Om intresse och lokal finnes.

Som den andra (vi är väl bara 2?) Linköpingsbon på forumet anmäler jag mitt intresse. Lokal kan jag nog ordna också. Dock endast söndagar,
 

Martin Berggren

Bad santa
Halvflaska Chartogne-Taillet Sainte Anne. Grönäpplig och örtig doft. Ganska tydlig ciderkaraktär och en ton som jag förknippar med "naturvin", typ volatila syror. Mineraliteten påminner om rostade hummerskal. Smaken är perfekt balanserad för att dricka nu. Klumpig mousse men det tillskriver jag flaskformatet. Frisk, äpplig och örtig smak med lite vanilj. Lättdrucket och gott. Säkerligen bättre på större flaska.

Funderar på om det inte är ganska mycket 2011 i denna. Känner igen de örtiga tonerna från en del andra 2011-baserade viner från champagne jag provat på sistone. Någon som vet?

Stort tack till @Skumpagne för f-dagspresenten!
 
Trådskapare
A
Halvflaska Chartogne-Taillet Sainte Anne. Grönäpplig och örtig doft. Ganska tydlig ciderkaraktär och en ton som jag förknippar med "naturvin", typ volatila syror. Mineraliteten påminner om rostade hummerskal. Smaken är perfekt balanserad för att dricka nu. Klumpig mousse men det tillskriver jag flaskformatet. Frisk, äpplig och örtig smak med lite vanilj. Lättdrucket och gott. Säkerligen bättre på större flaska.

Funderar på om det inte är ganska mycket 2011 i denna. Känner igen de örtiga tonerna från en del andra 2011-baserade viner från champagne jag provat på sistone. Någon som vet?

Stort tack till @Skumpagne för f-dagspresenten!

Upplevde inte alls moussen som klumpig (nu bara druckit den på helflaska och med 2010 bas). Intressant

PS. Mutor som gäller nu för tiden? Bra att veta :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Halvflaska Chartogne-Taillet Sainte Anne. Grönäpplig och örtig doft. Ganska tydlig ciderkaraktär och en ton som jag förknippar med "naturvin", typ volatila syror. Mineraliteten påminner om rostade hummerskal. Smaken är perfekt balanserad för att dricka nu. Klumpig mousse men det tillskriver jag flaskformatet. Frisk, äpplig och örtig smak med lite vanilj. Lättdrucket och gott. Säkerligen bättre på större flaska.

Funderar på om det inte är ganska mycket 2011 i denna. Känner igen de örtiga tonerna från en del andra 2011-baserade viner från champagne jag provat på sistone. Någon som vet?

Stort tack till @Skumpagne för f-dagspresenten!
Keep your friends close and your enemys closer and your dealer friend closest...
 

Martin Berggren

Bad santa
Upplevde inte alls moussen som klumpig (nu bara druckit den på helflaska och med 2010 bas). Intressant

Det är något jag noterat i de flesta halvflaskor jag provat att de är något sämre balanserade och moussen spretigare. Typ som skillnaden helflaska->magnum. Mer harmoni i större flaska helt enkelt?
 

Livermore

Medlem
Jag fick en flaska Montazami i julklapp och kände att det här var helgen att prova den.
Enligt montazami själv ska vinet passa till allt men jag var tveksam till detta och valde att dricka det till en bit oxfilé (synd på oxfilén skulle det visa sig).

Det första som slog mig var den påtagliga lukten (inte doft) av champinjon. Osmakligt mycket svamplukt.
Smaken var platt och lite degig, som att dricka jästa smaklösa bär ungefär.

För att trösta en själv efter detta debacle så tog jag fram en Billecart-Salmon NV.
Den hade lite smörig doft med inslag av grapefrukt. Fräscht och uppfriskande. Smaken var citrusaktig och äpplig. Väldigt god, delade den på tre personer men kunde lätt druckit den själv.
 
Trådskapare
A
Det är något jag noterat i de flesta halvflaskor jag provat att de är något sämre balanserade och moussen spretigare. Typ som skillnaden helflaska->magnum. Mer harmoni i större flaska helt enkelt?

Troligen, en mindre flaska mognar ju snabbare och utsätts väl för "påverkan" på ett annat sätt. Har dock aldrig provat det på ett strukturerat sätt.
 

MartinE

Medlem
Jä**ar vilken bra helg många har haft! Det är inte utan att man ligger i lä... Fast innan jag uppdaterade mig på den här trådan var jag hyfsat nöjd med mina erövringar den gångna helgen:

Sassicaia 2010: Solklart barnarov. Kommer säkerligen utvecklas till något storartat, men i fredags var den alldeles för ung. Mycket läder och en aning tjära i doften. Aningen kryddig i smaken och mängder av mörka bär.

Vouette & Sorbée Fidèle 2009: Omogna äpplen och mineral, ackompanjerat av röda bär och citrusskal. Mycket bra, men något för ung för min smak.

David Léclapart L'Apôtre 2004: Behövde luftas rejält - tyvärr hade vi druckit upp fyra femtedelar av flaskan när den insikten uppenbarade sig! Men utan tvekan en fantastisk champagne! Mycket ciderlik, till både doft och smak. Mycket torr, fruktig och aningen bitter smak. Gröna äpplen, mineral, citrusskal och äppelskal.

Comtes de Champagne 1996: Oh, yes! Komplex, tydligt utvecklad och kryddig doft med rostade toner. Rostade nötter, rostat bröd, kakao, gula äpplen, gula plommon, mineral och en aning lakrits. Efter hand även tydliga inslag av gräddkola. Stor, utvecklad, fyllig smak av mogna gula och gröna äpplen, mogen citron och äppelskal. Mycket syra! Mycket kraft! Lång, frisk och torr eftersmak. Stor potential kvar! Jag är glad att jag har fler flaskor kvar av den här!

Laherte Frères Les Empreintes 2007: Den här producenten går från klarhet till klarhet! Allt jag dricker härifrån är mycket bra. Utvecklad och frisk smak med inslag av gula äpplen, gula plommon, mogen grapefrukt och äppelskal.
 
Trådskapare
A
Jä**ar vilken bra helg många har haft! Det är inte utan att man ligger i lä... Fast innan jag uppdaterade mig på den här trådan var jag hyfsat nöjd med mina erövringar den gångna helgen:

Sassicaia 2010: Solklart barnarov. Kommer säkerligen utvecklas till något storartat, men i fredags var den alldeles för ung. Mycket läder och en aning tjära i doften. Aningen kryddig i smaken och mängder av mörka bär.

Vouette & Sorbée Fidèle 2009: Omogna äpplen och mineral, ackompanjerat av röda bär och citrusskal. Mycket bra, men något för ung för min smak.

David Léclapart L'Apôtre 2004: Behövde luftas rejält - tyvärr hade vi druckit upp fyra femtedelar av flaskan när den insikten uppenbarade sig! Men utan tvekan en fantastisk champagne! Mycket ciderlik, till både doft och smak. Mycket torr, fruktig och aningen bitter smak. Gröna äpplen, mineral, citrusskal och äppelskal.

Comtes de Champagne 1996: Oh, yes! Komplex, tydligt utvecklad och kryddig doft med rostade toner. Rostade nötter, rostat bröd, kakao, gula äpplen, gula plommon, mineral och en aning lakrits. Efter hand även tydliga inslag av gräddkola. Stor, utvecklad, fyllig smak av mogna gula och gröna äpplen, mogen citron och äppelskal. Mycket syra! Mycket kraft! Lång, frisk och torr eftersmak. Stor potential kvar! Jag är glad att jag har fler flaskor kvar av den här!

Laherte Frères Les Empreintes 2007: Den här producenten går från klarhet till klarhet! Allt jag dricker härifrån är mycket bra. Utvecklad och frisk smak med inslag av gula äpplen, gula plommon, mogen grapefrukt och äppelskal.

Kul, öppnade ju en 2004 L'Apôtre på Eriks när jag jobbade där. Upplevde nog den flaskan som mer öppen. Har ett gäng i källaren som jag får ge mig på.

PS. Comtes 1996 är ett mycket bra vin. En klart favorit.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Charles Heidsieck mis en Cave 1996.
För den som undrar: detta betyder basårgång 1995, och så 40% reservviner på det. "Mis en cave" är alltså året den lades i källaren, vilket är året efter skörd. Numera står informationen om inlagringsår i källaren i lite mer diskret form på baksidesetiketten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter tryggt i soffan och har precis för en stund sedan ploppat ett av mina senaste köp...

...Vinet ifråga är 2012 Mullineux Syrah.

"Visst måste det vara ett norra Rhone-vin av bättre slag?", utbrister frugan.
"Nä, varför tror du det?", svarar jag. "Det känns slankt och köttigt som en typisk Crozes-Hermitage, med viss björnbärsfrukt", svarar hon som om det vore den mest självklara sak i världen.
"Det är förvisso sant, men om du letar lite i bakgrunden av aromprofilen, vad hittar du då?"
"Lite dammighet, kanske aningen olivolja, möjligen lite aska", svarar hon lite trevande.
"Ingen rök?", frågar jag lite ledande.
"Nä, va fan, är det en sydafrikan?", frågar hon märkbart uppgivet.

Mycket trevligt vin som stinker fransos lång väg, dessutom en bra sådan. Som anhängare av SA-viner så kan jag sakna lite av landets speciella stil, med rök och något mer power, men vad gör det, det var gott, slankt och hade ett bra uttryck. Varför inte kasta ut en poäng? Jag gör så och ger vinet lite fega 90p.

Kan tilläggas att även jag hade missat detta blint. Rökigheten är ytterst sparsam, jag hade mest troligt chansat på norra Rhone. Som ni säkert förstått, jag gillar rökigheten i Sydafrika, vilket gör att det blev ett litet minus från mig. ;)
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Dagens vin blev en trippel - USA v Frankrike v Sydafrika...
Visa bifogad bild 693

La Tour de By -10
Äntligen fick jag chansen att testa denna årgång! Generöst fruktigt med mörka bär, ceder, stall, svarta vinbärsblad och kaffe. Medelfylligt och balanserat med rejäla tanniner och syra. En typisk och bra Bordeaux, minst en storlek bättre än årgång -08 som jag testade förra veckan. Klockren budget-Bordeaux som känns klart drickfärdig och balanserad redan nu, men som mest sannolikt klarar av en del år på rygg för den som har tålamod.
@vininfo.nu bjuder nämligen upp till dans. :)
Sitter och tittar på Rögle mot Djurgården med ett glas La tour de By 2010 i handen.
Lite ekig och en del träslag, ganska stum och dov. Inte riktigt min stil. Kommer nog låta andra flaskan ligga ett tag innan jag provar mig på den igen.
Kvällens bästa nyhet är att DIF leder matchen. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter och tittar på Rögle mot Djurgården med ett glas La tour de By 2010 i handen.
Lite ekig och en del träslag, ganska stum och dov. Inte riktigt min stil. Kommer nog låta andra flaskan ligga ett tag innan jag provar mig på den igen.
Kvällens bästa nyhet är att DIF leder matchen. ;)
Framförallt så gillar jag att du har en åsikt som sticker ut, all heder till det. :). Jag kan förstå vad du menar, vinet är inte generöst på samma sätt som Malbec från Argentina, som vi båda gillar. La Tour de By är klart stramare med generellt mindre frukt och mer jord och ceder. Båda stilarna är goda, men vanligtvis rejält olika. Lite lagring lär nog inte skada heller, såklart.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Framförallt så gillar jag att du har en åsikt som sticker ut, all heder till det. :). Jag kan förstå vad du menar, vinet är inte generöst på samma sätt som Malbec från Argentina, som vi båda gillar. La Tour de By är klart stramare med generellt mindre frukt och mer jord och ceder. Båda stilarna är goda, men vanligtvis rejält olika. Lite lagring lär nog inte skada heller, såklart.
Alltid roligt att prova nya grejer.
Kan förstå att folk faller för detta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är något jag noterat i de flesta halvflaskor jag provat att de är något sämre balanserade och moussen spretigare. Typ som skillnaden helflaska->magnum. Mer harmoni i större flaska helt enkelt?
Spretig mousse? Jag fattar inte...
Betyder det att bubblorna inte swirar sig uppåt, mot ytan, längs en imaginär lodrät tråd? Dvs mot fysikens lagar.
...eller är det ett slags champisnördspråk som kräver tolkning?
 
Toppen