Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oggy

Medlem
Halvflaska Chartogne-Taillet Sainte Anne. Grönäpplig och örtig doft. Ganska tydlig ciderkaraktär och en ton som jag förknippar med "naturvin", typ volatila syror. Mineraliteten påminner om rostade hummerskal. Smaken är perfekt balanserad för att dricka nu. Klumpig mousse men det tillskriver jag flaskformatet. Frisk, äpplig och örtig smak med lite vanilj. Lättdrucket och gott. Säkerligen bättre på större flaska.

Funderar på om det inte är ganska mycket 2011 i denna. Känner igen de örtiga tonerna från en del andra 2011-baserade viner från champagne jag provat på sistone. Någon som vet?

Drack en flaska i går och håller med om den örtiga nyansen. Får mig att undra...

På mina flaskor från Franska vinlistan står det dessutom att blandningen består av 50/50 av chardonnay och pinot noir (inte 60/40 som uppgetts på andra ställen, t.ex. Franska vinlistans hemsida och från Anders Landströms provningsnoter).

Är det flera olika varianter i fråga om av basår och deg-datum i omlopp? Vore bra att veta i så fall. Står ju inget på flaskan (som jag har kunnat hitta).
 
Trådskapare
A
Spretig mousse? Jag fattar inte...
Betyder det att bubblorna inte swirar sig uppåt, mot ytan, längs en imaginär lodrät tråd? Dvs mot fysikens lagar.
...eller är det ett slags champisnördspråk som kräver tolkning?

Ojämn, fyller inte munnen, lite spritsig. Till skillnad mot en krämig mousse som jämnt fylld med små bubblor.

Spretig mousse=tänk Cava :)
 
Trådskapare
A
Drack en flaska i går och håller med om den örtiga nyansen. Får mig att undra...

På mina flaskor från Franska vinlistan står det dessutom att blandningen består av 50/50 av chardonnay och pinot noir (inte 60/40 som uppgetts på andra ställen, t.ex. Franska vinlistans hemsida och från Anders Landströms provningsnoter).

Är det flera olika varianter i fråga om av basår och deg-datum i omlopp? Vore bra att veta i så fall. Står ju inget på flaskan (som jag har kunnat hitta).

Kan du posta bilder på etiketterna @Oggy?
 

Oggy

Medlem
De efterfrågade bilderna...
 

Attachments

  • bak.jpg
    bak.jpg
    51,2 KB · Visningar: 268
  • fram.jpg
    fram.jpg
    52,4 KB · Visningar: 291

Magikern

Medlem
igår blev det Jadot Corton Grand Cru 2003 som nog de flesta noterade vid nyhetssläppet

Efter en knapp timmes dekantering hade vinet en utmärkt mogen och fyllig fruktighet, åtminstone om vinet serveras 24-25 grader varmt . Riktigt bra matvin som klarar kraftigt kött men det tog inte lång tid förrän fruktade började torka ut och ersättas med ekfatstoner som var för dominanta.

Inte riktigt prisvärd men tror det var fel årgång för detta vinet. Dricks det inom 20 minuter efter en timmes dekantering kommer frukten till sin rätt dock, rätt mat förstärker nyanserna rätt bra. Inte mycket Bourgogne över det direkt.
 

Gurto

Medlem
igår blev det Jadot Corton Grand Cru 2003 som nog de flesta noterade vid nyhetssläppet

Efter en knapp timmes dekantering hade vinet en utmärkt mogen och fyllig fruktighet, åtminstone om vinet serveras 24-25 grader varmt . Riktigt bra matvin som klarar kraftigt kött men det tog inte lång tid förrän fruktade började torka ut och ersättas med ekfatstoner som var för dominanta.

Inte riktigt prisvärd men tror det var fel årgång för detta vinet. Dricks det inom 20 minuter efter en timmes dekantering kommer frukten till sin rätt dock, rätt mat förstärker nyanserna rätt bra. Inte mycket Bourgogne över det direkt.

Tack för tipset, jag håller mig borta från vinet :) Räckte med en Peuillets 1999 som jag egentligen inte tror på men kände mig nödgad att köpa en flaska av.

Men att servera vin (och speciellt Pinot) vid 24-25C? :eek: Känns som MINST 7C för varmt.
 

Magikern

Medlem
Tack för tipset, jag håller mig borta från vinet :) Räckte med en Peuillets 1999 som jag egentligen inte tror på men kände mig nödgad att köpa en flaska av.

Men att servera vin (och speciellt Pinot) vid 24-25C? :eek: Känns som MINST 7C för varmt.

Fylliga rödviner med bra kvalité dricker jag vid 24 grader om jag kan. Tycker smaknyanserna blommar upp mer då. Vita viner vill jag ha källarsvala dock oavsett typ och sötma.
 

TEGE

Medlem
Fylliga rödviner med bra kvalité dricker jag vid 24 grader om jag kan. Tycker smaknyanserna blommar upp mer då. Vita viner vill jag ha källarsvala dock oavsett typ och sötma.
Usch,, vid den tempen tycker jag bara det blir jolkigt. Att "följa" vinet map temp tycker jag är trevligt, men aldrig upp till 24 grader :-/
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fylliga rödviner med bra kvalité dricker jag vid 24 grader om jag kan. Tycker smaknyanserna blommar upp mer då. Vita viner vill jag ha källarsvala dock oavsett typ och sötma.
Blommar upp Tillsammans med alkoholen och en i mitt tycke total förlust av friskhet och balans :)
 

chambertin

Medlem
.... åtminstone om vinet serveras 24-25 grader varmt . Riktigt bra matvin som klarar kraftigt kött men det tog inte lång tid förrän fruktade började torka ut och ersättas med ekfatstoner som var för dominanta.
Är väl precis det som brukar accentueras om man serverar ett vin för varmt. Vill man lyfta fram ett vins friskhet och frukt så håll temperaturen ngt svalare än 18-19 och vill man lyfta fram tanniner, alkohol och mognadstoner så ökar man temperaturen i stället.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Är väl precis det som brukar accentueras om man serverar ett vin för varmt. Vill man lyfta fram ett vins friskhet och frukt så håll temperaturen ngt svalare än 18-19 och vill man lyfta fram tanniner, alkohol och mognadstoner så ökar man temperaturen i stället.
Men är det inte så att vi uppfattar sötma mindre vid låga temperaturer?
Och sjunker den upplevda sötman så blir syran tydligare. Sötma döljer också stramhet och beska. Så i ett vin vid låga temperaturer brukar tanninerna kännas tydligare. Eller är jag ute och cyklar? =)
 

Swedish

Medlem
Men är det inte så att vi uppfattar sötma mindre vid låga temperaturer?
Och sjunker den upplevda sötman så blir syran tydligare. Sötma döljer också stramhet och beska. Så i ett vin vid låga temperaturer brukar tanninerna kännas tydligare. Eller är jag ute och cyklar? =)

Du är rätt på det... Sen är sensoriella upplevelser subjektiva och individuella men med breda penseldrag så är det så merparten upplever det...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men är det inte så att vi uppfattar sötma mindre vid låga temperaturer?
Och sjunker den upplevda sötman så blir syran tydligare. Sötma döljer också stramhet och beska. Så i ett vin vid låga temperaturer brukar tanninerna kännas tydligare. Eller är jag ute och cyklar? =)
Tycker ditt resonemang låter helt korrekt. Upplevd sötma och eldighet ökar med värme, medan friskhet (syra) och tanniner känns mer vid lägre temperatur. Är dock lite osäker med just tannin...kanske förstärks känslan av tannin i samband med ökad eldighet, men rent objektivt borde den minska...
 
Last edited:

TEGE

Medlem
Men är det inte så att vi uppfattar sötma mindre vid låga temperaturer?
Och sjunker den upplevda sötman så blir syran tydligare. Sötma döljer också stramhet och beska. Så i ett vin vid låga temperaturer brukar tanninerna kännas tydligare. Eller är jag ute och cyklar? =)
+1
 
Toppen